Ønskebarn forum  
Gammel 23-03-2016, 18:16   #1
singel
Fersk på forum

Medlem siden: Mar 2016
Standard Singel kvinne nysgjerrig

på dette alternativet til å stifte familie.

Er det noen som kjenner til folk som har prøvd dette?
Er det noen menn der ute som har vært inne på samme tanke?
singel er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 03-07-2016, 22:22   #2
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Hei! Ser at ingen har svart deg her inne, så mulig du har funnet ut av dette andre steder i mellomtiden?

Dessverre er ikke dette noe jeg har undersøkt selv, så jeg vet egentlig veldig lite om detaljene rundt, men jeg har to bekjente som har fått barn på denne måten.

Den ene fikk barn med en barndomskamerat og nær venn av familien. Hun er lesbisk og han homofil, og de har delt foreldreansvar. Dette var nøye planlagt.

Den andre fikk barn med et homofilt ektepar som hun fant på Internett. De har også delt foreldreansvar. Det fins nettsteder der folk annonserer etter hverandre, men jeg vet ikke hvor.

Det du imidlertid bør være klar over, er at selv om man setter opp en kontrakt seg imellom for hvordan alt skal foregå, er den ikke juridisk bindende, så man er helt avhengig av tillit partene imellom.

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals

Sist endret av Sent Ute : 03-07-2016 kl 22:25
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-07-2016, 17:06   #3
singel
Fersk på forum

Standard Takk for svar

Heisann!

Har faktisk ikke undersøkt mer enn å legge ut spørsmålet her.

Er litt overrasket på manglende respons, for jeg ser mange har vært innom å tittet. Kanskje dette er en radikal måte å få barn på og et noe tabulagt tema å snakke høyt om..?
Kunne vært gøy med en diskusjon rundt det og høre fra andre som faktisk har erfaringer med en slik løsning.

Enig med deg om at det er svært viktig med et solid tilltisforhold. Dette er ingen enkel avgjørelse og man burde nok bruke god tid på å bli godt kjent. Mye som skal matche med tanke på verdier, oppdagelses-stil og mye annet.
Gammel 05-07-2016, 20:25   #4
Me87
Superskravler

Me87 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Sørlandet
Standard

Jeg er en av de som har vært inne og kikket, men kikker på de fleste nye innlegg.
Er selv gift, så for meg har det aldri vært noe å vurdere.
Men håper du finner ut av det
Lykke til!
Etter to år med prøving på egenhånd, 1 AIH og 1 IVF, lyktes vi på 1.FER i Porsgrunn- juni 2012 1. søskenIVF juli 2013 - avbrutt. Lapraskopi desember 2013 - fjernet venstre eggstokk og eggleder. 2.søskenICSI desember 14 - avbrutt etter uttak. Fryseforsøk mai og juli - negativt. - 1 eskimo på frys. Ferskforsøk ICSI sept. 15 - negativt. Hausken - IVF ferskforsøk jan. 16 - positiv! 26.09.16
Me87 er pålogget nå   Svar med sitat
Gammel 06-07-2016, 00:18   #5
Rubia
Husvarm

Medlem siden: Jan 2016
Sted: Østlandet
Standard

Jeg er også en av de som har vært inne her og lest, men ikke svart. Jeg kjenner ikke til noen som har valgt en slik løsning. Har sett noen TV programmer om temaet, det er alt. Men det finnes sikkert nettsteder hvor man kan treffes og hvor dette diskuteres, noen som kjenner til det?
Hjertelyd hørt ved UL 05.07.16, men MA oppdaget 25.07.16
EA ved BCN IVF 28.11.16 SA i uke 5
ED ved Riga IVF 30. juni 2017 negativ
ED i Riga 5. mars 2018 negativ
ED i Riga 9. juli 2018 positiv. Hjertelyd 04.08. 💕Jente. Termin 30.03.19, pks 18.03.19 (38+5)
Ei nydelig jente kom til verden 18. mars 2019 og endret våre liv for all tid.
Rubia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-07-2016, 20:30   #6
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av singel Vis innlegg
Heisann!

Har faktisk ikke undersøkt mer enn å legge ut spørsmålet her.

Er litt overrasket på manglende respons, for jeg ser mange har vært innom å tittet. Kanskje dette er en radikal måte å få barn på og et noe tabulagt tema å snakke høyt om..?
Kunne vært gøy med en diskusjon rundt det og høre fra andre som faktisk har erfaringer med en slik løsning.

Enig med deg om at det er svært viktig med et solid tilltisforhold. Dette er ingen enkel avgjørelse og man burde nok bruke god tid på å bli godt kjent. Mye som skal matche med tanke på verdier, oppdagelses-stil og mye annet.
Jeg vet som sagt bare det jeg har fått vite tilfeldig i sosiale samtaler med/om de to jeg nevnte i forrige innlegg. Hun som fikk barn med en gammel barndoms-og familievenn, er den jeg har hatt minst med å gjøre, så mulig jeg bare har fått servert solsiden, men det hele har i grunnen virket ganske uproblematisk. Besteforeldrene syntes ihvertfall det var en stor fordel at det hele skjedde "innenfor familien", slik at de visste hvem de hadde med å gjøre. Foreldrene har hele tiden samarbeidet godt og hatt en 50-50-løsning.

Den andre damen er også i bunn og grunn veldig fornøyd med barnefaren, men har samtidig vært åpen om at det ikke har vært helt uproblematisk å få barn med noen hun ikke kjente fra før. Bl.a. føltes det unaturlig å ha ham med på fødestuen, og da hun etterhvert fikk så mye trøbbel med ammingen at hun så seg nødt til å begynne å trappe ned, ble hun møtt med store protester av barnefar som mente at det var noe han hadde rett til å nekte henne på barnets vegne. I og for seg småting i den store sammenhengen, men jeg for min del ville ikke ha følt meg komfortabel med akkurat det.

født 21+3
født 21+5
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-07-2016, 08:43   #7
Avjoli
Nykommer

Medlem siden: Jun 2014
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av singel Vis innlegg
på dette alternativet til å stifte familie.

Er det noen som kjenner til folk som har prøvd dette?
Er det noen menn der ute som har vært inne på samme tanke?
Det finnes mange hemmelige nettgrupper på Facebook for single kvinner i fertilitetsbehandling. Der er det mye info og støtte å hente når du eventuelt er i gang. Sjekk også FEMA.no sine nettsider.
Avjoli er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 22-07-2016, 10:35   #8
Kobe
Fersk på forum

Medlem siden: Jun 2016
Standard

Vi var ved å bruke en venn som donor...men lyktes ikke å bli gravid før jeg byttet til en annen donor. I ettertid er jeg veldig glad for at jeg ikke ble gravid med vår venn for han forandret seg skikkelig etter hvert. Det viste seg at jeg ikke kjente han så godt som jeg trodde.

Koben
Kobe er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 25-07-2016, 23:36   #9
singel
Fersk på forum

Standard

Jeg har faktisk tatt dette ett steg videre og spurt en veldig god venn om han kan tenke seg å gjøre dette sammen med meg.
Han trengte litt tid på å tenke seg om, noe jeg er glad for. Det betyr at han tar forespørselen seriøst. Nå må jeg bare vente til han svarer meg...

Gammel 28-07-2016, 01:00   #10
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Du kan jo begynne med å se spillefilmen The Switch med Jennifer Aniston for å få deg i stemning først Den ligger ute på Netflix nå, men kan også bestilles på Platekompaniet. Utgitt i 2010, gikk opprinnelig på kino.

Så også en dokumentar om emnet på Netflix i vår, men tror de må ha tatt den bort, og nå husker jeg dessverre ikke tittelen Det var en singel kvinne som fikk en god venn til å bli donor. I utgangspunktet skulle han ikke ha noen formell rolle overfor barnet, men etterhvert endte han opp med å bli litt involvert likevel - på en positiv måte, heldigvis

født 21+3
født 21+5