Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Guttas hjørne/mannekroken (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=314)
-   -   Behandling med Pregnyl og Gonal-F (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=11911)

gu77 26-11-2006 20:52

Behandling med Pregnyl og Gonal-F

Hei

Jeg lurte bare på om det var noen som hadde vært borti dette. Jeg er åpenbart ikke i stand til å kunne gi min samboer noe barn. Men legene vil starte å gi meg disse legemidlene, for å eventuellt å kunne være i stand til å få barn i fremtiden. Lurer i grunne på om det er noen andre i samme situasjon.

Har ikke fått noe informasjon utenom det at jeg skal få Pregyl og Gonal-F

:kryssfingre:

Tyro 06-12-2006 21:59

Velkommen her

Tenkte jeg bare skulle ønske deg lykke til. Jeg hadde dårlige svømmere, men legen snakket ikke noe om slike preparater. Etter div ivf. har vi nå havnet på adopsjon og det er jeg sjeleglad for.

Lykke til

Ole 06-01-2007 23:32

Pregnyl og Pergatime

Sitat:

Opprinnelig skrevet av gu77 (Innlegg 298505)
Hei

Jeg lurte bare på om det var noen som hadde vært borti dette. Jeg er åpenbart ikke i stand til å kunne gi min samboer noe barn. Men legene vil starte å gi meg disse legemidlene, for å eventuellt å kunne være i stand til å få barn i fremtiden. Lurer i grunne på om det er noen andre i samme situasjon.

Har ikke fått noe informasjon utenom det at jeg skal få Pregyl og Gonal-F

:kryss:

Hei gu77.

Jeg har for få svømmere, så jeg har prøvd en kur som ligner. Fikk pregnyl og Pergatime. Tok pregnyl intramuskulært (dvs. sprøyte i muskelen ala vaksine) og pergatime som tabletter i en 14 dagers periode. Jeg fikk greie på at dette øker "trykket" i testiklene slik at man kan fjerne eventuelle strupninger eller blokkeringer i sædlederne. (vet ikke noe konkret om Gonal-F) Pregnyl er egentlig HCG, dvs. graviditetshormonet, så hvis du pisser på en prøvepinne vil du få utslag som gravid :blunke: Hormoner har jo en virkning på oss også. Hvis du ikke allerede har sjekket det, står det på felleskatalogen: "Follitropin alfa kan gis sammen med humant koriongonadotropin (hCG) ved stimulering av spermatogenese hos menn som har medfødt eller ervervet hypogonadisme."

Og når det er sagt vet jeg ikke om kuren jeg fikk funka ennå, skal inn til test igjen snart. Litt treg...

Lykke til!

gu77 09-01-2007 22:25

Venter enda på svar om behandling

Jeg var inne og fikk diagnostisert at det ikke fantes noen svømmere i det hele tatt. Dette kom som et sjokk på meg, men jeg fikk forklart at jeg skulle behandles med 2 x 3 sprøyter i uka i et år. Dette for at testiklene skulle stimuleres og om mulig ekspandere noe.

Men kort etter dette fikk jeg avslag på behandling så jeg vet ikke hva som kommer til å skje. Det er en fryktelig dyr affære som jeg per i dag ikke har råd til å ta.

Spesialist legen min har forklart at det vil kunne la seg gjøre å få omgjort avslaget, så jeg klamrer meg til håpet.

Vil uansett komme tilbake med info dersom jeg kommer i gang. Kan kanskje dele de erfaringer jeg får med andre som er i samme situasjon.

:vente: :kryss:

gu77 07-04-2008 21:47

Endelig starter behandling

Nå har jeg omsider kommet i gang med behandlingen. I 6 måneder skal jeg sette to sprøyter Gonal-F (75IE) 3 dager i uka samt 1 sprøyte med Pregnyl (1500) 3 dager i uka.

Er meningen at testiklene skal økes i størrelse så jeg er spent på hva som kommer til å skje med kroppen fremover.

Vil komme tilbake med kommentarer og informasjon om behandlingen og virkning etter hvert.

:kryssfingre:

En nettside som omhandler emnet:
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1651141

gu77 20-09-2008 15:24

Behandling var vellykket!

:cloud9: Etter 5 måneders behandling venter vi nå et barn i mai neste år.

koukla 13-05-2009 22:04

Hei gu77.
Gratulerer så mye med vellykket behandling!!
Jeg og min mann er i samme situasjon.. Han har azoospermi, men det er funnet levende med tesa.
Det er ikke funnet noe rart på hans hormonprøver.
Hva var din "diagnose" før denne kuren?
Jeg lurer, for kanskje kunne det hjulpet oss også...
Håper du svarer!

gu77 22-05-2009 17:28

Svar til koukla

Hei!

Jeg har ikke funnet den medisinske forklaringen 100%, men min lege påviste Hypogonadotrop Hypogonadisme. (Forklaring her: http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1651141)

Dette innebar at Hypofysen ikke produserer tilstrekkelig med hormoner (FSH LH) til å stimulere testiklene. Dertil små testikler og muligens sperrede sædledere.

Etter at jeg fikk satt i gang behandling med Pregnyl og Gonal-F lykkes vi endelig å unfange et barn. Jeg vil råde din mann til å forhøre seg med en spesialist på dette feltet. Dr Cooper på Stavanger Universitets-sykehus som behandlet meg kan muligens hjelpe. Ellers har jeg også vært i samtale med sykehuset i tromsø som har gjennomført slik behandling med positivt resultat.

Jeg vil bare ønske dere lykke til, og kom gjerne med tilbakemelding dersom dere ønsker det.

mvh

Gunnar

koukla 24-05-2009 19:35

Hei og tusen takk for svar.
Gratulerer så mye med prinsessen! :sola:
Så fint at dere fikk det til.
Jeg skal snakke med mannen min, så får vi se hva det blir til.
Nå skal vi hvertfall gjennom icsi/tesa i begynnelsen av juni.

Targa 03-10-2017 21:08

Hei gu77!
Takk for delt innlegg om et tema som rammer en prosentandel av oss menn.

Jeg er i samme kategorien, men det er usikkerhet rundt nøyaktig årsak da hormonverdier som måles er innenfor referanseverdiene.

Det er selvfølgelig veldig interressant å høre om noen som har fått en vellykket behandling. God lesing for en som håper på en løsning! :-)

Vet det er lenge siden du la ut tråden, men prøver allikevel å spørre om et par spørsmål som vil hjelpe meg på veien videre.

Hadde du tydelige avvik i de vanlige målingene av hormonene FSH LH ??

Du nevner Dr. Cooper i Stavanger. Er dette en spesialist i fertilitets-sammenheng(som prøver ut ulike behandlinger for å oppnå produksjon), eller er det en spesialist for helt tydelige unormale hormon-verdier?

På forhånd takk for svar.

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 06:36.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.