PDA

Se full versjon : Venter for lenge med å få barn

Anne_i_FUB
06-10-2003, 11:57
Flere artikler fra BT i går om siste nytt fra Mor og Barn-undersøkelsen. FUB har også uttalt seg.

http://www.bt.no/forbruker/helse/article198390

http://www.bt.no/forbruker/helse/article198394

http://www.bt.no/forbruker/helse/article198392

aqua
10-10-2003, 20:51
Flott innlegg Anne!

tillajo
14-10-2003, 08:52
Mye fint her ! :)

Når det gjelder alder og fertilitet, mener jeg det blir feil å bare se på at eldre kvinner har ventet lenger på sitt ønskebarn før de blir gravide. Årsakssammenhengen er jo til dels motsatt av det legen hevder !!! Jo lenger man må forsøke, jo eldre blir man før barnet dukker opp. Derfor kan man ikke uten videre konkludere med at avtagende fertilitet med alderen har skylden for tallene.

Solsikke
25-11-2003, 09:40
Jeg registrerer at legene som forteller oss om hvordan kroppen vår fungerer, ofte får pepper så det holder.
Ingenting får de gamle feminister så oppøste som at en (særlig hvis det er en mannlig) lege forteller at de ikke kan regne med å få barn hvis de venter for lenge.

"Utenpå"-argumentene er gode. Modenhet, ikke funnet en barnefar å dele resten av livet med osv. Ja, helt fint. Men det hjelper jo ikke når biologien ikke funker sånn. Biologien venter IKKE til du har tatt utdannelse eller funnet "prinsen". Synd, men sant. Og derfor må vi forholde oss til virkeligheten - ikke sånn vi gjerne ville hatt det.

Så hva så? Da kanskje ikke alle skal ha barn da? Eller?
På Island får jentene barn i begynnelsen av tyveårene og så får de utdannelse. Noe å tenke på?

Ja, jeg stikker fingeren inn i et vepsebol nå, men jeg mener at å slåss mot naturen som mange av oss gjør, er som å slåss mot vindmøller. Å nekte meg selv eller andre ufb-ere behandling (jeg kan ikke få barn nå og kunne det heller ikke da jeg var 20) er ikke det jeg mener. Men å være motstander av at ting blir tilrettelagt for at yngre jenter kan få barn, vil jeg heller ikke.

Nå blir sikkert mange sinte, men jeg mener dette. Og om mine venninners barn kommer hjem gravide i en alder av 17-18 - så skal jeg heie dem frem. Selv om jeg ikke er tilhenger hverken av at barn får barn eller at man planlegger en enslig tilværelse med et barn.
Men heller det enn at de er 32 og må begynne med assistert befruktning fordi de har ventet for lenge.

lex
25-11-2003, 14:27
Det jeg blir sinna over er ikke at legene informerer om noe som er sant, men at dette er det eneste media gidder å skrive om.... Jeg blir piss sur over at det skal framstilles som om de eneste som må ha assistert befruktning er gamle kjerringer på 40 a la filmstjerner i Hollywood som etterpå skal vise fram ungen overalt og fortelle hvor unge de føler seg i kropp og sjel.

Det er sikkert ikke like sensasjonelt med alle oss som har diverse sykdommer eller som bare helt uforklarlig bare ikke kan få barn... uten hjelp. Men jeg nekter faktisk å tro at kvinners alder er hovedgrunn til assistert befruktning!!!

Solsikke
25-11-2003, 18:59
Men jeg nekter faktisk å tro at kvinners alder er hovedgrunn til assistert befruktning!!!

Nei, det tror ikke jeg nødvendigvis heller - og det har ikke jeg sagt noe om. Det jeg sier noe om er at vi skal ta biologien på alvor.

Hvis det var svar til meg da.

lex
25-11-2003, 22:24
Nei, det var ikke svar til deg... Det var mer min mening om/reaksjon på det som sto i linkene øverst.

majjja
26-11-2003, 01:23
Hei!

Følte bare at jeg måtte bare slenge meg på her ang. legenes hardnakkede standpunkt om at vi kvinner generelt sett venter for lenge med å få barn med viten og vilje (høres det jo ut som!) Kan så være at en del prioriterer utdannelse og jobb - JA, men hvorfor ble det ikke nevnt et ord i artikkelen fra Haukeland om at det faktisk er mange slitere som har prøvd mange år....før man kommer i den situasjonen at man må søke om hjelp til assistert befruktning?! Det første man gjør er jo ikke å stille seg i køen på fertilitetsklinikken; man PRØØØVER og man PRØØØVER.... ofte leeeeeenge og vel før den tid. Ikke rart mange av oss blir over tredve og i midten av tredveåra før vi da _søker hjelp_. Og så skal de nekte oss hjelp fordi "vi har ventet så lenge"...?! Ærlig talt! Særlig bra å høre for de av oss som har fått konstatert "ukjent årsak" til barnløshet (som mao ikke har en helt KLAR bakenforliggende årsak til problemer med å få barn) Pokker jeg blir litt sur jeg, av sånne bastante konklusjoner!!!!!!! >:( De burde vite bedre, iallefall de som har som yrke å skulle hjelpe oss ufrivillig barnløse!!

PS...som en liten "trøst".... (og det er nok flere av dere som kjenner til dette i egen omgangskrets!) Selv har jeg venninner som er såkalte "karrierekvinner"(hrmmmf!) som har tatt utdannelsen sin først og skaffa seg jobb og mann i mellomtiden... disse har ikke hatt noe som helst problemer med å bli gravide når de runda 30-35. Tre ble gravide de første månedene etter at de bestemte seg for å få barn, og to brukte ca. et halvt år på den jobben (som for oss har tatt mange år!) Siden vi først satt igang med prøverør har de klekket ut flere unger de! Tror ikke alt beror på at vi er for gamle når vi runder 30,nei! Tror nok det er flere faktorer som spiller inn... som en nevnte tidligere her på tråden.Men undergraver heller ikke betydningen av at den biologiske klokken nok tikker etterhvert.

Louise
09-01-2004, 21:43
Helt enig med Majja, (fint innlegg så slapp jeg lire
av meg den frustrasjonen!)

Louise

Lotta
12-01-2004, 00:28
Veeldig enig med Majjja :)

Og å få barn tidlig "bare sånn i tilfelle vi skulle slite senere" er vel ikke det beste argumentet for å få barn!?

Vårt evnt. barn kommer til: ett stabilt hjem. Til to som har støttet hverandre gjennom MAAANGE tunge stunder(og overlevd dem) Til ryddig økonomi, og til to som har både jobb og utdannelse.

(Og ikke missforstå det slik at ikke unge og/eller arbeidsløse kan være fantastiske foreldre....for det kan de selvsagt være!! Men JEG ville gjerne gi barnet mitt trygge og stabile omgivelser...og det har tatt sin tid.....IKKE MINST fordi vi har prøvd en god del år nå!!!! )