Ønskebarn forum  
Gammel 11-09-2006, 13:46   #1
Monen
Fersk på forum

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Lier
Standard Hyperandrogisme

Håper det er greit at jeg limer inn et innlegg jeg har skrevet i et annet forum. Ble litt nervøs, og vil gjerne ha litt "eksperthjelp" ;)

"Som sikkert noen har fått med seg, har jeg hatt min del av leger som ikke har tatt oss på alvor eller hjulpet oss id et hele tatt.

Tok noen blodprøver i 2003, og fikk beskjed om det var noe galt med hormonene, men fikk ikke vite noe spesifikt. Ikke gjorde de noe med det heller. Jeg hadde hatt så mye motgang da, at vi ga opp litt, og har prøvd på egenhånd.(Noe som ikke har gått så bra....)

Uansett, jeg har nå vært og hentet prøveresultatene fra da.
Hun legen forklarte det som at "det vanlige" var normalt. (FSH, LH og Østradiol.)
Men når jeg ser på resultatene står det bare "syklusavhengig" på de, så jeg aner jo ikke om de er normale siden hun ikke tok de på en spesiell tid i syklusen. (Noe som var umulig, siden jeg ikke hadde syklus.)

Og SÅ til poenget

Hormonet SHBG, hva er det? Normalen skal ligge mellom 23-100, jeg hadde 14.
Det står også at veiledende referanseverdier for testosteron for kvinner er 0.1-0.6, jeg hadde 2.9!!!

Konklusjonen har da blitt 2.Hyperandrogenisme.....
Androgyn...jadda... Føler meg SÅ kvinnelig nå!!!!
Noen som vet hva dette er???"
Gammel 11-09-2006, 14:26   #2
Monen
Fersk på forum

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Lier
Standard

Må også lime inn et svar noen andre har fått på et annet forum:

Du forteller videre at du sliter med å bli gravid, og lurer på om insulinresistensen pr se er årsaken til dette – uten at du har fått diagnostisert PCOS eller diabetes. Nye diagnostiske kriterier på PCOS (Rotterdam-kriteriene fra 2003) er 2 av 3: Menstruasjonsforstyrrelser (> 35 dager mellom sykluser eller < 10 sykluser pr år), hyperandrogenisme (økt behåring, kviser (acne) eller laboratorieprøver forenlig med dette) eller polycystiske ovarier. Dette betyr altså at du ikke trenger å ha påvist polycystiske ovarier for å ha diagnosen.

Jeg har påvist 2 av 3... Har jeg PCOS, da???
Må vel være noe medisiner å få for det? Metformin?
Gammel 07-11-2006, 20:39   #3
Karin Hallman
Gynekolog/overlege ved IVF-klinikken Oslo

Karin Hallman sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Standard

Kjære Monen,
Ja, slik du beskriver din situasjon er PCOS en sannsynlig diagnose.
Men PCOS er en diagnose som favner mange forskjellige symptomer. Behovet for behandling bør avgjøres i henhold til de aktuelle problemene i samarbeid mellom pasient og lege.
I forbindelse med graviditetsønske kan det være aktuelt å først behandle med Pergotime for å forsøke frembringe eggløsning. Noen gang er det positivt å kombinere behandlingen med Metformin og, hvis du er overvekt, er det en fordel å redusere vekten noe.
Testosteron er i grunn en viktig hormon, også for kvinner! Det aktuelle svaret må knyttes til veiledende referanseverdi ved samme laboratorium som har utført analysen.
Jeg vil varmt anbefale deg å søke en gynekolog som er interessert i problemstillingen.
Lykke til
Karin Hallman er ikke logget på  

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder