PDA

Se full versjon : Ang Crinone hvis positiv test

pixel
24-03-2007, 19:15
Jeg bare lurer på om det er vanlig å bruke crinonen i kun 14 dager,og om man er så heldig å få positiv test,skal man liksom bare slutte på dagen?????

Er det ikke en fordel å fortsette en stund til,eller trengs ikke det i og med at egget da allerede har festa seg:lure:

Takk for svar:klemmer:

Mistel
24-03-2007, 19:38
Jeg bruker et annet medikament men som vel har den samme effekten (progiffik) og har fått beskjed om å fortsette med medisinene de tre første månedene av graviditeten. Gjorde det under mitt første svangerskap også.

ingrid81
24-03-2007, 20:36
I pakningsvedlegget står det at man skal ta det enda i 10-12 uker dersom det påvises graviditet.
Du kan bare ta ut på den resepten du har og så får du høre med legene når du tar ut siste pakken.

Endelig
24-03-2007, 21:12
I pakningsvedlegget står det at man skal ta det enda i 10-12 uker dersom det påvises graviditet.
Du kan ta det lenger, men for de langt fleste er det ikke behov for det. Det er ikke bevist at dèt hjelper. I løpet av de første 14 dagene tar morkaken over progesteron-produksjonen og klarer brasene selv. De fleste tar Crinonen, eller annen progesteron-støtte, bare de første 14 dagene. Privatklinikker gir gjerne slik støtte noe lenger.

Småfolk
24-03-2007, 21:56
Du kan ta det lenger, men for de langt fleste er det ikke behov for det. Det er ikke bevist at dèt hjelper. I løpet av de første 14 dagene tar morkaken over progesteron-produksjonen og klarer brasene selv. De fleste tar Crinonen, eller annen progesteron-støtte, bare de første 14 dagene. Privatklinikker gir gjerne slik støtte noe lenger.

Morkaken tar over først i uke 9 (eller er det uke 10 tro?).
Det skal normalt holde med progesterontilskudd de første fjorten dager i ordinære forsøk hvor eggløsning har funnet sted. Da er det et gult legeme etter eggløsningen som sørger for opprettholdelse av progsteronet (en stund siden jeg har holdt på med dette, så korriger meg den som vet helt sikkert), frem til morkaka tar over i uke 9. Har man fått bekreftet lavt progesteronnivå, så kan det være en ekstra sikkerhet og fortsette med tilskudd litt ut i svangerskapet.

Lykke til!

Isolde
25-03-2007, 08:55
Morkaken tar over først i uke 9 (eller er det uke 10 tro?).
Det skal normalt holde med progesterontilskudd de første fjorten dager i ordinære forsøk hvor eggløsning har funnet sted. Da er det et gult legeme etter eggløsningen som sørger for opprettholdelse av progsteronet (en stund siden jeg har holdt på med dette, så korriger meg den som vet helt sikkert), frem til morkaka tar over i uke 9. Har man fått bekreftet lavt progesteronnivå, så kan det være en ekstra sikkerhet og fortsette med tilskudd litt ut i svangerskapet.

Lykke til!

Jeg mener også at det er riktig det Småfolk skriver. Tenkte bare jeg skulle nevne at den vanligste grunnen til å ta progesteronstøtte ut over de to første ukene (ifm ivf forsøk) er hvis en har fryseforsøk i kunstig syklus. Da har en jo ikke eggløsning, og det dannes dermed ikke noe gult legeme i eggstokken som sørger for progesteronproduksjonen fram til uke 9.

Hvis en har hatt ordinært ivf forsøk, og en ikke har problemer med progesteronnivå (avsløres oftes med gjentatte tidlige SAer), så er det nok ikke noen grunn til å ta Crinone ut over de to første ukene. Ved fryseforsøk i normal syklus slipper en Crinone helt. :jippi: