PDA

Se full versjon : Nye tildelinger i Peru?

Maja
07-01-2010, 20:46
Jeg er helt ny her, og lurer på om noen av dere mer erfarne kan si litt om hvor ofte det gjøres nye tildelinger i Peru og hvordan vi får informasjon om det. Jeg har sett at MIMDES har informasjon om siste tildeling på nettet, men finnes det også noen plan for tildelingsrunder fremover? Og informasjon om tidligere tildelingsrunder?

Lolle
08-01-2010, 08:44
Hei Maja, og velkommen til vår lille Peruforum:blomstersmil:

Her er det flere som kan svare bedre på spm enn jeg, men jeg har forstått det slik at tildelingsteamet møtes vanligvis en gang i måneden. Det skjer relativ ofte at de hopper over en måned, og det har vel også skjedd at de hadde to møter på en måned. Men regelen er vel en gang.

Fortell litt mer om deg selv, du da (bare om du vil, så klart:blunke:). Venter dere på en skatt fra Peru eller er dere fortsatt i tenkeboksen?

Hilsen fra

Maja
10-01-2010, 21:19
Takk for svar! :sola:

Vi er vel så tidlig i prosessen at vi ikke helt har kommet i gang med ventingen ennå, så det er litt tidlig å sjekke tildelinger nå... Men jeg prøver å forstå litt mer av hvordan systemet i Peru fungerer.

Vi håper å få sendt dokumentene våre til Peru snart - kanskje i løpet av januar? Og da starter først ventingen på godkjenning i Peru. Hvor lang tid kan vi regne med at det tar?

Lolle
10-01-2010, 21:57
Hei igjen,
sist så ventet vi i 5 mnd på peruviansk godkjenning, men også det varierer.

Jeg vil tro vi ligger ganske så likt i løypa, vi! Våres papierer er nettopp blitt ferdig oversatt og er nå til legalisering, så vi også satser på å få sendt dem av gårdet i løpet av januar...da kan vi vente sammen - det blir bra.

inti
11-01-2010, 19:13
Hei Maja, og velkommen til Peru-gjengen!

Det er ikke de aller beste utsikter for snarlig tildeling i Peru, dessverre. På de siste 1,5 årene har det vært norske familier som har fått barn i 3 ulike tildelingsrunder. Til sammen har det kommet 5 barn på disse 1,5 årene. De to siste er vel forresten ikke å regne som hjemkomne, for de er jo nettopp tildelt. :heia:

Det har de siste årene gått fra 6-8 mnd mellom hver gang en norsk familie var de heldige. MIMDES har nye tildelingsmøter (consejos) ca en gang i måneden, og ofte i slutten av måneden. Dette skjer med diverse uregelmessigheter, pga utskiftning av staben blant annet. To-tre familier matches mot det samme barnet, og de som vurderes som mest kvalifiserte til å bli foreldre til akkurat den gutten eller jenta det gjelder, får tildelingen. :storken-gutt::storken-jente:

Resultatene legges ut under "Asignaciones aprobadas" på mimdes sine sider. I høst, jeg mener det var i november, la de også ut info om når neste tildelingsmøte skulle være, altså den 21. desember.
Da var det stor jubel for forutsigbarheten! Etter dette har de ikke lagt ut noe lignende info, så kanskje det var et engangstilfelle? Vi får håpe de fortsetter med god info til oss utålmodige ventere. :vente:

PS: dersom du ser på ventetickeren vår, så har vi passert 4 år og 3 mnd. Da vil jeg bare si at vi først ventet nesten to år på Kina, og byttet til Peru for 2 år siden. Det er vi glade for, selv om ønskebarnet lar vente på seg.... :sniker:

Lykke til med papiroversending til Peru. Det er alltid spennende å få vite når alt er sendt, og på plass i riktig land!

Smily
12-01-2010, 14:48
Hei Mari, velkommen som Perusøker. Det er et fantastisk land vi en dag skal få barn i fra.

Når det gjelder godkjenning i Peru kan det variere som det er sagt her. Vi sendte våre dokumenter i midten av mai 09 og venter fortsatt på godkjenning. Vi vet vi har blitt forsinket pga at vi først måtte sende ny politiattest fordi det var noe feil med den ene. Så måtte vi ettersende ny sosialrapport da det var noe tull med underskriftene på denne. Vi håpet i det lengste at vi skulle få godkjenning før jul, men så fikk alle Peru søkere beskjed om å ettersende noen dokumenter.

Så nå venter vi veldig på godkjenning og er spente på hvor lenge vi må vente. Vet Soleil måtte vente over ett år på sin godkjenning, tror det var litt unntak. Vi har ett vennepar som fikk godkjenning etter kun 5 måneder, så det varierer mye.

Lykke til med prosessen :)

inti
12-01-2010, 20:00
Hei igjen,
I den siste tiden har det gått rasende fort for enkelte spanske par å få godkjenning i Peru. Det var snakk om bare et par måneder i 2009, så var de i boks med godkjenning. For vår del tok det ganske nøyaktig 6 mnd da vi blegodkjent i 2008, og da syns jeg det hadde gått laaaang tid. Vi måtte også sende nye dokumenter til Peru nå desember, men nå skulle alt være i skjønneste orden til de finner oss frem og får oss opp på bordet! Vi har hatt papirene i Peru i 19 mnd nå, og er helt klare for at det skjer noe. Hørte dere, Mimdes ? Vi er klare! :ski:

pia=:)
12-01-2010, 20:22
Hørte dere, Mimdes ? Vi er klare! :ski:

Vi roper her også:snømann::heia:

inti
13-01-2010, 07:58
Takk for det, Pia! Nyter dere vinterdagene i permisjon, eller er du i jobb igjen? Går det greit å få på votter og vinterdress? :kaldt:

Maja
13-01-2010, 20:09
Tusen takk velkomsten og for alle svar! :storklem:
Og Lolle - så morsomt at vi er omtrent likt i løypen!

Utrolig kjekt å høre om de forskjellige erfaringene dere har!
Vi er jo forberedt på at det blir en lang og uforutsigbar ventetid - men når ventetiden blir så lang som fire år... og kanskje et år bare for godkjenning i Peru... så kan det nok tære på etterhvert...
Men da er det jo veldig kjekt å ha noen å vente sammen med :heia:

Vi planlegger også å lære oss litt spansk i ventetiden.
Noen som har tips til kurs på pc eller cd som kan anbefales?
(vi bor langt ute i periferien uten tilgang til spansklærere...)
Tar gjerne imot tips om kurs både for nybegynner og viderekommende :musik:

Silje
13-01-2010, 20:58
Hei Maja, og velkommen i Peru-gjengen:blomstersmil:

Dette er en god plass¨å være i den lange vente-tiden:grouphug:

Jeg har en link til deg;

http://www.bbc.co.uk/languages/spanish/

Dette er noen gratis kurs på nett som jeg har sett litt på:kaffepc:

Du velger i menyen til venstre...jeg har bare prøvd spanish steps og mi vida loca
Men synes dette egentlig var ganske lett og forstå for nybegynnere(det meste av det i hvert fall:blunke:)

Jeg annbefaler deg på det sterkeste å bruke ventetiden på å lære seg spansk!! Ikke utsett det for lenge slik som veldig mange av oss har gjort...
Dere får VIRKELIG bruk for spansken når dere skal til Peru å hente hjem deres lille skatt:storken-jente::storken-gutt:
Vi slet mye med språket da vi var å hentet jenta vår -da det var få som kunne engelsk...:sukk:

Ellers ønsker jeg dere masse lykke til med ventingen:lykke:
:klemse:fra Silje

Silje
13-01-2010, 21:01
Fant jammen meg et kurs på norsk også,jeg:heia:

http://www.nocomprendo.es/spanskkurs_p%E5_nett/nor/

dette må prøves ut:blunke:

Maja
25-01-2010, 18:42
Tusen takk for tips om språkkurs Silje!
Skal helt klart prøve disse når jeg bare får satt meg ned litt :kaffepc: