Ønskebarn forum

Ønskebarn forum (http://forum.onskebarn.no/index.php)
-   Forsøk og prøving (http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=486)
-   -   Mannlig stoffskifte og IVF (http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=30769)

Lise85 04-03-2019 22:39

Mannlig stoffskifte og IVF

Hei.

Mannen min fikk påvist litt høyt stoffskifte gjennom blodprøvene vi tok før oppstart. Er det noen som har erfaring med dette?

Kan dette være årsak til dårlige spermprøver og er dette noe som kan behandles?

Sent Ute 05-03-2019 01:07

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Lise85 (Innlegg 839790)
Hei.

Mannen min fikk påvist litt høyt stoffskifte gjennom blodprøvene vi tok før oppstart. Er det noen som har erfaring med dette?

Kan dette være årsak til dårlige spermprøver og er dette noe som kan behandles?

Høyt stoffskifte kan behandles med tabletter. Dere må bare finne en lege som vil følge opp. Aner ikke hvordan dette kan påvirke sædkvaliteten - ville spurt fertilitetslegene om det.

Lise85 05-03-2019 22:45

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Sent Ute (Innlegg 839791)
Høyt stoffskifte kan behandles med tabletter. Dere må bare finne en lege som vil følge opp. Aner ikke hvordan dette kan påvirke sædkvaliteten - ville spurt fertilitetslegene om det.

Er nok bare jeg som er utålmodig 😱 Han venter enda på legetime hos fastlegen i første omgang.

Sent Ute 06-03-2019 17:14

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Lise85 (Innlegg 839794)
Er nok bare jeg som er utålmodig 😱 Han venter enda på legetime hos fastlegen i første omgang.

Vil tro at gynekologene vet mer om hvordan det påvirker sædkvaliteten, men fastlegen kan gi tabletter og følge opp med blodprøver. Vet ikke hvordan det fungerer med høyt stoffskifte, men jeg er blitt behandlet for lavt stoffskifte, og da sa legen at det vanligvis tok 4-8 uker etter oppstart med tabletter før man kunne ta nye målinger for å kontrollere effekten og ev. justere dosen. Forstår godt at du er utålmodig:vente: Vi har alle vært der:grouphug:

Lise85 08-03-2019 17:15

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Sent Ute (Innlegg 839797)
Vil tro at gynekologene vet mer om hvordan det påvirker sædkvaliteten, men fastlegen kan gi tabletter og følge opp med blodprøver. Vet ikke hvordan det fungerer med høyt stoffskifte, men jeg er blitt behandlet for lavt stoffskifte, og da sa legen at det vanligvis tok 4-8 uker etter oppstart med tabletter før man kunne ta nye målinger for å kontrollere effekten og ev. justere dosen. Forstår godt at du er utålmodig:vente: Vi har alle vært der:grouphug:

UNN oversendte prøvene og videre oppfølging til fastlegen, er sikkert helt standard. Fastlegen var forsåvidt kjapp å ville ta nye tester dagen etterpå. De nye testene viste at han var litt lavere 5,3 på TSH mot 5,5 TSH tidligere. Fastlegen skrev at det ikke hastet å få avklart men han kunne bestille seg en time.

Fastlegen har nok rett i at dette ikke haster, men for meg føles det som det haster 😱 Hva om å justere stoffskiftet kan gi han bedre spermkvalitet. Dette er sikkert første gang æ har lyst å bli med gubben til legen 😂

Må nok bestille en legetime på mandag 👍

Mystisk hvordan å ha kontrollen blir så viktig i denne prosessen.

Sent Ute 08-03-2019 19:50

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Lise85 (Innlegg 839806)
UNN oversendte prøvene og videre oppfølging til fastlegen, er sikkert helt standard. Fastlegen var forsåvidt kjapp å ville ta nye tester dagen etterpå. De nye testene viste at han var litt lavere 5,3 på TSH mot 5,5 TSH tidligere. Fastlegen skrev at det ikke hastet å få avklart men han kunne bestille seg en time.

Fastlegen har nok rett i at dette ikke haster, men for meg føles det som det haster 😱 Hva om å justere stoffskiftet kan gi han bedre spermkvalitet. Dette er sikkert første gang æ har lyst å bli med gubben til legen 😂

Må nok bestille en legetime på mandag 👍

Mystisk hvordan å ha kontrollen blir så viktig i denne prosessen.

http://thyroidea.no/stoffskiftesykdo...iftesykdommer/

Om det er tsh som er høy, tyder det på lavt stoffskifte. Om stoffskiftet er høyt, blir tsh lav.

Lise85 08-03-2019 21:36

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Sent Ute (Innlegg 839807)
http://thyroidea.no/stoffskiftesykdo...iftesykdommer/

Om det er tsh som er høy, tyder det på lavt stoffskifte. Om stoffskiftet er høyt, blir tsh lav.

😂 Se der ja.. Sånn kan det gå når man tolker prøvesvar på egenhånd..

Sent Ute 08-03-2019 23:30

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Lise85 (Innlegg 839810)
😂 Se der ja.. Sånn kan det gå når man tolker prøvesvar på egenhånd..

Har hverken UNN eller fastlegen satt seg ned og prøvd å forklare dette til dere? Er jo ikke meningen at man skal klare å tolke dette selv sånn uten videre. Men om den linken jeg fant, har rett, kan faktisk stoffskiftet påvirke sædkvaliteten. Egentlig ikke så rart da lavt stoffskifte hos kvinner kan gjøre det vanskeligere å bli gravid. Sett mannen på selentilskudd så snart som mulig:blunke:

Lise85 09-03-2019 23:13

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Sent Ute (Innlegg 839811)
Har hverken UNN eller fastlegen satt seg ned og prøvd å forklare dette til dere? Er jo ikke meningen at man skal klare å tolke dette selv sånn uten videre. Men om den linken jeg fant, har rett, kan faktisk stoffskiftet påvirke sædkvaliteten. Egentlig ikke så rart da lavt stoffskifte hos kvinner kan gjøre det vanskeligere å bli gravid. Sett mannen på selentilskudd så snart som mulig:blunke:

Til nå er det bare prøveresultatene som er kommet, kun mannen som har pratet med sekretæren på legekontoret, hun som sa høyt stoffskifte 😱

Må nok bestille time hos fastlegen på mandag.

Skal sette mannen på selentilskudd også 👍 Han er så lydig at han spiser alt av vitaminer jeg setter han på.

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 14:24.

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.