Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Generelle adopsjonsdiskusjoner

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-05-2006, 20:25   #11
ChinaTwo
Stamgjest

ChinaTwo sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av lilla
Jeg har også sett episoden du nevner, og jeg må si jeg reagerte mer på det aktuelle parets kommentar på det.
Generelt vil jeg si at selvom man ikke deler denne troen så vet man som SAadoptant om den, og bør respektere det.
Og dette er jeg helt enig i.

:kina: fra
ChinaTwo er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-05-2006, 20:29   #12
xiaotao
Fastboende

xiaotao sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Bergenser på landet :)
Standard

Sitat:
I Sør Afrika er arbeidet organisasjonen gjør meget farget av den tro de som jobber der ha. De har med seg sin tro i alt de gjør, og leger ikke skjul på at dette er en viktig del.

Det er vel også derfor de lar Gud lede i en så viktig avgjørelse som hvor et barn skal havne.

For oss opplevdes det positivt at Gud er en så stor del av det hele. Det føles trygt, og kjent for oss som har en tro mye lik den vi møtte der.

Jeg har også sett episoden du nevner, og jeg må si jeg reagerte mer på det aktuelle parets kommentar på det.

Generelt vil jeg si at selvom man ikke deler denne troen så vet man som SAadoptant om den, og bør respektere det.
Jeg er helt enig med deg her, Lilla

Jeg synes også det er litt leit å se det røde sinte fjestet foran tittelen på tråden jeg ...............
Gammel 29-05-2006, 20:35   #13
Lilling
Stadig innom

Medlem siden: Jun 2003
Standard

Vi er også SA adoptanter.

Og det jeg kan si er at organisasjonen i SA legger ned ett meget grundig arbeid i selve matchingen,så det er slett ikke noe sluptreff hvor barna havner,heller tvert imot.Dette vet de som studerer/adopterer barn fra SA.

Jeg tviler på at den begrunnelsen som var på TV er den hele og fulle sannhet når det gjelder matching.....at det er det eneste svaret de har fått.

Om man er personlig kristen eller bare står i statskirka,så vet man hvordan organisasjonen jobber ,at de mener at Gud har tatt denne avgjørelsen/har hadt noe å si,og dette er noe man skal respektere.Syntes også man skal være litt ydmyk i fohold til hvordan hvert enkelt land jobber,uansett hvilket land man velger å adoptere fra.

Feks;ønsker kina at søkerne skal være fra 30 år,fordi de mener at det er best for barna.I SA mener de at det beste er at foreldrene tilhører en menighet.

Gutt er født mai 06

Sør-Afrika

Fosterbarn født 98
Lilling er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-05-2006, 20:43   #14
blund
Superskravler

blund sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Standard

Jeg må også si at jeg reagerte litt på det som skjedde i programmet i går - og det på begge sidene. For det første så så jeg hvor forventningfulle paret var i forhold til å få vite hvorfor akkurat de hadde fått akkurat den jenta. Jeg syntes svaret akkurat der og da ble litt "ullent". Men, jeg reagerte også på hvordan de kommenterte det i etterkant.

Så vidt jeg har forstått så må man være kristen eller som en skriver lengre opp i allefall være medlem i et kirkesamfunn (statskirken eller noe annet). Med et slikt krav bør jo SA adoptanter være forberedt på at Gud er sentral i SA også for de som jobber med adopsjon, og bør derfor respektere dette hvis man ikke selv er personlig kristen.

Jeg har forsåvidt full forståelse for at man gjerne skulle hatt noen håndfaste kriterier de hadde valgt ut i fra (jeg vil helt sikkert ønske å vite ALT selv når det blir min tur) - men hvordan kan det egentlig være mulig med så små barn?Det må baseres mye på enten Guds vilje, skjeben, tilfeldigheter osv.
Gammel 30-05-2006, 10:03   #15
xiaotao
Fastboende

xiaotao sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av blund
Jeg har forsåvidt full forståelse for at man gjerne skulle hatt noen håndfaste kriterier de hadde valgt ut i fra (jeg vil helt sikkert ønske å vite ALT selv når det blir min tur) - men hvordan kan det egentlig være mulig med så små barn?Det må baseres mye på enten Guds vilje, skjeben, tilfeldigheter osv.
Jeg tror jeg vet sånn nogenlunde hvordan de har matchet våre barn mot oss. Men har ikke så veldig lyst til å skrive om disse private detaljene på åpen skjerm. Men Blund, når du kommer til Kina - ikke vær for snart med å ta farvel med personalet selv om de ser veldig travle ut, og det ser ut til at de vil stikke med en gang, og du er bare opptatt av barnet. Prøv det du kan for å få tak i en tolk og personalet. Spør om du får ta bilde av henne/ham, spør om barnet har kjelenavn, og alt du kan komme på av detaljer om barnet.
Jeg gjorde det - og den muligheten kommer ikke igjen. Jeg fikk vite ganske mye om dem - og kan derfor ane litt om hvordan de kan ha matchet.

Jeg tror at noen ganger matcher de mot utseende - men ikke på annen måte enn at for eksempel så har jeg et veldig rundt fjes og store øyne. Det har de fleste i min familie. Vi holdt på å dette av stolen da vi fikk tildelingsbilde av minsten med hennes runde fjes og store øyne. Bildet var utrolig likt et barnebilde av min bror, og hele famiien måtte bare le
Da vi var i Kina var det flere kinesere som kom bort til oss. De pekte på mitt fjes og mine øyne og så pekte de på minsten sitt fjes og hennes øyne og så smilte de. De så noe der......................
Der er andre detaljer også men da må du ta direkte kontakt for å få vite det
Gammel 30-05-2006, 10:09   #16
Tulipps
Flyttet inn

Tulipps sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Standard

Jeg tror nok at jeg også ville ha reagert med litt vantro dersom jeg fikk servert en "det er slik Gud har bestemt det"-kommentar som hovedårsak for matchingen, og at jeg kanskje hadde blitt litt irritert over ikke å få en mer jordnær forklaring på hvorfor akkurat jeg ble valgt som mamma til dette barnet.

Men; som Lilla sier, så vet vi jo at religion er svært viktig for dem som driver barnehjemmene i Sør-Afrika. Og det må jo være godt å vite, da, at de som matchet akkurat meg med dette barnet hadde en "god følelse" da de gjorde det og at det ikke bare var fordi det var min tur akkurat nå. Den gode følelsen kan jo være instinkt, intuisjon, Guds stemme, eller rent sprøyt. Uansett - det er viktig å respektere den personen som har gjort matchingen.

men det syntes jeg også det danske paret gjorde. Da de satt i møtet og fikk forklaringen, holdt de maska og viste respekt for måten adopsjonsmyndighetene hadde gått frem på. Det var jo først etterpå - til DRs kameramann - at de ga uttrykk for hva de faktisk følte. De burde kanskje holdt dette for seg selv også, synes jeg.........
Gammel 30-05-2006, 10:20   #17
snø
Husvarm

Medlem siden: May 2005
Standard

Sitat:
I , Generelt vil jeg si at selvom man ikke deler denne troen så vet man som SA-adoptant om den, og bør respektere det.
Det er jeg helt enig i, lilla Vår datter er selv fra et barnehjem i Colombia, der de som drev barnehjemmet ga uttrykk for en sterk tro på at Gud bestemmer. Som jeg har sagt i andre tråder så har jeg selv ingen tro på at verken Gud eller skjebnen er så grusom at den skiller mor og barn, men jeg er likevel godt nok oppdratt til å akseptere at andre finner meningt i dette. Som sagt, det var overhode ikke det svaret jeg ønsket å høre, da vi spurte om hvorfor de valgte ut Bella til oss. Men det var nå en gang det svaret vi fikk. Og i det store og det hele spiller det jo ingen trille hvorfor de valgte Bella til oss. Poenget er at de gjorde det

Ferdig!
snø er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 30-05-2006, 13:09   #18
Tulipps
Flyttet inn

Tulipps sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av snø
Og i det store og det hele spiller det jo ingen trille hvorfor de valgte Bella til oss. Poenget er at de gjorde det
Hør, hør!!!! Bra sagt, snø! Det at akkurat dere fikk akkurat Bella er jo det aller viktigste - alt det andre blir bare grubling og "hva om"-øvelser.......
Gammel 30-05-2006, 13:40   #19
kinamamma
Fastboende

kinamamma sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Standard

Jeg syns jo at man bør akseptere det, + at man bør tenke seg inn i hva orden virkelig betyr for en som er kristen (troende). Vi har veldig forskjellig måte å forholde oss til ting i forskjellige land og det er jo ikke noen selvfølge at vår måte er den mest riktige å uttrykke seg på. Er helt overbevist om at i dem fleste land er det en større ting å bli velsignet av Guds vilje enn av Olivias tastetrykk på pc'n , og enda så er resultatet det samme, bare forskjellige måter å se ting.

En annen ting er att jeg tror at vi er litt for mye opptatt av matching. Nå er jeg mest innsatt i hvordan det er i Kina. Og jeg mener... der er et begrenset antall barn som skal matches med foreldrer plukket ut fra LIDsystemet, alltså tas det i rekkefølge med cutoff når der ikke er flere barn å matche akkurat da . Og folkens ... det sier seg selv at det er begrenset med muligheter da ? Eller ?
kinamamma er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 30-05-2006, 13:47   #20
xiaotao
Fastboende

xiaotao sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av kinamamma
Jeg syns jo at man bør akseptere det, + at man bør tenke seg inn i hva orden virkelig betyr for en som er kristen (troende). Vi har veldig forskjellig måte å forholde oss til ting i forskjellige land og det er jo ikke noen selvfølge at vår måte er den mest riktige å uttrykke seg på. Er helt overbevist om at i dem fleste land er det en større ting å bli velsignet av Guds vilje enn av Olivias tastetrykk på pc'n , og enda så er resultatet det samme, bare forskjellige måter å se ting.

En annen ting er att jeg tror at vi er litt for mye opptatt av matching. Nå er jeg mest innsatt i hvordan det er i Kina. Og jeg mener... der er et begrenset antall barn som skal matches med foreldrer plukket ut fra LIDsystemet, alltså tas det i rekkefølge med cutoff når der ikke er flere barn å matche akkurat da . Og folkens ... det sier seg selv at det er begrenset med muligheter da ? Eller ?
Ut i fra det jeg vet om hvordan systemet fungerer så er jeg jo enig med deg, men samtidig sitter de i matching-room i Kina og gjør en jobb med matching. Klart at vi blir ikke matchet mot alle mulige barn i Kina, men jeg opplever alikevel at de har truffet på viktige punkt - i den grad det lar seg gjøre. Les for eksempel mitt innlegg lenger opp.
Jeg kunne fortelle om et par eksempler men kan ikke offentliggjøre alt
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder