Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Generelle adopsjonsdiskusjoner

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-03-2009, 10:53   #1
Ama76
Fersk på forum

Ama76 sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Sted: Drammen
Question ---> spm. om adopsjon til dere med erfaring :)

Jeg har noen enkle spørsmål, som jeg håper så mange av dere som mulig har mulighet til å svare på.. Flere synspunkter og erfaringer er fint.

* Hva kreves egentlig fra et par som ønsker å adoptere? Fortell gjerne om økonomi, fysisk/psykisk helse, bolig/bosituasjon, rulleblad osv.
Er det vanskelig å bli godkjente?
-og av "hvor mange" må man bli godkjente? Barnevernet og Bufetat? Og barnets land?

* Har noen noe erfaring med adopsjon der en av adopsjonsforeldrene har en uføregrad? Har dette betydning?

* Hva med søskenadopsjon? Lengre eller kortere ventetid? Erfaringer..?

* Hva med å navngi adopsjonsformidlingsselskaper (adopsjonsforeninger?) slik at andre kan benytte seg av nyttige foreningstips..?

Søker andre ivf/icsi-mennesker i Drammen Send meg en melding!

Ama76 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-03-2009, 11:18   #2
Possum
Husvarm

Possum sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Østlandet
Standard

*Hva kreves egentlig fra et par som ønsker å adoptere? Fortell gjerne om økonomi, fysisk/psykisk helse, bolig/bosituasjon, rulleblad osv.

Det kan variere ganske mye fra land til land hva de krever av søkerne, og det er håløst å liste opp alt i ett innlegg. Men i den norske delen kreves det sånn generelt stabil inntekt (uten at den behøver være spesielt høy), gode omsorgsevner, gjennomtenkt forhold til adopsjon, god helse (både fysisk og psykisk - selv om 'god' er et relativt begrep - cluet er vel at det må ikke gå ut over omsorgsevnen).

*Er det vanskelig å bli godkjente?
De fleste blir godkjent. Mener det er noe slikt som 90-95% som blir godkjent. Av de som får avslag, er det en del som anker, og av de som anker, er det også en del som blir godkjent - uten at jeg har tallene i hodet.

* og av "hvor mange" må man bli godkjente? Barnevernet og Bufetat? Og barnets land?

Barnevernet anbefaler (eller ei) søkerne, Bufetat godkjenner dem i forhold til norske regler, og utlandet godkjenner dem igjen etter sine regler. (Jeg tror det er sjelden at søkere som er godkjent i Norge ikke blir godkjent i utlandet så lenge de er godt veiledet av foreningen på land). I tillegg skal adopsjonsforeningen si seg villig til å formidle søknad for paret.

* Hva med å navngi adopsjonsformidlingsselskaper (adopsjonsforeninger?) slik at andre kan benytte seg av nyttige foreningstips..?

Vi har kun tre i Norge: Adopsjonsforum, InorAdopt og VerdensBarn. Mange velger land først og deretter forening. Andre velger forening først, og deretter land.

Du finner mye informasjon om utenlandsadopsjon på sidene til Bufetat, samt på hjemmesidene til foreningene.
Possum er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-03-2009, 17:50   #3
Sola
Stadig innom

Sola sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Standard

Hei.
Vi er også i adopsjonsprosessen. Har blitt godkjent av barnevernet og saken ligger nå hos Bufetat. Vi var heldige og hadde en veldig hyggelig saksbehandler fra BV på besøk. Vi hadde 2 hjemmebesøk og så var vi en gang på kontoret hennes for å skrive under sosialrapporten og sånn.
Vi var veldig spente på BV og gruet oss litt, men det var ikke nødvendig.
Satt og pratet og fikk veldig god kjemi. Tok opp alt fra barndommen våres, til familie, venner, hobbyer, hvilke tanker vi har gjort om oppdragelse. Vi skulle også beskrive hverandre osv. osv., men alt dette gikk veldig fint.
Sånn jeg forsto det er de ute etter vanlige mennesker. Tror de fleste blir godkjente. Vi har fått tilråding fra BV, men jeg må jo si at jeg venter spent på godkjenning fra Bufetat også.

Ønsker dere lykke til
Sola er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder