PDA

Se full versjon : ED; flere nybegynnere her??

TIKE
30-04-2006, 11:20
Hei!

Vi er nybegynnere og i startgruppen med ED. :sparke:
Vi skal til AVA-klinikken i Finland på første møte i mai. Er det noen flere i samme situasjon..? Som har kommet ca. like langt..? Som kunne tenke seg å dele litt erfaringer og tanker underveis...? :treff:

TIKE :nikker:

Vendelin
30-04-2006, 11:47
Hei TIKE
Velkommen inn her på tråden for "Eggdonasjon - Sæddonasjon". Det er en veldig trivelig gjeng her inne som svarer så best de kan og støtter og oppmuntrer hverandre. Det er i såfall min erfaring! :nikker:

Vi nærmer oss dagen for egginnsetting.
Går nå på medisiner og vi reiser til Spania om vel 1 uke.
Du kan lese mer på min hjemmeside. Og der ligger det en mailaddresse som du kan maile meg om du vil.

Lykke til i Finland! :klemmer:

Spira-67
30-04-2006, 19:50
Hei Tike!:duskedam:

Velkommen hit, godt at du har funnet dette forumet. Jeg har kommet litt lengre enn deg, men skulle virkelig ønsket jeg hadde visst om dette forumet den gangen jeg var helt fersk. Ikke for det en lærer visst litt hele tiden i dette gamet, så det er veldig kjekt å ha andre her inne som er midt oppi det samme til å støtte seg på.

Hva slags diagonose har du? Jeg fikk tidlig overgangsalder, og holder på i Finnland med eggdonasjon på Felisitas Klinikken. Har hatt noen mislykkede forsøk, men har ikke gitt opp. Håper på nytt fryseforsøk nå i mai! Du kan lese mer i dagboka mi.

Jeg har plukket opp masse info om ED ved å lese rundt på forumet her. Du kan også ta en titt inn på "voksen verpehøners vagle" uansett hvilke alder du er i, for der ligger det også mye nyttig å lese.

Vi som er avhenginge av ED må prøve å hjelpe hverandre som best vi kan, siden en får så lite info om dette her i landet!

Ønsker deg lykke til med ED!!:klemmer:

TIKE
01-05-2006, 13:38
Hei Vendelin og Spira -76!!

Tusen takk for veldig koselige svar! :blomster:
Kjempefint å ha et sånt forum å kikke innom når man føler seg helt alene i hele verden med problemene sine...! Da blir det veldig klart at man slettes ikke er alene, og det er mye hjelp å få ved å lese, skrive og dele.

Jo, Spira -67; jeg ble beinmargstransplantert for ca 4 år siden, da jeg led av kronisk myelogen leukemi (KML). Denne behandlingen førte til at syklusen stoppet opp, og alle eggene er "borte". Vi fikk anbefalt ED av legen i januar, da vi fikk "klarsignal" for å prøve noe alternativt. Det vil si at vi er helt nybegynnere når det gjelder all form for prøverørsbefruktning, og ED er vår eneste mulighet, bortsett fra adopsjon. Vi har fått opplyst at vi har store muligheter med ED, og har altså nå bestemt oss for å dra til AVA-klinikken i Finland for å prøve å bli gravide. Snart drar vi over til første møte, og vi føler det som om vi "famler i blinde". Det skal bli så godt å få gjennomført første møte, og vi håper ting blir litt klarere for oss da, hva som skal skje, og når.

Vi tenker at vi vil være veldig åpne med at vi har gjennomgått ED, og ønsker ikke å holde noe hemmelig for venner/familie og barn. "Alle" vet jo at jeg har vært syk, og at vi ikke kan få barn på "vanlig måte". Men, vi tenker at det er greit å holde det hemmelig til svangerskapet er et faktum, så slipper vi noe stress fra foreldre, søsken og venner. Hva tenker dere om dette? Åpen eller ikke åpen..? Fortelle eller ikke...?

Lykke til i Spania, Vendelin! :kryss: Kjempefin og informativ hjemmeside=)
Gleder meg til å følge dere der!

Og Spira -67, håper dere lykkes med fryseforsøket. Fin dagbok=) :Lykketil:

Klem fra TIKE :sparke:

Ariadne
01-05-2006, 14:01
Hei Tike!

Velkommen hit! Skal også igang med ed veldig snart.Det blir i Spania.
Har gått på medisin(østrogenplaster, mange knasker piller) i snart fire uker! Jeg venter bare på telefon om at de har funnet donor til meg.
Da er det bare å pakke kofferten og komme seg avgårde:neglebit:
Vanskelig med hvem man skal fortelle det til og hvem ikke..
Både min mann og jeg har våre fortrolige som vi har fortalt det til. Blir det graviditet, så blir det nok noen flere som får vite det.
På klinikken var de veldig opptatt av å finne en donor som skulle være så lik meg at ingen kunne finne på å stusse.
Du må ha masse lykke til Tike.:kryss: Bruk forumet!
Det blir spennende å følge deg:kryss: :kryss: :kryss:
:klemmer: Ariadne

Spira-67
01-05-2006, 16:44
Hei Tike,

Jeg har sent deg en privat melding jeg!:klemmer:

Vendelin
02-05-2006, 08:35
"Alle" vet jo at jeg har vært syk, og at vi ikke kan få barn på "vanlig måte". Men, vi tenker at det er greit å holde det hemmelig til svangerskapet er et faktum, så slipper vi noe stress fra foreldre, søsken og venner. Hva tenker dere om dette? Åpen eller ikke åpen..? Fortelle eller ikke...?

Hei Tike
Vi har valgte å fortelle om ED til våre foreldre og søsken og noen få venner. Og så har vi måtte si det til sjefene våres, fordi vi plutselig må reise på kort varsel ol. Men alle har fått beskjed om å ikke si det videre til noen.

Hvis jeg er så heldig å bli gravid :kryss: , så tror jeg at jeg kommer til å vente til 12 uker har gått, før andre enn de nærmeste får vite om det. Men vi får bare ta ting som det kommer, er ikke annet å gjøre.

Lykke til i Finland Tike! :klemmer:

TIKE
02-05-2006, 17:14
Hei igjen!

Takk for mange hyggelige meldinger! :klemmer:
Vi kommer også til å vente med å fortelle noe til uke 12 av et evt. svangerskap. Da innbiller jeg meg at vi kan ta ting litt mer i vårt eget tempo. Men, da tror jeg vi blir åpne med at vi har gjennomgått ED, ihvertfall til de nærmeste. Ikke noe å skamme seg over i det hele tatt synes vi!!! Som sagt så skal vi på første møte i mai, på AVA i Finland. Blir veldig spennende, og deilig å endelig komme igang. Det står på internettsidene dems at det er 4-8 mnd. ventetid. Regner de den ventetiden fra første møte, eller fra da vi fylte ut og sendte skjema som lå på internett..? Noen som vet..?

Jeg har vært inne og lest flere dagbøker og hjemmesider. Veldig interessant for oss som er helt blanke. Skal se om jeg kan klare å starte på ei dagbok snart jeg også.

Klem fra TIKE :klemmer:

Nynne
02-05-2006, 19:56
Kanskje vi sees! Skal til AVA i uke 19 for fryseforsøk, om eggløsningen treffer der jeg tror....
Tror de regner ventetid fra dere fylte ut skjemaet, slik var det med oss. De regner imidlertid ikke med Juli, hvor det er stengt.
God tur!

Marlin72
03-05-2006, 18:11
Hei.
Vi var på første besøk på AVA 30.mars.Vi fikk beskjed om at de mest sannsynlig sender oss mail helt i begynnelsen av august med informasjon om når jeg skal beg. på medisiner ol.Så da blir det ca 5 mnd ventetid fra vi sendte sjema og 4 mnd etter første besøk(utenom sommerstengt da).Syntes ikke det er alt for ille,spessiellt nå som det blir sommer(håpe,håpe:vetikke: ),da vil jo ukene bare fly.Vi hadde hvertfall et fint førstemøte med klinikken.
Ønsker dere :Lykketil:

TIKE
04-05-2006, 20:36
Nynne og Marlin72!

Kanskje vi ses i Finland da=)
Lykke til, dere også!!
:Lykketil:
TIKE :klemmer: