Ønskebarn forum  
Gammel 10-01-2018, 08:32   #1
Hannah02
Fersk på forum

Medlem siden: Dec 2017
Standard Panikk

Jeg har panikk! Nå nærmer det seg mensen og jeg skal igang med medisiner. Jeg sliter med å ikke vite hva jeg går til, når skal jeg og hvor lenge må jeg være der. Noen som kan fortelle litt?? St. Olavs og kort regime (icsi). Jeg vil ikke fortelle familie hva vi skal, så jeg må "lyge" til alle noe som er meget belastende.
Hannah02 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 11-01-2018, 23:46   #2
syktlangtnord
Stadig innom

Medlem siden: Oct 2017
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hannah02 Vis innlegg
Jeg har panikk! Nå nærmer det seg mensen og jeg skal igang med medisiner. Jeg sliter med å ikke vite hva jeg går til, når skal jeg og hvor lenge må jeg være der. Noen som kan fortelle litt?? St. Olavs og kort regime (icsi). Jeg vil ikke fortelle familie hva vi skal, så jeg må "lyge" til alle noe som er meget belastende.
Hei!

ja, det er jo i overkant spennende, dette, men prøv å puste med magen likevel.

jeg fikk et råd jeg vil gi videre; tenk på dette som en reise, og ta bare en liten etappe om gangen. først skal du kle på deg, så ut døra, så ta bussen til flyplassen... selv om du ikke skulle lykkes med et barn på første forsøk, så kan det være positivt i den forstand at legene finner ut nye ting, du lærer mer og for hver etappe er du kommer lenger - helt til du kommer til mål! sånn skal jeg prøve å tenke, i alle fall

medisinene er generelt lite å frykte. litt ubehag, noen ganger blir vi ustabile,
kjenner kroppen reagere osv (og noen mer enn andre, også noen medisiner mer enn andre), men det er ikke så ille - og så varer det bare ei ganske kort stund og går over igjen!

fortell det til noen du kan stole på, hvis du tenker det hjelper. også der er vi forskjellige. da jeg og min eks drev med IVI her i norge, sa vi det ikke til noen - over flere år. det syntes jeg var veldig belastende.

da jeg mange år senere begynte med IVI på egen hånd i utlandet sa jeg det til alle mine nærmeste venninner - og det ble for mange og for mye igjen

nå er jeg på egg- og sæddonasjon i et enda større utland, og deler det med noen få; en liten gren av familien pluss fire venninner. det er fint - og kjennes akkurat nå passe.

prøv å velge det som passer for deg - og vær tydelig til dem du evt deler med, om hva som er viktig for deg og hvordan du vil ha det. dette er din kropp og din prosess.

lykke til! det kommer til å gå fint til slutt
Gammel 12-01-2018, 15:21   #3
Trippi
Stadig innom

Medlem siden: Apr 2013
Standard

Jeg har gått på kortregimer ved St.Olav.
Behandlingslengde og når du skal møte, er jo veldig individuelt. Jeg har typisk vært til kontroll (UL) på dag 6-8 etter første dag i mens. Jeg har som regel vært på 2-3 UL-er med noen dagers mellomrom, men det skyldes nok at jeg har respondert dårlig på medisiner (liten effekt, tross høye doser). Uttak hos meg har vært ca. 14 dager etter første dag i mens. Innsett to-tre dager etter det igjen. (Litt avhengig av om det kommer helg i mellom eller ikke).

Ultralyd går fort. Kan være noe ventetid på å komme inn, men selve undersøkelsen / samtale med lege har ikke pleid å ta mer enn 5-10 minutter. Så er det samtale med sykepleier som setter opp plan for videre medisinering og neste time. Så må du innom sekretæren for å betale og ev. få klokkeslett for time (ved ny UL). Og til slutt apoteket hvis du må ha mer medisiner. Går det på skinner, kan det være gjort på en halvtime. Er det ventetid, kan det fort ta noen timer ...

Uttak: Mannen fikser prøven (såfremt dere ikke bruker donorsæd eller velger å lage prøven før dere kommer). Så kan det være litt ventetid før dere kommer inn. Først til bioingeniør som ser på prøven, sjekker leg. og div. papirarbeid. Deretter må dere kanskje vente litt til før dere kommer til sykepleier som fyller ut sykemelding osv. Så følger hun dere videre til operasjonsrommet. Selve uttaket tar normalt ikke lang tid. Etterpå trilles du til observasjon. Der ligger du ca 30 min, og så kan du gå hvis du synes formen er ok. Vi har typisk hatt oppmøte rundt 8-9-tida og vært ute igjen før lunsj. (Siste gang vi var inne, hadde de endret medisinering ved uttak, så tar et lite forbehold om at jeg kanskje ikke husker de nye rutinene helt riktig.)

Innsett er fort gjort - bare inn og ut.

Men altså: hvor mange dager du skal gå på medisin, hvor mange kontroller de vil ha deg på osv. er individuelt.

Jeg bor ikke i Tr.heim og måtte avlyse en del møter og avtaler når jeg skulle reise. Da sa jeg at jeg skulle på sykehuset for å sjekke noen cyster, og at jeg var blitt oppringt om at de hadde fått ledig time der og at det ellers var lang ventetid. Ingen som brydde seg mer da, og jeg slapp å "lyge" alt for mye.

Du/dere må jo selv velge om dere vil holde det hemmelig eller ikke. Første prøverørsmann holdt vi hemmelig helt til vi var 3 mnd på vei (ble gravid på første forsøk). Denne gangen har det blitt mange runder. Vi har vært delvis åpen om hva vi skal til våre nærmeste, bl.a. fordi vi har hatt behov for hjelp med barnepass. De gangene vi har klart oss selv, har vi gjerne fortalt det litt i etterkant. Det kan være stressende å "bære" andres forventninger i tillegg til sine egne, men samtidig vet foreldrene våre at vi har vært i gang med runde to, og det har vært greit å informere dem om at ting ikke har klaffa, så vet de også hvorfor vi har vært litt stressa, er nølende/avventende når de foreslår felles aktiviteter frem i tid, eller ikke så "entusiastiske" som vi pleier. Det er slitsomt å holde ting hemmelig også, i alle fall når det drar ut eller ting går galt. Vi har kun opplevd forståelse og støtte fra våre - det gjør det jo selvsagt lettere å dele.

Jeg har ikke opplevd spesielle problemer med medisiner og har hatt greie uttak. Så for meg har det psykiske vært den største påkjenningen. (Jeg har et hode som aldri tar ferie). Mannen har vært flinkere til å koble ut og fokusere på andre ting. For meg har det hjulpet å ha en del å gjøre når vi er i gang så det ikke blir for mye tid til grubling (eller googling), men det er også veldig individuelt.

Ser du spør om Cetrotide i en annen tråd. Du har kanskje allerede fått svar fra sykepleier, men du trenger ikke gå til lege for å sette den.

Mamma til et lite prøverørsmirakel født 2014
Trippi er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 14-01-2018, 18:44   #4
Hannah02
Fersk på forum

Medlem siden: Dec 2017
Standard

Tusen takk for svar 😊 Det er psykisk her også, mye tanker om det ukjente vi har i møte å ikke har mulighet å planlegge. Å nå går jeg å venter på at syklus skal starte, men den har jo begynt å tulle fælt og har nå spottet i en uke! Må være stress som gjør det.
Har pratet med Trondheim, men synes de har litt sånn "dette burde du skjønne" holdning. Håper det bare er noe jeg føler i en sårbar periode. Gleder meg til det er over og håper jeg ikke får kalde føtter før da
Hannah02 er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder