PDA

Se full versjon : Fortelle - både egg- og sæddonor

Troya
25-03-2011, 21:46
Vi har fått barn ved hjelp av egg- og sæddonor.
Før dette hadde vi en lang "meritt-liste" med icsi-forsøk og inseminasjon ved bruk av sæddonor i Norge og Danmark (totalt 10 forsøk) før vi satte nesa mot Barcelona og bruk av ED + sæddonor. Der klaffet det på første forsøk og vi har fått 2 nydelige jenter.

Jentene er snart 4 år og ingen vet at vi har brukt donorer. Men vi ønsker etter hvert å være åpne ovenfor våre barn og deretter familie/ venner.
Vi ønsker å fortelle barna det først, derfor har vi valgt å unnlate å si noe til noen.

Men hvordan gå frem i forhold til barna? Og når begynne å fortelle barna? Hva sier dere til de? Finnes gode barnebøker om dette?

Mener å ha lest ett sted at 5 års alderen er en fin alder å si dette, stemmer det?

Vet det finnes flere engelske bøker om temaet, men jeg orker ikke å lese engelske bøker, for så god i engelsk er jeg ikke.

IsIn
25-03-2011, 22:35
Vi har fått barn ved hjelp av egg- og sæddonor.
Før dette hadde vi en lang "meritt-liste" med icsi-forsøk og inseminasjon ved bruk av sæddonor i Norge og Danmark (totalt 10 forsøk) før vi satte nesa mot Barcelona og bruk av ED + sæddonor. Der klaffet det på første forsøk og vi har fått 2 nydelige jenter.

Jentene er snart 4 år og ingen vet at vi har brukt donorer. Men vi ønsker etter hvert å være åpne ovenfor våre barn og deretter familie/ venner.
Vi ønsker å fortelle barna det først, derfor har vi valgt å unnlate å si noe.

Men hvordan gå frem i forhold til barna? Og når begynne å fortelle barna? Hva sier dere til de? Finnes gode barnebøker om dette?

Mener å ha lest ett sted at 5 års alderen er en fin alder å si dette, stemmer det?

Vet det finnes flere engelske bøker om temaet, men jeg orker ikke å lese engelske bøker, for så god i engelsk er jeg ikke.

Det finnes neppe noe fasit svar på deres problemstilling, men jeg tror det er viktig å ikke tenke for mye på alder, men heller fortelle det så tidlig som mulig, men på en sånn måte at barna forstår det.

Kunne det kanskje vært en idè å si noe slikt som; Mamma og Pappa sleit med å lage baby selv, og måtte låne et frø å plante i Mammas mage...

Lykke til!

barbara
26-03-2011, 16:28
Jeg er gravid gjennom EA, men er singel så jeg har funnet ut at full åpenhet om hele prosessen blir veien å gå for meg. Skjønner at det er utfordring å fortelle det til barna, men hva med å bruke barnebøker om hvordan barn blir til? F.eks. disse: http://www.donor-conception-network.org/*****renbks.htm De er på engelsk, men det går jo an å bruke bildene.

Lykke til!

annem
10-04-2011, 21:21
hei, skjønner dilemmaet ditt. Det er ikke så lett. Jeg er mor via ED og surrogati og har funnet en del litteratur på amazon, både barnebøker og bøker om emnet for oss voksne.
Vi har valgt å si til de nærmeste at det er ed og jeg tenker jo at barna skal ha barnebøkene fra de er relativt små (de er kun 1 år nå så...) sånn at de ser at det er mange flotte måter å komme til verden på som er " normalt" .

Jeg fant ikke så mange bøker om både ed og surrogati men jeg kjøpte bla "hope and will have a baby" som kommer i ulike utgaver og de er bla om ed og sædd og surrogat. Du kan ev sette sammen ed og sd (jeg satte da sammen ed og surrogat utgavene) . :blunke:

men det jeg har funnet er jo også på engelsk da men jeg sier som barbara, bruk bildene og ovresett! :blomstersmil:

Jeg tenkte også at jeg skulle lage en liten bok selv som passer til akkurat dem om deres tilblivelses historie.

Og så blir det jo selvfølgelig forklaringer avh av alder da mht hva som passer seg.

Lykke til! :klemse:

Vet ikke om f eks dette kan være noe?
"Mommy, was your tummy big?"can help parents who used in vitro fertilization and donor eggs begin to explain. Carolina Nadel (Author, Illustrator). Kan blant annet kjøpes på www.amazon.com

Tinu
20-04-2011, 09:58
Jeg har begynt å øve meg allerede jeg :blunke:

Gutta mine er bare 3 måneder og har allerede hørt "historien sin" mange ganger......mest for at jeg skal prøve ut hvordan kjennes å fortelle det - og så tenker jeg at jeg etterhvert finner den versjonen som passer den dagen de forstår noe av det....

løvetanna
25-04-2011, 14:41

Jeg ville søkt på Amazon.com, de har masse bøker om mange tema.

Jeg har hele tiden snakket om at jeg hentet jenta i Kina, lenge før hun hadde begreper om hva det betydde. Nå er hun 2,5 år og forteller at hun "bodde i Kina, men nå er hun altfor stor til å bo der."

Jenta mi er adoptert, og jeg har kjøpt noen danske bøker om barn som er adoptert og har en forelder. For å slippe å oversette når vi leser dem, skrev jeg teksten på norsk og printet det ut.
Så limte jeg teksten inn i bøkene der de hørte hjemme, og til slutt tok jeg kontaktpapir på alle sidene. Da kan lillemor lese ivei, så hardt hun vil uten at bøkene går istykker. Veldig fornøyd med resultatet

annem
13-07-2011, 21:39
Jeg ville søkt på Amazon.com, de har masse bøker om mange tema.

Jeg har hele tiden snakket om at jeg hentet jenta i Kina, lenge før hun hadde begreper om hva det betydde. Nå er hun 2,5 år og forteller at hun "bodde i Kina, men nå er hun altfor stor til å bo der."

Jenta mi er adoptert, og jeg har kjøpt noen danske bøker om barn som er adoptert og har en forelder. For å slippe å oversette når vi leser dem, skrev jeg teksten på norsk og printet det ut.
Så limte jeg teksten inn i bøkene der de hørte hjemme, og til slutt tok jeg kontaktpapir på alle sidene. Da kan lillemor lese ivei, så hardt hun vil uten at bøkene går istykker. Veldig fornøyd med resultatet

Takk for super-god ide, løvetannjenta. det skal jeg også gjøre!
(og veldig søtt at hun sier hun er for stor til å bo i Kina . Så hærlig at hun har sin oppfattelse av sin historie som er aldersadekvat og god for henne.) :klemse:

Avjoli
27-06-2014, 16:54
Gammel post, men likevel. Nå har det endelig kommet en bok! :blomstersmil:

http://www.mammanett.no/bli-gravid/barnloshet/utgir-bok-donorbarn

Lilja-M
16-11-2014, 00:26
Hei! Er det lov å spørre åssen klinikk i Barcelona dere brukte?? 😊