Ønskebarn forum  
Gammel 09-08-2011, 08:37   #1
Sola
Stadig innom

Sola sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Standard Stell av afrohår

Noen tips til stell av afrohår på gutt. Grer man det ? (vi har ikke gjort det).
Går man til spesielle frisører (som kan afrohår)? Har ikke funnet noen afro-frisør her vi bor. Spurte frisøren jeg går hos, men hun sa at de ikke har vært borte i sånt hår før, og anbefalte derfor noen som er kjent med det. Hva har dere andre gjort??
Sola er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-08-2011, 08:54   #2
Lizzi
Stadig innom

Lizzi sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Østlandet
Standard

jeg har lest flere steder om stell av afrohår, om det er her eller i blogger husker jeg ikke akkurat i farten. har du prøvd å google?

http://hannej.blogspot.com/2009/01/s...frohr-faq.html
http://www.adopsjon.janovebrenden.no/linker.htm (nederst her er det linker om hår)

Det finnes frisører (salonger)som driver med Afrikansk hår, jeg ville funnet en slik i nærheten av der du bor og fått hjelp.
Gammel 09-08-2011, 10:43   #3
fnf
Fersk på forum

fnf sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Standard

Finn en afrofrisør som kan klippe eller bruk maskin hvis helt kort hår er greit. Min ellers veldig flinke frisør innrømmer uten videre at hun ikke har peiling på håret til vesla vår. Man kan jo håpe frisørutdanningene blir litt mer allsidige etter hvert. Men afrofrisører begynner det jo heldigvis å bli ganske mange av.

Noen generelle råd jeg vil gi om stell:
- Gre/få ut floker av håret, men aldri når det er helt tørt! Bruk hårkur eller gjerne en balsam som ikke skal skylles ut, bruk mest mulig grovtannet kam og vær forsiktig. Lugger det for mye med kam, bruk fingrene.
- Hvis håret begynner å få lengde, stell litt hver dag så det ikke floker/tover seg helt til mellom hver vask (du trenger forresten ikke vaske med shampoo særlig ofte hvis ikke hodet dyppes mye i sandkasser og slikt).
- Sørg for underholdning mens det står på, så blir det lettere for barnet (ta for eksempel stellet i badekaret eller foran barne-tv).

Anbefaler http://www.happygirlhair.com om hårstell. Det er selvfølgelig mest jentehår der men noen tips til gutter også.
fnf er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-08-2011, 12:11   #4
BeMo
Nykommer

Medlem siden: Nov 2006
Standard

Har dere asylmottak i nærheten er det helt sikkert noen damer der som kan hjelpe dere.
BeMo er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-08-2011, 15:44   #5
Lillemor :-)
Stadig innom

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Rogaland
Smile

Tips:bobbys.com. Selv bruker jeg tangle teezer (hårbørste) til jenta vår. Jeg har også kjøpt en god fuktighetsgivende spray som jeg sprayer i før jeg trer håret hennes. Jeg vasker det med bodyshop sjampo og balsam for tørt hår en gang i uken. Grer det hver kveld når hun sitter i badekaret. Jeg leste også et sted om å bruke udos choice. Det er en olje basert på planteoljer. Denne kan blandes i maten, eller tas som den er (som et alternativ til tran). Merker godt på huden til jenta, at hun ikke er fullt så tørr lenger. En spiseskje/stor teskje morgen og kveld. Dette er noe jeg tar selv også. Merker stor forskjell.

http://www.helseogkost.no/nettbutikk...lytende_250_ml

Mange nyttige tips om stell av afrohår på nettet, det gjelder bare å finne frem i jungelen. Lykke til!
Gammel 09-08-2011, 19:34   #6
trk
Flyttet inn

trk sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Sted: bergen
Standard

Håret trenger fuktighet, og som noen andre sa trenger det sjelden vaskes med shampoo. Mine barn "vasker" håret med balsam ca annehver dag. Vi bruker honningshampoen fra Body Shop og nå leste jeg nettopp et tips om en Miracle oil i Spa- serien deres som også er veldig bra. Mange afrohår- produkter har mange ingredienser som ikke er så sunne, men Body Shop er uten parabener og relativt sunne.
Afrohår finnes i mange variasjoner, og min gutt har hår som er tett og har små krøller. Det siste halvåret har vi testet ut "ikke- kamme- teknikken", og det er ganske stilig for det blir som "naturlig rasta". Men neste gang begynner vi med det når håret er kortere og ser om det fungerer enda bedre

Hjertelig hilsen trk
Gammel 09-08-2011, 21:06   #7
amelia
Stamgjest

Medlem siden: Aug 2006
Standard

En frisyre som er gankse kul på tøffe gutter er å masere håret med en våt vakseklut, mens håret er vått.
Maser samme vei hele tiden, også blir det til dreads.
Hvis du vil ha dreadsene ut igjen er det bare å masere motsat vei.
Husk at håret må være vått, ellers så lugger det en del.
Lettstellt og kul frisyre!
Jeg vasker håret med shampo fra bobbys og bruker sheabutter fra bodyshop, som balsam i håret. Maserer håret inn med sheabutter ca 3 ganger i uken.
Gammel 22-01-2016, 16:08   #8
aniwal
Fersk på forum

Medlem siden: Oct 2015
Hei til alle mødrene med krøllete hår barn. Selv er jeg mor til en og vet at det ikke er så lett med krølletehår eller afrohår, Men barna må jo ikke krypes hår sitt. Dessuten må vi hjelpe våre barn om å være selv sikker av seg selv og være glad i seg selv om hvem de er. Det vil si at vi ikke trenger å lære dem at deres hår er stygt at de må bruke hår relaxer for å rette opp håret slik det blir fint hår. Det er hva mange som har barna med afrohår eller krølletehår gjør, men har noen tenkte på hva slags kjemikaler som gjøre det mulig at krølletehår blir glatt? For noen uker siden traff jeg en dame som fortalte meg om en butikk som er nyere åpent. Butikkens mål er å bekjempe bruk av farlige kjemikere som troer helse for barna og voksne som bruker relaxer kremer for å kvitte seg afro eller krølletehår. Jeg googlet den butikken https://afribys.no det var helt fantastikk. Det er en video link på deres side om oss https://www.youtube.com/watch?v=TSoi...ature=youtu.be som avslører alt om disse relaxer kremer. De selger kun økologiske hårprodukter. Jeg kjøpte noen kremer. På grunn av at de ikke var åpnet ende, ringte jeg og fikk kjøpe noen fra dem og de er gode kremer. Håret til barnet mitt er mykt, har definerte krøller. Jeg er glad for den sunne hårløsningen. Klart vi kan! sammen kan vi hjelpe våre barn være glad i sitt afrohår. Mhv Ani
aniwal er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder