Ønskebarn forum  
Gammel 03-04-2014, 20:03   #1
blund
Superskravler

blund sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Standard Bursdagsfeiring

Ikke spesielt adopsjonsrelatert, men jeg prøver Det er i allefall foreldre/barn relatert

Frøkna blir straks 5 år, og for første gang skal vi invitere venner fra barnehagen på fest. Feiringen blir hjemme, og vi bor i en ikke alt for stor leilighet - men jeg tenker " der det er hjerterom, er det husrom"

Noen som har ideer til leker som passer for en gruppe 4-5 åringer? Kan jo være de fint leker seg selv, gjennom to timer - hvor det både skal åpnes gaver, spises pølser og kaker, men greit å ha noe i bakhånd likevel.
Gammel 03-04-2014, 20:22   #2
løvetanna
Avhengig

løvetanna sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: østfold
Standard

Det som pleier å være i selskap her i byen er at pakkene deles ut ved hjelp av flasketuten peker på. Den som flasken peker på får sin gave åpnet.

Ellers har det vært ca 2 leker i løpet av selskapet. Mer rekken en ikke. "Sette hale på grisen " pleier å være med. Stol leken. Stiv heks som er at det spilles musikk og når den blir stoppet så må alle stå helt rolig.

Til sist er det den "helt nødvendige ". Gotteposen som blir høyt savnet om den ikke er der. Sist hadde vi skattejakt for å finne gotteposene, men vet at andre bruker å fiske med fiskestang etter gotteposene.

Det kommer sikkert flere alternativ.

Lykke til
løvetanna er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 03-04-2014, 20:27   #3
blund
Superskravler

blund sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av løvetanna Vis innlegg
Det som pleier å være i selskap her i byen er at pakkene deles ut ved hjelp av flasketuten peker på. Den som flasken peker på får sin gave åpnet.

Ellers har det vært ca 2 leker i løpet av selskapet. Mer rekken en ikke. "Sette hale på grisen " pleier å være med. Stol leken. Stiv heks som er at det spilles musikk og når den blir stoppet så må alle stå helt rolig.

Til sist er det den "helt nødvendige ". Gotteposen som blir høyt savnet om den ikke er der.

Det kommer sikkert flere alternativ.

Lykke til
Takk! Ja, noe av dette har jeg tenkt som alternativer. Og enig, rekker nok ikke mer enn max to leker - de må jo få leke bittelitt fritt også.

Og godtepose må det jo være. Lilleblund var i bursdag i sommer, og der fisket de og fikk små gaver (såpebobler, jo-jo, armbånd, etc) OG tilslutt utdeling av godtepose! Det ble vel mye, tenkte jeg - tror ikke det er helt vanlig. I allefall ikke på haugen er vi bor
Gammel 03-04-2014, 22:06   #4
løvetanna
Avhengig

løvetanna sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: østfold
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av blund Vis innlegg
Takk! Ja, noe av dette har jeg tenkt som alternativer. Og enig, rekker nok ikke mer enn max to leker - de må jo få leke bittelitt fritt også.

Og godtepose må det jo være. Lilleblund var i bursdag i sommer, og der fisket de og fikk små gaver (såpebobler, jo-jo, armbånd, etc) OG tilslutt utdeling av godtepose! Det ble vel mye, tenkte jeg - tror ikke det er helt vanlig. I allefall ikke på haugen er vi bor

Personlig synes jeg at det med gotteposene er tullete og unødvendig, de har jo tross alt nettopp spis kaker, gele og is. Men jeg har ingen planer om å ikke ha det siden jeg vet at forventningene er så store. Men da velger jeg heller godteri som fyller opp mer pga papiret rundt hvert enkelt gottebit, og minske mengden på det viset.
løvetanna er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 03-04-2014, 22:24   #5
blund
Superskravler

blund sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av løvetanna Vis innlegg
Personlig synes jeg at det med gotteposene er tullete og unødvendig, de har jo tross alt nettopp spis kaker, gele og is. Men jeg har ingen planer om å ikke ha det siden jeg vet at forventningene er så store. Men da velger jeg heller godteri som fyller opp mer pga papiret rundt hvert enkelt gottebit, og minske mengden på det viset.
Helt enig med deg der. Men, forventningene til godtepose ble skapt - lenge før vi hentet våre søte små. Blir nok små rosinesker, og ett par andre småbiter av ett eller annet slag.

Det det ikke blir, er fancy prinsessekake - der innser jeg min begrensning/kreativitet. Er heller ingen spesifikke ønsker om det, så det blir min spesialitet - sjokoladekake i langpanne (kjøpe pose, bland inn olje og vann) og pent dekorert med non-stop.
Gammel 04-04-2014, 09:24   #6
Gulli
Stadig innom

Gulli sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Standard

Vi hadde fireårsdagsfest i februar og gikk for flaksetuten og godtepose-fisking. Det holdt i massevis for oss ettersom de hadde lyst til å leke med sønnen min sine leker også, se rommet hans osv. Det kan sikker være lurt å ha noen leker i bakhånd hvis det blir mye haloi med frileken; noen foreslo kims lek og "sette hale på grisen" eller hva med å gi dem fargeblyanter så de kan tegne på papirduken?. Vi hadde ballonger i godteposene, og ser jo for meg at man kan ha mye annet enn godteri i posene.
Gammel 04-04-2014, 11:56   #7
blund
Superskravler

blund sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Gulli Vis innlegg
Vi hadde fireårsdagsfest i februar og gikk for flaksetuten og godtepose-fisking. Det holdt i massevis for oss ettersom de hadde lyst til å leke med sønnen min sine leker også, se rommet hans osv. Det kan sikker være lurt å ha noen leker i bakhånd hvis det blir mye haloi med frileken; noen foreslo kims lek og "sette hale på grisen" eller hva med å gi dem fargeblyanter så de kan tegne på papirduken?. Vi hadde ballonger i godteposene, og ser jo for meg at man kan ha mye annet enn godteri i posene.
Takk for tips. Målet for festen er at jubilanten er fornøyd og gjestene har hatt 2 fine timer hos oss. Uten alt for mye organisering og stå-hei fra mor

Det beste er om de leker og har det gøy på egenhånd (med lett styrt hånd, slik at leiligheten ikke blir satt helt på hodet) - men greit å ha tenkt ut noe å ha bakhånd

Fargeblyanter og tegning på duk, noteres Også ballonger i godteposen.
Gammel 04-04-2014, 17:54   #8
Noraforr
Flyttet inn

Noraforr sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Fisking av godteposer hører med, og ekstra gøy blir det om det innimellom kommer "tøyseting" på kroken, som en ullsokk, ei truse, en dorull eller et bananskall

Ellers har tegning på papirduk falt godt i smak hos oss.

Har gjennom Livets Vakreste Eventyr blitt mamma til to fantastiske jenter, som begge er født i Kina
Noraforr er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-04-2014, 21:58   #9
Fru EOS
Stadig innom

Medlem siden: Oct 2006
Standard

På 5-årsdagen hadde vi mest fri-lek. Flasketuten peker på ved gaveåpning, så skal det spises pølser, kake og gele. 2 timer går fort og barna vil gjerne leke litt sammen. Til slutt hadde vi fisking av poser.

Jeg er ikke så glad i disse godteposene, så vi har forsøkt å finne på litt alternativer. Tror det var ca. i den alderen vi ga poser med 2-3 små biter godteri og et lite armbånd oppi (av typen du får mange av billig på H&M el.l.). Det var veldig populært.

Når det gjelder kake anbefaler jeg å legge listen på nivået som passer lille frøkna. Jeg kjøpte tidlig inn spesielle former, bakte prinsesse kaker, brukte hele kvelden og halve natta før bursdagen til å pynte kakene. Jeg synes selv kakene ble bra, men frøkna her trakk egentlig på skuldrene og har aldri vært veldig glad i kake. Mye bortkastet arbeid. På søndag skal 9-årsdagen feires og da får hun den eneste kaken hun virkelig liker selg, nemlig brownies fra Toro-pose. Ofte er det enkle også det beste. Så får heller vi mammaer med lenge oppbygde ønsker og ambisjoner, legge disse til side.

Har en jente, f. mars 2005 og en gutt, f. nov. 2010, begge fra Bogota, Colombia.
Fru EOS er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-04-2014, 22:42   #10
blund
Superskravler

blund sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Fru EOS Vis innlegg
: Ofte er det enkle også det beste. Så får heller vi mammaer med lenge oppbygde ønsker og ambisjoner, legge disse til side.
Ja, ikke sant Vi har jo brukt år på og drømme om bursdager og andre situasjoner - men viktig å se hva barnet faktisk vil, ikke det mamma'n har stablet opp av ambisjoner.

Nå har jeg kommet til at hele avd i barnehagen inviteres. Og så "håper" jeg at alle ikke kan - kan bli litt trangt. Derfor greit med noe styrte aktiviteter. Jeg som har ei relativt rolig jente, har jo hørt om ville gutter på bursdager

Grunnen til at jeg gjør det, er for å få bedt bestevennen - som er gutt og født året etter. Han passer ikke inn i en naturlig gruppe "født samme år" el " alle jentene" - og da må alle få invitasjon. Jo, mer jeg tenkte på det, mer riktig blir det. Bestekompisen må jo inviteres

Blir nok bra, gryende forventninger til fest, det er det i allefall

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder