Ønskebarn forum  
Gammel 14-03-2007, 07:07   #11
Hønefossberta
Velkjent

Hønefossberta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Hønefoss
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Olga Vis innlegg
Vi må ikke være så naive og tro at slike historier ikke finnes. Selv om jeg jo så inderlig skulle håpe at de ikke gjør det...
I og med at vi vet at også adoptivforeldre er mennesker på godt og vondt, så vil det være viktig at vi er OBS på disse ubehagelige mulighetene også.

Viktig, om vi ser eller aner noe som dette hos noen vi har kontakt med, at vi ikke later som ingenting eller bare trekker oss unna, men at vi tar ansvar og tenker på barnets beste.
Jeg tror og håper at jeg ville tatt opp adferden med foreldrene, og i værste fall sendt bekymringsmelding til barnevernet.... Men ville noen turt å tatt det opp med meg dersom JEG hadde gjort noe slikt? Selv om jeg ikke kan forestille meg at jeg ville såret barnet mitt ved å bruke hennes (hans) adoptivbakgrunn mot henne, så vet en aldri - en kan endre personlighet ifm depresjon, begynnende senilitet etc. Vet mannen min ville vært direkte overfor meg, men ville andre sviktet barnet mitt for å unngå en ubehagelig situasjon?

Vi må hjelpe hverandre til å gjøre en god jobb - kanskje vil noen av oss som er på disse sidene, gå i denne type feller. Da er det viktig at nettverket rundt støtter barnet og sier klart og tydelig i fra.
Gammel 14-03-2007, 08:27   #12
Liza
Nykommer

Medlem siden: Mar 2007
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av magdalena Vis innlegg
Dette er uakseptabelt og helt uetisk uansett opprinnelse.

Jeg vet i form av min jobb at dette ikke bare gjelde adopterte
Det er ikke alle som egner seg som foreldre
Ja dette er sant. Helt forferdelig, og det skjer i flere situasjoner. Jeg hadde da jeg var yngre en venninne hvis biologiske mor begrunnet datterens negative handlinger med den biologiske farens "dårlige" gener...

Liza
Liza er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 14-03-2007, 08:56   #13
Indira
Stadig innom

Indira sin avatar

Standard

Det var et skrekkelig innlegg som var skrevet i VBs blad. Jeg ble utrolig lei meg, og synes veldig synd på forfatteren. Men samtidig så følte jeg at det å lage en egen bås for denne type opplevelser, kalt "det tause problemet" ikke er helt riktig. Barnemishandling, psykisk terror, vanskjøtsel... Er det ikke det samme, uansett om det er adoptivforeldre eller biologiske foreldre som står bak? For, som sagt i andre innlegg over her, dårlige foreldre finnes jo, både blant adoptanter og blant de som har født barna selv.

Forfatteren sier at hun har sett mye trist blant sine venner med adoptivbakgrunn. Men helt ærlig; det har jeg også sett blant mine venner som ikke er adoptert. Foreldre som har favorisert lillebror fremfor storebror er typisk problemstilling. I familier med adoptivbarn blir denne problemstillingen kanskje oppfattet som at de foretrakk egenfødt fremfor adoptivbarnet. At barn vokser opp med følelsen av at de foretrekker ens søsken fremfor en selv må være helt grusomt. Men det skjer nok ikke bare adoptivbarn.

Jeg tror at adoptivforeldre er som foreldre flest. Dårlige og gode. Det er forferdelig at det finnes dårlige. Jeg tror det tause problemet er det samme problemet som vi leser og hører om mange steder - problemet med at ikke alle barn har det godt hos sine foreldre.
Indira er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 14-03-2007, 12:39   #14
kals
Stadig innom

kals sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Standard

Hei Indira.
Mulig jeg misforstår, men grunnen til at jeg skrev "Det tause problemet" var fordi dette var overskriften til inlegget i bladet.

Mulig du forsto det også.
Gammel 14-03-2007, 13:16   #15
Indira
Stadig innom

Indira sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av kals Vis innlegg
Hei Indira.
Mulig jeg misforstår, men grunnen til at jeg skrev "Det tause problemet" var fordi dette var overskriften til inlegget i bladet.

Mulig du forsto det også.

Oi, ja jeg mente ikke deg altså, jeg tenkte på forfatterens uttrykk.
Indira er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 14-03-2007, 13:38   #16
kals
Stadig innom

kals sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Standard

Oki!
Gammel 14-03-2007, 14:39   #17
amelia
Stamgjest

Medlem siden: Aug 2006
Standard

Jeg leste også artikkelen i går og jeg syntes at det er helt skremende at folk kan være ondskapsfulle mot sine egne barn og mot barn generelt! Det er ufattelig mye ondskap i verden... Syntes fryktelig synd i forfatteren av innlegget i medlemsbladet!
Gammel 14-03-2007, 19:57   #18
Cinzia
Stamgjest

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Sør-Trøndelag
Standard

Jeg leste også artikkelen i bladet, og velger å tro at de foreldrene som gjør slikt mot sine barn, er foreldre som ville gjort slikt mot et egenfødt barn også. Barnet blir kanskje ikke utsatt for den type kommentarer fordi det er adoptert, men når foreldrene først vil rakk ned på/såre barnet, er det lett å bruke bakgrunnen som "målskive" . Ellers er det vel som andre her også kommenterer: Adoptivforeldre er som andre foreldre: Forskjellige, og dessverre er det ikke alle som egner seg som foreldre.
Cinzia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-03-2007, 20:11   #19
Liza
Nykommer

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Indira Vis innlegg

Forfatteren sier at hun har sett mye trist blant sine venner med adoptivbakgrunn. Men helt ærlig; det har jeg også sett blant mine venner som ikke er adoptert. Foreldre som har favorisert lillebror fremfor storebror er typisk problemstilling. I familier med adoptivbarn blir denne problemstillingen kanskje oppfattet som at de foretrakk egenfødt fremfor adoptivbarnet. At barn vokser opp med følelsen av at de foretrekker ens søsken fremfor en selv må være helt grusomt. Men det skjer nok ikke bare adoptivbarn.

Jeg tror at adoptivforeldre er som foreldre flest. Dårlige og gode. Det er forferdelig at det finnes dårlige. Jeg tror det tause problemet er det samme problemet som vi leser og hører om mange steder - problemet med at ikke alle barn har det godt hos sine foreldre.
Jeg er enig med det du sier MEN. Forskjellen mellom det problemet du skildrer (lillebror-storebror tilfellet) og et adoptivbarn versus biobarn eller bare adoptivbarn alene for den sakens skyld er: Et adoptivbarn kan alltid vite at det er helt tilfeldig at de kom til de adoptivforeldrene de kom til. de vet at de godt kunne ha kommet til naboen som adopterte fra samme sted og samme år (for å sette det slik på spissen). Et biobarn kan egentlig ikke reflektere realistisk over at de kunne ha vært født av noen andre, men adoptivbarn vet at de godt kunne ha kommet til noen andre det er helt reelt.

Jeg kom til en familie med biobarn og de hadde alltid ønsket å adoptere. Jeg har ei adoptert venninne som kom til en familie som var ufrivillig barnløse og fikk biobarn senere og der ho ble hetl fullstendig tilsidesatt både av foreldre, slekt og samfunnet rundt ( De sa at endelig fikk foreldrene hennes et barn, og foreldrene svarte ofte at ja, endelig hadde de fått det de lengtet etter etc.)

Vi kom samtidig til norge og er født samme år. Ho har flere ganger sagt til meg at ho ønska det var ho som kom til mine foreldre.

Jeg likte overskriften " det tause problemet" fordi det er de færreste som ser denne problemstillingen.

Liza
Liza er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder