Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Nyttige adopsjontips og linker (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Størrelse på klær? (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=11552)

Tulipps 04-11-2006 16:03

Størrelse på klær?

Heisann,

lot meg selv rive meg da Lindex hadde halv pris av halv pris på barneklær i dag. Gikk til innkjøp av noen plagg med størrelsene 74, 80, 86 og 92 som skal ligge i en skuff og vente til den dagen jeg skal til Kina og hente babyen min (om et par år!)

Dere som allerede har vært og hentet Kina-barn: hvilke størrelser satset dere på da dere handlet inn på forhånd? Jeg vet jo selvfølgelig at det varierer avhengig av hvor gammelt barnet er, men noen som kan tipse meg likevel? Er helt :D grønn når det gjelder barneklær og størrelser :vetikke:

AAA 04-11-2006 16:19

Heia!

Da vi ventet førstemann var nesten alt det jeg kjøpte størrelse 86 og 92, og noenlunde kjønnsnøytralt. (med få unntak....!)

Vi ble tildelt ei jente som var akkurat året ved tildeling og snaue 14 måneder da vi hentet henne. Vi så jo av målene vi fikk at alt vi hadde var for stort, og kjøpte nytt str 80. Da vi fikk henne svømte hun i det også, og brukte str 74 iallefall i et halvt års tid etter at vi kom hjem.

Yngstemann var 2 måneder eldre, og brukte str 80 da vi hentet henne. Denne størrelsen måtte hun ha pga lengden, for hun var (og er!!) høy for alderen, men alt falt av henne, for hun var veldig tynn og er smalt bygd.

Jeg tror du er på den sikre siden hvis du ikke går under str 80 og kjøper ting som kan brukes til alle årstider. Og nå når det kommer noen flere gutter, er det vel lurt å kjøpe ting som går til begge kjønn.

Lykke til uansett. Det å handle inn litt etterhvert var virkelig terapi i ventetiden!!

Olga 05-11-2006 20:41

Hei!
Klær er gøy! da vi hentet sussebassen, som den gang var 18 mndr., hadde vi med oss mest str. 80, noe str.86 og noe str. 74, vi fikk bruk for alt sammen, men måtte brette opp buksebena på enkelte plagg. Helt i starten på min mammakarriere var jeg nok av de grønne når det gjaldt barneklær og størrelser, men fikk et godt tips som jeg har lyst til å gi videre til deg: smart med klesplagg som det er seler på (snekkerbukser/seleskjørt) for de kan man ved enkle trylleslag forkorte og forlenge etter behov. Og du slipper problemet bukser med linning/strikk som sklir ned fordi de er for vide rundt livet til de søte små.

Et annet tips: ull er tøyelig, f.eks. sussebassen går fint inn i str.80 i ullundertøy selv om hun bruker 86/92 for det meste...

Lykke til:blunke:

Rusketuska 05-11-2006 21:10

Tuskeruska er nå 22 mnd, og bruker noe 80 og noe 86. 92 tror jeg hun ville svømt i.

Jeg erfarer forøvrig at Lindex sine klær er store i størrelsene.

Buskerudmamma 06-11-2006 06:58

Størrelser

Klær er vanskelig når man ikke har møtt barnet ennå. Likeledes er det stor forskjell på størrelsene fra merke til merke.

Min erfaring fra to hentereiser, er at man fint kan kjøpe en str. mindre enn det som tilsvarerer alderen, hvis man ikke vil brette opp ermer og ben.

Vår eldste var 12 mnd. når vi fikk henne, og str. 74 (9 mnd.) passet perfekt.
Minstemann var 9 mnd., og gikk inn i str. 68 (6 mnd.). Hun er nå 18 mnd. og 79 cm. lang, men bruker for det meste fortsatt str. 74. Noen bukser kan imidlertid bli korte i livet mens benlengden er passe. Så da er det bare å kjøpe str. 80 og brette opp......

Men, man kan ikke se seg blind på størrelsen. Hos MEXX og Bennetton er str. 74 1 år, mens det hos f.eks. H&M, Cubus, Lindex og KapAhl er 9 mnd.

Hønefossberta 15-11-2006 17:30

Nå ble jeg inspirert. Kanskje jeg skal tørre å handle inn det første plagget, selv om vi godt kan oppleve å vente enda ett år..... Str 80 med masse seler:)

Rusketuska 15-11-2006 19:54

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Hønefossberta
Nå ble jeg inspirert. Kanskje jeg skal tørre å handle inn det første plagget, selv om vi godt kan oppleve å vente enda ett år..... Str 80 med masse seler:)

Kan være lurt å kjøpe et belte også. Vi har selebukser til Tuskeruska i str. 86 nå når hun er 23 mnd, og må da ha belte rundt. For egentlig hadde det vært plass til to Tuskeruska ved siden av hverandre i de buskene....

tinkerbell 16-11-2006 07:34

Det finnes jo sånne bukser som har gummistrikk/knapper i livet, der man kan tilpasse livet. Jeg har to sånne nå (i 80 og jentete, for det er broderier på :fnise:), er det noen som har erfaringer med slike?

Bortsett fra det med kjønnsneutralt, skjønner jeg at jeg ikke ligger så gærnt an med mine (ikke altfor få ;)) handlede klær...

Rusketuska 16-11-2006 08:38

Sitat:

Opprinnelig skrevet av tinkerbell
Det finnes jo sånne bukser som har gummistrikk/knapper i livet, der man kan tilpasse livet. Jeg har to sånne nå (i 80 og jentete, for det er broderier på :fnise:), er det noen som har erfaringer med slike?

Slike bukser anbefales på det sterkeste til små kina-jenter.

tyra63 16-11-2006 08:51

Sitat:

Opprinnelig skrevet av tinkerbell

Bortsett fra det med kjønnsneutralt, skjønner jeg at jeg ikke ligger så gærnt an med mine (ikke altfor få ;)) handlede klær...

Slike bukser som kan justeres i livet med strikk og knapper er kjempesmarte. Man slipper å bruke sele/belte og man kan justere livet ut/inn som det passer.

Vi ble tildelt en jente på 14 mndr. Str. 74 var da litt i største laget men kunne fint brukes. Nå er hun 2 1/2 og bruker str. 80-86. Vi kjøpte også inn masse klær i str. 80 før vi reiste, men alt som er for stort gjør jo ingenting....og venteshoppe er det morsomste med hele venteprosessen:blunke:

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 09:29.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.