Ønskebarn forum  
Gammel 08-05-2020, 15:28   #121
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av aboutJune Vis innlegg
Så bra at du har fått unna litt innkjøp👍🏼 Det er deilig! Og så fint å lese at du har fått en bekymring mindre i forhold til morkaka. Nå ordner det seg Seteleie er vel en mindre bekymring enn de du er vant til... Kan han kanskje fortsatt snu seg også??

Ja, ser jo også at det er veldig stor forskjell på når barn begynner å gå, selv for de som ikke er premature. Så regner med det skal gå seg til. En gang før to år😉 Når det gjelder overstimulering så har vi merket det ja. Særlig første året. Helt kaos og gråt etter bare noen minutter på barseltreff, babysang, bursdager etc. Og ganske store vansker med søvn, både innsovning og å holde seg sovende. Men det har vel gradvis blitt bedre. Fortsatt lett for å gire seg opp, men tror det går bedre å være sammen med folk (ikke at vi akkurat har fått testa det de siste ukene...) og kan sove bedre og lenger av gangen. Innsovning er fortsatt vanskelig. Det henger nok sammen med problemer med å stenge ting ute. Nå er det nok mange som sliter med disse tingene selv uten å være premature, og jeg vet om ekstrempremature som ikke sliter med overstimulering, men vi setter det selvfølgelig i sammenheng med prematuriteten. Hun trenger nok fortsatt litt skjerming, men ingen har anbefalt oss å utsette barnehageoppstart. Men vi har valgt å vente til høsten i år, da vil hun være ca 1,5 år. Tror det blir greit, men vi må selvfølgelig følge litt med.
Ja, hoftedysplasi er en liten bekymring sammenlignet med alt annet jeg har opplevd, helt klart. Han kan fortsatt snu seg, men gynekologen påpekte at det var mindre sannsynlig såpass langt uti svangerskapet. Så jeg er spent på hvordan han ligger på neste kontroll.

Nå er leiligheten full av esker og delvis montert babyutstyr - har fått leveringer på døra nesten hver dag siste uka. Det gir skrekkblandet fryd - skrekk fordi jeg er redd jeg må levere alt tilbake og derfor får betenkeligheter hver gang jeg kvitter meg med originalemballasjen og fryd fordi det minner meg om at det faktisk kan bli et levende barn denne gangen

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 08-05-2020, 15:39   #122
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Myrullen Vis innlegg
Sent ute: min søster fødte i uke 30 og selv om hun selfølgelig var spedbarn lengre og gikk når han var 1,5 er det ikke et snev av noe premature følger i dag, 6 år etter. Hverken motorisk, utseende eller mentalt. På riksen sa de til henne at fra uke 30 er det «plankekjøring» ift premature... Er vel ukene før dette som gjerne kan gi følger
Takk for at du minner meg om det
Ja, jeg har også hørt at de verste senskadene som regel rammer barn som er ekstremt premature, dvs. født mellom 23+0 og 28+0, så etter at jeg bikket 30 uker, er jeg ikke lenger særlig bekymret for cerebral parese, lærevansker, blindhet, døvhet o.l., men koronaviruset gjør at jeg likevel bekymrer meg for umodne lunger og umodent immunforsvar - de fleste (om ikke alle?) trenger jo pustehjelp om de blir født i uke 30+5 som jeg er i nå. Men jeg ser fram til å ta opp alle bekymringene mine i forløsningssamtalen neste uke.

Hvordan går det med deg og dere midt oppi alt?

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 08-05-2020, 15:46   #123
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lille tulipan Vis innlegg
Så spennende å følge med på dere, og jeg må si særlig deg Sent ute. Unner det dere alle sammen og masse lykke til videre med resten av svangerskapet! Jeg heier!

Her har mini blitt 16mnd, tiden flyr. Hadde egentlig tenkt å ha søskenforsøk nå i juni, men det er utsatt på ubestemt tid pga koronapandemien.

Til info: Det fleste lærer å gå mellom 12-15mnd, men alt innenfor 9-18mnd regnes som normalområde for barn født til termin.
Ja, skal si tiden flyr Har du begynt å arbeide igjen, eller er dere fortsatt hjemme med den lille prinsen?

Jeg kjenner både til barn som har begynt å gå ved 9 måneder og 18 måneder, så det virker veldig rimelig, mens broren min og jeg begge var innenfor 12-15 måneder Hvordan er det med gåferdighetene til prinsen din?

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 08-05-2020, 16:02   #124
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Me87 Vis innlegg
Og mine tvillingjenter - født uke 37+0 var henholdsvis 20 og 21 måneder før de gikk
Storebror født på termin var 23 mnd når han gikk.

Så tror det er store variasjoner, både blant premature og de som er fullbårne.
Og jeg som trodde at eneggede tvillinger fulgte hverandre i ett og alt, men kanskje dine er toeggede?

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 08-05-2020, 18:48   #125
Lille tulipan
Stadig innom

Medlem siden: Mar 2017
Sted: Vestlandet
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Ja, skal si tiden flyr Har du begynt å arbeide igjen, eller er dere fortsatt hjemme med den lille prinsen?

Jeg kjenner både til barn som har begynt å gå ved 9 måneder og 18 måneder, så det virker veldig rimelig, mens broren min og jeg begge var innenfor 12-15 måneder Hvordan er det med gåferdighetene til prinsen din?

Aldersspennet for å lære å gå er selvsagt en generell pekepinn, men ganske godt estimat. Det finnes selvsagt unntak. Like viktig er de at en ser utvikler seg i en noenlunde naturlig rekkefølgen, f.eks Minien vår reiste det opp for å stå og gå langs møbler før han krabbet. Det finnes stor variasjon innenfor normalområdet.

Min lille sjarmør våget å slippe seg helt når han var nøyaktig 15mnd. Gikk lenge med litt støtte. Tydelig at det er en som må være helt trygg før han gjør noe nytt men nå går han veldig stødig 🙌🏻 Har ikke vært noe bekymret, han går når han er klar, noe de aller fleste lærer seg etter hvert

Jeg begynte i 100% jobb igjen etter jul og mini går i naturbarnehage. Han stortrives! Mannen har nå permisjon en dag i uken før han skal ha tre måneder permisjon fra 15.juni. Gutta boys koser seg virkelig og har så godt av den tiden sammen bare de to 💙
Okt 16 - avbrutt etter uttak
Jan 17 - negativt

Vistahermosa
Okt 17 - ED - pos. 25.10 BO:8+6
April 18 - ED Pos. 19.04. 7 + 3
31.12.2018
Lille tulipan er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 08-05-2020, 19:52   #126
Me87
Superskravler

Me87 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Sørlandet
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Og jeg som trodde at eneggede tvillinger fulgte hverandre i ett og alt, men kanskje dine er toeggede?
Ja, mine er toeggede, og veldig forskjellige både i utseende og væremåte
Etter to år med prøving på egenhånd, 1 AIH og 1 IVF, lyktes vi på 1.FER i Porsgrunn- juni 2012 1. søskenIVF juli 2013 - avbrutt. Lapraskopi desember 2013 - fjernet venstre eggstokk og eggleder. 2.søskenICSI desember 14 - avbrutt etter uttak. Fryseforsøk mai og juli - negativt. - 1 eskimo på frys. Ferskforsøk ICSI sept. 15 - negativt. Hausken - IVF ferskforsøk jan. 16 - positiv! 26.09.16
Me87 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-05-2020, 15:45   #127
Rubia
Husvarm

Medlem siden: Jan 2016
Sted: Østlandet
Standard

Her er Lillemor begynt å slippe seg siden 1. mai, da var hun ca. 13,5 mnd. Og nå går hun store strekinger i stua. Hun har gått langs veggene og fra møbel til møbel en stund. Så artig å se at hun blir så stor.
Hjertelyd hørt ved UL 05.07.16, men MA oppdaget 25.07.16
EA ved BCN IVF 28.11.16 SA i uke 5
ED ved Riga IVF 30. juni 2017 negativ
ED i Riga 5. mars 2018 negativ
ED i Riga 9. juli 2018 positiv. Hjertelyd 04.08. 💕Jente. Termin 30.03.19, pks 18.03.19 (38+5)
Ei nydelig jente kom til verden 18. mars 2019 og endret våre liv for all tid.
Rubia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-05-2020, 10:49   #128
SK90
Flyttet inn

Sted: Vestlandet
Standard

Hei! Nå har eg fødd ei nydelig jente Det var tøft med den svangerskapsforgiftningen, men det gikk bra. Eg fikk tett oppfølging. Eg måtte vere på sykehuset 1 uke etter fødsel pga forgiftningen, det var ikkje noe kjekt. Uten internett,tv, besøk eller noe. Helt alene meg og baby. Men da fikk vi bli godt kjent med hverandre ❤❤ Hun måtte på ultralyd for hodet pga av væsken, og det viste seg at det var helt normalt Eg er så mye mer takknemlig nå at vi har fått en frisk og sunn jente til, ihvertfall etter eg fikk den beskjeden og eg gikk rundt med bekymringer i så mange uker.. Så nå har vi kommet hjem. Det er litt stress og travelt om dagene med to unger. Og merker at storesøster er sjalu allerede, så det er tøft. Men prøver å få nok til henne også, selv om det er vanskelig, siden ammingen tar så lang tid. Men det går seg til, og eg er så takknemlig for at eg har fått to friske barn Så eg er fornøyd 😊😊

Hvordan går det med dere?

Kjekt å lese at du har kjøpt inn litt barneutstyr Sent Ute. Eg skjønner deg veldig godt at du tenker slik når du skal kaste orginalemballasjen. Det er nok både vondt og vanskelig. Men du er tøff! Hvordan gikk samtalen du hadde? Og hvordan har du det?❤❤
Begynte spray aug.16.
Gravid- MA sept.16
22/4-17: Gravid ved IVF
19/5-17: Hjerteaktivitet
Fødte verdens fineste jente des 2017 💗
August-18: Fryseforsøk. Gravid- SA
12/12-18: Innsett av fryseegg-men overlevde ikkje
Nytt ferskforsøk. 13/5-19: Ruger. Negativt.
Innsett av blastocyst 20/8 - Gravid
24/09-19: Hjerteaktivitet
Fødte ei frisk og fin jente mai 2020
SK90 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-05-2020, 11:25   #129
Newbie
Stamgjest

Newbie sin avatar

Medlem siden: Feb 2018
Sted: Sørlandet
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av SK90 Vis innlegg
Hei! Nå har eg fødd ei nydelig jente Det var tøft med den svangerskapsforgiftningen, men det gikk bra. Eg fikk tett oppfølging. Eg måtte vere på sykehuset 1 uke etter fødsel pga forgiftningen, det var ikkje noe kjekt. Uten internett,tv, besøk eller noe. Helt alene meg og baby. Men da fikk vi bli godt kjent med hverandre ❤❤ Hun måtte på ultralyd for hodet pga av væsken, og det viste seg at det var helt normalt Eg er så mye mer takknemlig nå at vi har fått en frisk og sunn jente til, ihvertfall etter eg fikk den beskjeden og eg gikk rundt med bekymringer i så mange uker.. Så nå har vi kommet hjem. Det er litt stress og travelt om dagene med to unger. Og merker at storesøster er sjalu allerede, så det er tøft. Men prøver å få nok til henne også, selv om det er vanskelig, siden ammingen tar så lang tid. Men det går seg til, og eg er så takknemlig for at eg har fått to friske barn Så eg er fornøyd 😊😊

Kjekt å lese at du har kjøpt inn litt barneutstyr Sent Ute. Eg skjønner deg veldig godt at du tenker slik når du skal kaste orginalemballasjen. Det er nok både vondt og vanskelig. Men du er tøff! Hvordan gikk samtalen du hadde? Og hvordan har du det?❤❤
Gratulerer så mye med jenta SK90 Så bra at alt er vel med den lille

Det er så hyggelig å se oppdateringer fra alle sammen og spesielt hyggelig at det tross alt går så bra med Sent Ute. Følger spent med videre, dette går veien!!

Her er lillegutt blitt snaue 14 mnd og er et matvrak på hele 13 kg. Må faktisk begrenses på matinntak da han spiser ALT han tilbys og maser om å få det alle andre spiser Heldigvis er han en aktiv gutt som er høyt og lavt etter han begynte å gå ved 10 mnd alder. Jeg begynte å jobbe for en mnd siden, pappa’n tok da over på nettene, så nå sover han endelig stort sett gjennom natta. Strever med å slutte å amme på ettermiddag, da han er veldig sugen på mammakos når jeg kommer hjem fra jobb. Drar i t-skjorta mi og sier «der, der» ustanselig Men nå har jeg klart å stå imot i 2 dager, så er nok kroken på døra for amming. Nyter å komme igang på jobb igjen, og så er det så hærlig å komme hjem til verdens største smil når arbeidsdagen er slutt
Newbie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-05-2020, 00:00   #130
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av SK90 Vis innlegg

Gratulerer så mye Ble du satt i gang før tiden pga. svangerskapsforgiftningen? Er du frisk igjen nå?

Samtalen min gikk veldig fint, føler meg mer beroliget nå.
Fikk meg imidlertid en skrekk da jeg oppdaget blødning i går, men undersøkelse i dag viste at det bare var et sprengt blodkar i livmorhalsen, så faren over for denne gang, puh! Jeg har det veldig bra for tiden, og så lenge jeg tar det med ro, har jeg ingen plager heller, utenom at jeg trenger mye søvn. Hadde forventet mer vondter overalt i 3. trimester, men foreløpig har de latt vente på seg. Er også veldig takknemlig for at jeg har sluppet unna svangerskapsdiabetes. Poden har nettopp snudd seg i hodeleie og det gjør at jeg kjenner enda mer liv enn før, men heller ikke det er plagsomt på noe vis, og han holder meg aldri våken.

født 21+3
født 21+5