PDA

Se full versjon : Synes dere dette er greit?

Sidsel
19-06-2003, 09:57
http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=3&item=273078

Hadde vært litt interessant med en liten etisk debatt rundt dette temaet. Er det greit å skape genetiske kopier for å "redde" eldre søsken? Er det riktig vei å gå i videreutvikling av assistert befruktning? Hvor går grensen?

Siw
19-06-2003, 12:54
Det er litt av ett etisk dilemma! Går vel over i klonedebatten..

Er muligheten der, og barnet ikke føler at det er skapt kun for å redde sitt eldre søsken så..
Regner med at foreldre vil gå ganske langt for å hjelpe sitt barn, og at den følelsen bare blir forsterket når de får flere.

Man kan vel si at fornuften sier nei, men hjertet sier ja?

Corsica
19-06-2003, 15:21
Jeg leste det, og lurer på noe.
Hvis man lager en helt lik klon, har ikke den klonede barnet samme kjanse til å få samme sykdom?
Men ellers tror jeg faltisk at jeg ville ha gått ganske langt for å hjelpe barne mitt, om det skulle til. Men jeg vet ikke, jeg har ingen barn ennå, men det er min reaksjon.

Hilsen Corsica

aqua
19-06-2003, 17:10
Vet ikke helt om jeg syns det er greit.

Det blir litt søkt for meg, å "produsere" et barn ekstra, for å redde et annet barn.
En ting er å sørge for at det syke barnet får søsken, og så håpe på en match, men "spesialdesignede" barn høres ikke helt bra ut.

På en annen side, kan jeg jo forstå at foreldre går langt for å redde sine barn.

Så jeg vet rett og slett ikke hva jeg ville gjort i en lignende situasjon.

Anne_i_FUB
23-06-2003, 10:39
Personlig syns jeg dette blir ........ jeg vet ikke helt hvordan jeg skal uttrykke det.

Man lager en kopi av et dødssykt barn for å redde dette barnet, men man risikerer samtidig at det nye barnet også har den samme sykdommen? Da er man inne i diskusjonen om å lage liv for å redde liv, ikke fordi man ønsker livet i seg selv. Dette er jeg personlig imot.

Jeg har selv vært så heldig å fått et barn vha. icsi, og vet at jeg ville gjøre nær sagt hva som helst for å redde gutten min. Men å lage et søsken som sannsynligvis kunne få samme sykdommen som ham? Nei, slik jeg ser det nå tror jeg jeg ikke ville kunne gjort det mot et lite uskyldig barn!

Bare noen tanker fra meg....

Sidsel
23-06-2003, 12:54
Har lest litt mer om denne saken:

1. Det var svært lite sannsynlig at barnet ville få den samme sykdommen som broren, fordi dette ikke var en arvelig sykdom.
2. De tok PGD på embryoene for å sikre at det embryo som ble tilbakeført kunne hjelpe broren
3. De ønsket seg et barn til
4. Stamceller for å hjelpe broren ble hentet ut av navlestrengen ved fødsel - smertefritt for barnet
5. De måtte til USA for å få hjelp, da de i England kun kunne fått hjelp hvis blodsykdommen til broren var arvelig og det nye barnet også hadde risiko for å få sykdommen

Kilde:
http://www.guardian.co.uk/uk_news/story/0,3604,981154,00.html

NB Treg link - mulig du må klikke refresh for å få den opp. :(

yogi
04-07-2003, 15:22
Jeg forstår foreldrene godt og vet at jeg hadde nok gjordt det samme hvis jeg var i deres situasjon. Da måtte jeg være garantert at det neste barnet ikke ville lide noen overlast.

Foreldrene ønsket seg et barn til, og hvis dette barnet også kan redde livet til sin storebror, ser jeg ingen grunn til å peke med fingeren.

Hilsen