PDA

Se full versjon : Hvordan fortelle?

Nasse Nøff
27-08-2009, 21:55
Hei
Bare lurte på om noen av dere har fortalt barna deres at de er "donorbarn"? I tilfelle hvordan dere gjorde det, når dere gjorde det osv. Er det noen som vet noe om det finnes litteratur om hva som er "anbefalt" osv. Har en datter på 3 som er et fantastisk resultat av ED i Finland og er gravid igjen på samme måte og snart klar for å føde lillebror.

Har vært åpen med omverdenen om hvordan barna har blitt til, og barna skal SELVFØLGELIG også få vite hvordan de har blitt til. Men vi trenger gode råd om HVORDAN.

Håper på maaaaaaange svar!
Hilsen meg

rabalder
28-08-2009, 11:23
Hei Nasse Noeff
Jeg har ingjen svar, men jeg har de samme spoersmaal som deg. Vi har ogsaa vaert aapen med en del venner/familie angaaende ED, har naa en tulle paa 16 dager. Er usikker paa naar man skal begynne aa fortelle og hva en skal si.

Klem fra Rabalderfamilien:grouphug:

abra
28-08-2009, 16:48
Hei :blomstersmil:

Psykologen i Tampere anbefalte sidene til Donor Conception Network (http://www.donor-conception-network.org/) i forbindelse med dette spørsmålet. Der fant jeg artikkelen "Talking With *****ren About Ovum Donation 2009" (www.theafa.org/library/article/talking_with_*****ren_about_ovum_donation_2009) fra The American Fertility Association (http://www.theafa.org) som i tillegg til å gi endel nyttige råd har en lang liste over anbefalt litteratur nederst.

Edit: Har problemer med å få artikkellenken til å virke, det kommer opp en helt annen artikkel i stedet (antakelig fordi url'en inneholder et "forbudt" ord som omskrives med *****.) For å komme til riktig artikkel, skriv tittelen inn i søkefeltet oppe i høyre hjørne når dere er inne på AFA sine sider, så finner dere den. En annen løsning er å gå inn i url'en etter å ha klikket på lenken og bytte ut ***** med ordet som er tatt bort ("barn" på engelsk). Donor Conception Network har også en lenke til artikkelen på forsiden sin, enn så lenge.

surro
30-06-2010, 21:26
Hei :neie::neie:

Me hadde ivf med sæddonor i haugesund å har no ein liten gut på 5 mnd:lykkelig: Eit lite mirakel:lykkelig:
Me bur på ein kjempe liten plass so her snakka jo ALLE om kvarandre bak ryggen! Jungel telegrafen går med ein gong da e nåko "sladder" Negative ting som har skjedd! Me har vert heilt ærlige med venner å familie men velger derfor å holde det litt privat for andre.. Men eg tenkte at me må begynna å sei da når han e 2-3 år å fortelle det nett som eit slags eventyr, å fortelle det gjevnligt di neste åro, å då vil da jo vera heilt naturligt te slutt;) håpe eg :p
Men må sei eg kvir meg litt, blir so lei av alt sladderet rundt..
Men Gutten vår e NETT LIK på pappen sin sjølv om da e donorsæd! ALLE seie at han ligna på han å ingen på meg :p

Dåke må ha masse lykke te :lykkelig: Ka tid har dåke termin no då?

mamma27
12-07-2010, 10:43
Dette er noe jeg også lurer på :). Har ei lita jente som ble til ved hjelp av donor :). Vi valgte å bruke kjent donor som skal ha kontakt med henne. På hvilken måte kan vi best forklare henne situasjonen, noen tips? Finnes kanskje ingen barnebøker som forklarer slikt, enda ihvertfall? Flere som har valgt som oss?

carija
19-07-2010, 21:09
Dette er noe jeg også lurer på :). Har ei lita jente som ble til ved hjelp av donor :). Vi valgte å bruke kjent donor som skal ha kontakt med henne. På hvilken måte kan vi best forklare henne situasjonen, noen tips? Finnes kanskje ingen barnebøker som forklarer slikt, enda ihvertfall? Flere som har valgt som oss?

Hei!

Jeg skjønner ikke helt det med at dere har brukt kjent donor og at han skal ha kontakt med datteren deres? :) Vi har brukt åpen donor, vi bestilte donorsæd fra European Spermbank og gjennomførte IVFD-forsøket i Haugesund. Donoren vår er åpen, men i vårt tilfelle skal ikke donoren i utgangspunktet ha kontakt med barnet vårt. Bare hvis barnet vårt selv ønsker kontakt når h*n blir 18 år gammel blir det kontakt, men det er jo svært sjelden at barna ønsker kontakt med donoren sin.

Når det gjelder å fortelle det har jeg faktisk tenkt å lage en bok selv. Jeg skal skrive en historie, mer som en eventyrfortelling, om hvordan barnet vårt ble til der vi forklarer at pappa manglet en celle som vi måtte låne fra noen andre for at barnet vårt skulle bli til. Noen i familien har sagt ja til å lage tegninger til boka, så jeg ser for meg at jeg skal legge inn tegningene på et nettsted som lager fotobøker, med bilde på s 1,3,5,7 osv og tekst på s 2,4,6,8 ovs.

Også får vi forklare nærmere når barnet lurer litt mer på det selv. Vi har tatt vare på all tilgjengelig informasjon om donoren vår som barnet skal få når h*n ønsker det. Studier i England viser at noe sånt som bare 1 % av donorbarn ønsker å treffe donoren sin. Men det er jo godt mulig at dere har et helt annet donoropplegg enn oss, kanskje det er mer naturlig for dere å ha kontakt med donor.

Jeg ville i alle fall startet med å fortelle på en veldig barnevennlig måte, fra starten vil de ikke skjønne så mye av det uansett. Men vi vil så et frø, slik at det aldri blir et sjokk å få vite at far ikke er biologisk far. Også må man vel bare ta det derifra.

Lykke til :klemse:

mamma27
24-07-2010, 21:25
Hei .

Med kjent donor mener jeg at vi har jevnlig kontakt med ham og at han ser jenta vår innimellom. For oss er det riktig å gi jenta vår en mulighet til å vite hvem han er og bli kjent med ham, slik at også han blir en del av livet hennes. Dette er også noe han setter stor pris på.

Vet ikke om det er noen andre som velger å gjøre det slik, kanskje de fleste ønsker at barnet ikke skal vite noe om biologisk far før h*n selv blir myndig og kan bestemme selv. Enhver må gjøre det som føles rett, så lenge man har barnets beste i tankene :).

Sky
13-01-2011, 12:48
Jeg går ut i fra at dere kanskje har ordnet med donering og inseminasjon selv da mamma27?

Legen vi gikk til i starten av utredningen nevnte at noen få velger å løse det privat på den måten. Men om man ønsket å gå gjennom sykehus så blir det på den måten som carija over her beskriver, altså at barnet kan velge selv å ta kontakt etter fylte 18.

nin@
31-01-2011, 10:42
Legen vi gikk til i starten av utredningen nevnte at noen få velger å løse det privat på den måten. Men om man ønsket å gå gjennom sykehus så blir det på den måten som carija over her beskriver, altså at barnet kan velge selv å ta kontakt etter fylte 18.

Berre ein liten kommentar litt på sida. Man kan ha anonym donor, og likevel ikkje gjere det privat. Man har då bar som då 1 er "laga" før 2005 2. på privat klinikk i anna land enn Norge.

Og så synast eg det er rart at ein lege nevner at man gå få barn på "den private" måten, dersom meininga då er å skaffe donor på eigahand...