PDA

Se full versjon : Spørsmål om det praktiske rundt fly, hotell, NAV

Trude
23-09-2009, 08:23
Jeg skal begynne på første ICSI behandling snart, og i brevet jeg fikk står følgende:
"I siste fase av behandlingen vil det bli hyppige konsultasjoner. Helseforetaket vil da ikke dekke reise til/fra hjemsted dersom dette blir dyrere enn å bo på hotell til behandlingen er ferdig."

Spørsmålet mitt er da: Hvordan foregår dette i praksis? Regner med det er noen her inne som har erfaring med det. Jeg må ta fly for å komme til og fra.

Hvordan vet jeg om det blir dyrere å bo på hotell enn å ta fly frem og tilbake? Må jeg sitte og regne på dette selv, eller skal jeg spørre NAV eller sykehuset hva jeg skal gjøre?

Det står også at tilbakeføring vil skje 2-5 dager etter egguthenting, noe som først blir bestemt dagen etter egguthenting, og dette vil jo også påvirke hva som blir dyrest, men fly og hotell må jo bestilles på forhånd... Er det da sånn at hvis jeg blir i byen, og det viser seg å ta 5 dager og det hadde vært billigere å reise hjem, så får jeg ikke dekket oppholdet likevel?

Og hva om forsøket blir avbrutt, og jeg har bestilt hotell, det må vel avbestilles dagen før for at man skal slippe å betale? Nå er jo ikke økonomien det verste i en sånn situasjon, men vil jo gjerne få pengene til å rekke til flest mulig forsøk dersom vi ikke skulle lykkes...

dansejenta
23-09-2009, 13:37
Hei

Dette anbefaler jeg deg å snakke med NAV om, men i mitt tilfelle fikk vi dekket opphold på 7 dager, fra ul- dagen og t o m innsett. Vi har da en reiserute på 60 mil fra hjem til sykehus.
Jeg har flyskrekk, og vi kjører derfor, kan være derfor jeg fikk det slik, men altså spør, så får du garantert svar :blunke:

Lykke til :lykke:

Trude
23-09-2009, 15:30
Takk for svar. :) Fikk dere dekket opphold for begge to? Vi fikk beskjed fra UNN om at han kun får dekket 1 overnatting.

Tutla
25-09-2009, 12:46
Hei!

Tror du bør ta en telefon til NAV, eller sende en mail, for å få et riktig svar som du kan viste tilbaketil om de skulle gjøre seg vanskelige når du skal få pengene refundert.

For vår del fikk vi dekket reise til og fra Trondheim begge to. Jeg fikk dekka hele oppholdet, mens mannen min fikk for bare noen dager. Men hotellet hadde en pris for rom uansett, enten man var en eller to - så derfor dekka egentlig NAV hele oppholdet hans også. I tillegg fikk mannen permisjon med lønn under hele oppholdet av arbeidsgiver - da han ikke fikk mer enn en dag med sykepenger fra NAV.

Vi kontakta NAV før avreise og spurte om retningsslinjene. Det har jeg gjort hver gang, for å vite hvordan de tenker omkring reisene. Noen NAV kontor ønsker at alle bestilling av bilette og hotell går gjennom de, andre synes det er greit at en ordner dette selv. Derfor er det fint å ta en telefon og snakke med ditt lokale NAV.

Sjekk og om UNN har pasienthotell......... de har litt andre regler på dette med bestilling og avbestilling enn andre hotell!

Lykke til! Både med å finne ut av lover og regler, både skrevne og uskrevne. Men ikke minst med forsøket!

dansejenta
25-09-2009, 17:39
Kjæresten fikk bare dekka ei natt på hotell, men det blir jo samme pris på hotellrom om man er 1 eller 2, så man får jo i teorien dekt det :blunke:

UNN har pasienthotell, og 3 vanlige hotell tilknytta, så bare ring pasienthotellet ( nr skal stå på all infoen fra sykehuset)

Trude
25-09-2009, 21:45
Kjæresten fikk bare dekka ei natt på hotell, men det blir jo samme pris på hotellrom om man er 1 eller 2, så man får jo i teorien dekt det :blunke:

UNN har pasienthotell, og 3 vanlige hotell tilknytta, så bare ring pasienthotellet ( nr skal stå på all infoen fra sykehuset)

På prislisten på unn.no står det:
Tillegg for dobbeltrom, samarbeidende hotell. kr. 375.-

Så det er jo ikke samme pris om man er 1 eller 2 da?

Hvordan er det forresten hvis man ikke bestiller via pasienthotellet, men finner et rimeligere alternativ selv, får man likevel refundert en del av beløpet? Eller må man bo på et av samarbeidshotellene?

dansejenta
25-09-2009, 22:39
Okei, har ikke sjekka så mye priser, da kjæresten jobber i SAS, så vi fikk bra pris på SAS hotellet :blunke:

Du må ikek bestille via pasienthotellet, du bør jo finne et rimeligere alternativ, da du bare får refundert 310 kr pr natt

Trude
26-09-2009, 06:10
Ok, tusen takk igjen :)

dansejenta
26-09-2009, 08:44
No problemo :blunke:

Lurte på aaaakkurat samme ting når vi venta på oppstart :klemse: