Ønskebarn forum  
Gammel 25-10-2016, 15:12   #1
Lenaff
Fersk på forum

Medlem siden: Oct 2016
Standard Høy fsh mann

Hei!
Jeg leter etter andre i lignende eller samme situasjon.
Min mann har høyt fsh nivå.
Vi har endelig blitt henvist til assistert på kk i Bergen. (Prøvene i 2 år)
Har tidligere levert to sædprøver med veldig få svømmere, de fleste ikke levende.
Idag var vi første gang på assistert og leverte ny prøve. Her fant de ingenting...
Skal inn i november der mannen skal få utført tesa.

De sier at det e mystisk, de finner ingen feil men nivået e altfor høyt. Det eneste håpet eg føler vi no har er at de finner noe på tesa og at det er en tettning en plass som gjør at kroppen overproduserer nivået og at det derfor ikkje er noe resultat.

Noen med erfaringer?

Hilsen sliten og litt fortvilt - men evig optimist..
Lenaff er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-10-2016, 13:49   #2
Sunniv
Stadig innom

Sunniv sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Sted: Østlandet
Standard

Nå er det en stund siden vi hadde våre forsøk og jeg husker ikke prøvene til min mann, men han var steril. Dessverre fant de heller ingen levende svømmere med tesa/pesa. Det var selvsagt en helt enormt stor nedtur og føltes som den største sorgen noen sinne. Vi valgte derfor donor. Nå har vi en fantastisk sønn på 2 år og vi har aldri angret på valget vårt. Jeg glemmer faktisk at den lille sædcellen som gjorde meg gravid ikke er fra min mann.

Det jeg bare ville si, er at alt håpet er ikke ute selv om de ikke finner noen levende svømmere. Donor er alltid en mulighet, selv om det nok føles som et vanskelig/umulig valg for mange.

Stor klem til deg. Det er tøft å være midt oppi det!
3.forsøk, AID: sep 13 - negativ
4.forsøk, AID: nov 13 - positiv - mamma til en gutt født august 2014
.
Lykkelig mamma til verdens beste gutt født i august 2014!
Sunniv er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-10-2016, 14:32   #3
Lenaff
Fersk på forum

Standard

Vi har snakket om donor. Når han skjønte hvordan de velger ut en passende donor, var han ikkje fremmed for tanken. Eg e for, det e absolutt ein mulighet.
Takk for svar så kjekt å høre at dere fant en mulighet og har fått ett nydelig barn!
Når de gjelder donor, har dere valgt å være åpen om det? Eller er det bare dere to som vet om det?
Gammel 28-10-2016, 08:29   #4
Sunniv
Stadig innom

Sunniv sin avatar

Standard

Det er kun vi to som vet om det. Det har føltes som den rette avgjørelsen for oss og har vært avgjørende for at min mann skulle føles seg fullt og helt som far. Det har selvsagt vært en prosess for oss rent mentalt, og selv brukte jeg lang tid på å akseptere å gå for donor. Det var min mann som ønsket det hos oss, og jeg som var skeptisk.

Uansett er det en trøst at det finnes muligheter, selv om man ikke kan få et biologisk barn sammen.
.
Gammel 10-11-2016, 15:22   #5
Lenaff
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sunniv Vis innlegg
Det er kun vi to som vet om det. Det har føltes som den rette avgjørelsen for oss og har vært avgjørende for at min mann skulle føles seg fullt og helt som far. Det har selvsagt vært en prosess for oss rent mentalt, og selv brukte jeg lang tid på å akseptere å gå for donor. Det var min mann som ønsket det hos oss, og jeg som var skeptisk.

Uansett er det en trøst at det finnes muligheter, selv om man ikke kan få et biologisk barn sammen.

Nå har vi vert på ny time og TESA uttak. De fant ingenting der heller.
No må vi i tenkeboksen og forberede oss mentalt på ventetid og avgjørelser..

Det e fantastisk at noen mennesker ønsker å hjelpe andre til å bli foreldre
Gammel 11-11-2016, 09:16   #6
Sunniv
Stadig innom

Sunniv sin avatar

Standard

Jeg har tenkt så utrolig mye på dere og dette var selvsagt trist å lese. Jeg håper dere får diskutert muligheten dere har og tar en avgjørelse dere begge er komfortable med. Det er selvsagt tøft og vanskelig, men jeg kan iallfall skrive under på at det uten tvil er verdt det.

Vi tok avgjørelsen i bilen på vei hjem etter de dårlige nyhetene, da føltes det helt riktig for oss å gå videre med det.

Masse lykke til med valget og trenger du noen å «lufte deg for», så send meg gjerne en PM.
.
Gammel 11-11-2016, 11:23   #7
Lenaff
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sunniv Vis innlegg
Jeg har tenkt så utrolig mye på dere og dette var selvsagt trist å lese. Jeg håper dere får diskutert muligheten dere har og tar en avgjørelse dere begge er komfortable med. Det er selvsagt tøft og vanskelig, men jeg kan iallfall skrive under på at det uten tvil er verdt det.

Vi tok avgjørelsen i bilen på vei hjem etter de dårlige nyhetene, da føltes det helt riktig for oss å gå videre med det.

Masse lykke til med valget og trenger du noen å «lufte deg for», så send meg gjerne en PM.
Åå, takk for at du tenker på oss, det føles godt å kunne dele med noen andre enn her innenfor fire vegger.
Vi har snakket masse før denne TESA timen om ka vi ønsker å gjøre videre. Vi var begge mest forberedt på negativt resultat, vi har jo bare fått slike.. så det var jo ikkje noe sjokk for oss.
Eg har følt meg litt usikker på "kor langt" han e villig til å gå- disse fine mannfolkene e oftest ikkje like flink på å snakke som oss og det kan være litt utfordrende å få ein skikkelig samtale.
Han sliter selvfølgelig med en skyldfølelse og følelse av å ikkje strekke til. Vi hae snakket godt og e begge enige om at vi e villig til å gjøre alt. Men- det e jo veldig enkelt for meg. Eg elsker han, det e han eg vil ha en familie med. Så får vi bare finne en løsning ut i fra det :-D
Vi e begge positive til donor, og vi ønsker det framfor adopsjon.
Min eneste bekymring er at han vil slite med det i ettertid, og føle på at han ikkje biologisk er faren...

Eg har skilte foreldre og ein heilt fantastisk stepappa! For meg betyr kjærlighet og handlinger alt, ikkje ein bitte bitte liten genetisk del.

Heldigvis for oss, skal vi gifte oss i august. Eg gleder meg vilt og det e godt å ha noe å se fram til!
Gammel 16-11-2016, 09:26   #8
Sunniv
Stadig innom

Sunniv sin avatar

Standard

Ja, det er selvsagt mange følelser og tanker knyttet til dette, og det er viktig å tenke over på forhånd. Det føles jo ut som store valg og noen ganger nesten som et umulig valg. Hos oss var det jo jeg som var skeptisk og sånn sett var jo det kanskje enklere. Uansett føltes det som et urettferdig valg, et umulig valg og det var skikkelig vanskelig. Det eneste jeg kan si er at jeg aldri noen gang har anget. Når ting ble som det ble og vi ikke kunne få felles biologisk barn, så var dette det beste alternativet vi hadde. Ved hjelp av noen fantastiske mennesker som stiller som donorer, fikk vi drømmen vår oppfylt. Og jeg glemmer virkelig at min mann ikke er biologisk far og for meg er det også helt uvesentlig. Ingen vet om dette, og familien hans ser stadig likheter mellom han og vår sønn. Hjemme snakker vi aldri om dette heller, det er et ikke-tema og det faller bare naturlig for oss å ikke ha fokus på det rett og slett.

Uansett må man jo kjenne på hva som er rett for seg selv og er man usikker er det lurt å bruke tid og ikke minst snakke sammen.
.
Gammel 16-11-2016, 15:52   #9
Lenaff
Fersk på forum

Standard

Trur kanskje vår største utfordring er om vi skal dele det med nærmeste familie eller ikkje. Veldig vanskelig...
Eg e gjerne ein sånn som deler, og det e godt å ha nåke å snakke med. Han "klarer" seg med meg. Føler på at det e litt hans avgjørelse å ta, siden det går mye på hans følelser som far...

Vi går heile veien, blir sendt henvisning til riksen. (De tar visst ikkje imot i Haugesund for tiden).
Har dere vert på riksen eller i Danmark?
Gammel 17-11-2016, 10:24   #10
Sunniv
Stadig innom

Sunniv sin avatar

Standard

Ja, det er et utrolig vanskelig valg om man skal være åpen eller ikke. For min mann var det en forutsetning å holde dette for oss selv, for at han skulle føle seg 100% som far uansett. Han snakket ofte om at han var redd for å få slengt i ansiktet når barnet blir større at «du er ikke min ordentlige pappa». Jeg forstår veldig godt dette og gikk selvsagt med på det uten problemer. Selv kunne jeg vært helt åpen om dette nå, da det for meg er mye mer naturlig enn hva det var da vi var midt oppe i prosessen.

Vi fikk hjelp hos Riksen, og de har vært utrolig flinke. Ulempen hos Riksen er den lange ventetiden. Vi var heldig i første runde og slapp unna med ca 10 mnd å vente. Vi hadde planer om søskenforsøk, men har valgt å takke nei til det nå når vi endelig fikk tilbudet. Søknaden om søskenforsøk ble sendt i juni i fjor og tilbudet kom i september i år. Det er lang tid å vente når man er ivrig på å komme i gang, men det er selvsagt en mye billigere løsning enn f.eks Danmark. De er iallfall kjempeflinke på Riksen, selv om man noen ganger kan få litt følelsen av at man er en del av et slags «samlebånd».

Kan uansett anbefale Riksen, men dersom dere uansett må reise et stykke kan sikkert Danmark være et godt alternativ. Vi bor sentralt på østlandet, så for oss var Riksen bare en liten kjøring unna.
.
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder