Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Adopsjonsland > Kina

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-03-2014, 14:11   #11
Mammamia
Husvarm

Mammamia sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: Trondheim
Standard

Vi hadde ekstra sete til jenta vår når vi reiste hjem, og det var virkelig gull verdt. Hun sov max en time på vei hjem og turna desto mer. Premien fikk vi ved at hun sovnet kl 8 idet vi forlot Køben og sov tilnærmet konstant bortsett fra et par gløtt med øynene på Gardermoen, til klokka var 7 neste morgen. Også var hun ferdig snudd….

Men, hvis dere har noen kroner til overs ville jeg kanskje aller helst ha brukt de på å oppgradere på hotellet. Når vi hentet nr.1 oppgraderte vi til en suite og betalte rundt 400 kr ekstra per natt de nettene vi hadde i Beijing etter retur fra provinsen. Dette var den beste investeringen vi gjorde på turen! Jenta vår var 14 måneder, men allerede ganske flink til å løpe raskt. På denne måten fikk vi mulighet til å tilbringe tid i suiten sammen og hun fikk løpe rundt. Og når det ble kveld, ble hun lagt på soverommet mens mor og far fikk et par timer på stua. Hadde vi hatt et vanlig hotellrom, ville vi ha vært nødt til å være på farten konstant, for dobbeltrommene på det hotellet (med en ekstraseng i), hadde ikke mye gulvplass.

Når vi hentet nr. 2, reiste vi på egenhånd. Også denne gangen fikk vi selvsagt tilbud om hotell. Vi avslo høflig, fant et fint leilighetshotell (sånt som alle byer har for businessfolk), og leide oss en super leilighet med 2 soverom. Lillegutt var 2 år og hadde mest av alt behov for å være sammen med oss. Og vi hadde allerede vært i denne provinshovedstaden to ganger før og hadde ikke noe særlig behov for å se oss så mye rundt. Det ble helt perfekt!

Så, hvis det bare er dere som reiser, finn hotell på egenhånd som passer for dere. Og hvis dere er en gruppe, oppgrader hvis du kan. Det trenger ikke å bli så mye dyrere enn tilbudet de kommer med.

Når det gjelder gaver og penger. Røde konvolutter er vel og bra, men det er ikke kritisk. Det viktigste er beløpet dere legger i. Ingen av tallene må være 4! Bruk så mange 8-tall som mulig. 6 er også et ok tall. Med andre ord - hvis dere samler inn sammen - gi heller 888 enn å gi 900. Kineserne er ekstremt overtroiske når det kommer til tall.

Og helt til slutt. Send meg gjerne en PM med spørsmål. Jeg vet ikke om dere skal innom Beijing, men hvis dere skal gir jeg gjerne tips eller treffer dere. Og hvis dere skal til Shanghai eller andre byer, har jeg kanskje vært der også. Dere skal hente i Xian, var det ikke så? Fantastisk flott by
Gammel 27-03-2014, 15:06   #12
pirat
Nykommer

Medlem siden: Oct 2005
Standard

Først av alt gratulerer. Vi var i Shanghai i januar, og reiste med Finnair, det var ok, men trangt så her var eget sete gull. Vi valgte også og bo i leilighet. Vi hadde frokost inkludert, men alle andre måltider ordnet vi selv. Noen ganger fikk vi det vi trodde vi hadde bestilt, og andre ganger ikke, en artig erfaring. Vi ordnet også litt mat selv i leiligheten, da den hadde kjøkken. Det var også vaskemaskin der, så vi vaska klær underveis. Det beste med leilighet er jo som tidligere nevnt plassen. Det og ha soverom, og mere tumleplass var supert for oss. Vi sa til foreningen vår at vi ønsket leilighet så ordnet de seg. Vi reiste aleine, og hadde derfor muligheten til og komme med forlag, og endringer i programmet. Shanghai hadde mange flotte opplevelser å by på, og selve skatten fikk vi med oss hjem. Ønsker dere en flott tur, fylt med gode opplevelser og minner for livet.
pirat er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-03-2014, 20:52   #13
Sirenita
Stadig innom

Sirenita sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Standard

Jeg hentet min lillegutt da han var 2år og 10mnd så måtte uansett ha eget sete til han. Han satt likevel på fang mitt så lenge vi møtte ha belte på (eller satt er kanskje ikke helt riktig...han vIlle absolutt ikke ha noe av noe setebelte så det var en utfordring å få han til å sitte kan du si...).
Men det jeg ville si var at, ja, absolutt ha eget sete, forhåpentligvis vil han sove litt av turen, eller kanskje sitte å putle litt med leker eller noe og da et det ekstra sete gull! Og som noen over skrev, i værste fall er det fullpakket fly og dere blir sittende bak noen som vil ha sete nede mesteparten av flyturen. Blir ganske trangt da uansett, og ikke minst med en på fanget! Mener at jeg bare betalte litt over 4000 for lillegutts enveisbillett til Norge . Vel anvendte penger spør du meg.

Og når det gjelder klær, jeg skyldte opp en del klær både for lillegutt og meg selv på badet på hotellet. Litt vanskelig å få det tørket men det gikk greit. Kunne helt sikker brukt vaskeservicen på hotellet også, men det ble nå aldre til.

Lykke lykke til på den fantastiske reisen!
Gammel 28-03-2014, 14:15   #14
Hønemor
Stadig innom

Hønemor sin avatar

Medlem siden: May 2004
Standard Takk for svar

Hei og tusen takk for alle fine svar. Det er veldig hyggelig at så mange tar seg tid til å skrive så utfyllende om sine erfaringer. Vi har nå bestilt eget sete til Lillegutt på vei hjem. Og så satser vi på å få vasket litt tøy på hotellet. Det er visst ganske varmt i Xian i mai, så vi lar stillongsen bli hjemme og satser på kortbukser.

Har laget liste med spørsmål til barnehjemmet. Er det vanlig at man får oppdatert informasjon om hva og når barna er vant til å spise? Det som stod i papirene var detaljert, men jeg antar han har endret matvaner en smule fra han var 13 til 18 måneder.

Mammamia, vi skal fly til Beijing. Bor du der? Sender deg sikkert en pm med alle de dumme spørsmålene jeg ikke tør å skrive åpent for alle

Hilsen Hønemor
Tildelt en gutt mars 2014
Hønemor er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 28-03-2014, 16:05   #15
løvetanna
Avhengig

løvetanna sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: østfold
Standard

Jeg hadde eget sete til jenta mi på 13 mnd, og var storfornøyd med det. Hun lå i det når hun sov, og ellers brukte jeg det til å få strekt ut beina. Skulle jeg reist igjen så ville jeg helt klart hatt ekstra sete igjen.
løvetanna er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 28-03-2014, 17:21   #16
Mammamia
Husvarm

Mammamia sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: Trondheim
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hønemor Vis innlegg

Mammamia, vi skal fly til Beijing. Bor du der? Sender deg sikkert en pm med alle de dumme spørsmålene jeg ikke tør å skrive åpent for alle

Hilsen Hønemor
Ja, jeg har bodd i Beijing de siste fire årene. Ikke stress for mye med handling - du får tak i alt du trenger her. Det har endret seg ekstremt siden vår hentereise i 2006, for å si det sånn. Og jeg har mange Beijing-tips, og kanskje noen Xian tips også. Snakkes på PM.
Gammel 30-03-2014, 10:41   #17
blund
Superskravler

blund sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hønemor Vis innlegg

Har laget liste med spørsmål til barnehjemmet. Er det vanlig at man får oppdatert informasjon om hva og når barna er vant til å spise? Det som stod i papirene var detaljert, men jeg antar han har endret matvaner en smule fra han var 13 til 18
Sikkert litt ulike erfaringer, men jeg fikk heldigvis mulighet til å stille repr fra barnehjemmet alle spørsmålene jeg hadde forberedt på forhånd. Nå var ikke denne damen hun som hadde hatt daglig omsorg for LilleBlund, men svarene jeg fikk stemte sånn rimelig med erfaringene jeg gjorde meg.

Oppdaget jo også at det strikse matregime på barnehjemmet hvor jeg fikk beskjed om at hun kun spiste det og det, og kun drakk sånn og slik - ikke stemte, når frøkna fikk andre valgmuligheter.

Så godt med info fra barnehjemmet, men dere gjør dere sikkert raskt noen erfaringer på hva som fungerer for dere.
Gammel 30-03-2014, 11:49   #18
pirat
Nykommer

Medlem siden: Oct 2005
Standard

Vi har samme erfaring som Blund. Vi fikk bla vite at han våknet kl 0500, sov 2,5 time på dagen. Han sov første natta igjennom våknet kl 0700, og har siden ikke sovet på dagen. Det var vanskelig, om ikke umulig å følge disse rutinene med alt som skjer i Kina. Vi la dagsskjema til side og hadde fokus på og bygge ny familie.
pirat er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 01-04-2014, 09:29   #19
Rusketuska
Sagnomsust

Rusketuska sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Akershus
Standard

Vi hadde også eget sete til Tuskeruska hele veien hjem. Når vi dro nedover ble vi tildelt seter Oslo-Frankfurt og Frankfurt-HongKong. Men hjem fra Beijing, så nektet de å booke oss inn på Frankfurt-Oslo.

I Norge var det flyplassstreik når vi kom hjem. Lykken var at akkurat det flyet som vi skulle ta fra Frankfurt var et av få fly som lettet i h.h.t rute. Andre fly hadde vært innstilt den dagen. Så dermed var det mange som hadde sittet på flyplassen i mange flere timer enn oss, og fått booket seg inn på flyet. Vårt følge ble spredd rundt over hele flyet, et reisefølge på 7 ble spredd over hele flyet. Ingen andre en hentegruppen ville flytte på seg hadde jeg inntrykk av. Det var mange av oss da som satt med barnet på fanget fordi barnet hadde fått plass 10 rader lenger fremme......
Gammel 01-04-2014, 09:30   #20
Rusketuska
Sagnomsust

Rusketuska sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Akershus
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av pirat Vis innlegg
Vi la dagsskjema til side og hadde fokus på og bygge ny familie.
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder