Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Adopsjonsland > Kina

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-04-2014, 09:32   #21
Rusketuska
Sagnomsust

Rusketuska sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Akershus
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av blund Vis innlegg
Oppdaget jo også at det strikse matregime på barnehjemmet hvor jeg fikk beskjed om at hun kun spiste det og det, og kun drakk sånn og slik - ikke stemte, når frøkna fikk andre valgmuligheter.
Husker vi ga bort melkepulveret vi kjøpte, Tuskeruska drakk vann hun, og eplejuice blandet i vann. Tåteflasken hadde hun med over alt ;)

Nå kom Tuskeruska fra fosterhjem og var nok vant med å smake litt av hvert. Glad var vi for middagsglassene vi hadde med. Og husker så godt hun spiste en hel prosjon "Mac and cheese" på PizzaHut i Beijing ;)
Gammel 01-04-2014, 13:24   #22
blund
Superskravler

blund sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Rusketuska Vis innlegg
Husker vi ga bort melkepulveret vi kjøpte, Tuskeruska drakk vann hun, og eplejuice blandet i vann. Tåteflasken hadde hun med over alt ;)

Nå kom Tuskeruska fra fosterhjem og var nok vant med å smake litt av hvert. Glad var vi for middagsglassene vi hadde med. Og husker så godt hun spiste en hel prosjon "Mac and cheese" på PizzaHut i Beijing ;)
Jeg hadde ikke med noe mat fra Norge, kun litt melkepulver som jeg ikke brukte. Tenkte at i Kina kan hun spise kinesisk mat som hun er vant til. Hun spiste stort sett det hun fikk lov å smake på - det eneste som ble spyttet ut igjen, var vannmelon. Første dagen i Norge gikk brødskiver med leverpostei og kokt laks og poteter ned på høykant

Noe jeg fikk beskjed om, men ikke var forberedt på, var at Lilleblund kun drakk via sugerør. Og jeg som hadde med flasker med alskens ulike tuter og hull. Fikk tak i en flaske med sugerør ut på ettermiddag, og jenta supte i seg flere desiliter i en slurk (litt tørst, kan man si - og en litt svett mamma). Sugerørflaska brukte hun i mange måndeder før hun aksepterte tutekopp. Tåteflaske har aldri vært aktuelt for oss

Fikk også vite at hun kun drakk juice - i de dagene vi var i Kina tynnet jeg denne ut mer og mer, og på flyet hjem var det rent vann, og det drikker hun stort sett enda - i blandt litt melk og saft/brus til "fest". Denne juicedrikkingen i Kina er ikke veldig bra - da den tærer veldig på emaljen på tennene. Fikk nærmest skjenn på 3-års kontroll hos tannlegen -før jeg fikk forklart at hun kun har drukket vann, pusset tennene to ganger daglig + Flux fra hun var 13 mnd, og at juicedrikkingen forgikk utenfor min kontroll før den tid. Så nå blir vi innkalt til ekstra kontroller hos tannlegen for å følge opp - og det er jo supert (og dette ble vel en avsporing av tråden, sorry)

Sist endret av blund : 01-04-2014 kl 13:27
blund er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 01-04-2014, 14:18   #23
Rusketuska
Sagnomsust

Rusketuska sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Akershus
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av blund Vis innlegg
Fikk også vite at hun kun drakk juice - i de dagene vi var i Kina tynnet jeg denne ut mer og mer, og på flyet hjem var det rent vann, og det drikker hun stort sett enda - i blandt litt melk og saft/brus til "fest". Denne juicedrikkingen i Kina er ikke veldig bra - da den tærer veldig på emaljen på tennene. Fikk nærmest skjenn på 3-års kontroll hos tannlegen -før jeg fikk forklart at hun kun har drukket vann, pusset tennene to ganger daglig + Flux fra hun var 13 mnd, og at juicedrikkingen forgikk utenfor min kontroll før den tid. Så nå blir vi innkalt til ekstra kontroller hos tannlegen for å følge opp - og det er jo supert (og dette ble vel en avsporing av tråden, sorry)

Hver sin opplevelse og erfaring tenker jeg;) Vi måtte putte juice i for at frøkena i det hele tatt skulle få i seg væske..... Gikk som deg mere og mere over til vann når vi kom hjem ;) Og vann foretrekker hun om hun får velge i dag også. Og lactosefri Biola
Gammel 01-04-2014, 14:35   #24
blund
Superskravler

blund sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Rusketuska Vis innlegg
Hver sin opplevelse og erfaring tenker jeg;)
Helt klart! Alle familier er forskjellige - og ikke minst, våre søte små er forskjellige. Ulike vaner, ulike behov.

Råd til Hønemor - forsøk å få så mye info som mulig, noe stemmer andre ting stemmer ikke, men da har dere uansett ett utgangspunkt for å begynne og finne ut av rutiner, mat, søvn, lek etc selv

Kjenner jeg blir engasjert når noen står på farten til Kina - blir satt veldig tilbake i tid, og kjenner den kriblende forventingen, panikken og lykkerusen. I disse dager er det 4 år siden jeg gikk og trippet og ventet på oppdatering av cut off(Fikk telefonen den 12.04)
Gammel 01-04-2014, 16:40   #25
Hønemor
Stadig innom

Hønemor sin avatar

Medlem siden: May 2004
Standard

Og jeg blir så kjempeglad for råd av alle slag! Deres erfaringer er veldig verdifulle, jeg suger til meg og gjør notater. Har alt kjøpt kopp med sugerør i. (Og tutekopp og vanlig kopp og tåteflaske, for sikkerhets skyld)

Bare gå så langt vekk fra opprinnelig emne dere vil; for meg er alle erfaringer nyttige. Jeg sitter og leser masse gamle innlegg også, så håper jeg at jeg føler meg trygg nok til å følge eget hode når vi kommer så langt
Tildelt en gutt mars 2014
Hønemor er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder