Ønskebarn forum  
Gammel 06-01-2020, 21:11   #31
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard Svar til Myrullen i spørsmål fra annen tråd - siste nytt

Jeg ble gravid på oktoberforsøket og er nå i uke 13+1
Som vanlig har det ikke vært uten komplikasjoner med diverse blødninger og murringer, men ellers ser alt veldig bra ut med den lille så langt, så krysser fingrene og holder pusten

Flere som har blitt gravide i løpet av høsten?

I dag er det tre år siden jeg hadde termin med tvillingene

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-01-2020, 21:32   #32
Myrullen
Stadig innom

Medlem siden: Jul 2017
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Som vanlig har det ikke vært uten komplikasjoner med diverse blødninger og murringer, men ellers ser alt veldig bra ut med den lille så langt, så krysser fingrene og holder pusten

13+1 ja! Fantastisk! Håper de 10 neste ukene går som smurt for deg💕 hvilke preventive tiltak gjøres nå mot prematur fødsel?

Uforklarlig sekunder infertilitet

2 IVF i Norge med 2 innsett. Ett med negativt resultat og ett resulterte i et foster med hydrops. 6 spontane graviditeter resulterte i 5 SA og 1 foster med trisomi.

4 eggdonasjonsforsøk med negative resultat

Nå gravid på naturlig måte med termin i august-20
Myrullen er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-01-2020, 21:34   #33
Lise85
Stadig innom

Lise85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Sted: Finnnmark
Standard

Sitat:

Gratulere så masse Seint Ute, er utrolig glad på dine vegne å krysser fingre og tær for at du er ferdig med komplikasjoner nå ❤️

Hos meg er terminen satt til 14.mai, å det kunne se ut som det blir ei lita prinsesse.

Påvist endometriose 2004
Vært forsiktig prøver siden 2006
Lap 2012
2018 lap
Henvist IVF DES 2018.
2019 ?
Lise85 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-01-2020, 15:04   #34
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Myrullen Vis innlegg
13+1 ja! Fantastisk! Håper de 10 neste ukene går som smurt for deg💕 hvilke preventive tiltak gjøres nå mot prematur fødsel?
Jeg har fått operert inn en indre cerclage (TAC), altså bundet sammen livmorhalsen øverst oppe (på oversiden, altså ikke i skjeden). I tillegg tar jeg progesteron og får ikke trene, løfte mer enn 3-5 kg, ha samleie eller bade. Må ellers hvile mye, og ved blødning må jeg holde sengen.

Det viser seg nå at siste blødningen som kom i 2. trimester (noe jeg aldri har opplevd før), er forårsaket av at morkaken (som opprinnelig var plasser høyt oppe) har krøpet ned til mormunnen. Der vil den nok ligge en stund, før den drar seg oppover igjen, og i mellomtiden må jeg visst regne med blødninger, så ytterligere en komplikasjon som jeg ikke har hatt før.

Noen kvinner ender opp med ks om morkaken ikke flytter på seg, men det må jeg ha uansett pga. den indre cerclagen, så akkurat det bekymrer jeg meg ikke for. Men man er mer utsatt for infeksjoner ved blødning, og det liker jeg slett ikke.

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 07-01-2020, 15:09   #35
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lise85 Vis innlegg
Gratulere så masse Seint Ute, er utrolig glad på dine vegne å krysser fingre og tær for at du er ferdig med komplikasjoner nå ❤️

Hos meg er terminen satt til 14.mai, å det kunne se ut som det blir ei lita prinsesse.
Gratulerer så mye! Er så gøy at dere lyktes på første forsøk etter all den ventingen. Har du hatt et problemfritt svangerskap så langt?

Jeg har termin 15. juli. Gyn gjettet på gutt da jeg var på ul i går, men umulig å vite helt sikkert så tidlig.

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 07-01-2020, 18:18   #36
SK90
Flyttet inn

Sted: Vestlandet
Standard

Sitat:

Sender en god klem til deg og de varmeste tanker til dine tvillinger
Det er så godt å høre at du er kommet så langt allerede! Eg har så truen på at den indre cerclage gjør susen denne gangen.. Krysser fingrer og tær for deg ❤❤
Begynte spray aug.16.
Gravid- MA sept.16
22/4-17: Gravid ved IVF
19/5-17: Hjerteaktivitet
Fødte verdens fineste jente des 2017 💗
August-18: Fryseforsøk. Gravid- SA
12/12-18: Innsett av fryseegg-men overlevde ikkje
Nytt ferskforsøk. 13/5-19: Ruger. Negativt.
Innsett av blastocyst 20/8 - Gravid
24/09-19: Hjerteaktivitet
Fødte ei frisk og fin jente mai 2020
SK90 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-01-2020, 21:38   #37
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av SK90 Vis innlegg
Sender en god klem til deg og de varmeste tanker til dine tvillinger
Det er så godt å høre at du er kommet så langt allerede! Eg har så truen på at den indre cerclage gjør susen denne gangen.. Krysser fingrer og tær for deg ❤❤
Takk skal du ha😘🌹 Hvordan har du det selv nå da? Mer kvalme og bekkenløsning?

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 08-01-2020, 19:05   #38
Myrullen
Stadig innom

Standard

Sitat:
Jeg har fått operert inn en indre cerclage (TAC), altså bundet sammen livmorhalsen øverst oppe (på oversiden, altså ikke i skjeden). I tillegg tar jeg progesteron og får ikke trene, løfte mer enn 3-5 kg, ha samleie eller bade. Må ellers hvile mye, og ved blødning må jeg holde sengen.

Det viser seg nå at siste blødningen som kom i 2. trimester (noe jeg aldri har opplevd før), er forårsaket av at morkaken (som opprinnelig var plasser høyt oppe) har krøpet ned til mormunnen. Der vil den nok ligge en stund, før den drar seg oppover igjen, og i mellomtiden må jeg visst regne med blødninger, så ytterligere en komplikasjon som jeg ikke har hatt før.

Noen kvinner ender opp med ks om morkaken ikke flytter på seg, men det må jeg ha uansett pga. den indre cerclagen, så akkurat det bekymrer jeg meg ikke for. Men man er mer utsatt for infeksjoner ved blødning, og det liker jeg slett ikke.
Det høres ut som alle forhåndsregler er tatt. Skjønner bekymringen din likevel. Jeg håper for deg, av hele mitt hjerte

Jeg fikk frisk blødning i dag 7+3 etter UL (var igjen i dag for å henvises riksen). Det er en god del friskt blod på papiret. Ingen smerter. Det skal nevnes at under ul var det to ganger jeg kvapp til av smerte så håper det var et blodkar eller noe som gikk da... liker uansett ikke blod. Så jo et bankende hjerte to timer før og embryo hadde vokst godt på to dager... men det er vel ingen garanti

Er vel for tidlig til at det kan være morkaken? Det er vel såvidt under utvikling nå?

Har du noe kunnskap om dette?

2 IVF i Norge med 2 innsett. Ett med negativt resultat og ett resulterte i et foster med hydrops. 6 spontane graviditeter resulterte i 5 SA og 1 foster med trisomi.

Gammel 08-01-2020, 20:49   #39
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Myrullen Vis innlegg
Det høres ut som alle forhåndsregler er tatt. Skjønner bekymringen din likevel. Jeg håper for deg, av hele mitt hjerte

Jeg fikk frisk blødning i dag 7+3 etter UL (var igjen i dag for å henvises riksen). Det er en god del friskt blod på papiret. Ingen smerter. Det skal nevnes at under ul var det to ganger jeg kvapp til av smerte så håper det var et blodkar eller noe som gikk da... liker uansett ikke blod. Så jo et bankende hjerte to timer før og embryo hadde vokst godt på to dager... men det er vel ingen garanti

Er vel for tidlig til at det kan være morkaken? Det er vel såvidt under utvikling nå?

Har du noe kunnskap om dette?
Om det er ul som har forårsaket det, handler det nok om skjøre slimhinner og økt blodgjennomstrømning i livmorhalsen, er visst ganske vanlig og har hendt meg også. Tar du blodfortynnende? Da er man enda mer utsatt.

Ifølge klinikken min er du inne i den farlige tiden for blødninger nå da morkaken ennå ikke har utviklet seg nok til å opprettholde hormonnivået som trengs, og tilførselen fra det gule legemet er visst ikke like stabil. Så mao kan det tenkes du trenger østrogen- eller progesterontilskudd om det ikke gir seg - særlig siden du faktisk vet at fosteret fortsatt lever (da er det ikke at fosteret er dødt som er grunnen - tror ikke kroppen reagerer så raskt om det mot formodning skulle ha dødd siden siste ul).

Om du tar blodfortynnende, ville jeg tatt et foreløpig opphold og ev. bedt om progesterontilskudd om du ikke har noe liggende fra før. (Progesteron har ingen skadelige bivirkninger, mens østrogen gir økt fare for blodpropp.) Kan i tillegg anbefale Cyclokapron (tranexamsyre) som skal stoppe blødning og også fins i Norge.

Så de på ul hvor morkaken var plassert forresten? Har aldri hørt om blødning pga. morkaken så tidlig, men om den er forliggende (plassert foran livmorhalsen), kan det kanskje likevel være det som er grunnen? Jeg har nå fått vite at morkaken ikke kan trekke nedover, så første gyn må ha tatt feil da jeg fikk beskjed om at den lå plassert på toppen av livmoren de første gangene. Nå har jeg det de kaller placenta previa partialis, altså delvis forliggende morkake.

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 09-01-2020, 07:52   #40
Myrullen
Stadig innom

Standard

Sitat:
Om det er ul som har forårsaket det, handler det nok om skjøre slimhinner og økt blodgjennomstrømning i livmorhalsen, er visst ganske vanlig og har hendt meg også. Tar du blodfortynnende? Da er man enda mer utsatt.

Ifølge klinikken min er du inne i den farlige tiden for blødninger nå da morkaken ennå ikke har utviklet seg nok til å opprettholde hormonnivået som trengs, og tilførselen fra det gule legemet er visst ikke like stabil. Så mao kan det tenkes du trenger østrogen- eller progesterontilskudd om det ikke gir seg - særlig siden du faktisk vet at fosteret fortsatt lever (da er det ikke at fosteret er dødt som er grunnen - tror ikke kroppen reagerer så raskt om det mot formodning skulle ha dødd siden siste ul).

Om du tar blodfortynnende, ville jeg tatt et foreløpig opphold og ev. bedt om progesterontilskudd om du ikke har noe liggende fra før. (Progesteron har ingen skadelige bivirkninger, mens østrogen gir økt fare for blodpropp.) Kan i tillegg anbefale Cyclokapron (tranexamsyre) som skal stoppe blødning og også fins i Norge.

Så de på ul hvor morkaken var plassert forresten? Har aldri hørt om blødning pga. morkaken så tidlig, men om den er forliggende (plassert foran livmorhalsen), kan det kanskje likevel være det som er grunnen? Jeg har nå fått vite at morkaken ikke kan trekke nedover, så første gyn må ha tatt feil da jeg fikk beskjed om at den lå plassert på toppen av livmoren de første gangene. Nå har jeg det de kaller placenta previa partialis, altså delvis forliggende morkake.
Takk for (som alltid) kunnskapsrikt svar

Jeg bruker ikke blodfortynnende. Siden dette er en naturlig graviditet og jeg vet jeg har gode progresteronnivåer har jeg valgt å ikke bruke noe. Jeg velger også å tro at dersom jeg mister er det pga ikke levedyktig embryo og da vil jeg ikke prøve å stoppe det. Det hadde vært annerledes om dette hadde vært ed/ ed i kunstig syklus fordi da er det en slags «skapt» graviditet og kroppen henger kanskje ikke med på notene...

Det gav seg med blødning i går og det har fortsatt ikke vært noe smerte/ klumper så jeg har en følelse av at det var ufarlig. Er kvalm fortsatt ogsø.

Jeg ringte gyn for råd og de skulle ringe tilbake

Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder