Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Adoptivforeldreforum

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31-03-2015, 16:49   #1
cat69
Fastboende

cat69 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Standard Ekstra oppfølging i forhold til høyde og vekt!

Hei! Vi har ei jente på 3 år og 3 mnd som er adoptert fra Kina. I midten av mars var vi på tre års kontroll hos helsesøster. Datteren vår har alltid vært veldig liten. Ifølge adopsjonspapirene var hun 2 kg og 40 cm da hun ble født. Ved siste kontroll ble hun målt til 86,5 cm og 10,3 kg, vekt sammenlignet med høyde er ikke så aller verst, men som dere skjønner er hun liten og spinkel. Tidligere har var undervektig kategori 1, mens nå er hun undervektig kategori 2. Hun begynte i barnehage i august og spiser tre måltider der. Barnehagepersonellet mener at hun er småspist, men de har ikke vært bekymret. Helsesøster ringte i dag og sa at hun hadde snakket med helsestasjonlegen og hun ville at vi skulle bestille time for en ekstra kontroll hos fastlege. Helsesøster nevnte blant annet håndleddsrøntgen. Helsesøster poengterte at hun ikke er så veldig bekymret, men hverken hun eller vi ønsker å se at vektnålen begynner å peke nedover. Vi tenker selvfølgelig på kosten hennes, og har blant annet kuttet ut ekstra lett melk (grønn kartong) og har gått over til H-melk. Allmenntilstanden er god. Hun er kvikk og i god form. Ingen tegn til slapphet. Har lyst til å høre om det er andre som har vært gjennom det samme med sine barn. (ps. jeg er vel mest engstelig for at fastlege skal foreslå hormonbehandling).
cat69 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 31-03-2015, 21:16   #2
nimda
Nykommer

Medlem siden: Jan 2013
Standard

Har ikke mye direkte erfaring på dette området men har noe sekundær erfaring som jeg kan dele.

For det første er "standard" vekst i Norge selvfølgelig ikke lik standardvekst i resten av verden. Det er jo ikke uten grunn at Skandinaver er kjent for å være lange. Vår helsesøster kan ta frem WHO sine vekstkurver i sine datasystem, de ligger noe under Norsk "standard" men kanskje fortsatt lidt høyt for Kina. De er basert på et gjennomsnitt av al data WHO har men det er overvekt av data fra vestlige land. Vi ble noe overrasket når vi kom hjem og veksten plutselig så mye dårligere ut enn den hadde gjort på grafen vi fikk hos legen i Kenya. Men nå tar helsesøster hver gang frem begge grafer og sammenligner, fungerer veldig greit syntes jeg. Kurvene finnes også på nett her http://www.who.int/*****growth/standards/en/

Ellers kan i kanskje få tak i vekstkurver fra Kina som kunne være en god hjelp om man skal forklare lege eller andre at dette barnet er faktisk normalt for sin genetiske bakgrunn. Vet om venners venner som var fra Kina. Begge foreldre var under 1.50 men lege mente at barnet skulle ha hormonbehandling når det ikke fulgte amerikansk standard kurve. ok det var i Amerika! og i vet selvfølgelig ikke hvor store foreldrene var men...

Angående kost: Er hun undersøkt for allergi/intoleranse. Dette kan påvirke veksten. Allergiske reaksjoner kan hemme tarmens evne til å ta opp næringsstoffer og dermed hemme veksten. For eksempel er jo Laktose-intoleranse ganske vanlig i Asia (og Afrika).

Lykke til videre

Hjemme med Kina Juni 2017
nimda er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 31-03-2015, 23:01   #3
cat69
Fastboende

cat69 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Standard

Takk for svar! Hun har ligget nederst på vekstkurven for kinesiske jenter hele veien. Det gjør hun fortsatt både på høyde og vekt. Vi har ikke sjekket henne for laktoseintoleranse eller andre allergier. Jeg har tenkt at hvis hun ikke tålte melk så ville vi se det på avføring eller at hun får andre plager, eks magesmerter. Stemmer ikke det? Men jeg tar det med meg når vi skal til legen.
Jeg tror også jeg skal snakke litt med barnehagen og be dem følge litt ekstra med ved måltidene.
Vi veide henne i dag og det "feite" kosten har iallefall hatt utslag på vekten i riktig retning. Hun har gått opp over 1/2 kg
cat69 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 01-04-2015, 23:21   #4
Nilo
Fersk på forum

Nilo sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Hordaland
Standard

Så bra at dere ser forskjell på vekten allerede. Jenta vår er nå 2 år og 5 mnd, ho er også liten og ligger under norsk vekstkurve. Når vi henta ho i juli -14 var ho spinkel og hovedmåltidene var i stor grad flaske med melkeerstatning. Overgangen til norsk mat og fast føde har vært litt krevende, men har gått seg gradvis til og går bedre nå etter 8 mnd heime. Ho er nå fremdeles glad i melkeflasken. Vi ba om litt ekstra oppfølging på helsestasjon dei første mnd heime, blant annet for å følge opp vekst og vekt. Vi fekk tips om å berike maten med bruk av H melk, fløte, rømme, smør, rapsolje osv. Det synes vi har fungert bra for jenta vår. Det har imidlertid vært litt vanskeligere å få i ho noe særlig mengder kjøtt/fisk. Vi har prøvd å ikkje stresse med matinntaket, men tilby hyppige måltider/mellommåltider siden ho er småspist.

Vår eldste hadde laktoseintoleranse og vi såg det da på løs avføring. Vi har ikkje sett de samme symptomene på jenta vår så vi har ikkje hatt mistanke om det. Eg veit ikkje om man kan ha laktoseintoleranse med andre/mildere symptomer? Vi introduserte melk litt forsiktig i starten.

Eg veit ikkje kva hormonbehandling innebærer. Eg forstår at det har med veksthormoner å gjøre, men er dette ein spesielt krevende behandling for barnet?

Lykke til!
Nilo er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder