Ønskebarn forum  
Gammel 11-05-2014, 17:42   #1
birdlady
Stjernekikker

birdlady sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Østlandet
Standard Lære å prate

Vi adopterte en gutt som var 2 år og 9 mnd. Han var et SN barn, med ryggmargsbrokk, men har ingen komplikasjoner.

Han snakket allerede ganske bra kinesisk da vi hentet ham. Nå er han 7 år. Han prater fortsatt ikke rent. Og greier ikke å si R. Som mange asiatere utaler han R som J . F.eks bjø (brød). Heldigvis har vi en flott skole som har egen logoped og han begynte å gå til ham en dag i uken ved skolestart. Logopeden mener at problemet ligger i at han er asiatisk og de har problemer med å si R. Han forklarte at asiatere har bredere kjeveparti og "spissere" tunge og derfor vansklig med R utalesen. Han har nå gått hos logoped nesten 1 år og det er ingen fremskritt i R utalesen. Vi har gjort andre ting også for å bedre utalesen. Fjernet mandler og polypper i to omganger etter anbefallig fra ØNH leger. Og kuttet tungebåndet da det var stramt og mange leger mente det var årsaken.

Er det noen andre som også har adoptert eldre barn fra Asia og hatt samme problem?

Sist endret av birdlady : 11-05-2014 kl 17:46
birdlady er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 11-05-2014, 18:42   #2
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Jeg må presisere at jeg ikke er logoped og bare vanlig spesialpedagog, men kan konstatere at r-problemer er veldig vanlig også hos norskfødte. (Det er vel også noen av grunnen til at "bare" r-vansker ikke lenger gir rett til refusjon fra folketrygden ved behandling hos privatpraktiserende logoped). Jeg stusser derfor også litt på påstanden/forklaringen om at "asiatere" er slik og sånn - vi snakker tross alt om en hel verdensdel her, med ulikt utseende og mange ulike språk. Noen av disse språkene har lyden "r", andre ikke. Thai har f.eks. lyden "r" både i skrift og lyd selv om mange slurver med den (muligens noe tilsvarende vår kj/skj?).

Det kan også være forskjellige grunner til at folk som har førstespråk uten "r" får vansker med å uttale lyden. Under studiene lærte jeg i alle fall at evnen til å skille enkelte lyder blir borte dersom hjernen aldri får øving. Japanske barn over 1 år hører derfor ikke forskjell på "r" og "l" siden hjernen ikke får øving i dette. Det kompliserer selvfølgelig innlæring av lyden. Vet ikke om dette kan være noe av forklaringen for ditt barn. Våre har jo bakgrunn i thai som altså har "r".

Lille Blomst etablerte likevel en "jukse-r". Det var en god erstatning, så de fleste hørte det ikke før hun fikk på plass den ordentlige r-en. Det skjedde først i 2. klasse. Hun hadde da noen måneder øvd på å "blafre" med leppene og si b-r-kombinasjoner (brød, brud osv.) med "blafrende" lepper (om det er mulig å forstå).

Go'klumpen har mer generelle artikulasjonsvansker. Han går nå i 1. og får til en slags skarre-r som han bruker ved lesing/staving, men logopeden ønsker å prøve på rulle-r etter hvert. Husker ikke hva som er regnet som kritisk alder for "r" (har det på jobben, og der er jeg ikke for tida), men mener det er den siste bokstaven "alle" skal ha på plass og at det kanskje er ca. 9 år?

Uansett blir jeg veldig nysgjerrig på hvordan det øves og hvordan dette oppleves for barnet og logopeden. Ett års trening helt uten fremskritt høres ikke så kjekt ut, men kanskje er det likevel noen endringer hvis en virkelig går i detalj? Blir full av spørsmål, jeg da. Du trenger selvfølgelig ikke svare, men kanskje kan du ha nytte av tankene mine i vurdering av veien videre/drøfting med logopeden.

Hvordan ser gutten din på dette selv, forstår han hensikten med treningen/har han bevissthet rundt dette? Er uttalen bedre ved trening enn i dagligtale, hører han ordentlig forskjell når andre snakker, hvordan løser han r ved skriving og lesing? Kan han evt. få til r i sang eller i enkelte kombinasjoner? Erstatter han den bare med "j" eller varierer det i ulike vokal/konsonant-kombinasjoner?

Hvis en trener og trener uten framgang, kan det noen ganger være lurt med en liten pause for å la modningen (fysisk, kognitivt) hjelpe til. Andre ganger er manglende fremgang et klart signal på at treningen er altfor lite intens. Vet ikke hvor mye dere øver hjemme, men ellers er jo artikulasjon en motorisk ferdighet som å spille fiolin eller turne - som regel trengs det mye mer trening enn én gang i uka iallefall. Hvis han stadig erstatter får han jo også mye mer trening i erstatningen enn i r-en. Hvis en ønsker å prøve mer intensiv trening, kan verktøyet Tempolex kanskje være en idé, se www.tempolex.no Hører gjerne om hvordan det går videre.

Uansett - lykke til!
Gammel 11-05-2014, 19:14   #3
birdlady
Stjernekikker

birdlady sin avatar

Standard

Hei og takk for svar, Fillolin. Angående "asiatisk" tror jeg han brukte den tittelen for å slippe å remse opp alle landene som ikke hadde R lyd. Han nevnte blandt annet Burma og Japan som han også hadde elever fra. Angående Thailand hviste jeg ikke at de hadde R lyd. En venn av meg er gift med ei dame derifra som kom hit som voksen. Han heter Larry, men hun greier ikke R lyden og sier Lally.

Vi øver på forskjellige tungebevegelser og selvsagt lyder som repeteres mange ganger. Som f.eks
A-be ka-da ba...A...fik..a. Lange ord der det finnes r'er. Så skal r'en da komme naturlig . Summimg og leppevibrering. Tungespissen rundt leppene i begge retninger. Dette er svært vanskelig. Største problem er det der r er i forbindelse med andre konsenanter.

Han skal øve hjemme 5 mintter x 2 hver dag. Mest mulig...f.eks når vi kjører bil. Mye lydering og alle vokalene hver dag. ae, ai, au osv. Det er ganske kjedelig, men han er motivert til å gå til logopeden som har et veldig godt lag med barn. Han gleder seg til å se ham. Han skriver r fint inn i setninger og har god språk forståelse. Ligger nok på topp i klassen i de fleste fag for å skryte litt. Han øver litt med lærer på skolen og engang hjemme på kvelden.

I nabo kommunen der vi bodde før kjempet vi en lang kamp for å få logoped uten hell. Han ble testet og testet og ble vurdert til å ligge innen normalen med språk utalese. Vi flyttet til ny kommune og fikk logoped som skolen ordnet med utenom engang for oss å spørre.
Gammel 12-05-2014, 08:38   #4
where2go
Stadig innom

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Aust-Agder
Standard

Vår gutt er 6 år nå, og fra India. Han går også til logoped pga problemer med S & R. Logopeden vil ikke fokusere så mye på R lyden nå, siden det er "vanlig" at det er siste lyd som skal på plass, og den kommer gjerne iløpet av de første årene på skolen. Men vi ble samtidig anbefalt å la han bruke skarre r, siden det er lettere å få til, for da starter R lyden lenger bak i munnen.

22/4-2010 Tildelt gutt fra Mumbai, 2,2 år
16/3-2011 Kom endelig hjem med prinsen

where2go er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 12-05-2014, 13:15   #5
tinkerbell
Fullstendig hekta

tinkerbell sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Oppland
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av birdlady Vis innlegg
Hei og takk for svar, Fillolin. Angående "asiatisk" tror jeg han brukte den tittelen for å slippe å remse opp alle landene som ikke hadde R lyd. Han nevnte blandt annet Burma og Japan som han også hadde elever fra.
Hm. Nå var vår snaut 2 og hadde ikke annet baby-kinesisk, men hun øvde seg iherdig på lyder det første året, og kastet etter hvert laaaaaange rrrrr-rekker mot meg allerede da hun var 3 (jeg kan det fortsatt ikke, og har min skarre-r fra Tyskland, så hun frydet seg over det til de grader). Det er sikkert individuelt, men kjeve- og tungebygning kan det ikke være på en generell basis, hvis noen Kina-unger fikser dette så det ruller i en alder der mange norske fortsatt j'er! Så denne uttalelsen ville jeg - uten at jeg har noen som helst kunnskap på dette område - forkaste med en gang. Kanskje logopeden har ikke peiling og føler han må levere en forklaring...

"When the first baby laughed for the first time, the laugh broke into a thousand pieces and they all went skipping about, and that was the beginning of fairies." - Vi har kommet fram til Everland!
tinkerbell er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 12-05-2014, 15:09   #6
Rusketuska
Sagnomsust

Rusketuska sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Akershus
Standard

Tuskeruska vil nok aldri få til å si r-lyden like klart som jeg (sunnmøring med hard R). Hun var sen med r-lyden, og først nå 4. klasse vil jeg si at hun uttaler r-en på tilnærmet riktig måte.
Gammel 12-05-2014, 16:52   #7
Noraforr
Flyttet inn

Noraforr sin avatar

Standard

Storesøster snakket feilfritt som 3-åring, mens lillesøster ikke fikk til rulle-R før sommeren mellom 1. og 2. klasse. Hun hadde lagt seg til en erstatningslyd i talespråket, som kunne være vanskelig å oppdage for et ikke-trenet øre. Om man ba henne rulle på R kom hun til kort med erstatningslyden sin. Hun ble selv mer og mer bevisst på at hun ikke rullet og hun begynte aktivt å trene, etter at hun hadde lagt seg på kvelden - og plutselig satt den!

Begge er født i Kina, så at kinesere flest har problemer med rulle-R, tror ikke jeg heller på.....

Har gjennom Livets Vakreste Eventyr blitt mamma til to fantastiske jenter, som begge er født i Kina
Noraforr er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 13-05-2014, 23:04   #8
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av birdlady Vis innlegg
Han skal øve hjemme 5 mintter x 2 hver dag. Mest mulig...f.eks når vi kjører bil. Mye lydering og alle vokalene hver dag. ae, ai, au osv. Det er ganske kjedelig, men han er motivert til å gå til logopeden som har et veldig godt lag med barn. Han gleder seg til å se ham. Han skriver r fint inn i setninger og har god språk forståelse. Ligger nok på topp i klassen i de fleste fag for å skryte litt. Han øver litt med lærer på skolen og engang hjemme på kvelden.

I nabo kommunen der vi bodde før kjempet vi en lang kamp for å få logoped uten hell. Han ble testet og testet og ble vurdert til å ligge innen normalen med språk utalese. Vi flyttet til ny kommune og fikk logoped som skolen ordnet med utenom engang for oss å spørre.
Jeg forstår at dere er glade for å ha fått logoped, og det er flott at barnet er motivert og trives. Men synes at det igjen er verdt å minne om: når tester viser at barnet ligger innenfor normalen, så er sannsynligvis det også sant. Noen ganger er det nemlig slik at vi har et for snevert bilde av hva som er normalt, og at vi voksne legger for mye press og arbeid på barna for å få dem til å passe inn i dette bildet. Noen ganger er det også slik at modningen må ha sin tid og at det kommer lite ut av press eller trening før kroppen eller hodet er klart for oppgaven. Må presisere at det jeg skriver ikke nødvendigvis gjelder dere eller er spesielt rettet mot dere, men kan være verdt å ha med seg i bakhodet likevel, i alle fall om det er slik at du lurer på om treningen har effekt eller om han vil komme i mål med dette. Og skulle det butte med motivasjon eller være behov for å prioritere annerledes (for slik øving og timene med logopeden går ofte på bekostning av et eller annet) er det altså ikke sikkert at det er farlig å ta en pause, slik også Noraførr sitt innlegg for så vidt er et eksempel på. Men igjen - virker som dere har et godt tilbud som fungerer godt nå og da er sannsynligvis også det en god vei til målet!
Gammel 13-05-2014, 23:34   #9
birdlady
Stjernekikker

birdlady sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av tinkerbell Vis innlegg
Hm. Nå var vår snaut 2 og hadde ikke annet baby-kinesisk, men hun øvde seg iherdig på lyder det første året, og kastet etter hvert laaaaaange rrrrr-rekker mot meg allerede da hun var 3 (jeg kan det fortsatt ikke, og har min skarre-r fra Tyskland, så hun frydet seg over det til de grader). Det er sikkert individuelt, men kjeve- og tungebygning kan det ikke være på en generell basis, hvis noen Kina-unger fikser dette så det ruller i en alder der mange norske fortsatt j'er!
Det har noe med om man hadde et språk fra før av. Da er det vanskligere. De fleste "asiatere" som har norsk som 1. språk fikser R'en. Å lære den norske R'en er ikke så lett for de som ikke fikk det inn med morsmelken.
Gammel 13-05-2014, 23:52   #10
birdlady
Stjernekikker

birdlady sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av fillolin Vis innlegg
Jeg forstår at dere er glade for å ha fått logoped, og det er flott at barnet er motivert og trives. Men synes at det igjen er verdt å minne om: når tester viser at barnet ligger innenfor normalen, så er sannsynligvis det også sant. Noen ganger er det nemlig slik at vi har et for snevert bilde av hva som er normalt, og at vi voksne legger for mye press og arbeid på barna for å få dem til å passe inn i dette bildet. Noen ganger er det også slik at modningen må ha sin tid og at det kommer lite ut av press eller trening før kroppen eller hodet er klart for oppgaven.
Vi kommer nok ikke til å be om en pause. Vi har kjempet mye for å få logoped og han sier "at dette kan ta tid". Ja, han ble testet innen normalen men vi sammeligner jo litt med andre på samme alder og hører at han er dårligere på språket enn sine jevngamle. Han har som jeg nevnte vært i narkose flere ganger og hatt flere inngrep som leger mente ville fikse problemet Og det selv om han ble testet svært mange ganger fra forskjellige instanser til å være innen normalen. Vi får bare fortsette og håpe det kommer på plass endag . Han elsker timene med logopeden og alt som skjer der. Det er et morsomt avbrekk i hverdagen for ham. Men ikke alltid like kjekt å øve hjemme. Mamma og pappa syntes nok det er kjedeligst! Læreren hans mente at dette var en nødvendighet for ham da de begynte å lydere når de skulle lære å skrive. Han har hatt svært mange omfattende tester også pga hans diagnose og tester høyere enn normalen på f.eks språkforståelse da han var 6. Kjenner forøvrig en nordmann som er over 50 nå...og han har fortsatt ikke lært seg R'en. Dialekten er ellers fra Oslo

Så er det ingen regel uten unntak. Det er ikke ukjent at "asiatere" har problemer med å lære seg seg R i voksen alder, men har et par kinesiske venner som fikser det helt fint og andre som har vært her i 30 klarer det ikke.
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder