PDA

Se full versjon : Ureaplasma, årsak habituell abort

monica84
09-11-2014, 14:37
Hei.
Jeg og samboer har mistet 6 ganger på 2 1/2 år (jeg har ingen barn, samboer har 2 fra tidligere ekteskap), og vi bestemte oss etter mye om og men for å søke hjelp i utlandet etter dårlig oppfølging her i Norge. Fredag kom resultatene fra prøven jeg sendte, og fikk påvist ureaplasma. Aldri hørt om dette før, og aldri har norske leger bedt oss om å teste dette. Når jeg googler ureaplasma, ser jeg at det er stor sammenheng mellom habituelle aborter og dette. Jeg og samboer har nå fått et bittelitt nytt håp, og skal begynne antibiotika kur om ikke veldig lenge før vi går i gang med et nytt forsøk. Er det noen som har erfaring med behandling av nettopp ureaplasma, og har noen suksess historier å dele med oss? :vente:

Hilsen 2 slitne og leie prøvere....:enrose:

icsimamma09
09-11-2014, 18:34
Kjenner dessverre ikke til det, men vil ønske lykke til! :lykke:

jelena83
09-11-2014, 18:57
Jeg kommer fra et land hvor prøve på klamydia, ureaplasma og micoplasma er en del av utredning ift infertilitet hos både kvinner og menn. Jeg skjønner ikke hvorfor er det ikke sånt i Norge. Det er positivt at alle de tre bakteriene er borte etter en antibiotikakur.

Mammatilén
13-11-2014, 15:19
Jeg vet en del om ureaplasma, da jeg hadde en ekskjæreste som ringte meg om at han og kona hadde fått påvist dette ifbm utredning om fertilitet. I følge ham er det rutine i resten av europa å teste for dette når man utredes for fertilitet, da det er velkjent at dette kan forårsake habituell abort.
Jeg ble jo selvfølgelig livredd, googlet meg i vei, og løp til fastlegen. Det var ikke lett å bli testet for! Han måtte bestille spesielle testtuber fra Fürst(privat), og de hadde ikke peiling på mikrobiologi på Ullevaal en gang. Merkelige greier. Eksen fikk rede på det via en venninne som var fødselslege og tipset dem om det.
Synd at det er så ukjent i Norge, rart at vi "må undersøke det selv" i så måte.

monica84
02-04-2015, 07:36
Takk for svar dere, ja var helt nytt for meg også da jeg fikk svaret på prøven.. Synes det er synd Norge ikke henger med kontra mange andre land hvor de trster for mye mer og er mer åpne for andre medisiner.

Jeg er nå gravid på nytt, 5+5, og er 100 % sykmeldt og tar mye medisiner i håp om at det kan være løsningen. Det er svært vanskelig å glede seg over graviditeten slik man burde, men jeg er så forbredt på at noe kommer til å gå galt igjen før 12 uker :( skulle ønske man fikk mer oppfølging i form av psykolog, men her får man ikke noe hvis man ikke ber konkret om det. Og må innrømme at jeg synes det er vanskelig å be om alt hele tiden.. er jo takket være meg selv at jeg vet jeg hadde ureaplasma og at jeg får høyere dose prednisolon, legene hadde aldri foreslått det på egenhånd.

Nå teller jeg ned til første ul som er om 1 uke, da er jeg 7+0 iflg min beregning. Så håper alt er som det skal og at jeg klarer å holde på spiren denne gangen. Merker jo at det tar veldig på å miste så mange ganger, og få nytt håp til å prøve på nytt. menønsket om egne barn er jo enormt og på et eller annet vis så er det noe som sier meg at jeg ikke skal gi opp og at det en dag er min tur. har litt bedre magefølelse denne gangen og er nok litt roligere, men hodet mitt er forbredt på det værste.
jeg prøver å ta dagene med ro, gå turer og spise regelmessig...og ta medisinene som jeg skal, mer får jeg ikke gjort.