PDA

Se full versjon : Hvor lenge sover de små i sprinkelseng?

Knitty
06-06-2011, 11:59
Vi lurer på når vi skal prøve lillebror over i "vanlig" seng med sengehest, i stedet for sprinkelseng? Evt. en sånn barneseng med regulerbar lengde, slik at den ikke føles så stor i begynnelsen. Han trives godt i sprinkelsenga si, altså, og gjør ingen forsøk på å komme seg ut på egen hånd. Men siden det kommer småsøsken til høsten kunne det være smart å gjenbruke sprinkelsenga til neste kull, og la han få ny seng (han vil da være 2 år ++).

Regner med at det er store forskjeller her, men sikkert også mange synspunkter :blunke:

På forhånd :neie:

ingrid74
06-06-2011, 19:00
Jeg har vært kasta ut av dagbøkene lenge, så aller først: Gratulerer med nestemenn!! :lykkelig::panikk:? Dere får litt å henge fingrene i...

Jeg har inntrykk av at det er veldig vanlig å flytte ut av sprinkelsenga når man får småsøsken. Det er bare 20 mnd mellom våre, så vi gjorde det ikke sånn, men søsteren min har 26 mnd som dere, og der gikk det i hvert fall fint. Med mindre han er typen som må "gjerdes inne" for å slå seg til ro, tror jeg det er utmerket. For de som ikke får småsøsken, eller har lang avstand, har jeg inntrykk av at en gang mellom 2 og 3 år er vanlig. Storesøster hos oss for vanlig seng først nå (3 år hvert øyeblikk), men hun har hatt en seng der vi kunne fjerne tre sprinkler, så hun har gått inn og ut selv noen mnd.

Lykke til!

Mirmel
06-06-2011, 23:42
Her var de litt over to. Det gikk helt strålende. Husker at de var veldig stolte over å ha fått stor seng :yess:

Fie
07-06-2011, 10:21
Det gikk helt strålende. Husker at de var veldig stolte over å ha fått stor seng :yess:

Kan levende se det for meg. :lykkelig::lykkelig:

Knitty
07-06-2011, 21:03
Tusen takk for svar, Ingrid, Mirmel og Fie!! Ser ut som det kan gå fint om lillebror går over til stor seng når han blir storebror. Skjønner jo poenget ditt, Mirmel - det ER stort å få store ting når man er liten, liksom et skritt nærmere å bli "stor", som jo er målet for alle små :elsker:

Nå har jeg på min daglige halvtimes ekstratur med t-banen fra barnehagen langt oppi gokk, god tid til å tenke, og det hender jeg selv synes jeg også får gode ideer da :blunke: I dag tenkte jeg at i begynnelsen trenger vi bare en sprinkelseng ekstra - de er jo så små i begynnelsen, og senga så stor, så de kan fint dele en god stund. Så kan lillebror beholde senga si litt lenger hvis vi finner ut det, før begge de små skal ha hver sin sprinkelseng.

Mirmel
07-06-2011, 23:46
Godt poeng. Våre delte seng til de var fire måneder. Sprinkelsenga er jo gigantisk for en liten baby til å begynne med. Så da er det godt du får to, og kan fylle litt opp :lykkelig:

tullejenta
08-06-2011, 08:58
Har lenge tumlet med denne tanken selv og kjøpt inn flott skuveseng fra 50 tallet :blomstersmil:

Han sov i den en gang etter at han hadde fått smertestillende kl 21 om kvelden etter å ha prøvd å legge han i to timer...

Så dagen etter prøvde vi igjen, men etter 3 ganger fulgt en tassende lillegull tilbake ble det gamlesengen igjen på ubestemt tid :blunke:

Han blir 2 år på lørdag og har siste måneden funnet ut at "vil ikke sove! Opp! Pappa mamma oppe!"

Noen forslag? Begynner å bli trangt på rommet hans med en skuveseng, en babyseng og en smal voksenseng (brukes MYE når han er syk eller har mareritt).

Konemor
08-06-2011, 13:26
Knitty. Gratulerer så mye med to små i magen. Det er kjempegøy med tvillinger og veldig hektisk.

Jeg forstår hvordan du tenker. Mine jenter var to når jeg ble gravid med Tarzan og jeg startet planleggingen relativt tidlig. Ville gjerne at de skulle være litt selvstendig når nestemann kom fordi jeg er så mye alene.

Begge jentene mine klatret ut av sprinkelsengen når de var 1,5 år. Vi tok da bort den ene siden på sengen og satte på sengehest på sprinkelsengen. De hadde full fest på rommet hver dag. Vi valgte å kjøpe dem vanlige senger når de var 2,5 år. Det syntes de begge var veldig stas. De fikk eget rom og ny stor seng og stor dyne. De følte seg veldig store og flinke. Det ble helt slutt på å gå ut av sengen og de fikk etterhvert også gode soverutiner. Det var deilig når lillebabyen kom. Det eneste vi ikke klarte å slutte med før babyen kom i huset var bleier. Det var ingen problem å ha tre bleiebarn.

Tarzan er en aktiv krabat og han klatrer ut av sengen sin han nå. Vi bygger nytt hus og jeg har planer om å kjøpe han en slik Kili-seng til han når vi flytter inn. Den kan han bruke noen år. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte den til han da han var baby, men da hadde jeg jo to flotte sprinkelsenger som han arvet.

Som hos Mirmel, sov også mine tvillinger i samme seng ganske lenge. Vi hadde to sprinkelsenger. Den ene i stuen for avlasting og den andre på soverommet for soving. Først lå de ved siden av hverandre en stund. Senere (når de begynte å klore hverandre) lå de anføttes.

Lykke til med graviditeten. Det er dobbelt så mye kos med to på en gang og tusen ganger mer kos med tre små i hus:klemse:

Silvija
08-06-2011, 13:31
Tusen takk for svar, Ingrid, Mirmel og Fie!! Ser ut som det kan gå fint om lillebror går over til stor seng når han blir storebror. Skjønner jo poenget ditt, Mirmel - det ER stort å få store ting når man er liten, liksom et skritt nærmere å bli "stor", som jo er målet for alle små :elsker:

Nå har jeg på min daglige halvtimes ekstratur med t-banen fra barnehagen langt oppi gokk, god tid til å tenke, og det hender jeg selv synes jeg også får gode ideer da :blunke: I dag tenkte jeg at i begynnelsen trenger vi bare en sprinkelseng ekstra - de er jo så små i begynnelsen, og senga så stor, så de kan fint dele en god stund. Så kan lillebror beholde senga si litt lenger hvis vi finner ut det, før begge de små skal ha hver sin sprinkelseng.

Hei,

tenkte bare å si at dersom dere bestemmer å bruke den gamle senga til gutten til nye babyer, er det viktig at han "flytter ut" i god tid før søskene kommer. Slik at han ikke føler seg "kastet ut/ byttet ut". Det er ingen tvil at det bli mindre oppmerksomhet på han når to små kommer og "søskensjalusi" er et velkjent og naturlig fenomen.

Ellers 2-3 år er uansett en veldig fin alder til å få en "voksen" seng! Det finnes så mange kjempekule på markedet til billig penge, slik at gutten deres bli "fristet". Mine "flyttet ut" ca 2,5 å gamle og jeg synes det var perfekt, særlig at vi da kunne ligge ved siden av hverandre og lese på kveldene etterhvert når magen vokste :)

Lykke til med:baby2::baby2: og:musik:!

tullejenta
08-06-2011, 18:02
De hadde full fest på rommet hver dag. Vi valgte å kjøpe dem vanlige senger når de var 2,5 år. Det syntes de begge var veldig stas. De fikk eget rom og ny stor seng og stor dyne. De følte seg veldig store og flinke. Det ble helt slutt på å gå ut av sengen og de fikk etterhvert også gode soverutiner.

Hvordan fikk du de til å slutte å gå ut av sengen? Noen triks? Her er det en liten gutt som akkurat har bestemt seg for at soving er noe tull når mamma og pappa er våkne..... (2 år)

Konemor
08-06-2011, 18:24
Hvordan fikk du de til å slutte å gå ut av sengen? Noen triks? Her er det en liten gutt som akkurat har bestemt seg for at soving er noe tull når mamma og pappa er våkne..... (2 år)

Jentene mine var litt eldre enn gutten din. Så lenge de hadde sprinkelseng med sengehest forran tuslet de ut hele tiden. Vi ga dem hver sitt rom med nye senger når de var ca 2,5 år. De følte seg store og var veldig stolt. Vi forberedte dem på at store jenter i store senger sover i sengen sin hele natten. Den kjøpte de heldigvis. Det hører med til skjeldenheten at de går ut av sengen sin når de har lagt seg. Nå gjenstår det å se om det funker med nestemann.

Knitty
08-06-2011, 19:14
Tusen takk for enda flere gode tips, Konemor, Tullejenta og Silvija - både på senger og forebygging av søskensjalusi. Ja, det blir VELDIG spennende med TO til :lykkelig: :lykkelig:

Mirmel
08-06-2011, 19:19
Vi har hatt perioder der vi har fulgt mye tilbake til senga om kvelden. Heldigvis blir det jo mindre spennende etter hvert. For oss var alternativet at de klatret ut av sprinkelsenga (og slo seg), så da var valget lett. Problemet med at de står opp har vi forøvrig fortsatt av og til, dog av en annen art. Nå er det mer av typen sure femåringer som sier: "Nei, jeg skal aldri legge meg!" eller en million ting som skal gjøres, klemmer som skal gis, informasjon som må deles, dyner som må res opp, spørsmål som må stilles, vann som må drikkes, doturer osv. osv. Som datteren min sa en kveld: "Hva mer pleier jeg å spørre om, mamma?" :humre:

Sorry, Knitty, tråden forandret litt retning nå...

tullejenta
09-06-2011, 09:29
Vi har hatt perioder der vi har fulgt mye tilbake til senga om kvelden. Heldigvis blir det jo mindre spennende etter hvert. For oss var alternativet at de klatret ut av sprinkelsenga (og slo seg), så da var valget lett. Problemet med at de står opp har vi forøvrig fortsatt av og til, dog av en annen art. Nå er det mer av typen sure femåringer som sier: "Nei, jeg skal aldri legge meg!" eller en million ting som skal gjøres, klemmer som skal gis, informasjon som må deles, dyner som må res opp, spørsmål som må stilles, vann som må drikkes, doturer osv. osv. Som datteren min sa en kveld: "Hva mer pleier jeg å spørre om, mamma?" :humre:

Sorry, Knitty, tråden forandret litt retning nå...

Bare fint for meg at tråden endres litt for selv om guttungen er 2 år er han litt der 5 åringen din er.....

Ikke sove! Pappa oppe! Jeg har bæsja! etc... :humre: Og så er han jo så søt også da...

Dog virker sjarmen litt dårligere når klokka bikker 21 og pappa har telefonkonferanse og mamma skulle ha lest en forskerartikkel :dåne:

Går den slags over "av seg selv" eller må vi begynne med Ferber metoden? (vi tar han aldri opp og skifter bleie i senga)

Han er så stor og så liten på en gang!!

Sindrome
09-06-2011, 12:52
Ja, det blir VELDIG spennende med TO til :lykkelig: :lykkelig:

Hi hi, hva er det jeg leser??? :vinner:

Så fantastisk!! Må innrømme jeg blir veldig glad langt inni hjerterota når jeg leser dette!!

Her var den kommende storesøsteren to år og et par mnd da hun gikk over i vanlig seng. Det gikk strålende!!

(Har også en pent brukt, hvit sprinkelseng som jeg skal kvitte meg med... siden mine små nå også sover i vanlig senger.)

Sindrome
09-06-2011, 13:03
PS!
De første 8 mnd.ene brukte vi ikke sprinkelsenger så fryktelig mye, det ble nemlig til at vi tre okkuperte dobbelsenga, mens pappan sov på sovesofa på loftstua.... Alt for å sove mest mulig :blunke:

Kluss
13-06-2011, 17:26
Hvor lenge sover de små i sprinkelseng?¨

Lengst mulig, er mitt svar. Vi tenker iallefall å la henne sove der så lenge det er plass og hun trives. Tassende småføtter var etterlengtet, men tassende de kommer tidsnok, og i tide og utide, når den senga forsvinner. Og det kan vi vente litt med :)

odaskatt
13-06-2011, 21:45
Eldste her fikk juniorseng da hun fylte 2 år. Gikk kjempefint, hun skjønte at hun skulle sove i den og gikk ikke ut av sengen.

Lillebror arvet hennes juniorseng nå i vinter, så han var litt mer enn 2 år. Gikk fint med ham også, men første natt gråt han sårt og ville ha sengen sin tilbake.