PDA

Se full versjon : Vordende foreldre venter i spenning

Berit
05-05-2003, 19:35
Ekteparet Hilde og Ian Johannessen har ventet på å bli foreldre i to og et halvt år. Til helgen skal de til Kina og hente sitt første barn.

SARS skremmer ikke de to vordende foreldrene. Et reiseforbud fra BUFA skremmer mer. - Vi er mer redde for at vi ikke får dra, enn for SARS, sier Ian Johannessen.

I ett år har de visst at de skulle til Kina i mai i år. Først var de bekymret for Irak-krigen. Så kom SARS. Likevel er de to innstilt på å reise til helgen. Fremdeles har de ikke mottatt reisebekreftelsen fra kinesiske myndigheter. Det er det som bekymrer mest akkurat nå.

- Vi leser mye om SARS, og følger med på det ekspertene sier. Det virker som om sykdommen går hardest ut over eldre mennesker, sier han.

Datteren deres er åtte måneder gammel og skal hete Emma Ju Hammer Johannessen. Foreldrene har fått bilde av henne.

- Vi vet hvor lang hun er, og hvordan hun ser ut. Det verste er hvis vi ikke får reise nå, sier Ian.

De har tenkt å sette seg i en selvpålagt karantene når de kommer hjem.

- Min kone går rett ut i permisjon, mens jeg har en del avspasering til gode som jeg kommer til å bruke. Vi vil unngå å smitte andre hvis vi selv skulle bli smittet, sier han.

Adopsjonspapirene må sendes til Beijing og tilbake før den lille familien kan vende hjem til Norge. Foreldrene er forberedt på at de kan bli satt i karantene i Kina før de får dra hjem.

- Vi er innstilt på det, sier han.

De har kjøpt inn engangshansker og munnbind som de skal ha med seg til Kina. Foreldrene gleder seg enormt til å få hjem datteren sin.

Reaksjonene fra venner og familie er blandet.

- Noen skjønner ikke at vi tør. Andre forstår det på grunn av den situasjonen vi er i. Jeg hadde muligens ventet med å dra hvis det var en ferie vi skulle på, sier han.