Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Generelle adopsjonsdiskusjoner

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22-09-2014, 21:52   #51
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Ja, da forsto jeg det. Og forstår at dere arbeider dere fram mot en konklusjon og løsning på den ene eller andre måten - lykke, lykke til!!!!
Klem
Gammel 23-09-2014, 11:18   #52
tinkerbell
Fullstendig hekta

tinkerbell sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Oppland
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Emm Vis innlegg
Det som gjenstår som eneste mulighet nå, er å starte en helt ny prosess. Spørsmålet er hvor lang tid det vil ta, og hvor lenge vi vil kunne beholde plassen vår i Kina uten godkjenning her i Norge. Bufetat, AF og Bufdir har alle sagt vi er godkjente i Kina, så Kina er ikke så opptatte av hva som skjer med saksbehandling her i Norge, så lenge vi har en godkjenning på det tidspunktet vi søker på et barn.
Ja, dette er viktig å tenke på og finne ut av! Det var det jeg tenkte å påpeke, men så har du jo alt tenkt på det...

Sitat:
Jeg har (med god hjelp av innspill både her i tråden og på PM - tusen takk, alle sammen ) bestemt meg for at jeg ønsker en ny full utredning, for jeg tror ikke det vil innebære så mye mer saksbehandling og tidsbruk enn den utredningen fra BV Bufdir likevel nå har etterspurt.
Jeg er vanvittig imponert over deg og dere, Emm! Jeg kjenner deg ikke personlig, men du framstår så reflektert og rakrygget oppi dette kaoset at det er helt utrolig. Du må være en veldig sterk kvinne, og hvis ikke bufdir kan se dette, bør de vurdere sin egen egnethet for jobben de skal gjøre.

Du er bare ett år eldre enn meg, så det er overhodet ikke for sent - det er jeg enig med de andre i, samtidig at Fillolin har rett i at det må man kjenne på selv. Jeg personlig gleder meg veldig over det siste innlegget ditt, at dere skal fortsette! Det er så viktig for både dere og alle andre som kommer etter. Og jeg gleder meg for barnet som vil være så heldig å få dere!

Jeg vet hvor overveldende papirmølla kan virke, for jeg ser med gru at vi også snart må oppi den igjen, selv om jeg virkelig trodde denne gangen vi ville slippe (vårt andre forhåndssamtykke i denne prosessen går ut i mars, og da må vi søke om forlengelse igjen...). I øyeblikket er jeg sikker på at denne søknaden om forlengelse blir det siste vi gjør og at jeg ikke orker å starte på nytt igjen i 2016 om vi fortsatt skulle vente da, men man skal aldri si aldri... Også hos oss er det et barn involvert, og hun vet at "når" i løpet av årene har blitt til "hvis". Akkurat nå orker jeg ikke en gang å lære spansk hver dag lenger. Luften har gått helt ut av ballongen ("ingen har hittil ventet mer en ett år i Chile", het det - vel, vi er vel de første da...). Men jeg vet at den dagen det gjelder, kaster jeg meg over det igjen og at det blir bra. Heldigvis tenker jeg ikke så mye på det i midtuka, for da er det alltid så mye annet som skjer, men hver helg konstaterer jeg at AF fortsatt ikke har ringt. Og at julen nærmer seg igjen...

Nå skrev jeg mye om meg, det var egemntlig ikke meningen. Jeg ville bare uttrykke forståelse for situasjonen og stor beundring for hvordan dere takler dette !

"When the first baby laughed for the first time, the laugh broke into a thousand pieces and they all went skipping about, and that was the beginning of fairies." - Vi har kommet fram til Everland!
tinkerbell er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-09-2014, 11:27   #53
tinkerbell
Fullstendig hekta

tinkerbell sin avatar

Standard

PS: Jeg synes du skal la det innlegget ang saksbehandlingen i bufetat stå. Det er saklig og ryddig.

"When the first baby laughed for the first time, the laugh broke into a thousand pieces and they all went skipping about, and that was the beginning of fairies." - Vi har kommet fram til Everland!
Gammel 23-09-2014, 11:32   #54
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Standard

Tuen takk for veldig hyggelig tilbakemelding, tinkerbell!

Jeg heller mot å søke på nytt, men mannen min er i tenkeboksen. Jeg håper vi kan komme til en felles enighet på en grei måte.

Jeg har snakket med AF i dag og de er, som oss, sjokkert over saksbehandlingen og dette er noe som vil bli tatt med inn i arbeidet Politisk utvalg i Adopsjonsforum gjør (som en prinsippsak, ikke vår spesifikke sak.)

Jeg har fått en bekreftelse på at vi ikke vil miste plassen vår i Kina mens vi holder på med dette - vi er godkjent der, og det som er viktig for Kina, er at vi har en gyldig godkjenning på det tidspunktet vi søker om et barn.

Det jeg kjenner er vanskelig med å skulle sende inn en helt ny søknad, er at det er nettopp Bufetat i vår region som skal behandle den. Jeg er ikke så snar til å miste troa på verken folk eller instistusjoner, men det er bare å erkjenne at jeg har mistet tilliten til Bufetat i vår region. Aller helst skulle jeg ønske at det var Bufdir som skulle behandle en evt. ny søknad.
Emm er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-09-2014, 11:43   #55
tinkerbell
Fullstendig hekta

tinkerbell sin avatar

Standard

Sitat:
Det jeg kjenner er vanskelig med å skulle sende inn en helt ny søknad, er at det er nettopp Bufetat i vår region som skal behandle den. Jeg er ikke så snar til å miste troa på verken folk eller instistusjoner, men det er bare å erkjenne at jeg har mistet tilliten til Bufetat i vår region. Aller helst skulle jeg ønske at det var Bufdir som skulle behandle en evt. ny søknad.
Den ser jeg! Er det en mulighet for å snakke med bufdir at de "pålegger" bufetat i din region å gi dere en ny, uavhengig og neutral saksbehandler? Kanskje ikke så lett heller, siden saksgangen ligger i mappa deres...
Er det mulig for å møte opp personlig og for å ha en utredning hos bufetat sin egen lege?

Sist endret av tinkerbell : 23-09-2014 kl 11:46
Gammel 25-09-2014, 18:22   #56
Vendelin
Skravleguru

Vendelin sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Vestlandet
Standard

Ufattelig at slikt skjer. Sender varme tanker og masse lykke til til deg og din mann, uansett hvordan dere nå løser dette.

Vendelin er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 16-12-2014, 20:31   #57
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Standard

Bufdir snudde mtp å ta oss inn til samtale, så vi var inne og snakket med to saksbehandlere der for noen uker siden. På fredag fikk vi det endelige avslaget.

De skriver at vi er meget egnede omsorgspersoner, men at de er bekymret for at jeg vil bli utbrent igjen ved adopsjon av et potensielt krevende barn.

Alle fagpersoner som har uttalt seg (leger og terapeut) har sagt det motsatte - at om det er noen som vil stå støtt i en slik situasjon, så er det meg/oss - det er ikke større sjanse for at jeg skal bli utbrent gjen enn enhver annen, kanskje heller mindre, siden jeg har gjort en grundig jobb med å endre tankemønstrene som gjorde meg utbrent til å begynne med.

Vi har ikke noe annet å gjøre enn å akseptere dette. Det er verdt å merke seg at Bufdir med dette sier at det er bedre for et barn å vokse opp uten familie, på barnehjem og evt uten tilstrekkelig medisinsk hjelp enn å vokse opp i vår familie med "svært egnede omsorgspersoner", to vetilpassede og empatiske storesøsken og et bunn solid og stort nettverk av familie og venner. Fordi jeg kanskje kan bli syk (av ikke-alvorlig) sykdom igjen.

Det har vært et emosjonelt krevende år og det er vondt å måtte gå ut av adopsjonsprosessen på denne måten.

Det er ikke utenkelig at vi senere vil vurdere å bli fosterhjem. Vi har ventet på et barn i over fire år og vi har både kapasitet og hjerterom til å ta imot et barn som ikke kan vokse opp i sin biologiske familie. Men aller først skal dette få synke inn, også skal vi ha en lang periode uten å være under noens lupe og bare kose oss sammen i juleferien.

God jul til dere alle! Jeg kommer nok til å følge med her og skifte fokus til fosterhjemsforumet.
Emm er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-12-2014, 05:16   #58
frua
Velkjent

frua sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Hedmark
Standard

Dette var leit å lese.
Gammel 17-12-2014, 11:38   #59
Storfamilie
Stadig innom

Medlem siden: Aug 2012
Standard

Så leit å lese.
Har fulgt med litt fra sidelinjen i din prosess og kan ikke helt forstå den endelige beslutningen, men som du selv skriver: det må nå bare aksepteres!
Ta i bruk ditt gode nettverk og den gode familien nå, ta godt vare på deg selv og på hverandre. Det er i slike stunder det betyr aller mest.
Storfamilie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-12-2014, 19:31   #60
blund
Superskravler

blund sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Standard

Det var veldig leit å lese, Emm. God klem fra meg

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser