Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Synarela (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=232)
-   -   Bruke nesespray mot tett nese i sprayeperioden? (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=27886)

Nordlandsblomst 25-03-2012 19:09

Bruke nesespray mot tett nese i sprayeperioden?

Er blitt skikkelig forkjølet, og har nå ei uke igjen til jeg begynner på puregon sprøytene. Har tatt zycomb nesespray to ganger i dag, i tillegg til en gang med saltvannsspray. Noen som har noen synspunkter/erfaringer på det? Vet jo at man bør unngå å bruke mange nesesprayer som ruger eller gravid, men har det noe å si på dette tidspunktet i behandlingen? Har tatt den minst et par timer før synarela dosen min...

Vekten86 25-03-2012 20:35

Jeg ble gravid i mars ifjor - akkurat i det pollensesongen startet. Legen sa med engang at jeg ikke fikk lov til å ta noen tabletter, nasespray eller øyedråpe. Men,jeg fikk lov til å bruke vanlig saltvann nasespray, og det brukte jeg i 9 mnd. Jeg var tett i nasen i 9 mnd - når lillemann kom åpnet alt seg, hehe. Jeg fikk til og med en resept på en nasespray som var egnet for gravide men husker ikke hva den heter. Hør med legen din. Jeg fikk ihvertfall beskjed at det ikke var noe farlig å bruke saltvann.. Så jeg gjorde det. Lykke til !

Snuskepusi 25-03-2012 20:39

Jeg er avhengi av otrivin... tatt det hele tia. Når jeg tok suprecur tok jeg den først, så etter ca en halvtime (ved behov) tok jeg otrivin. Det var slik de sa jeg burde gjøre det om jeg måtte på riksen.. Er snart i uke 8 nå:blunke:
Og jeg bruker otrivin ved behov fortsatt...

Birgitte 25-03-2012 20:55

Jeg er nå gravid i uke 26. Sliter med mye bihulebetennelser.Har i tillegg helt vanvittige hovne slimhinneq.Fikk beskjed av min fødselslege at det var helt ufarlig å gå på nesespray, rhinox. Har dessverre gått alt for lenge på det og går nå på kortisonnesespray for å hjelpe slimhinnene og for å avvenne nesespray. Fikk beskjed om at hvis det ikke gikk, så gjorde det ingenting for barnet å gå på nesespray ut gravidireten.har også dobbeltsjekket med nhi og legekollegaer på jobb.men klart-det beste er ingenting.

Nordlandsblomst 26-03-2012 10:24

Takk for svar, dere :)
Jeg har nå funnet frem ei flaske otrivin, så kommer nok til å bruke det ved behov inntil videre. Satser på at jeg er bra til innsettingen, så jeg slipper å bruke noe da. Det er enda ei stund til så...

Nordlandsblomst 26-03-2012 10:27

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Vekten86 (Innlegg 764586)
Jeg ble gravid i mars ifjor - akkurat i det pollensesongen startet. Legen sa med engang at jeg ikke fikk lov til å ta noen tabletter, nasespray eller øyedråpe. Men,jeg fikk lov til å bruke vanlig saltvann nasespray, og det brukte jeg i 9 mnd. Jeg var tett i nasen i 9 mnd - når lillemann kom åpnet alt seg, hehe. Jeg fikk til og med en resept på en nasespray som var egnet for gravide men husker ikke hva den heter. Hør med legen din. Jeg fikk ihvertfall beskjed at det ikke var noe farlig å bruke saltvann.. Så jeg gjorde det. Lykke til !

Jeg har prøvd saltvann, brukte det jeg også da jeg var gravid i fjor høst. Men synes ikke det hjelper noe særlig...men skulle vi være heldig å, så er det jo tross alt bedre og gå å være tett enn å bruke noe som kan være skadelig for fosteret...

Nordlandsblomst 26-03-2012 10:30

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Snuskepusi (Innlegg 764591)
Jeg er avhengi av otrivin... tatt det hele tia. Når jeg tok suprecur tok jeg den først, så etter ca en halvtime (ved behov) tok jeg otrivin. Det var slik de sa jeg burde gjøre det om jeg måtte på riksen.. Er snart i uke 8 nå:blunke:
Og jeg bruker otrivin ved behov fortsatt...

Satser på otrivin jeg og. Lykke til med graviditeten, moro å se at du endelig har lykkes :yess:

Nordlandsblomst 26-03-2012 10:33

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Birgitte (Innlegg 764596)
Jeg er nå gravid i uke 26. Sliter med mye bihulebetennelser.Har i tillegg helt vanvittige hovne slimhinneq.Fikk beskjed av min fødselslege at det var helt ufarlig å gå på nesespray, rhinox. Har dessverre gått alt for lenge på det og går nå på kortisonnesespray for å hjelpe slimhinnene og for å avvenne nesespray. Fikk beskjed om at hvis det ikke gikk, så gjorde det ingenting for barnet å gå på nesespray ut gravidireten.har også dobbeltsjekket med nhi og legekollegaer på jobb.men klart-det beste er ingenting.

Kjedelig å plages sånn, håper avvenninga går greit :blunke:
Masse lykke til videre i graviditeten!!!

katrine 26-03-2012 16:16

Jeg var også avhengig av otrivin før sist svangerskap, men utover i svangerskapet brukte jeg mindre og mindre nesespray, helt til jeg kunne kutte ut alt. Har etter det bare brukt ved behov:blomstersmil:

Håper forkjølelsen gir seg rimelig fort, er slitsomt å gå å snufse:klemse:

Nordlandsblomst 26-03-2012 17:02

Sitat:

Opprinnelig skrevet av katrine (Innlegg 764697)
Jeg var også avhengig av otrivin før sist svangerskap, men utover i svangerskapet brukte jeg mindre og mindre nesespray, helt til jeg kunne kutte ut alt. Har etter det bare brukt ved behov:blomstersmil:

Håper forkjølelsen gir seg rimelig fort, er slitsomt å gå å snufse:klemse:

Takk, håper det :) men enn så lenge blir ortivinen min redning!!

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 23:21.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.