Ønskebarn forum  
Gammel 26-06-2010, 09:52   #11
Possum
Husvarm

Possum sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Østlandet
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av tinkerbell Vis innlegg
Æhm, jo, i det lange løp (sånn evolusjonsmessig sett) gjorde den det jo, eller ikke ???
Det er det jeg også har hørt. Her er en artikkel som heter nettopp Hvorfor har vi ulik hudfarge?
Possum er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-06-2010, 22:11   #12
Emina
Stadig innom

Emina sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Standard

Jeg forstår godt at du reagerer, Storken. Et flott brev du skrev. Det var nok en lur måte å formidle budskapet på.

I går var vi hos fastlegen for obligatorisk helsesjekk etter hjemkomst med minstemann.
Det ble bestilt time ved barneavdelingen for ulike obligatoriske prøver, og vi fikk med et skjema vi skal levere der. Først på ettermiddagen kikket jeg nærmere på skjemaet, og fikk granatsjokk!
Det stod det å lese: Rutine ved adopsjon. Fra Etiopia, bushen.
BUSHEN!! Jeg ble helt lamslått og mildt sagt forbannet! Den legen skal være veldig, veldig glad for at kontoret hans var stengt da jeg oppdaget det. Nå har jeg helgen på meg til å roe meg ned før jeg tropper opp på kontoret hans mandag morgen kl. 0800! Det er for drøyt! For det første så vil jeg ikke levere fra meg et papir som virker så useriøst. For det andre vil jeg ha meg frabedt at barnet mitt sin bakgrunn skal omtales på en så respektløs måte. Det er tross alt snakk om en rekvisisjon fra en lege, og ikke en bemerkning fra en privatperson. Jeg lurer veldig på hva han har ment med å skrive noe sånt, eller hva det er han har prøvd å beskrive.

Til Klara-Sofie:
Siden du synes det er greit å bruke ordet neger bare til folk du kjenner så tror jeg du har forstått at det er et ord det ikke er ok å bruke.
Jeg anbefaler deg å lese artikkelen i linken Storken har lagt ut. Den er veldig bra.
Gammel 26-06-2010, 23:27   #13
Klara-Sofie
Flyttet inn

Medlem siden: Apr 2010
Sted: Akershus
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Emina Vis innlegg
Det stod det å lese: Rutine ved adopsjon. Fra Etiopia, bushen.
BUSHEN!! :

Jeg håper du bevarer en del av raseriet ditt til mandag, det har den legen godt av.
44 år
prøvere siden febr.2007, "ørten" Pergo-kurer
IVF- avbrutt okt 2009, IVF - neg. mars 2010 (Aleris)
ED - AVA-Riga juli 2010 - neg.
ED - AVA-Riga nov 2010 - SA 5+2
1 ED på frys satt inn 17.juni 2011 -en nydelig prinsesse ble født febr 2012
Klara-Sofie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-06-2010, 12:04   #14
birdlady
Stjernekikker

birdlady sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Standard

Interessant diskusjon her....Jeg hviste ikke at ordet "neger" var utgått, men har hørt noe diskusjon om Pipps pappa...som jeg er sikker på Astrid ikke mente noe stygt med da hun skrev historien.

Neger på norsk uttales vel på en måte som kan høres ut som et stygt kallenavn amerikanerne brukte på slavene. I USA kalles de Black people....Negro blir sjelden brukt. Black people på norsk igjen (svart) ville jeg heller oppfatte som litt negativt...

Kan fortsatt ikke se at neger ordet ikke bør brukes. De kommer fra Afrika. Mørhudete kan jo komme fra mange andre land og ikke være negere.

Men er enig i Hottetott sanger etc ikke behøves å brukes i skolen. Oppfattes neger som stygt kan jeg gjerne slutte å bruke det...Skal huske på det om det dukker opp...
Gammel 27-06-2010, 12:41   #15
Mille 30
Stadig innom

Mille 30 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: østfold
Standard

Flott brev du har skrevet og godt at du engasjerer deg.
Til dere andre som ikke ser at man ikke skal bruke ordet neger: Det handler om respekt og det kan vel ikke være så vanskelig å forstå. Ser heller ikke at mennesker man snakker om må benevnes med hudfarge. Er hudfarge så viktig. i såfall er det mange år tilbake i tid.

Mamma til 2 vakre Etiopia gutter
Mille 30 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-06-2010, 14:31   #16
Klara-Sofie
Flyttet inn

Medlem siden: Apr 2010
Sted: Akershus
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Mille 30 Vis innlegg
Flott brev du har skrevet og godt at du engasjerer deg.
Til dere andre som ikke ser at man ikke skal bruke ordet neger: Det handler om respekt og det kan vel ikke være så vanskelig å forstå. Ser heller ikke at mennesker man snakker om må benevnes med hudfarge. Er hudfarge så viktig. i såfall er det mange år tilbake i tid.
At hudfarge ikke trenger å nevnes er jeg helt enig i! - derfor reagerer jeg når noen sier Hvit Sør-Afrikaner, jeg da. Fordi hvis man kommer fra Sør-Afrika, så kommer man fra Sør-Afrika. Å definere noen som hvit amerikaner eller hvit sør-afrikaner synes jeg virker vesentlig verre enn generelt å bruke ordet neger i en sammenheng hvor man snakker om hudfarge-relaterte ting.
Kanskje jeg er litt hardhudet.... for jeg synes ikke det er nedsettende at noen ville beskrive meg som tjukk heller - fordi det faktisk er utseendet mitt - selv om ordet tjukk av mange ikke oppfattes som veldig pen omtale.
Mannen min er feit, og det er heller ikke noe å ta på vei overfor, for det er sannheten.
Men --- i de aller fleste sammenhenger, så snakker man jo ikke om enkeltpersoner ved å beskrive utseeendet deres. Jeg gjør ihvertfall ikke det. Det er personlighetene som beskrives.

Jeg ser i linken det vises til at mulatt også er et stygt ord, hvis jeg forsto det
riktig. For meg har ordet mulatt alltid vært et vakkert, positivt ladet ord, så det ville aldri falle meg inn at en mulatt er noe negativt.
44 år
prøvere siden febr.2007, "ørten" Pergo-kurer
IVF- avbrutt okt 2009, IVF - neg. mars 2010 (Aleris)
ED - AVA-Riga juli 2010 - neg.
ED - AVA-Riga nov 2010 - SA 5+2
1 ED på frys satt inn 17.juni 2011 -en nydelig prinsesse ble født febr 2012
Klara-Sofie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-06-2010, 23:11   #17
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av birdlady Vis innlegg
Kan fortsatt ikke se at neger ordet ikke bør brukes. De kommer fra Afrika. Mørhudete kan jo komme fra mange andre land og ikke være negere.
Hm... interessant... så da bruker du altså bare dette ordet om folk du med sikkerhet VET er fra Afrika? Hva da med førstegenerasjons innvandrere fra Afrika - er de negere? Eller tiendegenerasjons innvandrere? Og hvis en med sikkerhet VET at noen er fra Afrika, så vet en kanskje også fra hvilket land, f.eks. Kenya? Da kan en jo kanskje like godt si kenyaner? ;)

Ellers, rent generelt og ikke til deg birdlady spesielt, må jeg si at jeg synes noe av det mest forunderlige med diskusjonene rundt ordet "neger" er hvor viktig språkbruk blir for folk når en prøver å "bestemme" at spesielle ord skal unngås. I det daglige synes jeg dessverre det virker som mange er svært lite opptatt av hvilke ord de bruker, men hvis noen prøver å definere at et ord skal ut, da blir det plutselig veldig viktig å bruke akkurat det ordet. Vanskelig å forstå at "neger" er et så sentralt ord i folks vokabular at de ikke kan klare seg uten...
Gammel 27-06-2010, 23:14   #18
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Standard

Sitat:
Min lille kinajente på fem så nylig i mitt fødeland en veldig mørk mann av afrikansk opprinnelse. Hun spurte (på mitt morsmål, så han hørte henne nok og forsto) hvorfor han var så svart. Jeg måtte faktisk tenke over om svart i denne sammenhengen kunne virke krenkende, men fra hennes del var det jo kun en fastslåelse av fakta - han var svart i huden. Jeg svarte da tydelig at han kom fra Afrika, der menneskene er mørkere i huden enn i Asia og Europa og at det er litt forskjellig hvor mørk man er i huden der. Akkurat som hun er litt mørkere i huden enn meg fordi hun var født i Kina. Ja, sa hun da, for der skinner sola så sterkt at man blir brun, og i Afrka også, og så var det godtatt for henne. Men håndterte jeg det riktig? Burde jeg ha sagt noe annet?
Du kunne jo evt. føyd til at mennesket opprinnelig kom fra Afrika. For det er vel fastslått nå, såvidt jeg har forstått. Vi andre er i større eller mindre grad blanding av menneske og neandertaler. Slik sett kan en kanskje også si at det ikke er påvirkningen fra sola som gjør noen svarte, men derimot mangelen på sol som gjør noen hvite... Stemmer bra med egen erfaring, egentlig - jeg FØLER meg mye brunere enn jeg ser i speilet at jeg er ;)
Gammel 27-06-2010, 23:19   #19
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Standard

Sitat:
Og til syvende og sist, med biologisk terminologi, heter det vel fortsatt menneskeraser (vitenskaplig sett, altså)? Eller heter det ikke det lenger? Barnelegen vår sier f.eka. uten å tenke seg om at noen forskjeller i kroppsbygning og utvikling også er rasebetinget (når man sammenligner vekstkurver eller hodeomkretser f.eks.). Er han rasistisk da? Burde jeg reagere?
Tja... Slik står det iallefall om raser på Wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Menneskeraser:

"Spørsmål rundt raseinndeling.
Det dominerende synet blant forskere på feltet i dag er at rase er en sosial konstruksjon uten vitenskapelig verdi. Grunnen er at de morfologiske og genetiske forskjellene mellom raser er små, og i hvert fall mye mindre enn de morfologiske og genetiske forskjellene innenfor hver rase (uansett hvordan disse velges definert).
Fra dette kan man imidlertid strengt tatt ikke avlede at menneskeraser ikke eksisterer, bare at deres eksistens (i tillegg til å være vilkårlig, se rase) vitenskapelig sett er forholdsvis uinteressant. En raseinndeling har nemlig ikke noen forklaringsverdi utover akkurat de få egenskapene som subjektivt ble valgt til å avgrense rasene. Utfra et biologisk synspunkt er derfor ikke forskjellene mellom tykke og tynne mennesker, eller høye og lave vesensforskjellig fra forskjellene mellom etniske grupper.
Istedenfor rase brukes nå ofte betegnelsen etnisitet eller etnisk tilhørighet. Dette begrepet er mindre verdiladet, og betegner dessuten gjerne mindre enheter enn dem man pleide å referere til med rasebegrepet.
Forskningen på menneskeraser rasebiologi») har tidligere vært et aktivt forskningsområde. På grunn av at denne forskningen var pseudovitenskapelig og at den ble misbrukt, har den blitt forlatt i dag. Eksempler på misbruk var (og tildels er) f.eks. etnisk rensning, eugenikk, jødeforfølgelsen, rasehygiene, sosialdarwinisme, lobotomering og sterilisering av tatere og fornorsking av samer i Norge."
Gammel 27-06-2010, 23:50   #20
birdlady
Stjernekikker

birdlady sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av fillolin Vis innlegg
Hm... interessant... så da bruker du altså bare dette ordet om folk du med sikkerhet VET er fra Afrika? Hva da med førstegenerasjons innvandrere fra Afrika - er de negere? Eller tiendegenerasjons innvandrere? Og hvis en med sikkerhet VET at noen er fra Afrika, så vet en kanskje også fra hvilket land, f.eks. Kenya? Da kan en jo kanskje like godt si kenyaner? ;)

Er de ikke det?.Generasjoner eller utvandring forandrer da ikke utseende eller gener...En Kenyaner er en afrikaner. Akkurat som en nordmann er en europerer. Har en del kvinnelige kollegaer fra afrikanske land og de kaller seg selv negresser med stolthet. Jeg vil ikke ta det vekk i fra de.

Det blir vansklig å forklare at et mennesker ser ut som en neger når man ikke kan bruke ordet. Mørkhudet kan være så mye annet utseende messig...

Jeg brukte eksempel Afrika da jeg ikke finner ordet mørhudet dekkende nok om en person med gener fra Afrika uansett hvor de bor eller hvor mange 100 generasjon det er.

Jeg bruker ikke dette ordet ofte da jeg ikke har hatt behov for å snakke om akkurat dette, men var som nevnt uvitende om at dette var blitt et styggord.

Ordet er ikke viktig for meg verken på den ene eller andre måten, men om noen føler seg støtt over ordet har jeg ingen problemer med å ikke bruke det.

Jeg er amerikaner og der sier vi Black People og da er det ingen som henger seg opp noe mer over det. Personlig syntes jeg ordet Neger er penere enn Black. Noen enkelte ganger ble en person med afrikansk opprinnelse referert til som Afro- american. Men nå er amerikanere opptatt av opprinnelse landet sitt og sier alltid at de kommer fra landet der deres forfedre hadde røtter uansett hvor mange egenerasjon det går.

Ingen mennesker er like og noe kan være støtende til et menneske som kan være en annens stolthet. På bygdene i gamle dager var ordet Kjerring et pent ord! Kom ifra Kjæring og egentlig et kjelenavn. Fortsatt i dag syntes noen eldre damer det er fint å bli kalt Kjerring. Jeg overhørte min mann kalle meg det engang i samtale med noen på tlf! Jeg glemmer det aldri! Det er det styggeste noen har sagt om meg noen gang. Og til engelsk blir ordet ofte oversatt til Bitch! Altså har det opprinnelig ordet mistet sin betydning og blitt til et styggord.

Sist endret av birdlady : 28-06-2010 kl 00:24
birdlady er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder