Ønskebarn forum  
Gammel 06-01-2011, 12:10   #21
Carla
Fullstendig hekta

Carla sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Stavanger
Standard

Hei, Mutya
Det er slitsomt når man ikke får sove på nettene, ja...
Jeg tror det meste handler om trygghet (eller mangel på), og sånt tar tid når man nettopp har snudd opp ned på alt i livet. (Selv om det kan virke veldig greit på dagtid.)

På våre barn har det gått seg til over tid, og det som da har hjulpet er å ha de oppi vår seng om natten.

Minsten som nå er 4,5 har vært hos oss i snart 4 år nå, men kommer fremdeles inn i vår seng hver eneste natt - sånn i 1-2-tiden. (Nå legger hun seg imidlertid i egen seng (på eget rom) og det er et stort fremskritt.) Hun er veldig smal og nett og sover veldig rolig, så det er ikke noe problem - hun får krype oppi i midten.

En periode hadde vil likevel trippelseng - tok bare en ekstra seng og hektet på dobbelsengen. Det fungerte perfekt - da kunne vi ha opptil 2 i ekstrasengen og likevel sove sammen i dobbel'en.

Så for meg er fasiten: La de sove i samme seng som foreldrene. Da blir de trygge.

Lykke til med å finne en løsning som passer dere
Gammel 06-01-2011, 12:49   #22
Mutya
Husvarm

Mutya sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Trøndelag
Standard

Etter i natt har jeg begynt å helle mer mot det. Nå har ikke vi trippelseng da, men vanlig dobbel.. Og lillemann her er ei stor urokråke på natten, han skifter stillinger, åler seg, tar seg tid til å reise seg opp i svne for å kose og klemme, så uansett hvor koselig det er, synes jeg det er kjempeslitsomt.

Men må det til, så må det til. Da må heller jeg legge om vanene mine.
Gammel 06-01-2011, 13:25   #23
Carla
Fullstendig hekta

Carla sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Stavanger
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Mutya Vis innlegg
Etter i natt har jeg begynt å helle mer mot det. Nå har ikke vi trippelseng da, men vanlig dobbel.. Og lillemann her er ei stor urokråke på natten, han skifter stillinger, åler seg, tar seg tid til å reise seg opp i svne for å kose og klemme, så uansett hvor koselig det er, synes jeg det er kjempeslitsomt.

Men må det til, så må det til. Da må heller jeg legge om vanene mine.
Det kan godt hende at han trenger litt tid på å venne seg til å ligge i deres seng, og at han roer seg etter noen netter.

Og har dere ikke plass til tre senger ved siden av hverandre, så går det jo an å skyve senga inntil veggen, og så la barnet ligge innerst (så slipper man å sove dårlig av frykt for at han skal ramle utav...), ved siden av den som sover tyngst... Eller ligge ved siden av han (i midten) annen hver natt... Det gjelder å være oppfinnsom, hehe.

Lykke til
Gammel 06-01-2011, 14:08   #24
Vendelin
Skravleguru

Vendelin sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Vestlandet
Standard

Vår jente ville KUN ligge i egen sprinkelseng. Vi begynte å ta henne opp i vår seng hver morgen. I starten var hun redd for å ligge i sengen vår. Hun dyttet oss vekk. I løpet av de 4 ukene i Colombia, så syntes hun det var ok å ligge i vår seng en stund på morgenen, før vi sto opp. Nå løfter vi henne opp i vår seng når hun har våknet. Hun ligger først i armkroken til en av oss og så når hun blir mer våken, så leker og tøyser hun/vi.

For oss har det vært en lang vei å gå, for å få henne helt trygg.

Så husk, at alle barn er ulike. En må bare prøve å følge magefølelsen på hva som funker i sin familie. Selv om noe virker eller ikke virker hos noen andre, så er det gjerne annerledes hos dere.

Vendelin er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-01-2011, 22:56   #25
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Sitat:
Og lillemann her er ei stor urokråke på natten, han skifter stillinger, åler seg, tar seg tid til å reise seg opp i svne for å kose og klemme, så uansett hvor koselig det er, synes jeg det er kjempeslitsomt.
Sånn var Go'klumpen også den første tiden, det vil si de første månedene. Vi har trippelseng og han brukte bokstavelig talt hele senga den første tiden. Noe skyldtes muligens KISS/KIDD-problematikk, iallefall synes vi han ble litt bedre etter behandling hos osteopat, men ellers mener vi at det handler om trygghet, og nå ligger han faktisk veldig rolig om nettene.

Ellers synes jeg det du beskriver virker som en helt normal og sunn reaksjon på det "unormale" han har opplevd. Det er enorme omveltninger, både for sanser og følelser, og siden han er så modig og fleksibel i våken tilstand synes jeg ikke det er det minste rart om det kommer noen reaksjoner om natten. Det spørs jo også hva han var vant til. Før adopsjonen var iallefall begge våre vant til å sove i egen sprinkelseng på dagtid og på madrass ved siden av fostermor om natten. Vi har også praktisert samsoving, i utgangspunktet hadde dette overbevisningsgrunner, men med Lille Blomst var det også helt nødvendig. (De første ukene sov hun kun i ergoen, liggende på magen min, med meg i halvsittende stilling. Dersom jeg la meg helt ned våknet hun med en gang. De første nettene med "vanlig" sovearrangement måtte vi ligge på madrass på gulvet, seng ble for skummelt...) Med begge to ser jeg at jeg selv har fått mye mer og roligere søvn med samsoving enn om de skulle sovet i egen seng. Om de våknet og gråt var det bare å legge armen rundt dem, så sov de videre, hadde jeg skullet stå opp hadde det blitt verre.... Men ellers er det vel for oss som for andre som får barn: den første tiden blir det mindre søvn, så pass på å få sove selv på dagtid, gjerne når barnet sover (selv om det er fristende å gjøre andre ting...), evt. at du sover mens pappa'n er sammen med Luringen. Lykke til!
Gammel 06-01-2011, 23:02   #26
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Standard

Sitat:
Men det som er så rart, er at plutselig kan han sovne fort en kveld, og ikke gråte i det hele tatt, og ikke våkne før 0800 tiden neste dag. Så hver natt er ikke slik, det er det som er så rart...
Vil bare kommentere dette spesielt - synes faktisk ikke det er så rart, men tror (som Blund?) at det kan ha sammenheng med hvordan dagene har vært eller hvor mye han har å "tenke" på. Egentlig er det vel et godt tegn, og sier noe om hvordan dere kan regne med at det blir etterhvert, når han har slått seg mer til ro og blitt tryggere. At han raser som du skriver, trenger ikke bety at han protesterer, men kan bety at han trenger noe litt annet enn han får, f.eks. større grad av fysisk nærhet eller en liten pause fra sengen (f.eks. en liten sangstund under et teppe i en god stol med dempet belysning), hvis han har blitt for urolig til å klare å sovne. Bare noen tanker.
Gammel 07-01-2011, 08:24   #27
Mutya
Husvarm

Mutya sin avatar

Standard

Vi har prøvd litt forskjellig de siste dagene, for å finne litt mer utav hva som funker best. Og det vi kommer fram til er å bysse i søvn (Det tar 2 minutter) legge han rooooolig ned, og da sover han til vi legger oss (Noen ganger litt kortere, andre lengre) og da er det bare å ta han i vår seng. Det blir minimalistisk med søvn for oss på den måten, men han sover iallefall sånn noenlunde.

At en liten krabat kan være SÅ urolig i søvne, kan være vanskelig å begripe.
Han går rundt som en karusell, og vi får armer og føtter overalt, hehe.
Men enn så lenge er det dette som fungerer best, ser det ut som.
Jeg tør ikke la han sovne i dobbeltsengen, for går vi fra han der, så ramler han ned.

takk for mage råd og tips, og ikke minst erfaringer fra dere
Gammel 07-01-2011, 14:01   #28
Vendelin
Skravleguru

Vendelin sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Vestlandet
Standard

Vår datter er også en "karusell" om natten.
Hun har en dyne i sengen sin...men dynen har hun over seg de første 2 minuttene... Hun ligger nå i body, stømpebukse og ulldress (Janus) om natten.

På dagtid sover hun i vogn, i en Voksi pose. Det fungerer supert. Da triller jeg henne i søvn. Fint å kombinerer med lufting av hunden vår.

Vendelin er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-01-2011, 23:32   #29
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Standard

Sitat:
At en liten krabat kan være SÅ urolig i søvne, kan være vanskelig å begripe.Han går rundt som en karusell, og vi får armer og føtter overalt, hehe.Men enn så lenge er det dette som fungerer best, ser det ut som.Jeg tør ikke la han sovne i dobbeltsengen, for går vi fra han der, så ramler han ned.
Kjenner meg faktisk veldig igjen i dette, litt artig synes jeg, da, siden jeg tenkte det var veldig spesielt, men sikkert ikke er så artig for dere nå.... ;) Håper han roer seg, at han sovner så lett om kvelden er vel et godt tegn får vi tro
Gammel 10-01-2011, 08:07   #30
Mutya
Husvarm

Mutya sin avatar

Standard

I 2 dager nå har han sovet hele natta!! det har vært så godt at jeg måtte bare innom for å fortelle det!

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder