Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Adoptivforeldreforum

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-04-2009, 21:55   #11
Knutsen
Stadig innom

Knutsen sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Standard

Høres ut som dere er på god vei! Lurt med en egen sang, eller fem... Vi laget en egen sovesang til hver av barna på hentereisen og sang den hver kveld det første året. En liten "shant" med enkel melodi. Teksten inkl barnets navn og ord som sove, godt, trygt...

Det som er interessant nå, noen år etter, er at storebror roer seg så fint til sin shant. Vi synger den sjelden nå, men når vi bruker den er det tydelig at han koser seg og slapper lettere av. Så når dagen har vært travel og kroppen er "myldrete", da er det fint å ta fram en kjær, gammel greie som gir ro og fred i kroppen! Lillesøster får sin sang servert nesten hver kveld, hun synger med på de fleste ordene nå.

Som tilknytnings/lekesang om dagen har vi også brukt Olle Bolle, Hompetitten, Ride ranke, Ro ro sanger m.fl. Olle Bolle er morsom å bytte teksten på etter som barnet blir eldre, den finnes i mange varianter, hvilken førskolelærer i landet kan flest?????
Gammel 03-05-2010, 01:39   #12
Jon Arild
Fersk på forum

Jon Arild sin avatar

Medlem siden: May 2010
Sted: Groruddalen, men bor i Mo i Rana, Nordland
Standard

Da vi kom hjem med våre to tvillinggutter på (den gang) 16 måneder, var vi i den "heldige" stillingen at vi bodde på en annen kant av landet enn resten av slekta.. Det gjorde det enklere å få mye tid bare oss fire den første tiden (når de nå har blitt eldre, har jo ønsket og behovet for å ha familie/slekt nærmere blitt større). Noe som var veldig bra for oss, og som gjorde mye for at tilknytningsprosessen kom godt i gang, var å høre på musikk, mens vi bar gutta tett inntil oss. Da kunn vi være fysisk nære, samtidig som vi kunne vugge/danse til musikken. Da ble de helt "salige".. Et litt merkelig utslag av dette, var at en av de absolutte favorittene ble Jan Eggums: "En natt forbi"! En stund ville de ikke høre noe annet.

Et litt mindre heldig forsøk (i følge min kone) på tilknytningsarbeid, var da jeg (for å være morsom) demonstrerte hvordan spagetti har en utmerket limeevne når det kastes mot veggen. Selvfølgelig skjønte de poenget, og prøvde ut sin nye kunnskap med stor glede. Vi hadde det veldig gøy, men det er ikke det smarteste jeg har gjort..
Jon Arild er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 03-05-2010, 10:50   #13
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Jon Arild Vis innlegg
Et litt mindre heldig forsøk (i følge min kone) på tilknytningsarbeid, var da jeg (for å være morsom) demonstrerte hvordan spagetti har en utmerket limeevne når det kastes mot veggen. Selvfølgelig skjønte de poenget, og prøvde ut sin nye kunnskap med stor glede. Vi hadde det veldig gøy, men det er ikke det smarteste jeg har gjort..
Den var god
Gammel 03-05-2010, 15:32   #14
blund
Superskravler

blund sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Jon Arild Vis innlegg

Kan ikke forstå at din kone syntes at dette var mindre smart Men, du skal ha for forsøket
Gammel 04-05-2010, 13:24   #15
Arabella
Stadig innom

Arabella sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Standard

^^ Jon Arild - Hehe jeg har tatt meg selv i å h o l d e på å skulle slenge noen spagettier i veggen, bare for å vise hvor artig det er, men vet nå av erfaring at da ville det aldri bli slutt på det... Pussig hvordan man lærer seg å tenke seg om to ganger før man gjør noe impulsivt etterhvert.

Kom hjem 1. april 09 med verdens vakreste indiske prins
Arabella er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder