Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Generelle adopsjonsdiskusjoner

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-05-2006, 15:36   #1
Mrs B
Nykommer

Mrs B sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Mjøsa
Angry "Gud har bestemt det" - nrk 2 i går

Heisann...

Vil egentlig bare ytre en liten mening om en sak. I går på nrk 2 gikk "Mens vi venter på storken". Der var det en familie som skulle få vite hvorfor akkurat de fikk tildelt barnet sitt. Da presterer dama på barnehjemmet (tror jeg) å si at dette er noe Gud bestemmer og at hvem som helst kunne blitt tildelt jenta, men Gud ville at denne familien skulle få henne!!! Med fare for å tråkke noen på tærne HVA ER DET FOR ET SVAR??????:frustrer:

Paret viste også sin misnøye med dette svaret. Jeg sitter nå i dag og tenker på alt det vi skal igjennom. Alle de papirene vi skriver og alle "utspørringene" vi må igjennom. Alt dette slitet også viser det seg nesten at helle greia er et lotteri der det er noen høyt der oppe som bestemmer. Altså det er jo kanskje det i bunn og grunn, men valget må jo barnehjemmet ta.

Er det liksom "gjengs" at dette er svaret man får???

Klem fra Mrs. B
Mrs B er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-05-2006, 15:50   #2
Ariadne
Fastboende

Medlem siden: Mar 2006
Standard

Hvilket barnehjem var dette da?
Gammel 29-05-2006, 15:52   #3
snø
Husvarm

Medlem siden: May 2005
Standard

Vi fikk faktisk nøyaktig samme svaret da vi spurte hvorfor de hadde valgt å gi akkurat Bella til oss - "Gud har bestemt at dere skulle bli foreldrene hennes". Et litt rart svar for oss som ikke er særlig religiøse av oss, men jeg klarte ikke å bli det minste irritert, selv om jeg svært gjerne skulle likt å vite hva som var den EGENTLIGE grunnen til at de bestemte at Bella skulle til oss. Jeg har liksom ingen tro på at de fant en lapp fra Gud på sengen hennes en morgen der det stod "Bella kan dere gi til snø" ;)

Jeg tror ikke det er noe de sier for å fornærme oss på noen som helst måte, jeg tror bare de synes det er mye bedre at Gud har valgt barnet til oss, enn at vi skal få høre at "h*n liknet litt på dere" eller "det var deres tur til å få barn nå" eller noe annet som kan gjøre at man velger å gi akkurat det barnet til akkurat denne familien.

Vi fikk jo Bella da hun var 10 uker gammel (tildelt da hun var 6 uker), og det sier jo seg selv at det ikke er all verdens med matching som kan gjøres da... Men nå som vi har fått lille Prins Charming så ser jeg jo at de har gjort en jobb for å matche på utseende, og jeg har også hørt andre som har hentet IBCF-barn som har fått vite at de har jobbet med å finne et barn som likner enten på foreldrene, eller det/de barna man har fra før.

Men rent bortsett fra det så skulle jeg gitt mye for å være flue på veggen når de matcher barn med foreldre -enten det er i Colombia, Kina eller hvor som helst i verden. For jeg lurer virkelig på hva som spiller inn når de bestemmer hvem som skal få hvem.

Ferdig!
snø er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-05-2006, 16:03   #4
xiaotao
Fastboende

xiaotao sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Bergenser på landet :)
Standard

Dette var kanskje Sør-Afrika?

Vel, denne damen vil jeg anta er dypt troende og inkluderer Gud i utvelgelsen av barna, og dermed blir det Gud som bestemmer.
Paret hadde vel ønsket seg et annet svar, noe som gikk på kvaliteter i dem selv, at det var de som var best egnet eller noe lignende, men for denne barnehjemsdamen var dette den beste grunnen - at de var utvalt av Gud.
Dette blir så vanskelig fordi paret ikke deler samme tro. Hvis du ikke tror på Gud, så spør du ikke Gud. Det dreiser seg her om kulturelle forskjeller i tillegg til forskjelliger i tro. Noen ønsker å bli valgt som foreldre fordi de mener de er kvalifisert for det utifra egne kvaliteter, mens andre tenker at de gjerne vil ha Gud med på laget.

For meg hadde det vært det beste svaret jeg kunne fått og hadde takket Gud for det. Men sånn er vi så forskjellig - Gud har stilt oss helt fritt når det gjelder å tro på ham eller ei.
Gammel 29-05-2006, 16:30   #5
Tante Fiolett
Husvarm

Tante Fiolett sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Stavanger
Standard

Jeg så også pogrammet og reagerte på det samme. Og jo, det var Sør-Afrika, og så vidt jeg vet er det et krav at man er (personlig?) kristen for å få adoptere fra Sør-Afrika, og dermed vil man gjerne lettere akseptere en slik forklaring på hvorfor man er valgt.
Tante Fiolett er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-05-2006, 17:47   #6
Evelina....
Stadig innom

Medlem siden: Sep 2005
Standard

Hei... Man må ikke være personlig kristen men ha et viss forhold til kirken.

Vi skal adoptere fra SA å vi er bare medlemmer av statskirken.

Det eneste som vi nevnte i sosial-rap var at vi bruker kirken til barndåp,bryllup,julaften,begravelse m.m
Evelina.... er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-05-2006, 19:26   #7
antheia
Husvarm

antheia sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Standard

Søren og der gikk jeg glipp at denne episoden òg :( Jeg tror jeg bare må henge opp en stor lapp for å bli minnet på denne serien.

Den heldige mor til to sønner født i Kina
antheia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-05-2006, 19:35   #8
MrsL
Fullstendig hekta

MrsL sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Standard

Det finnes på webtv også, men husker ikke helt om det var på nrk sine sider eller en annen

Hjemme igjen til deilige hverdager - 150911.
She rocks our world!
MrsL er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-05-2006, 20:01   #9
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Jeg er ikke personlig kristen, men likevel såpass religiøs at jeg ikke reagerer på en slik uttalelse. Tenk for en flott og forferdelig jobb det må være å matche disse barna med nye foreldre; å ha "ansvar" for hvordan barnas liv skal bli! Forstår godt at de som tror da forsøker å legge avgjørelsen i Guds hender, lytte til en indre stemme eller hva de nå gjør eller kaller det. Mener å ha lest en historie om dette fra matching room i Kina. Der er det vel ikke naturlig å si at Gud har bestemt, men denne personen som hadde ansvar for matching forsøkte likevel å "lytte" etter "tegn" på hvilket barn som skulle til hvilken familie. For vår egen del vet jeg ikke om vi kommer til å få vite noe om hvordan matchingen foregikk, jeg kan bare konstatere at vi og "hele slekta" er forelsket i bildene, og at vår lille blomst har flere fellestrekk med vår familie, hittil først og fremst på ting som ikke er beskrevet i sosialrapporten... Skal tro hva de kaller sånt i buddhistiske Thailand ;)
Gammel 29-05-2006, 20:08   #10
lilla
Flyttet inn

lilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Sammen med de fire elsklingene mine
Standard

I Sør Afrika er arbeidet organisasjonen gjør meget farget av den tro de som jobber der har. De har med seg sin tro i alt de gjør, og legger ikke skjul på at dette er en viktig del.

Det er vel også derfor de lar Gud lede i en så viktig avgjørelse som hvor et barn skal havne.

For oss opplevdes det positivt at Gud er en så stor del av det hele. Det føles trygt, og kjent for oss som har en tro mye lik den vi møtte der.

Jeg har også sett episoden du nevner, og jeg må si jeg reagerte mer på det aktuelle parets kommentar på det.

Generelt vil jeg si at selvom man ikke deler denne troen så vet man som SA-adoptant om den, og bør respektere det.

lilla er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder