PDA

Se full versjon : Kina-Tidsperspektiv

Linn
18-10-2004, 22:33
Hei
Vil først og fremst si at jeg er kjempeglad for å ha funnet dette nettstedet :). Jeg er innom stort sett hver dag og leser hvert eneste innlegg.

Jeg prøver å ressonere litt og lurer på om noen kan hjelpe meg i tankerekka:

Vi er i samtale med barnevernet ang. adopsjon fra Kina. De lovte oss at vi rapporten skulle være ferdig innen midten av januar 2005...............(Vi effektuerte søknaden i begynnelsen av juli 2004).

Slik jeg forstår det er saksbehandlingstiden rundt 4 mnd hos BUFA. Det betyr at vi tidligst kan forvente en godkjenning i midten av mai 2005.

Deretter skal dokumentene oversettes og sendes til Kina, Her får vi tildelt LID. Hvor lang tid tar dette? ca 1 mnd? I såfall er vi i midten av juni for vår LID.

Ventetiden fra LID til godkjenning/tildeling har nå vært rundt 5,5 mnd. Det betyr at vi da vil være i midten av desember.

Deretter vil det gå ca 1,5 mnd (?) før vi kan reise til Kina. Det betyr at vi befinner oss i februar 2006......

Jeg skjønner at dette kommer til å ta laaang tid :-/, men akkurat nå trenger jeg å se målet, dersom det er mulig, slik at jeg kan glede meg litt over det [smiley=sol.gif] ! Kan noen fortelle meg om resonementet mitt med hensyn til prosessen/tid er sånn noenlunde riktig [smiley=forvirret.gif]?

Ahava
19-10-2004, 00:34
Det høres for meg ut som om du har regnet riktig... Hvilken forening bruker dere?? Kanskje vi ender opp i Kina sammen.. [smiley=sol.gif] Men, selv om det tar tid, så ER det jo et barn i enden av den!! Det er bare så vanskelig å huske på akkurat det, da... Velkommen, forresten! Og lykke til videre... [smiley=klem.gif]

Shorty
19-10-2004, 06:48
Spennende å lese, for vi har også tenkt Kina!

Jeg har nettopp kommet meg på jobben, med søknaden til barnevernet i sekken! Skal sende søknad og alle vedleggene i dag!!!

Snakket med hun på barnevernet for 4 uker siden, og da sa hun iallefall at hun hadde god kapasitet! Krysser fingrene for at vi kommer etter - ikke så lenge etter heller! :-)

Vi skal bruke adopsjonsforum - hva med dere??

Ha en flott dag!! Mange kina hilsener fra en spent Shorty!

fillolin
19-10-2004, 08:08
Hei Linn!
Jeg er ikke Kina-søker, så det er sikkert andre som vet mer om hvorvidt tidsperspektivet ditt er riktig. Jeg vil ikke være "ekkel", men har noen tanker utfra egne erfaringer så langt. Jeg tror kanskje du har litt optimistiske anslag, og for min egen del har jeg hittil erfart at det ikke er så godt. Vi er jo alle forskjellige, men når vi venta på godkjenningen fra øst opplevde jeg at det var ganske greit fram til den 3-måneders grensen som de hadde antydet og som hadde blitt "deadline" i mitt hode. Etterpå ble ventingen langt verre, så for min egen del legger jeg meg nå konsekvent på den øvre grensa i.f.t. de tidsperspektiv Verdens Barn gir. Husk også at ting kan forandre seg, både her og i de andre landene. Vet at flere Koreasøkere syns det er vanskelig, nå som ting er så forandret der, at de hadde helt andre forventninger i utgangspunktet. Skjønner godt at du gjerne vil ha et tidspespektiv, men kanskje du bare skal legge inn litt mer tid her og der? Husk også på at etter godkjenningen fra Bufetat må dere samle inn noen nye papirer, bl.a. en legeattest med div. prøver som må være nye. Hos Verdens Barn tror jeg det er slik at de må ha papirene før den 1. i måneden for at søkeren skal få LID den måneden.

Vi søker Thailand og regner med å få barn noen måneder etter dere - selv om vi er godkjent nå...

Prøver å sende en klem med tålmodighetskrem...og lykke-(til)-støv! [smiley=klem.gif]

Ahava
19-10-2004, 08:21
Adopsjonsforum her også, forresten... Kanskje jeg er heldig som tilhører region Nord, som ennå ser ut til å klare å holde seg innenfor de 3 månedene behandlingstid.. Ellers er det vel sånn, for de fleste av oss, at man regulerer "endetidspunktet" etterhvert som man ser hvor lang tid alt tar? Enkelte har jo, faktisk, kommet seg avgårde TIDLIGERE enn beregnet, så en "tidslinje" er ikke helt bortkastet, og er bare en beregning i alle fall.. [smiley=kryssfingre.gif]

ashley
19-10-2004, 13:17
Ville nok lagt til litt mer slakk - plutselig inntreffer det ulike ting og venteiden går litt opp.

BV tar fort litt lengre tid (skjedde med oss)
Bufetat brukte lengre tid
Det tar litt tid å samle inn skjemaer/attester på nytt
Oversettelsen kan fort ta litt ekstra tid
Må vente på å få sendt papirene til Kina - de sender ofte i puljer
Ventetiden varierer endel - spesielt rundt kinesisk nyttår (januar/februar)

Se for deg i ditt hode at det blir en fin påskereise i 2006 - da har du litt å gå på .

Lykke til!

Ally
19-10-2004, 13:48
Velkommen ! [smiley=duskedame.gif]

Jeg hadde også, som deg, behov for å sette opp en tidslinje, men satte da opp et "worst case scenario".
Det er som nevnt ovenfor kjipt når det går over den mentale tidsfristen (feks. BV brukte 3 måneder lenger enn avtalt ... ikke gøy for en utålmodig sjel [smiley=taarefost.gif]).
Uansett så er påsken 2006 "kort" ventetid i forhold til en del andre land. [smiley=LykkeKina har en av de korteste behandlingstidene. ;D

Ally

Mammamia
19-10-2004, 15:29
Dette temaet kjenner hodet mitt godt igjen, gitt. ::)

Jeg har regnet og regnet på måneder i lang tid allerede. Og jeg har både best case, worst case og sannsynlig case. Noen flere? [smiley=flaut.gif]

Uansett, tiden går, og man justerer nok forventningene underveis tror jeg. I utgangspunktet sa BV i bydelen vår at de ikke brukte mer enn maks 3 måneder. Jippi - i løpet av september. Trodde/(håpet) jeg. Nå er det snart slutten av oktober og den er fortsatt ikke helt ferdig, men det nærmer seg. Forhåpentligvis får vi den til gjennomlesning neste uke. Men så lenge jeg føler at det går fremover synes jeg det går greit uansett.

Og det er jo en fordel med Kina - siden de tildeler i samme rekkefølge som søknadene kommer inn, har man hele tiden kontroll til å justere det mentale tidsperspektivet.

Og selv om ting som oftest tar litt lenger [smiley=tiden.gif] enn forventet, så kan det jo gå raskere også da. BV kan f.eks få tildelt en ekstra ressurs (det har skjedd før), BUFA kan få ned ventetiden (den var jo nede i godt under 3 måneder rett før sommeren) og Kina kan gå enda raskere enn i dag (har lest spekulasjoner om at de ønsker ventetiden ned på 3-4 måneder).

Jeg tror det er helt normalt å legge en del tankevirksomhet i hvor lang tid ting vil ta (Ihvert fall så håper jeg det, for hvis ikke står det dårlig til med meg [smiley=gal.gif])

Lykke til videre

[smiley=klem.gif]

Rusketuska
19-10-2004, 16:44
Slenger meg med på hva de andre sier, det er umulig å sette opp noen tidslinje... dessverre!

Når vi bestemte oss for Filippinene var ventetiden på Filippinene 6-9 mnd, nå er den over et år. BV lovte å ta kontakt i løpet av to mnd, men det tok 6 mnd før vi ble kontaktet + 2 mnd å skrive rapporten. Og så (pga. av ferietid) gikk det 3 mnd fra vi var SBF-godkjente til papirer ble sendt....

Så vi sier nå som så, at dersom vi er veldig heldige, får min mann ferie farsdag neste år, er vi litt mindre heldige, har vi et barn å ferie jul sammen med. Er vi derimot realistiske, blir det nok ikke til at vi får reise før i januar/februar 2006.
Men vi lever stadig i håpet på at det skal gå raskere, og det er viktig ;D

yogi
19-10-2004, 20:13
Da vi startet opp adopsjonsprosessen i januar 2003 regnet jeg meg fram til at vi skulle reise til Kina våren 2005. Vi reiser neste uke! Dvs. mye kan skje underveis. For vår del gikk det i vår favør, og det er jo lov å håpe at det skjer med dere også.

For deres del høres ikke våren 2006 helt urimelig ut, men jeg vil som flere andre anbefale å legge inn noen flere måneder enn det du har beregnet. Spesielt bet jeg meg merke i at du har kun regnet med en måned fra godkjenning til LID dato. Vel, du kan jo være heldig, men regn heller med å bruke litt lengre tid. Det skal f.eks. ikke mer til enn at dere ikke får legetime så rask som dere trodde etter godkjenningen.

Riktig lykke til videre. Dere har uansett valgt et land som er lett å følge med på når det gjelder tildelinger. Jeg vil også anbefale deg når den tid kommer og papirene er sendt til Kina å melde deg inn på en Yahoo gruppe for de som har samme DTC (Dossier to China) som deg. Så får vi bare håpe på at den korte ventetiden i Kina holder seg.

Hilsen

Noraforr
20-10-2004, 09:55
Heisann,

vi har allerede gjennomført én Kina-adopsjon og er nå godt i gang med nr. 2. :)

Første gangen gikk alt mye saktere enn vi hadde trodd og nå går alt mye fortere, slik at det er vanskelig å sette opp noen tidslinje. :-/

Vi har lagd en ventekalender, hvor vi har limt opp alle de månenden vi regner med at prosessen vil ta. Det blir jo en slags tidslinje. Disse har vi limt opp på en papp-plakat sammen med bilder av oss - kart over Norge og Kina, samt begge lands flagg.

Deretter klistrer vi på ett klistremerke for hver mnd. som går ... som et synlig bevis på at tiden faktisk ikke står stille. ;D

Vi skriver også inn ulike milepæler her. Begge våre ventekalendere henger i kjøkkenet, så de ser vi på daglig og mange ganger om dagen. [smiley=sol.gif]

Jeg vil også råde deg til å legge inn noen slakker ekstra. Det er bedre å bli overrasket over at det tar kortere tid enn man tror enn å bli skuffet over at det tar lengre tid.

Første gangen ble vi godkjent 13/3 .... fikk godkjenningsbrevet 15/3. Sendte alle dokumentene i VB 28/3. Fikk DTC 7/5. Fikk ikke opplyst LID, men regner med at den måtte ha vært ca. 13/5

Nå ble vi godkjent 29/4 ..... fikk godkjenningen 3/5. den viste seg til å inneholde en vesentlig feil, så den måtte sendes inn igjen. Ny godkjenning kom 13/5. Alle dokumentene sendt VB 19/5. Fikk DTC 25/6 og LID 30/6

Som du ser går det fort 2 mnd. fra godkjenning til LID.

Skjønner godt at du er utålmodig, men trøsten er at det blir barn tilslutt. Ønsker dere ei God Ventetid! [smiley=duskedame.gif]

klem fra Noraførr

fillolin
20-10-2004, 12:28
Hei Noraførr!

Den derre ventekalender'n var en skikkelig god idè! Håper det går greit at jeg "låner" den... [smiley=tenker.gif]

Klem fra fillolin

Noraforr
21-10-2004, 08:07
Klart du kan adoptere ventekalenderen vår :) Hvis jeg ikke ville at noen skulle det, så hadde jeg nok holdt kjeft ;D

For oss har den/de vært veldig fine å ha - Det blir veldig konkret. *[smiley=sol.gif]

I tillegg hadde vi ved første adopsjon en omvendt adventskalender. Den gikk ut på at vi hver mnd. kjøpte noe til barnet - prøvde å holde oss til kjønns- og aldersnøytrale ting .... men det funka bare ei stund. I "adventskalenderen" havnet det både dynetrekk, barneservice, tutkopp, potte, håndklær, bodyer, sokker, leker, m.v. Alt samlet vi i en kasse - og det var gøy å ta fram denne med jevne mellomrom. Den omvendte adventskalenderen varte fra den mnd. vi fikk SUAK-godkjennelsen og til den mnd. vi fikk tildeling. Etter tildelingen ble det mer målbevisst og aggressiv shopping *;D

Denne gangen har vi så mye ettter LilleLan, så vi har droppet "adventskalenderen" - men ventekalenderen var en selvfølge denne gangen også.

Lykke til med dokumentinnsamlingen!

klem fra Noraførr

didi
21-10-2004, 10:40
Vi skal reise til Kina idag klokka 18:00 går fly!!!! Vi bruker VB.
Her er Tidskjema vår:
1. Kontakt sosial kontor: feb.2003
2. Sosialrapporten til BUFA: okt.2003
3. Godkjenning fra BUFA : 13.jan.04
4. Papir til kina (DTC): 20.feb.04
5. Log in Kina: 26.feb.04
6.Tildeling: 13.sep.04
7.reise til Kina: 21.okt.04

Lykke til!

Ally
21-10-2004, 14:30
Hei DIDI