Ønskebarn forum  
Gammel 09-11-2013, 18:27   #151
Emeline
Velkjent

Emeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av MariHøna Vis innlegg
Jeg har ikke lyktes i å bli gravid, hverken på den naturlige måten eller ved assistert befruktning (ivf, icsi og ed). Jeg har vært naturlig gravid en gang, men aborterte tidlig. Jeg har fått satt inn tilsammen 1 embryo og fem blastocyster av god kvalitet, enten fester de seg ikke eller jeg aborterer i uke 6-7.

Nå har jeg blitt gjort oppmerksom på at også bærere av arvelige autoimmune sykdommer (altså som ikke har sykdommen selv/ikke brutt ut, men som er arvelig disponert for dette), har mye større sjanse for abort, da kroppen støter fra seg fremmede celler. Er det noen som vet noe om dette? Jeg har ikke psoriasis selv, men mange nære familiemedlemmer har det. Ingen har spurt meg om dette i tidligere utredninger, jeg har fylt ut skjema om sykdommer i familien med videre, men dette har ikke vært tematisert.
Kan prøve å svare deg litt på dette. Jeg hadde ingen sykdomstegn da vi ønsket barn, men mistet flere gagner da jeg ble naturlig gravid. Så gikk vi for IVF og jeg ble gravid med en gang. Mistet tidlig, og før neste forsøk ble jeg utredet. De fant ikke noe spesielt, men kunne kanskje se at jeg var disponert for en autoimmun sykdom. Var veldig plaget med atopsisk eksem som barn og ungdom, det er en slags autoimmun sykdom. Men vi har myyyye forskjellig i familien, og pga forfedre med mye diabetes fikk jeg insulintabletter ved neste forsøk. Hausken mente at pga at kroppen jobbet sånn med å ha nok insulin, som er et hormon, så klarte den ikke å produsere nok hormoner for å gi en god graviditet og at det var årsaken til at jeg mistet. Ikke levedyktig som de sa. Fikk enormt med egg ut under det forsøket, ble gravid med to egg, men mistet igjen.

Da ga vi opp og gikk for adopsjon. Fikk fryst ned mange egg forresten. Etter adopsjonen ble jeg gravid igjen men mistet i uke 14. Da så de at fosteret levde i uke 7-8, men at det etter noen uker bare "visnet". Fikk utskrapning, som de sendte til undersøkelse og da så de at noe hadde lagt seg rundt forstret. De mente det ble kapslet inn for å beskytte seg mot nettop antistoffer fra meg selv, og dermed ble kvalt. Min egen kropp så på fosteret som en inntrenger som den måtte beskytte seg mot. De kunne ikke forklare hvorfor det var sånn uten at jeg kanskje hadde en uoppdaget autoimmun sykdom som jeg ikke fikk behandling for.

Vi valgte å gjøre et siste forsøk med fryseeggene, bare for å ha prøvd det. Vi var midt i en ny adopsjonsprosess, men saksbehandler i barnevernet og i adopsjonsforeningen satte saken på vent. Legene ville prøve diverse medisiner, men droppet prednisolon (som er kortison og kan roen ned immunforsvaret). De ga meg heller klexane blodfortynnende sprøyter for å tynne blodet ut og full sykemelding. Jeg gikk i tilleg til akupunktur lenge før innsett og uka etter innsett, holdt magen god og varm hele den første tiden og levde sunt. Denne gangen blinket to hjerter gang etter gang og det ble to fine jenter tilslutt.

Noen måneder etter fødselen ble jeg veldig syk, og fikk diagnosen autoimmun hepatitt. Ved en leverbiopsi fant de ut at jeg hadde båret på sykdommen i minst 10 år, men den er vanskelig å oppdage før en blir skikkelig syk. Legen spurte om jeg hadde barn, og jeg sa vi hadde adoptert. Før jeg fikk sagt mere sa han: ja, det ville vært så å si umulig å få egenfødte. ......også har jeg tvillinger på 10 mndr sa jeg. Han sperret opp øynene og sa at det var nærmest ett mirakel. Enten ville jeg miste eller bli alvorlig leversyk selv. Eneste forklàring han kunne gi på at det faktisk gikk bra, måtte være at jeg var "velsignet" med alvorlig svangerskapskvalme så jeg lå i mange uker på sykehus med intravenøst, noe som er gunstig for å roe ned betennelsesreaksjonen i leveren og dermed holde immunforsvaret i sjakk.

Nå bør jeg ikke bli gravid igjen, men skulle det skje vet de mere hva de kan gjøre. Men risikoen er stor....

Dette var min historie. Og håper det har gikk deg noe svar. Jeg ble mamma mot alle odds, hadde sykdommen blitt oppdaget før adopsjonen ville jeg ikke fått adoptere heller. At jeg fikk jentene i tillegg er uforklarelig og vi er evige takknemlige

Drømmen startet i 2001

En adoptert sønn 2007

Tvilling-jentene kom 25.Juli 09

Emeline er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-09-2017, 22:48   #152
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard Omfattende oversikt over årsaker til abort og ulike tips

https://sites.google.com/site/miscar...es-miscarriage

Bl.a. kan det hjelpe å spise meieriprodukter (minus smør), egg, fisk, fjærkre, grønnsaker, frukt og sjokolade

http://www.habituellabort.com/habituell-abort-aarsaker/

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel

Sist endret av Sent Ute : 19-09-2017 kl 06:36
Sent Ute er pålogget nå   Svar med sitat
Gammel 19-09-2017, 02:15   #153
Veggie
Stadig innom

Veggie sin avatar

Medlem siden: Aug 2015
Standard

Hei!

Jeg har selv en autoimmun sykdom og klinikken ville ikke gi meg babygaranti. Faren for støte ut embryoet var nokså stor. Heldigvis festet det seg endelig. Tok utrolig mye medisiner, blant annet prednisolon. Så det går heldigvis an. Lykke til!

QUOTE=MariHøna;805905]Jeg har ikke lyktes i å bli gravid, hverken på den naturlige måten eller ved assistert befruktning (ivf, icsi og ed). Jeg har vært naturlig gravid en gang, men aborterte tidlig. Jeg har fått satt inn tilsammen 1 embryo og fem blastocyster av god kvalitet, enten fester de seg ikke eller jeg aborterer i uke 6-7.

Nå har jeg blitt gjort oppmerksom på at også bærere av arvelige autoimmune sykdommer (altså som ikke har sykdommen selv/ikke brutt ut, men som er arvelig disponert for dette), har mye større sjanse for abort, da kroppen støter fra seg fremmede celler. Er det noen som vet noe om dette? Jeg har ikke psoriasis selv, men mange nære familiemedlemmer har det. Ingen har spurt meg om dette i tidligere utredninger, jeg har fylt ut skjema om sykdommer i familien med videre, men dette har ikke vært tematisert.[/QUOTE]

Fryseforsøk september 2015, SA i uke 6. Negativt fryseforsøk november 2016.

Etter 3 forsøk i Riga og sikkert 5-6 mislykkede stimuleringer byttet jeg til Ava Peter og ble forundret over hvor mye bedre kommunikasjon og oppfølging jeg fikk og ble gravid på første forsøk. Anbefales for slitere! Ultralyd 11.mai viste at jeg bærer på en liten gutt 💙 :

Min kjære sønn ble født 17.10.17 💙💙💙
Veggie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-09-2017, 06:45   #154
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Veggie Vis innlegg
Hei!

Jeg har selv en autoimmun sykdom og klinikken ville ikke gi meg babygaranti. Faren for støte ut embryoet var nokså stor. Heldigvis festet det seg endelig. Tok utrolig mye medisiner, blant annet prednisolon. Så det går heldigvis an. Lykke til!

QUOTE=MariHøna;805905]Jeg har ikke lyktes i å bli gravid, hverken på den naturlige måten eller ved assistert befruktning (ivf, icsi og ed). Jeg har vært naturlig gravid en gang, men aborterte tidlig. Jeg har fått satt inn tilsammen 1 embryo og fem blastocyster av god kvalitet, enten fester de seg ikke eller jeg aborterer i uke 6-7.

Nå har jeg blitt gjort oppmerksom på at også bærere av arvelige autoimmune sykdommer (altså som ikke har sykdommen selv/ikke brutt ut, men som er arvelig disponert for dette), har mye større sjanse for abort, da kroppen støter fra seg fremmede celler. Er det noen som vet noe om dette? Jeg har ikke psoriasis selv, men mange nære familiemedlemmer har det. Ingen har spurt meg om dette i tidligere utredninger, jeg har fylt ut skjema om sykdommer i familien med videre, men dette har ikke vært tematisert.
[/QUOTE]

Hvor mye Prednisolon har du tatt og over hvor lang tid? Har du også fått intravenøs intralipidbehandling?

Begynner du å nærme deg termin med stormskritt?

født 21+3
født 21+5
Gammel 19-09-2017, 07:17   #155
Veggie
Stadig innom

Veggie sin avatar

Standard

Hei!

Er så lei meg for at de ikke fant hjertelyd din siste ul. Jeg tok 20 mg prednisolon fra 20.1 og innsettelse var 27.1. Det tok jeg til graviditetstest 06.02. Trapper ned gradvis til 15 mg til 19.02, 10 mg til 26.02, 5 mg til 8 uker 05.03. Og så sluttet jeg. Tok ikke noe intravenøst. Jeg har vært nøye med kostholdet. Lite sukker og salt, mye proteiner og lange karbohydrater. Og akupunktur 2 x i uka. Denne poden har likt seg i redet sitt i alle fall. Ja, det nærmer seg. Litt panikk er uungåelig.Hvor mye Prednisolon har du tatt og over hvor lang tid? Har du også fått intravenøs intralipidbehandling?

Begynner du å nærme deg termin med stormskritt?[/QUOTE]

Etter 3 forsøk i Riga og sikkert 5-6 mislykkede stimuleringer byttet jeg til Ava Peter og ble forundret over hvor mye bedre kommunikasjon og oppfølging jeg fikk og ble gravid på første forsøk. Anbefales for slitere! Ultralyd 11.mai viste at jeg bærer på en liten gutt 💙 :

Gammel 19-09-2017, 08:13   #156
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Hei!

Er så lei meg for at de ikke fant hjertelyd din siste ul. Jeg tok 20 mg prednisolon fra 20.1 og innsettelse var 27.1. Det tok jeg til graviditetstest 06.02. Trapper ned gradvis til 15 mg til 19.02, 10 mg til 26.02, 5 mg til 8 uker 05.03. Og så sluttet jeg. Tok ikke noe intravenøst. Jeg har vært nøye med kostholdet. Lite sukker og salt, mye proteiner og lange karbohydrater. Og akupunktur 2 x i uka. Denne poden har likt seg i redet sitt i alle fall. Ja, det nærmer seg. Litt panikk er uungåelig.

Hvor mye Prednisolon har du tatt og over hvor lang tid? Har du også fått intravenøs intralipidbehandling?

Begynner du å nærme deg termin med stormskritt?
[/QUOTE]

Hei!

Det har vært lite sukker og mye proteiner og lange karbohydrater her også denne gangen, men jeg har vært litt bekymret over at prednisolon gjerne øker blodsukkeret.

Begynte med 20 mg en uke før innsett som deg, men her skal jeg gå på full dose til uke 8 og deretter trappe ned med 5 mg hver 5. dag, som i praksis betyr at jeg er helt ferdig i uke 10+1 (regner imidlertid med å starte nedtrappingen så snart som MA endelig er konstatert.) Syns regimet ditt høres mer skånsomt ut. Jeg har slitt med mangel på søvn pga. tablettene og er redd det kan ha stresset kroppen for mye. Får heller ikke tatt igjen mangelen på nattesøvn på dagtid fordi jeg blir så gira av kortisonen, og det kan umulig være bra. Fikk intralipidbehandling på dagen for innsett og sju dager etter. Vil spørre klinikken om det går an å trappe opp på denne i stedet for å ta så mye kortison. Strengt tatt har jeg heller ikke fått påvist noen immunologiske problemer, annet enn at jeg har lett forhøyet anti tpo, pollenallergi og atopisk eksem.

Er dette første gangen du har brukt Prednisolon ved forsøk?

født 21+3
født 21+5

Sist endret av Sent Ute : 19-09-2017 kl 08:16
Gammel 19-09-2017, 16:08   #157
Veggie
Stadig innom

Veggie sin avatar

Standard

Hei igjen,

Har brukt det hvert forsøk. Det var Riga Obs på og. Jeg har en nytte av slike medisiner så føler ikke noe spesielle bivirkninger. Fragmin brukte jeg også begge steder. Jeg har sarkoidose, relativt kjip diagnose men er rolig, kanskje t.om. brent ut som de sier. Vet heller ikke helt sikkert at det er grunnen til at det ikke har gått før. Men har man slik diagnose får man ikke forsikring. Jeg tok også hysteroskopi før siste forsøket. Har en litt rar fasong på livmoren men ikke prekært. Men sikkert nyttig å vite for plassering av embryo. Ikke vet jeg. Det er vel mest tilfeldigheter. Men tror det å ta progesteron i sprøyteform i baken var alfa omega. Det var kjipt, men verdt hvert stikk.

Hei!

Det har vært lite sukker og mye proteiner og lange karbohydrater her også denne gangen, men jeg har vært litt bekymret over at prednisolon gjerne øker blodsukkeret.

Begynte med 20 mg en uke før innsett som deg, men her skal jeg gå på full dose til uke 8 og deretter trappe ned med 5 mg hver 5. dag, som i praksis betyr at jeg er helt ferdig i uke 10+1 (regner imidlertid med å starte nedtrappingen så snart som MA endelig er konstatert.) Syns regimet ditt høres mer skånsomt ut. Jeg har slitt med mangel på søvn pga. tablettene og er redd det kan ha stresset kroppen for mye. Får heller ikke tatt igjen mangelen på nattesøvn på dagtid fordi jeg blir så gira av kortisonen, og det kan umulig være bra. Fikk intralipidbehandling på dagen for innsett og sju dager etter. Vil spørre klinikken om det går an å trappe opp på denne i stedet for å ta så mye kortison. Strengt tatt har jeg heller ikke fått påvist noen immunologiske problemer, annet enn at jeg har lett forhøyet anti tpo, pollenallergi og atopisk eksem.

Er dette første gangen du har brukt Prednisolon ved forsøk?[/QUOTE]

Sist endret av Veggie : 11-10-2017 kl 22:53
Gammel 15-10-2017, 16:57   #158
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Hei igjen,

Har brukt det hvert forsøk. Det var Riga Obs på og. Jeg har en nytte av slike medisiner så føler ikke noe spesielle bivirkninger. Fragmin brukte jeg også begge steder. Jeg har sarkoidose, relativt kjip diagnose men er rolig, kanskje t.om. brent ut som de sier. Vet heller ikke helt sikkert at det er grunnen til at det ikke har gått før. Men har man slik diagnose får man ikke forsikring. Jeg tok også hysteroskopi før siste forsøket. Har en litt rar fasong på livmoren men ikke prekært. Men sikkert nyttig å vite for plassering av embryo. Ikke vet jeg. Det er vel mest tilfeldigheter. Men tror det å ta progesteron i sprøyteform i baken var alfa omega. Det var kjipt, men verdt hvert stikk.

Hei!

Er dette første gangen du har brukt Prednisolon ved forsøk?
[/QUOTE]

Har du tatt Prednisolon når du ikke har vært gravid også pga. sykdommen din og gjennom hele graviditeten? Hvor store doser har det vært snakk om?

Mener ellers å ha lest om at noen ikke greier å oppta tilstrekkelige mengder med progesteron vaginalt, og da kan sprøytene være det eneste som fungerer.

Leste på nytt om habituell abort og fikk bekreftet at jeg ikke oppfyller kriteriene til diagnosen her til lands, for da skal man nemlig både ha mistet tre ganger med samme mann og samtidig ha mistet på omtrent samme tidspunkt. Jeg har mistet tre ganger med samme sæddonor, men bare to av dem har vært rundt samme tidspunkt.

født 21+3
født 21+5
Gammel 15-10-2017, 17:53   #159
Veggie
Stadig innom

Veggie sin avatar

Standard

Hei!
Har bare tatt det en gang utenom forsøk. Det var hudlegen som oppdaget at jeg hadde det og vi prøvde å få det vekk med en prednisolon kur. Det var ikke så stor dose og ble gradvis nedtrappet. En venninne av meg som ble naturlig gravid går på prednisolon hele tiden, samt imurel. Under graviditeten og.

Lenge før jeg hadde noe barneønske, satte lungelegen meg på sterk hostesaft, men jeg likte ikke å ta dette så ofte, redd for å bli avhengig, så fikk astmamedisin etterhvert. Det er litt stereoider i det, men går lokalt så ikke så skadelig. Det funket fint i begynnelsen men ikke så god effekt nå. Prednisolon kan være skadelig for beinbygning så ikke noe jeg kan ta fast over lang tid. Jeg er i forstadiet til benskjørhet. Men at den demper betennelsen litt, det tror jeg på.

Huff, når jeg nevner helseproblemene føler jeg at det kan virke litt uansvarlig å få barn men jeg har spurt legene og ingen har sagt at jeg burde la være. Jeg har stort sett vært i jobb 100 % bortsett fra et par lungebetennelser. Og i svangerskapet da.

Svært så strengt kriteriene for habituell abort er da. Greit å ta progesteron på en annen måte ja. Kan være det var dette som manglet hos meg. Jeg føler at det heller ikke hjalp å ta det oralt. Synd de bare tilbyr det i Russland.

Har du tatt Prednisolon når du ikke har vært gravid også pga. sykdommen din og gjennom hele graviditeten? Hvor store doser har det vært snakk om?

Mener ellers å ha lest om at noen ikke greier å oppta tilstrekkelige mengder med progesteron vaginalt, og da kan sprøytene være det eneste som fungerer.

Leste på nytt om habituell abort og fikk bekreftet at jeg ikke oppfyller kriteriene til diagnosen her til lands, for da skal man nemlig både ha mistet tre ganger med samme mann og samtidig ha mistet på omtrent samme tidspunkt. Jeg har mistet tre ganger med samme sæddonor, men bare to av dem har vært rundt samme tidspunkt.[/QUOTE]

Gammel 01-11-2017, 13:17   #160
Kolikkbarn
Fersk på forum

Medlem siden: Nov 2017
Standard

Veldig leit å høre og ikke gøy å få den diagnosen :-( Jeg har flere venner som har fått god hjelp til å endelig bli gravid etter flere spontanaborter ved hjelp fra Vibeke Fjeld som driver med akupunktur. Hun er en superdyktig dame og har hjulpet meg etter at vi fikk barn på mange områder. Det er mulig at du har hørt om henne før, men ville i hvert fall gi deg mitt tips. Masse lykke til!!
http://www.klinikkfjeld.no/index.php/habituell-abort
Kolikkbarn er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder