PDA

Se full versjon : Tips - Velferdspermisjon

Smulan
25-10-2006, 09:06
Hei.

Vet at det har vært mye om dette emne tidligere - men finner ikke tilbake det jeg leter etter:

Jeg skal sende søknad til personalkontoret om velferdspermisjon for hentereisen.

Vet at vi får inntil 5 dager lønnet velferdspermisjon av arb.giver. Og det er jo igrunn veldig bra. Men jeg tenkte å prøve å søke om å få inntil 10 dager (hele reisen). Mannen jobber i staten og de får det.

Er det noen som har noe tips om hvordan jeg kan formulere dette?

Klarer ikke å få ordene fornuftig ned på papiret nå. Konsentrasjons-spøkelset er over meg hele tiden.:fnise:

:klemmer: Smulan

Tao
25-10-2006, 09:58
Vi sitter og forsøker å begrunne dette nå. Mannen min søker om 3 dagers velferdsperm. med lønn, dvs. frem til omsorsovertakelse. Det er han som starter perm. Jeg søker om de ordinære 14 dager (heldig som jobber i bedrift som eies av kommune/fylkeskommune) - men jeg har tenkt å dobble det. For jeg vil gjerne være hjemme i 14 dager etterpå. En ukes ferie skal jeg spandere, men så håper jeg å få en uke ekstra - i og med at adopsjon jo er en helt anderledes prosess - som også krever at man reiser og henter barn. Dette krever både midler og en del tilgjengelig tid. Fikk høre at en som ble tvillingpappa fikk dobbelt opp med velferdsperm her på jobb. Han søkte kun om 14 dager, men en hyggelig sjef dobblet antall dager. Jeg har ikke samme sjef, men eksempelet skal jeg nå bruke for det det er verdt.
Jeg kan ev. sende deg en pm og fortelle hvordan det har gått, både for min manns og min søknad. Og nå smulan - er det ikke lenge igjen før tildeling. Jeg VET hvordan du har det nå! Tvi tvi for snarlig oppdatering.

Smulan
25-10-2006, 10:53
Hei Tao.

Det hadde vært veldig snilt av deg om du ville sendt meg PM med resultatet av din søknad.
Jeg har vel igrunn ikke noe stor tro på at jeg får dekket noe mer enn hva vi har "krav på".
Og jeg er igrunn superfornøyd med at vi får dekket noe av det - mange gjør det ikke.
Men det hadde vært så greit allikevel (mye vil ha mer vet du.......:fnise: )

Vente-nerver ja................ Nå skjønner jeg virkelig hva det er........... Føler meg nesten dårlig jeg, så mange sommerfugler har jeg i magen nå...... Og enda "værre" blir det vel når vi bare går og venter på selve telefonen fra VB.......

Og så du da, som reiser om ikke så altfor lenge. Spennende....... Har du fått handlet inn og ordnet det meste? Tenkt pakking og andre praktiske ting........... Eller går du bare rundt og svever enda???????

:klemmer: Smulan

Noraforr
25-10-2006, 11:45
Dette skrev jeg til arbeidsgiveren da vi skulle hente storesøster:
SØKNAD OM VELFERDSPERMISJON MED LØNN

I forbindelse med vår adopsjon, skal vi reise til Kina for å hente hjem vår lille datter. Reisen vil foregå i tidsrommet [fra dato til dato].

I henhold til gjeldende praksis kan omsorgspermisjon ikke ta til før man overtar det formelle ansvaret for barnet. Det er vanskelig å fastslå på forhånd hvilket tidspunkt i løpet av hentereisen, man overtar det formelle ansvaret for barnet. I alminnelighet sier man derfor at omsorgspermisjonen starter fra det tidspunkt man ankommer Norge med barnet. I vårt tilfelle altså f.o.m. [dato].

Jeg søker derfor om velferdspermisjon med lønn for 12 virkedager i forbindelse ved vår adopsjonshentereise til Kina.

Jeg føler at det ikke er rett at man skal benytte feriedager ved hentereise, all den tid dette ikke har noe med ferie å gjøre. En slik ordning bør komme inn under velferdspermisjon. Adoptanter har i utgangspunktet 3 uker kortere omsorgspermisjon enn ”fødende”, og dersom man blir nødt til å benytte feriedager eller evt. omsorgspermisjon på hentereisen betyr det at tiden man skal ha med barnet kortes ytterligere ned.

Antallet ansatte i [navnet på bedriften] som får barn via adopsjon er svært lavt, slik at en innvilgning av velferdspermisjon med lønn for hentereiser ikke vil utgjøre en uforholdmessig stor kostnad for [navnet på bedriften] som arbeidsgiver. Ved en evt. innvilgning av en slik permisjon viser [navnet på bedriften] at den er en bedrift som gjennom sine personalordninger mener alvor når de ønsker å være en attraktiv arbeidsgiver som tar vare på sine ansatte.

En rask undersøkelse i næringslivet viser at en del store bedrifter (Norsk Hydro, Posten, Statoil, Forsvaret, en del statlige etater og en del kommuner i Norge gir inntil 14 dagers velferdspermisjon med lønn i forbindelse med hentereise ved utenlandsadopsjoner.

Jeg ber om snarlig tilbakemelding, og håper på et positivt utfall av søknaden.

Og dette skrev jeg da vi skulle hente lillesøster:
SØKNAD OM PERMISJON MED LØNN UNDER HENTEREISE TIL KINA
Vår andre adopsjon nærmer seg slutten. Vi har nå fått bekreftet at vi skal reise til Hunanprovinsen i Sør-Kina, hvor ei lita jente venter på oss.
Reisen vil foregå i tidsrommet [fra dato til dato]. Muntlig beskjed fra Verdens Barn.

Jeg viser til pkt. 4.2.1 i [bedriftens navn] personalhåndboka som omhandler Lønn i forbindelse med adopsjon og fødsel. Sitat: ”I forbindelse med adopsjon yter [bedriftens navn] også permisjon med lønn i inntil 3 uker i forbindelse med hentereise”

I henhold til pkt. 4.2.1 søker jeg med dette om permisjon med lønn i det tidsrommet hentereisen varer - totalt 12 arbeidsdager.

Jeg imøteser et snarlig svar på søknaden.

Begge gangen fikk jeg innvilget de dagene jeg søkte om. Ved første adopsjon var :mannen: kommunalt ansatt - og han fikk ingen dager permisjon med lønn - mens andre gangen var han statsamsatt og fikk både 14 dager med lønn under reisen - og 14 dager med lønn etter hjemkomst.

Som dere ser av søknadene mine fikk adoptanter nedfelte rettigheter (i personalhåndboka) mellom vår første og andre adopsjon! Slett ikke verst!! :applaus:

Vet at en del andre bruker andre argumenter enn det jeg gjorde - bl.a. at man ikke har vært til hyppige lege- og jordmorundersøkelser - at gravide ofte blir sykemeldte før de går ut i permisjon - m.v.

Lykke til i alle fall. Man får i alle fall ikke noe om man ikke søker!

Thekla71
25-10-2006, 11:46
jeg jobber i kommunal virksomhet og der har KS tatt inn §12-3 ; § 12-3. Omsorgspermisjon
(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.
(2) Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til to ukers permisjon i forbindelse med at omsorgen for barnet overtas. Dette gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år.

- inn i hovedtariffavtalen at du faktisk har krav på omsorgspermisjon MED lønn. -et steg i likebehandling av gravides "3 uker før termin " og a-foreldre.
Pers.sjefen var ikke klar over dette før jeg klagde på et muntlig avslag på min søknad iom velferdspermisjon som jeg fikk av min virksomhetsleder.:lure: -men det var han som sa at nå hadde jeg krav på lønn...jeg fikk de 14 dg som jeg hadde søkt om med lønn !
Lykke til !
- :blunke: stå på krava !

:klemmer: fra
Thekla71

Smulan
25-10-2006, 13:43
Tusen takk jenter - her var det mange gode tips/poeng å ta med.

Tenker min arbeidsgiver skal få noe å tygge på her.........:blafre:

Rusketuska
25-10-2006, 17:54
Jeg brukte Noraførrs søknad som grunnlag for min søknad, og det gikk bra for meg :)

gullklumpen
27-10-2006, 10:16
Jeg søkte også kommunen (Averøy på Nordmøre) om velferdspermisjon med lønn når vi skulle dra på hentereise nå i oktober. Der var svaret NEI. Begrunnelsen var at siden jeg skulle ut i omsorgsperm. etterpå fikk jeg ikke det. Hadde min mann vært ansatt i kommunen (noe han ikke er) hadde han kunnet fått velferdsperm. med lønn. Irriterer meg noe grusomt at det er så ulik behandling etter hvor en jobber/bor i landet når en har samme grunn, nemlig hentereise. :frustrer: :frustrer:

zico
28-10-2006, 10:19
Er det noen som har fått innvilget en slik velferdspermisjon som jobber i privatsektor? Gjelder de samme regler der???

Nan
28-10-2006, 11:09
Er det noen som har fått innvilget en slik velferdspermisjon som jobber i privatsektor? Gjelder de samme regler der???
Godt spørsmål, det lurer jeg på også.

Noraforr
28-10-2006, 17:45
Ja, jeg jobber i privat sektor. En stor bedrift. Og i 2002 nedfelte bedriften i personalhåndboka at adoptanter har rett på inntil 3 uker med lønn under hentereisen :jippi:

Zurufa
28-10-2006, 19:21
Jeg jobber i staten og hos oss får man nå 5 dager med lønn i forbindelse med hentereisen. En på jobben adopterte for litt over 3 år siden, da var det ingen regler for sånt i det hele tatt, men hun kranglet seg til at dette var noe vi hadde krav på, så nå gjelder det for alle :)

Noraforr
28-10-2006, 20:43
Jeg jobber i staten og hos oss får man nå 5 dager med lønn i forbindelse med hentereisen.

:mannen: min jobber også i statlig bedrift, og han fikk 14 dager med lønn under hentereisen og 14 dager med lønn etter hjemkomst ..... så her er det tydelig at det er forskjellig praksis som rår ..... dessverre.

De 14 dagene under hentereisen var lønnet velferdspermisjon og de 14 dager etter hjemkomst var de 14 dagene bio. fedre får etter fødsel (hjemlet i AML), som altså i staten gis med lønn.

Zurufa
28-10-2006, 21:36
:mannen: min jobber også i statlig bedrift, og han fikk 14 dager med lønn under hentereisen og 14 dager med lønn etter hjemkomst ..... så her er det tydelig at det er forskjellig praksis som rår ..... dessverre .

Hmmm. Kanskje jeg får overta der hun andre slapp og prøve å få endret reglene atter en gang? Har jo god tid på meg... ;)

trk
28-10-2006, 21:48
Hmmm. Kanskje jeg får overta der hun andre slapp og prøve å få endret reglene atter en gang? Har jo god tid på meg... ;)
Sjekk den nye hovedtariffavtalen, jeg tror det er fikset:)

trk

Smulan
29-10-2006, 09:57
:mannen: min jobber også i statlig bedrift, og han fikk 14 dager med lønn under hentereisen og 14 dager med lønn etter hjemkomst ..... så her er det tydelig at det er forskjellig praksis som rår ..... dessverre.

De 14 dagene under hentereisen var lønnet velferdspermisjon og de 14 dager etter hjemkomst var de 14 dagene bio. fedre får etter fødsel (hjemlet i AML), som altså i staten gis med lønn.

Dette er akkurat det samme som min :mannen: får.

Smulan
04-12-2006, 10:35
JIPPI................

Da har jeg fått positivt svar fra personal-kontoret......... Jeg fikk innvilget 10 (virke)dager velferdspermisjon til hentereisen (det var full pott det):OK:

Jeg brukte også søknaden til Noraforr som mal. Og jammen gikk det bra gitt.......

Da har jeg tre uker igjen å jobbe. Og i løpet av de tre ukene skal jeg bruke 6 feriedager. Så da blir det 3-dagers-uker på meg før juleferie - og livets reise....................:Wow:

:klemmer: fra en GLAD Smulan.

Geline
04-12-2006, 10:54
JIPPI................

Da har jeg fått positivt svar fra personal-kontoret......... Jeg fikk innvilget 10 (virke)dager velferdspermisjon til hentereisen (det var full pott det):OK:

Jeg brukte også søknaden til Noraforr som mal. Og jammen gikk det bra gitt.......

Da har jeg tre uker igjen å jobbe. Og i løpet av de tre ukene skal jeg bruke 6 feriedager. Så da blir det 3-dagers-uker på meg før juleferie - og livets reise....................:Wow:

:klemmer: fra en GLAD Smulan.

Jobber du i kommunal/statlig eller privat virksomhet?
Jeg jobber i kommunal sektor og lurer på å sende en velferdspermisjon i tillegg til de 14 dagene som nå er inne i hovedtariffavtalen. Er det noen her som har sendt og fått innvilget slik søknad?

Smulan
04-12-2006, 11:24
Sender deg en PM jeg Geline.

Myosotis
04-12-2006, 18:01
Kanskje litt dumt spørsål, men når i prosessen søker man om velferdspermisjonen?

Smulan
04-12-2006, 18:25
:Vinke:

Jeg ventet til etter tildeling - og når jeg hadde reisedato.

Noraforr
04-12-2006, 21:23

Så flott at jeg var deg til hjelp, Smulan!!

Nyt den siste tiden - med juleforberedelser og hentereiseforberedelser i skjønn forening .... :Skratte:

Arco
20-11-2007, 03:13
Dette skrev jeg til arbeidsgiveren da vi skulle hente storesøster:
SØKNAD OM VELFERDSPERMISJON MED LØNN

I forbindelse med vår adopsjon, skal vi reise til Kina for å hente hjem vår lille datter. Reisen vil foregå i tidsrommet [fra dato til dato].

I henhold til gjeldende praksis kan omsorgspermisjon ikke ta til før man overtar det formelle ansvaret for barnet. Det er vanskelig å fastslå på forhånd hvilket tidspunkt i løpet av hentereisen, man overtar det formelle ansvaret for barnet. I alminnelighet sier man derfor at omsorgspermisjonen starter fra det tidspunkt man ankommer Norge med barnet. I vårt tilfelle altså f.o.m. [dato].

Jeg søker derfor om velferdspermisjon med lønn for 12 virkedager i forbindelse ved vår adopsjonshentereise til Kina.

Jeg føler at det ikke er rett at man skal benytte feriedager ved hentereise, all den tid dette ikke har noe med ferie å gjøre. En slik ordning bør komme inn under velferdspermisjon. Adoptanter har i utgangspunktet 3 uker kortere omsorgspermisjon enn ”fødende”, og dersom man blir nødt til å benytte feriedager eller evt. omsorgspermisjon på hentereisen betyr det at tiden man skal ha med barnet kortes ytterligere ned.

Antallet ansatte i [navnet på bedriften] som får barn via adopsjon er svært lavt, slik at en innvilgning av velferdspermisjon med lønn for hentereiser ikke vil utgjøre en uforholdmessig stor kostnad for [navnet på bedriften] som arbeidsgiver. Ved en evt. innvilgning av en slik permisjon viser [navnet på bedriften] at den er en bedrift som gjennom sine personalordninger mener alvor når de ønsker å være en attraktiv arbeidsgiver som tar vare på sine ansatte.

En rask undersøkelse i næringslivet viser at en del store bedrifter (Norsk Hydro, Posten, Statoil, Forsvaret, en del statlige etater og en del kommuner i Norge gir inntil 14 dagers velferdspermisjon med lønn i forbindelse med hentereise ved utenlandsadopsjoner.

Jeg ber om snarlig tilbakemelding, og håper på et positivt utfall av søknaden.

Og dette skrev jeg da vi skulle hente lillesøster:
SØKNAD OM PERMISJON MED LØNN UNDER HENTEREISE TIL KINA
Vår andre adopsjon nærmer seg slutten. Vi har nå fått bekreftet at vi skal reise til Hunanprovinsen i Sør-Kina, hvor ei lita jente venter på oss.
Reisen vil foregå i tidsrommet [fra dato til dato]. Muntlig beskjed fra Verdens Barn.

Jeg viser til pkt. 4.2.1 i [bedriftens navn] personalhåndboka som omhandler Lønn i forbindelse med adopsjon og fødsel. Sitat: ”I forbindelse med adopsjon yter [bedriftens navn] også permisjon med lønn i inntil 3 uker i forbindelse med hentereise”

I henhold til pkt. 4.2.1 søker jeg med dette om permisjon med lønn i det tidsrommet hentereisen varer - totalt 12 arbeidsdager.

Jeg imøteser et snarlig svar på søknaden.

Begge gangen fikk jeg innvilget de dagene jeg søkte om. Ved første adopsjon var :mannen: kommunalt ansatt - og han fikk ingen dager permisjon med lønn - mens andre gangen var han statsamsatt og fikk både 14 dager med lønn under reisen - og 14 dager med lønn etter hjemkomst.

Som dere ser av søknadene mine fikk adoptanter nedfelte rettigheter (i personalhåndboka) mellom vår første og andre adopsjon! Slett ikke verst!! :applaus:

Vet at en del andre bruker andre argumenter enn det jeg gjorde - bl.a. at man ikke har vært til hyppige lege- og jordmorundersøkelser - at gravide ofte blir sykemeldte før de går ut i permisjon - m.v.

Lykke til i alle fall. Man får i alle fall ikke noe om man ikke søker!

Ville bare si, i tilfelle noen bruker denne malen. Hverken norsk Hydro eller Statoil innvilger permisjon med lønn. Så vidt jeg har klart å nøste opp har de aldri gjort det. Hvis dette er feil, så gi meg en lyd. For da kan jeg bruke det når vi skal søke om permisjon...om noen år...

Noraforr
20-11-2007, 08:36
Ville bare si, i tilfelle noen bruker denne malen. Hverken norsk Hydro eller Statoil innvilger permisjon med lønn. Så vidt jeg har klart å nøste opp har de aldri gjort det. Hvis dette er feil, så gi meg en lyd. For da kan jeg bruke det når vi skal søke om permisjon...om noen år...

Både Hydro og Statoil innvilget lønnet velferdspermisjon når vi søkte i 2002. Dette vet jeg, fordi mannen til en kollega av meg jobbet i Hydro på det tidspunktet - og han fikk innvilget lønnet velferdspermisjon under hentereisen deres til Thailand i 2001. Han sjekket opp hvordan det var i Statoil (av kolleger der), og fikk bekreftet at også Statoil innvilget velferdspermisjon med lønn under adopsjonsreiser.

Det jeg derimot ikke vet, er om disse bedriftene innvilger de to ukene som er hjemlet i AML med lønn. De ukene som man kan ta etter hjemkomsten (de som bio.fedre får når mor og barn kommer hjem fra føden). Det har jeg ikke sjekket - og denne hjemlingen er jo av relativt ny dato - altså etter at både de og vi søkte om lønnet permisjon i forbindelse med hentereisene.

Arco
21-11-2007, 00:57
Både Hydro og Statoil innvilget lønnet velferdspermisjon når vi søkte i 2002. Dette vet jeg, fordi mannen til en kollega av meg jobbet i Hydro på det tidspunktet - og han fikk innvilget lønnet velferdspermisjon under hentereisen deres til Thailand i 2001. Han sjekket opp hvordan det var i Statoil (av kolleger der), og fikk bekreftet at også Statoil innvilget velferdspermisjon med lønn under adopsjonsreiser.

Det jeg derimot ikke vet, er om disse bedriftene innvilger de to ukene som er hjemlet i AML med lønn. De ukene som man kan ta etter hjemkomsten (de som bio.fedre får når mor og barn kommer hjem fra føden). Det har jeg ikke sjekket - og denne hjemlingen er jo av relativt ny dato - altså etter at både de og vi søkte om lønnet permisjon i forbindelse med hentereisene.

Jeg jobber i Statoil, og her har man ikke praktisert lønnet velferdspermisjon....

Noraforr
22-11-2007, 08:24
Jeg jobber i Statoil, og her har man ikke praktisert lønnet velferdspermisjon....

Hmmmmm, da er det kanskje litt forskjellig praksis ute og går ... :hmm:

Beklager på det sterkeste om jeg har feilinformert på noen måte, men jeg navnga de samme bedriftene som min kollega hadde brukt i forbindelse med deres søknad året før oss ....

Rusketuska
22-11-2007, 08:26
Dersom dere trenger å navngi et større selskap, så gir Tine BA inntil 3 ukers lønna permisjon under hentereise. Dette er nedfelt i personalhåndboken deres.

Noraforr
22-11-2007, 08:36
Dersom dere trenger å navngi et større selskap, så gir Tine BA inntil 3 ukers lønna permisjon under hentereise. Dette er nedfelt i personalhåndboken deres.

Jepp! TINE er en fantastisk arbeidsgiver :blunke:

Det var jeg og min overfornevnte kollega (Muangthai) som ba om at adoptanter burde tas med når det skulle sys sammen en flunke ny, felles personalhåndbok for hele TINE konsernet. Vi hadde et møte med vår personalsjef - hvor vi sa at vi syns at to uker med lønn under hentereiser var en god ordning for adoptanter.

.... Etter noen møter kom han gledesstrålende tilbake og meddelte at det ble tre uker, fordi adoptanter i utgangspunktet har tre uker kortere permisjon enn de som får biologiske barn!

- Og som du skriver, så er dette nedfelt i personalhåndboka vår!

Når TINE i tillegg betaler lønna fullt ut (ikke bare opp til 6G) - og gir full opptjening av feriepenger m.v. under permisjonstiden, så er jeg veldig glad for at jeg er en TINE ansatt!!

Det får være dagens skryt :knegg:

Mumietrollet
22-11-2007, 10:22

Det var jeg og min overfornevnte kollega (Muangthai) som ba om at adoptanter burde tas med når det skulle sys sammen en flunke ny, felles personalhåndbok for hele TINE konsernet. Vi hadde et møte med vår personalsjef - hvor vi sa at vi syns at to uker med lønn under hentereiser var en god ordning for adoptanter.

.... Etter noen møter kom han gledesstrålende tilbake og meddelte at det ble tre uker, fordi adoptanter i utgangspunktet har tre uker kortere permisjon enn de som får biologiske barn!

- Og som du skriver, så er dette nedfelt i personalhåndboka vår!

Når TINE i tillegg betaler lønna fullt ut (ikke bare opp til 6G) - og gir full opptjening av feriepenger m.v. under permisjonstiden, så er jeg veldig glad for at jeg er en TINE ansatt!!

Det får være dagens skryt :knegg:

WOW tror jammen jeg skal sjekke om de har noen stillinger ledig, dette høres jo glimrende ut :jippi:

Rusketuska
22-11-2007, 12:03

Jasså, så der er opphavet. Kjenner til historien, men viste ikke at bl.a. du stod bak. Viste at det var pga. av et av selskapene nord i landet hadde det slik, og at de krevde det når personalhåndboken skulle lages felles for TINE konsernet. Det kom ihvertfall oss til gode når vi hentet Tuskeruska.

Imidlertid så blir det ikke sånn neste gang, min mann har siste arbeidsdag der i morgen. Jeg tror ikke neste arbeidsgiver har det slik.

Og jeg tviler vel på at jeg får det også neste gang, jobber i et mye mindre selskap nå enn sist, men jeg prøver nok :)

Mumitrollet; stillingen etter min mann er allerede besatt....

Rusketuska
22-11-2007, 12:06

Det forlagte faktisk jeg av ny arbeidsgiver når jeg skulle skifte jobb. Hadde jeg ikke fått det, hadde jeg ikke skiftet nå, for så viktig var det ikke for meg å skifte.

Carla
22-11-2007, 12:12
.... Etter noen møter kom han gledesstrålende tilbake og meddelte at det ble tre uker

Ahhh, skjønner - er det derfor det fremdeles er så stive priser på yoghurten!! :erte:

(Neida, det var jo strålende, universitetet ligger lysår etter...)

Noraforr
22-11-2007, 12:34
Ahhh, skjønner - er det derfor det fremdeles er så stive priser på yoghurten!! :erte:

Selvsagt .... alt har ei forklaring :knegg:

Noraforr
22-11-2007, 12:38
Jasså, så der er opphavet. Kjenner til historien, men viste ikke at bl.a. du stod bak. Viste at det var pga. av et av selskapene nord i landet hadde det slik, og at de krevde det når personalhåndboken skulle lages felles for TINE konsernet. Det kom ihvertfall oss til gode når vi hentet Tuskeruska.

Imidlertid så blir det ikke sånn neste gang, min mann har siste arbeidsdag der i morgen. Jeg tror ikke neste arbeidsgiver har det slik.

Og jeg tviler vel på at jeg får det også neste gang, jobber i et mye mindre selskap nå enn sist, men jeg prøver nok :)

Mumitrollet; stillingen etter min mann er allerede besatt....

Joda, jeg var nok i kulissene :fnise:

Både Muangthai og jeg hadde fått innvilget lønnet velferdspermisjon i hhv. 2001 og 2002, uten at dette stod nedfelt noen steder - så det ble jo som en slags uskrevet regel. Når vi hørte at det skulle laget ei felles personalhåndbok for hele TINE konsernet, så tenkte vi at det kanskje var en sjanse for å få dette formelt på plass.

... Og resultatet ble jo som sagt bare helt strålende!

Vet ikke om det finns andre bedrifter som har dette nedfelt i sine personalhåndbøker?! ...

Hils mannen din lykke til i ny jobb :lykke:

Arco
24-11-2007, 10:35

Jeg vil også jobbe i Tine....Men jeg kan jo jobbe for at vi får det i mitt selskap også da:protest: Ingenting skjer om man ikke jobber for det i alle fall.

simeho
18-03-2008, 14:33
Trekker denne gamle tråden fram igjen. Noen som vet hvordan det er når man er i et vikariat? Det er nemlig jeg... Jobber som lærer. Da jeg snakka med lønningskontoret, kunne de ikke finne noen regler for adoptanter.. Hvordan er det med kommunene da, bør de ikke følge statens regler? Eller er jeg helt på jordet??

Er ganske sikker på at mannen ikke kommer til å få innvilga verken velferdspermisjon med lønn eller omsorgspermisjon med lønn. Utenlandsk bedrift.. Men skal selvsagt prøve.

Takknemlig for andre tips, og flere firmanavn å slå i bordet med!!!!

trk
20-03-2008, 12:06
Trekker denne gamle tråden fram igjen. Noen som vet hvordan det er når man er i et vikariat? Det er nemlig jeg... Jobber som lærer. Da jeg snakka med lønningskontoret, kunne de ikke finne noen regler for adoptanter.. Hvordan er det med kommunene da, bør de ikke følge statens regler? Eller er jeg helt på jordet??

Er ganske sikker på at mannen ikke kommer til å få innvilga verken velferdspermisjon med lønn eller omsorgspermisjon med lønn. Utenlandsk bedrift.. Men skal selvsagt prøve.

Takknemlig for andre tips, og flere firmanavn å slå i bordet med!!!!

Skolen er en del av KS, og der er det tariffestet at man har rett på 2 uker med lønn. Det gjelder når man er i vikariater også, vil jeg tro. Sjekk Hovedtariffavtalen, § 12- 3!

Hjertelig hilsen trk

simeho
20-03-2008, 18:42
Hvor finner jeg hovedtariffavtalen?

Dette betyr altså at jeg, som starter permisjonen, kan regne med å få to uker velferdspermisjon i forbindelse med hentereisen- og at jeg starter selve permisjonen etter vi har kommet hjem?

Takk for svar:)

Noen flere navn på bedrifter/arbeidsgivere som gir velferdspermisjon? Og evt omsorgspermisjon etter hjemkomst, MED lønn.

trk
22-03-2008, 00:11
Hvor finner jeg hovedtariffavtalen?

Jeg tror jeg fant den på fagforeningen min sin nettside.

Dette betyr altså at jeg, som starter permisjonen, kan regne med å få to uker velferdspermisjon i forbindelse med hentereisen- og at jeg starter selve permisjonen etter vi har kommet hjem?

Ja, men da må mannen ordne seg fri på annen måte... Ett annet alternativ er at han begynner med to ukers foreldrepermisjon, så kan du overta når de to ukene dine er over.

:-) trk

lisk30
27-03-2008, 01:11
Jeg vet at min arbeidsgiver vil komme til å innvilge 14d velferdspermisjon i forbindelse med hentereisen vår. (Jeg jobber i staten). Så har man rett til to uker omsorgspermisjon i forbindelse med overtagelsen (jfr fedres 2 ukers omsorgspermisjon ved fødsel).

Mannen min er student, og jeg lurer på om jeg kan søke om å få både 2 uker velferdspermisjon og 2 uker omsorgspermisjon? Det er vel ikke slik at den bare kan tilkomme far?

Dersom mannen min også var i jobb: vet noen om vi begge kunne søkt om å få to uker omsorgspermisjon fra våre respektive arbeidsgivere, eller gis den bare til en av foreldrene?

Og vet noen om studenter kan å få omgjort noe lån til stipend i forbindelse med 2 uker omsorgspermisjon ved adopsjon?

kløver
07-04-2008, 13:38
Hei!

Nå har jeg et spørsmål angående omsorgspermisjon. Er det slik at det er kun den partneren som ikke tar foreldrepermisjonen som har rett til den? Syns jeg har sett at både mor og far har fått omsorgspermisjon når det gjelder adopsjon.

Jeg jobber hos Oslo kommune og fikk nettopp beskjed om at jeg IKKE får noen form for permisjon fordi jeg tar hovedforeldrepermisjonen. Velferdspermisjon er det heller ikke snakk om ettersom adopsjon/hentereise ikke står på skjemaet.
Som dere forstår er jeg temmelig irritert og provosert:sprutle:.

Det hadde vært supert om noen kunne gi meg raske tips om hvordan jeg bør gå fram med en klage. Hadde også vært fint hvis noen som jobber hos Oslo kommune og har fått innvilget permisjon kunne sende meg en PM slik at jeg kunne henvise til den praksisen.

Vi reiser og henter vår lille på torsdag om en uke så tiden begynner å løpe:neglebit:

Hjertebarnet
07-04-2008, 18:32
WOW tror jammen jeg skal sjekke om de har noen stillinger ledig, dette høres jo glimrende ut :jippi:

Hm jeg får også lyst til å søke jobb i Tine.
Synd at de ikke trenger noe helsepersonell der da...

Mumietrollet
22-09-2008, 19:57
Hurra!!! :heia: Idag fikk mannen innvilget 14 dagers velferdspermisjon med lønn og ønske om en riktig god tur for hele familien :boogie: Han er kommunalt ansatt, så undrenes tid er ikke forbi :fnise:

Nå kan telefonen bare ringe, nå er det meste klart :ringe::ringe::ringe::ringe:

[/FONT][/QUOTE]

fillolin
25-01-2009, 22:45
Idag fikk mannen innvilget 14 dagers velferdspermisjon med lønn og ønske om en riktig god tur for hele familien :boogie: Han er kommunalt ansatt, så undrenes tid er ikke forbi :fnise: [/font][/quote]

Noen ganger er det riktig å kalle det et under. Andre ganger er det riktig å kalle det Hovedtariffavtalen ;) Har sittet med dette nå ikveld. I Hovedtariffavtalen i KS med virkning fra 1/5-08 står det i kapittel 1:

"§ 8.3.5. Omsorgspermisjon for foreldre/partnere
– I forbindelse med fødsel har faren rett til 2 ukers omsorgspermisjon med full lønn for å bistå moren.
– Adoptivforeldre har rett til 2 ukers permisjon med full lønn i forbindelse
med omsorgsovertakelse. Dette gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år.
– Arbeidstaker som er omsorgsperson og har en relasjon til barnet uten å være biologisk mor eller far, har rett til 2 ukers omsorgspermisjon med full lønn, hvis vedkommende lever i registrert partnerskap i henhold til lov om registrert partnerskap, eller er samboere i ekteskapslignende forhold, hvis det av folkeregisteret fremgår at de har hatt samme adresse de siste to årene."

Gode nyheter for mange!

frua
26-01-2009, 10:26
Dette var jo kjempe bra!! Kan hende jeg er dum nå, men det er en ting jeg lurer på...Gjelder dette alle i kommunen? :sparke:
Ikke alle er organisert i KS. Vi har jo bl.a. fagforbundet og lærerlaget også.
Gjelder det for disse også??

mya
26-01-2009, 11:50
Er det noen som vet hvordan det fungerer i Helse Sør-øst?

Ying
12-02-2010, 16:18
Jippi. Jeg har fått invilget 14 dagers permisjon med lønn til hentereisen. Jeg argumenterte med AML som sier at foreldrene har krav på 14 dager permisjon ved hentereise og at mennene i bedriften får 14 dager med lønn ved fødsel.

Sola
14-02-2010, 20:41
Jeg jobber i helse Sør Øst og har fått beskjed om at jeg ikke får 2 uker lønnet omsorgspermisjon. Hvis jeg ikke skulle hatt hovedforeldrepermisjon kunne jeg fått 2 ukers omsorgspermisjon. Det står vel i avtalen at adoptivforeldre har rett til 2 ukers omsorgspermisjon ved overtakelsen, men det står jo ikke om den er lønnet eller ikke. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne søke om 2 ukers ulønnet permisjon, men da er jeg jo egentlig like langt........... Prøver å jobbe inn avspasering, vi skal til Colombia og henterenisen er fra 4-8 uker, så da blir det å ta ferie og avspasering.:blomstersmil: