PDA

Se full versjon : Friends

Guest
12-11-2003, 13:39
Så dere Friends i går? Spennende å følge med på Monica og Chandlers barnløshet. For ei som vurderer surrogatmor synes jeg det var fint at de nevnte det som en mulighet.

Ellers synes jeg det virket så "problemfritt" å bare etter kort tid bestemme seg for adopsjon. Synes det var helt rørende og flott når de tok den beslutningen sammen. For alle som har forsøkt å få barn lenge var det kanskje rart å ikke få se all sorgen, frustrasjonen, tårer og smerte etc. over å takle en slik beskjed og skjebne.

Hva synes dere?

Maye
12-11-2003, 22:23
Jeg synes det er flott at de tar det opp, men ble veldig overrasket over at det var så raskt og enkelt for dem å velge adopsjon eller donor. I serien er jo Chandlers soldater litt trege så de kunne jo ha nevnt f.eks ICSI, spesielt siden Monica faktisk sliter i det virkelige livet også.
Men, det er jo en amerikansk komiserie, og der skal alt ende godt og være morsomt, så det er jo flott at de faktisk tar det opp.

Sidsel
13-11-2003, 11:04
Stusset også litt over denne raske beslutningen og også at IVF/ICSI ikke ble nevnt i det hele tatt. Saken er vel den at adopsjon i USA er en annen sak enn her. De fleste adopsjoner (i allefall på TV-serier) skjer som en privat avtale mellom en ung mor som vil gi fra seg barnet og adoptivforeldrene. Og prøverør er SYKT dyrt i USA. Snakker her om 10-15.000 USD per forsøk + medisiner. :o Avhengig av forsikringsdekning så har noen dekt tre forsøk, men det er ikke vanlig.

Er nok mest av alt kulturforskjeller ute og går her. Men om noen med mer kunnskap om dette kan si noe annet så... Jeg bare drodler litt fritt på hva mine tanker rundt dette er. ::)

lex
16-11-2003, 14:19
Jeg synes det blir overfladisk og suppete, på lik linje med f.eks hvordan man presenterer kreft i amerikanske serier/filmer - tar vekk litt sminke og ligger i sengen, liksom.
Jeg tror at når man tar opp ufrivillig barnløshet på en sånn måte gjør det bare at folk flest har enda vanskeligere for å forstå hvordan det egentlig er. For hvorfor er det noe å grine for? Kan vi ikke bare adoptere da?

Siw
17-11-2003, 22:27
Enig med Lex, det ble bare for enkelt!
Det er nok av mennesker som kan gjøre seg en oppfatning gjennom slike program, og med tanke på at Courtney Cox er ufb i virkeligheten hjelper nok det til og.....

Selvfølgelig fint at det blir tatt opp, og det er jo en komedie og ikke akkurat den dypeste hjernetrimmen! :D

Men, jeg tror nok ikke at amerikanske par hopper så lett på adopsjon, etter hva jeg har fått med meg iallefall.

Siw