PDA

Se full versjon : Søknadsskjema til Colombia - hva skrev du?

Trultegull
30-10-2006, 20:30
Hei! Trenger noen fornuftige svar. Vi holder på å fylle ut skjema som skal til Colombia. De spør blant annet om spesifikke krav til barnet. Vi ønsker oss både gutt eller jente og vi er fullstendig åpne i forhold til etnisk bakgrunn. Vi valgte Colombia blant annet fordi det ble "likt" et vanlig svangerskap - like stor sjanse for både kjønn og stor variasjon i utseende synes vi er flott! Men -

alle, også de som er gravide, ønsker seg friske barn. Det gjør vi også, men kan vi skrive det i søknaden? Hvordan blir det oppfattet? Hva skrev du? Er jeg fullstendig på bærtur. Vil ikke fremstå som en kommende forelder som ikke vil bli glad i et barn som er sykt - for det er jo ikke reelt! Vi tar imot det barnet som vi får tildelt -

og vi er innforstått med at det er ingen garanti for at et barn er "feilfritt" og det er vi heller ikke ute etter. Det hadde vi heller ikke hatt om det var et egenfødt barn.

Men altså - er det "feil" å ønske seg et friskt barn? Det er jo "bare" et ønske. Eller skal vi bare droppe å skrive noe om det om det blir misforstått? Dette er kanskje bare flisespikkeri fra min side, men jeg føler meg midt oppi et etisk dilemma og jeg hadde vært veldig takknemlig om noen kloke hoder ga meg noen tips!

Hva skrev dere forresten på motivasjon for adopsjon?

:lure: Trultegull

Boliviamamma
30-10-2006, 21:35
Hei
I vår søknad skreiv vi at vi selvfølgelig ønsket oss et friskt barn slik alle gjør men at hvis det skulle vise seg å "feile" barnet noe har vi trolig ressurser og muligheter til å takle dette også.
Lykke til

lillelaila
30-10-2006, 22:10
gratulerer med valg av land!
vi søker også barn fra Colombia, og med et barn fra før skrev vi at vi ville foretrekke et "friskt" barn. vi vil at de to skulle få mest mulig like vilkår,men at vi også så at vi hadde ressurser til et barn med de "feil" de måtte ha. slik jeg forstår det så kommer alle SN-barn på egen liste og du må spesial godkjennes for barn med store fysiske og psykiske handikap?
vet ikke om vårt utkast til søknad er noe å se på som mal da, vi har ventet og ventet og ventet....
jeg tenker det er som med andre svangerskap, du er jo aldri garantert noesomhelst i forhold til kjønn og event. handikap.

Lykke til

firebarnmamsen
31-10-2006, 08:17
Hei Trultegull!

Deilig å være kommet så langt? Ser det har gått fort for dere, herlig!

Vi har alltid (og nå 4. gang) skrevet at vi ønsket et friskt barn. Ikke skrevet noe mer, ikke begrunnet det. Det er helt "OK" å gjøre det.

Motivasjon: mener å huske at også det skal stå kort og greit. Tror vi kun skrev "ufrivillig barnløs".

Lykke til videre! Du vet det er "lister" for oss Colombiafamilier? Der kan man melde seg inn, følge med på andres prosesser osv. Veldig spennende og hyggelig.

vennlig hilsen
meg

Almamor
31-10-2006, 08:45
Hei Trultegull, og gratulerer med en meget rask prossess hittil:nikker:

Vi skrev at vi ønsker at barnet er friskt og ikke har noen form for helseskader, og ønsker å reservere oss mot å ta i mot et barn med fysisk/psykisk handicap - så langt dette er kjent i barnets helse-historikk.

Samtidig skrev vi også at vi vil vise respekt og forståelse for barnets etniske opprinnelse, kultur og bakgrunn slik at barnet skal kunne utvikle et godt selvbilde og trygg identitet i fremtiden (det siste lurte du vel ikke på, men tok det med allikevel jeg)

Under motivasjon skrev vi bare: ufrivillig barnløse.

Lykke til videre med dokument-innsamlingen !:rose:

Bustermor
31-10-2006, 10:29
Hei Trultegull.

Har dere endelig fått papirene nå da, det var jammen på tide!

Du spør "hva skrev du", og jeg har selvfølgelig ikke skrevet noe som helst ennå. Men jeg kan jo si hva jeg synes?!?
Jeg synes absolutt ikke det er noe feil å å skrive at man ønsker seg et friskt barn. Det kommer nok vi også til å gjøre!

Jeg har tenkt en del på dette selv også, fordi vi allerede har et psykisk utviklingshemmet barn i familien (min søsters sønn). Føles liksom litt som et svik mot han å si at vi ønsker oss et friskt/"normalt" barn.:sukk: Min nevø er verdens herligste gutt som vi alle er utrolig glad i, :lykkelig: men det medfører mye både bekymringer og jobb, spesielt for foreldrene - men også for familien rundt. Man takler det jo som regel fint, men de fleste vil nok helst unngå den ekstra belastningen. Det tror jeg de Colombianske myndighetene også forstår.:kryss:

Lykke til videre med søknaden og papirinnsamlingen!
:klemmer:

Trultegull
31-10-2006, 15:48
Tusen takk for mange gode svar! Dere er til god hjelp og jeg har fått sortert tankene mine. Skal sitte med skjema og følgebrev i kveld - er kjempemotivert for jobben! (Ja, hvem er ikke det!)

Ellers lever jeg i en papir-innsamlingsperiode. Hver dag som bringer med seg en ny attest eller papir er en god dag!

Målet er å få sendt papirene til AF 13.nov (dagen etter at vi er ferdig med adopsjonsforberedende kurs)! Så får iv se hvor lang tid de bruker på å oversette. Målet er at papirene "reiser" til Colombia før jul!

:klemmer: fra Trultegull