Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Klubber > Sæddonasjon

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 09-02-2018, 15:30   #1
oslomannen1971
Fersk på forum

Medlem siden: Feb 2018
Sted: Oslo
Standard En tidligere sæddonor - tilbakeblikk -

Jeg var donor for noen år siden og leste en artikkel forleden om barn som lurte på deres opphav. Noen tok dette veldig alvorlig, altså at de ikke vet..ja hvem de stammer fra. Mulig jeg overdriver, håper det.

Synspunkter ?
oslomannen1971 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-02-2018, 17:27   #2
Sent Ute
Fullstendig hekta

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Standard

Hva tenker du selv da fra sæddonors ståsted? Hadde du en avtale den gang om at du ikke skulle kontaktes? Syns du den avtalen fortsatt er grei for egen del?

Jeg har vel inntrykk av at det fins like mange meninger om dette som det fins donorbarn, men siden man ikke kan vite hvordan barnet vil reagere på forhånd, tenker jeg at det beste vil være å ha en avtale der barnet har mulighet til å få informasjon om sitt biologiske opphav dersom behovet skulle oppstå, sånn i alle tilfelle. Slik som det er med adoptivbarn i dag. Dessverre åpner ikke lovverket i alle land for dette, og det gjorde det jo heller ikke i Norge tidligere. Men det går selvsagt an å kompensere litt ved å leke detektiv på egen hånd. Mange har jo funnet hverandre på Internett Men da er man avhengig av å ha en viss basisinformasjon, som f.eks. et donornummer.

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født i uke 21+3
født i uke 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
UL 11.6: 1 bankende hjerte
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 10-02-2018, 20:30   #3
oslomannen1971
Fersk på forum

Standard

Jeg donerte til Rikshospitalet cirka 2006, ikke lenge etter at anonymiteten til sæddonorer var opphevet. Så de barna kan jo kontakte meg.
Når det gjelder alle de andre jeg donerte til ellers så har jeg aldri inngått noen avtaler. Jeg fikk få ganger spørsmål av noen om jeg kunne tenke meg å møte barna når de var fylt 18. Mitt generelle inntrykk er at knapt noen av kvinnene tenkte på det eller virket interessert i noe slikt. Ikke skjønner jeg iallfall hvordan barna noen gang skal finne meg om de skulle ønske. Jeg har byttet mailadressene mine og slette mine gamle for noen år siden. Jeg var i tillegg anonym så de har liten mulighet for å finne meg.
Jeg har riktignok nå opprettet en facebook profil og også en gjestebok:
http://gjestebok.nuffe.net/52475
som de forhåpentligvis kan finne en gang.
Fra en sæddonors ståsted så tenker jeg at det er leit hvis de ønsker kontakt men ikke kan finne meg. Leit for meg og for barnet. Men om de skulle finne meg, hva ville det egentlig innebære? Vi kunne holde kontakt, det er logisk. Men hvor ofte ville vi møtes eventuelt. Vil barnet betrakte meg som en slags far? Jeg tror det vil være veldig forskjellig fra person til person som du er inne på. Det høres kanskje litt umodent eller naivt av meg å si dette men jeg håper iallfall at noen av de tar kontakt og at vi kan få et godt forhold. Samtidig er jeg i tvil om dette noen gang kommer til å skje.
Jeg så at du har fått tvillinger "sent ute" så gratulerer . Jeg opplevde at tre av de kvinnene jeg donerte til fikk tvillinger. Dessverre var det bare to av de seks som overlevde.
Gammel 01-03-2018, 08:07   #4
oslomannen1971
Fersk på forum

Standard

Kun til info: Har slettet gjesteboken. Konsentrerer meg om Facebook profilen i stedet.
Gammel 04-03-2018, 20:48   #5
oslomannen1971
Fersk på forum

Standard

Her var jeg igjen. Ville bare si at jeg har opprettet ny gjestebok:
http://gjestebok.nuffe.net/54595

Beklager til dere som skrev i forrige gjestebok at denne ble slettet.
Svarer fortsatt på spørsmål vedrørende donasjon som sist, men det er ellers også mye annet interessant å skrive om.

Hensikten med hele tråden jeg startet for noen uker siden var jo dette med donorbarna som manglet kjennskap til sitt opphav osv. Nå har jeg for så vidt oppnådd en viss oppmerksomhet og forhåpentligvis vil denne tråden være søkbar på nettet en del år fremover og barna kan da sende meg meldinger her på Ønskebarn for eksempel hvis de skulle ønske det.

Vennlig Hilsen Oslomannen1971
Gammel 05-03-2018, 00:02   #6
Sent Ute
Fullstendig hekta

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Standard

Fint initiativ

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter