Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Adopsjonsland > Kina

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-03-2014, 17:39   #1
Hønemor
Stadig innom

Hønemor sin avatar

Medlem siden: May 2004
Standard Kinareise - usikker Hønemor

Hei, jeg mener å ha sett noen anbefale eget sete til barnet på returen fra Beijing, er det noen av dere Kinamammaer som kan bekrefte at det er lurt? Fikk også spørsmål om "baby basket", men er ikke det for barn atskillig mindre enn 18 måneder?

Det pleier vel å være vaskemuligheter på hotellet? Eller må vi ta med skift til 14 dager? Jeg som skrev pakkeliste for ca. 8 år siden begynner plutselig å bli i tvil her

Og et siste spørsmål i denne omgang: Hvor mange gaver må man egentlig regne med? Ser at flere av dere har kjøpt sjokolade og liknende. Er det bedre enn penger, mon tro?

Takk for alle svar. Da vender jeg tilbake til sammensnekring av Ikea-skap
Hilsen Hønemor
Tildelt en gutt mars 2014
Hønemor er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-03-2014, 18:05   #2
cat69
Fastboende

cat69 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Standard

Vi hadde ikke sete til lillemor, hun var 14 mnd. Vi fikk også beskjed om at vi ikke kunne bestille babybasket fordi hun var for gammel (tror de er beregnet opp til 9 mnd). Vi var så heldig å få tildelt en fireseter hos SAS og enda lykkeligere ble vi da de kom å monterte opp en babybasket. Lillemor var / er liten for alderen (72,5 cm når hun var 14 mnd). Hun gikk akkurat ned i babybasket og sov store deler av flyturen i den.

Når det gjelder vask av klær så fikk vi super service både i provinsen og i Shanghai. I provinsen kom de å hentet klærne og leverte dem tilbake på hotellrommet vasket og nystrøket I Shanghai hjalp guiden oss med levering av klær til vaskeri. Vi var på hentereise i mars i fjor, vi hadde veldig varierende temp. fra 9-10 grader til godt over 20 grader. Hvis dere ser at dere mangler noe så hjelper guiden dere.

Jeg syntes også gaver var vanskelig. Vi kjøpte to bøker med bilder fra Norge med kinesisk tekst som vi ga til barnehjemsbestyreren og til kontoret hvor vi signerte for adopsjonen (fås kjøpt på bokhandelen koster ca. 100 kr). I tillegg kjøpte vi sjokolade og små parfymeflasker til damene på barnehjemmet (på taxfree). Til barna på barnhjemmet kjøpte vi tegnesaker og i tillegg hadde jeg med endel strikke klær. Vi ga guide og sjåfør penger. Ca. 100 kr dagen. Vi reiste alene. Husk røde konvolutter ;-)

Sist endret av cat69 : 26-03-2014 kl 18:13
cat69 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-03-2014, 19:14   #3
blund
Superskravler

blund sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Standard

Jeg hentet ei på 13 mnd og bestilte eget sete til henne til hjemturen. Hun var våken og blid store deler av turen fra Shanghai til Amsterdam, og satt for det meste på fanget mitt. Men det var deilig med litt ekstra plass (flyet var stapp fullt, så det hadde ikke vært mulig å få ekstra plass der og da). De få, små lurene hun tok, lå hun i setet sitt. Det kostet jo litt, men i den store sammenhengen så syntes jeg det var verdt pengene

Jeg kjøpte gaver i Kina, og la ikke så mye omtanke i disse. Silkeskjerf til ansatte på barnehjemmet ( tror jeg kjøpe 2 stk). Konfekteske til CCAA mannen og til Notarius Publicus damen. Og så kjøpte jeg en del tegnesaker og leker til barnehjemmet.

Reiste i gruppe, og vi samlet in penger til guidene, som de fikk i røde konvolutter. Heldigvis ei i hentegruppa som hadde husket på det

Jeg fikk vasket klær på hotellet, hentet på rommet og levert pent strøket. Aberet var at det var en hard vask, så helt nye klær mistet mye farge. Hadde med mer enn nok klær, så tok kun en vaskerunde.

Lykke til med møbelmontering, og andre forberedelser.
Gammel 26-03-2014, 20:04   #4
Smily
Stadig innom

Smily sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Standard

Hei Hønemor

Jeg er ingen Kinamamma, men fikk allikevel lyst til å kommentere dette med flysetet.

Jeg vil absolutt anbefale dere å ha ekstra flysete. Selv om barnet mest sannsynlig sitter på fanget deres meste parten av turen, er den ekstra plassen gull verdt. Det er jo en kjent sak at det er rimelig trangt på et fly. Når man reiser med små barn må man jo ha litt håndbagasje, deilig å ha litt plass til dette.

Da vi reiste fra Peru med gullet vårt, fikk vi en 3 seter og slapp derfor å ha andre passasjerer helt oppå oss. Barna turner jo også gjerne litt. Man er jo også ikke så godt kjent med barnet når man skal hjem og det er første flytur med barnet. Da kan det være godt å slippe å ha andre passasjerer i setet rett ved siden av.

Vi betalte ca 8000,- ekstra og angret ikke. Tok meg i å være sjeleglad for den ekstra plassen. Gullet vårt fikk også da mulighet til å ligge å sove, med hodet og føttene på våre fang.

Masse lykke til med livets reise
Dokumenter sendt til Peru Mai 2009
Godkjent i Peru 27 januar 2010
Tildelt verdens nydligste datter i september 2011

Sist endret av Smily : 27-03-2014 kl 00:28
Smily er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-03-2014, 21:23   #5
Noraforr
Flyttet inn

Noraforr sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Vi betalte ikke for ekstrasete i retur på noen av våre hentereiser og vurderte det heller aldri som et alternativ.

Første gangen fikk vi babybasket (10 mnd. gammel jente). Det stod på billettene vi fikk, så det visste vi før vi dro.

Andre gangen hadde vi 3 av 4 seter på en rad (hadde også med oss storesøster på 3 år) og den fremmede mannen (norsk forretningsmann) som havnet i samme rad som oss tilbød seg å flytte om det var ledige seter, - og det var det

Vi fikk også vasket tøy på begge våre turer. Det fungerte helt flott.
Det er bare å begynne å glede seg til Livets Store Reise

Har gjennom Livets Vakreste Eventyr blitt mamma til to fantastiske jenter, som begge er født i Kina
Noraforr er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-03-2014, 22:39   #6
Hønemor
Stadig innom

Hønemor sin avatar

Medlem siden: May 2004
Standard

Takk for nyttige svar! Jeg tar gjerne imot erfaringer fra flere også
Tildelt en gutt mars 2014
Hønemor er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-03-2014, 07:41   #7
tinkerbell
Fullstendig hekta

tinkerbell sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Oppland
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hønemor Vis innlegg
Hei, jeg mener å ha sett noen anbefale eget sete til barnet på returen fra Beijing, er det noen av dere Kinamammaer som kan bekrefte at det er lurt?
VEEELDIG lurt! Vår var hakket større enn din, og vi satt i midten på 4-er rad, men en meget stor mann ved siden av mannen min ytterst som tok halve hans sete i tillegg. Hadde ikke vi hatt det ekstra setet til tulla vår, hadde vi slitt massivt!
Også om han kommer til å sitte en del på fanget, kan setet brukes til å legge fra seg ting, og det er veldig kjekt under måltidene. Med barn på fanget kan du bare glemme å få spist i economy. Man kanselvfølgelig bytte på, først du , så mannen din, men...

Vi fant ut at det var verdt pengene og vel så det! Ville absolutt gjort det samme om igjen.

"When the first baby laughed for the first time, the laugh broke into a thousand pieces and they all went skipping about, and that was the beginning of fairies." - Vi har kommet fram til Everland!
tinkerbell er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-03-2014, 08:12   #8
Gitte
Stadig innom

Gitte sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Standard Eget sete

Vi bestilte ikke eget sete til vår gutt på 13 mnd hjem fra Kina. Vi hadde babybasket og dermed litt plass til å legge fra oss ting. Sønnen vår ville bare sitte på fanget. Det gikk helt greit og vi tenkte at et ekstra sete ikke ville vært verdt pengene. Dog må man huske på at hvis man velger den løsningen så beregner de ikke mat til barnet. Vi måtte mase oss til et par barnematglass.

Lykke til med forberedelsene!

Gitte
Gammel 27-03-2014, 09:44   #9
tinkerbell
Fullstendig hekta

tinkerbell sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Oppland
Standard

Det er veldig vanskelig å vite om flyet er fullbooket eller ei på forhånd. Selvfølgelig kan man være heldig og få mye plass gratis (og da ville man sikkert angre på at man kjøpte ekstra sete), men man kan også være meget uheldig (i vårt tilfelle var flyet fullt til det siste sete). I verste fall får man ikke sitte sammen en gang... (det opplevde vi på innenriks flyvningen fra provinsen tilbake til Beijing, men den varte heldigvis ikke mer enn 2-3 timer). Og når barnet er for stor for babybasket kan man heller ikke regne med å få sitte fremst bak deleveggene i kabinen, der det er bedre beinplass. Kanskje man også får baklenen til stolen foran mot seg under store deler av de 13 timer på flyturen. Med barn på fanget kan det jo bli veldig morsomt...

"When the first baby laughed for the first time, the laugh broke into a thousand pieces and they all went skipping about, and that was the beginning of fairies." - Vi har kommet fram til Everland!
tinkerbell er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-03-2014, 11:58   #10
GiftmedFangyu
Nykommer

GiftmedFangyu sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Standard

Vil absolutt anbefale eget sete.
Bare husk å sjekke inn hele reisen hjem med seter ved siden av hverandre.

Vi fikk ikke sjekket inn på flyet fra København til Oslo, før vi kom til København og da var setene valgt for oss.
Så i vårt reisefølge var 3 av barna(med likt etternavn) plassert ved siden av hverandre langt bak i flyet. Litt humoristisk i etterkant, men etter en lang tur fra Beijing til København bak oss kan jeg ikke si vi var så veldig fornøyd der og da.

God tur.
GiftmedFangyu er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder