Ønskebarn forum  
Gammel 15-06-2010, 08:00   #1
Havfruen
Fersk på forum

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Bergen
Standard Godkjent og klar for dokumentjakt!

Hurra, nå er vi godkjent av "rette norske styresmakter" for adopsjon fra Etiopia!! Utrolig deilig å få denne delen i orden =)

Men nå må vi sette igang med den store dokumentjakten, og må innrømme jeg blir litt stresset med tanke på alt som skal ordnes. Har dere noen gode tips på veien? Hva er viktig å huske på? Er det noe spesielt som vi må passe på å få med i attestene?

Så blir det gøy å finne fram bilder til fotopresentasjonen. Ser at det har vært flere innlegg om dette før, antar at det ikke er bare meg som tenker mye på hvilke bilder som bør være med... Kan det anbefales å ta med bilder fra reiser på forskjellige steder i verden?

Hilsen en gla nykommer
Gammel 15-06-2010, 17:57   #2
Sirenita
Stadig innom

Sirenita sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Standard

Gratulererer med et laaaangt skritt videre .

Jeg har nylig sendt mine papirer av gårde til Brasil så har akkurat vært gjennom dokumentjakten. Jeg vet ikke hva som kreves for Etiopia, men generelt gikk det veldig greit med papirinnsamling syntes jeg. Det som tok lengst tid var legeattest (bare fordi jeg har en populær fastlege som det er vanskelig å få time til...) og psykologattest. Det siste er et krav fra Brasil, og ettersom jeg ikke kjente noen psykologer så tok det litt tid å finne en, samt å få gjennomført samtaler med henne. Polititattest tar jo også fort noen uker å få tilsendt...

Bostedsbevis var det som var kjappest å få tak i, all ære til folkeregisteret for kjapp ekspedering!! Tror det tok 1 dag fra jeg ringte til jeg hadde det i posten

Bildene var veldig kjekt å samle, men vært forberedt på at det tar tid. Jeg fant frem masse bilder, la de i en egen mappe "Til Brasil", og så lot jeg det gå noen dager, så så jeg gjennom de igjen og byttet ut noen, og sånn holdt jeg på den måneden ++ det tok meg å samle papirer, så det ble litt frem og tilbake med hvilke bilder som til slutt ble sendt. Ettersom reising er min "hobby" var det naturlig at noen av bildene viste meg og familien/venner på tur. Men hovedfokuset er vel bilder av de nærmeste i familien og hjemmet som barnet skal komme til.

Lykke til med innsamlingen. Og kos dere med den. Dette er liksom det siste dere kan gjøre før det liksom er ute av deres hender.
Gammel 15-06-2010, 18:26   #3
Inka
Fersk på forum

Inka sin avatar

Standard

Vil bare gratulerer jeg, har ingen råd eller tips å komme med, for vi er ikke kommet så langt. Men gleder oss VELDIG til vi er der dere er nå. Håper du får mange svar, for vi lurer også på dette med bildepresentasjonen. Tenkte vi skulle begynne å ta litt bilder nå i sommer. Jeg er ikke så glad i å ta bilder, så ser også frem til å bli ferdig med det...! Men først må vi kanskje bli ferdig å male huset så alle veggene er i samme farge...

Ønsker deg en strålende kveld der du virkelig kan nyte følelsen av å være godkjent

Vi venter på ett barn fra Peru
Inka er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 15-06-2010, 20:47   #4
Helenia
Stadig innom

Helenia sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Aust-Agder
Standard

Gratulerer så mye med godkjenningen fra BUF Jeg husker også gleden da godkjenningsbrevet kom i posten Selv om det ikke er lenger en 9 mnd siden vi holdt på med dokumentinnsamlingen, husker jeg ikke så mange detaljer fra det, he,he.... Men husker det var nokså overveldende med alt som skulle samles inn før vi fikk begynt. Det gikk imidlertid ganske fort. Det som jeg brukte mest tid på, var fotopresentasjonen. Syns det var utrolig vanskelig å velge de "riktige" bildene, som ga et mest mulig korrekt bilde av oss, nærmeste familie og bo-miljøet.....men det var jo gøy da......og en kjempegod følelse når alle dokumenter er innsamlet & sendt. Lykke til med innsamlingsjobben

Adopsjonsprosess Colombia. Tildelt en gutt på 3 år nov-14.
:
Helenia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 15-06-2010, 21:21   #5
Mille 30
Stadig innom

Mille 30 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: østfold
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Havfruen Vis innlegg
Hurra, nå er vi godkjent av "rette norske styresmakter" for adopsjon fra Etiopia!! Utrolig deilig å få denne delen i orden =)

Men nå må vi sette igang med den store dokumentjakten, og må innrømme jeg blir litt stresset med tanke på alt som skal ordnes. Har dere noen gode tips på veien? Hva er viktig å huske på? Er det noe spesielt som vi må passe på å få med i attestene?

Så blir det gøy å finne fram bilder til fotopresentasjonen. Ser at det har vært flere innlegg om dette før, antar at det ikke er bare meg som tenker mye på hvilke bilder som bør være med... Kan det anbefales å ta med bilder fra reiser på forskjellige steder i verden?

Hilsen en gla nykommer
Gratulerer så mye. Det kan se ut som veldig mye som skal samles inn, men det går greit. Bare husk og sendt det som skal til AF først, så de kan oversette sosial rapporten. Reste av oversettelse ordener dere jo selv. Husk å gi beskjed om at dere vil ha alle papirene på engelsk.
Begge gangene har jeg vært slurvete med rett kopi Sett av en time i morgen , så er mye gjort unna med telefoner. Tror vi brukte 1-2 uker begge gangene. Lykke til. Nå kan dere endelig ta fatt på siste ventedel.
Er du på yahoo siden?

Mamma til 2 vakre Etiopia gutter
Mille 30 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 16-06-2010, 07:58   #6
Havfruen
Fersk på forum

Sted: Bergen
Standard

Nå har jeg ringt rundt til alle mulige offentlige kontorer og etterspurt dokumentene. Forhåpentligvis dukker det opp noe i posten etter hvert... Stort sett er folk hjelpsomme, bortsett fra barnevernet. Jeg spurte etter bekreftelse på utdannelsen til kuratoren vår, men de skjønte ikke hva jeg spurte etter eller hvorfor jeg skulle ha det... Hver gang jeg ringer dit og spør om noe angående adopsjonen, blir jeg bare satt over til neste person og får ingen klare svar...

Men ingenting kan sette en demper på gleden over godkjenningen! Jeg går rundt og smiler, og kan nesten ikke tro at det er håp for oss også! Har gått en lang vei for å komme hit, så det er nesten for godt til å være sant at vi endelig har kommet ett skritt nærmere ønskebarnet vårt
Gammel 18-06-2010, 15:40   #7
Ludo
Fersk på forum

Medlem siden: Jul 2009
Red face

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Mille 30 Vis innlegg
Gratulerer så mye. Det kan se ut som veldig mye som skal samles inn, men det går greit. Bare husk og sendt det som skal til AF først, så de kan oversette sosial rapporten. Reste av oversettelse ordener dere jo selv. Husk å gi beskjed om at dere vil ha alle papirene på engelsk.
Begge gangene har jeg vært slurvete med rett kopi Sett av en time i morgen , så er mye gjort unna med telefoner. Tror vi brukte 1-2 uker begge gangene. Lykke til. Nå kan dere endelig ta fatt på siste ventedel.
Er du på yahoo siden?

Hvordan kommer man seg inn på den yahoo-siden, egentlig...?

Ludo

godkjent for søskenpar Etiopia

Ludo er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-06-2010, 20:06   #8
Mille 30
Stadig innom

Mille 30 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: østfold
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Ludo Vis innlegg
Hvordan kommer man seg inn på den yahoo-siden, egentlig...?
Sende en "søknad" til denne gruppen

http://groups.yahoo.com/group/etiopi...guid=278698171

Mamma til 2 vakre Etiopia gutter
Mille 30 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-06-2010, 20:06   #9
simeho
Stamgjest

simeho sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Stavanger
Standard

Hei dere som skal lage bildepresentasjon og samle papirer. Her kommer svar fra en som har gjort det et par ganger nå:

Først og fremst: send kopi av vigselsattesten til AF fort som fy hvis dere ikke allerede har gjort det. De starter ikke med oversettelse av sosialrapporten før de har fått vigselsattesten fra dere.

Når det gjelder bilder, tror jeg ikke dere skal satse på bilder fra ulike steder i verden. Det skal først og fremst vise dere i hjemmemiljøet. Men et eller to skader sikkert ikke

Vi hadde bilder av oss i stua og på kjøkkenet, et par bilder utenfor huset, et par bilder av familien på tur på fjellet, bilder av barna i aktivitet hjemme (type maling av påskeegg, baking av pepperkaker, søster på hesten hun rir), og så et par bilder av storfamilien på hver side, altså min manns foreldre, søsken og deres barn og det samme på min side. Kanskje hagen eller nærmeste lekeplass? Har dere ikke barn fra før, kan det være naturlig med et bilde eller to sammen med venner og deres barn, hvis det er barn dere omgås jevnlig.Få bildepresentasjonen til å speile beskrivelsen av dere i sosialrapporten, så blir det bra, vettu

Lykke til! Og hjertelig velkommen inn til oss på yahoo-gruppen hvis dere ønsker. Der nærmer vi oss vel 70 familier nå med barn fra Etiopia/ventende på barn fra Etiopia. Der vil du kunne lære mye og få svar på det meste. Fordelen er at det er et lukket forum og ikke ligger åpent på nettet. Der er det også koselig å følge familier fra start til mål, lese reisebeskrivelser fra hentereiser, finne linker til sider om Etiopia, se bilder av flotte barn fra Etiopia, osv.

Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder