Ønskebarn forum  
Gammel 01-02-2016, 20:49   #1
SK90
Flyttet inn

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Vestlandet
Standard PCOS og prøverør- Vanskelig tid

Hei!

Eg føler meg nedfor og har det ikkje so lett. Eg fekk vite i fjor at eg har PCOS(er normalvektig, ca.50kg), etter å ha prøvd lenge med å bli gravid. Prøvde då ulike tabletter, utan hell. Tok kikhullsoperasjon i mai, der eg fekk beskjed av kirurgen at dersom operasjonen gjekk fint, så var eg kvitt PCOS for godt. Når eg fekk vite etter operasjonen at alt var gått greit, så såg eg veldig framover og tenkte at dette ordna seg. Når eg kom tilbake til gynekologen, så sa han at eg aldri kom til å bli kvitt PCOS- syndromet. Det må eg leve med. Prøvde igjen med tabletter, utan hell. Fekk då beskjed om at det ikkje var vits i å prøve meir, så neste steg blir prøverør. No sitter eg her og veit ikkje heilt kva eg skal føla og tenka.

Gynekologen sa at det var stor fare for overstimulering. Eg sit igjen med mange spørsmål som eg ikkje har fått svar på, og føler alle svarer ulikt. Eg veit ikkje kva som skjer når det blir overstimulering, eller kva som er forskjellen på PCO og PCOS, eller om det er det samme(det har blitt sagt begge til meg).

Eg har det vanskeleg, for det føles som om "alle" rundt meg blir gravide og har fått barn. Veninner seier dei er blitt gravide, og det skjedde på første forsøk, det var så enkelt osv... Det er så tungt for meg å høyre dette. Det inneberer at eg nesten ikkje er glad på deira vegne, og føler meg veldig misunneleg. Veninnene mine spør meg om ikkje eg skal få baby snart, det same gjeld mange av kollegaene mine. Eg har god utdanning, god jobb, ein forståelsesfull sambuar som eg har vert saman med i mange år no. Me har kjøpt hus saman, og eg føler livet er perfekt, utanom det å ikkje kunne få baby.

Det er einaste eg og sambuaren min som veit om dette, og eg føler på eit savn å lufta tankane mine om dette og å kunna snakka om det. Men eg vil ikkje seie det til veninner og familie endå, sidan eg trur det blir verre. Då ser eg for meg at dei blir både skuffa (sidan eg ikkje har sagt det før), triste og lei seg, og at dei kjem til å sjå på meg på ein annan måte. Eg vil ha forståelse, men ikkje på ein slik måte at eg blir meir nedbrutt av det. Eg har ikkje lyst til å høyra "Åå! Stakkar deg." eller "Off! Det må vera heilt forferdelig. Korleis takla du da.. osv".

Det kjem alltid opp spørsmålet om barn og om korti me skal ha. Når dette tema kjem opp, så knyter det seg i magen. Familien min spør meg nesten kvar gong eg er heima om at dei vil ha barnebarn. Bestemor mi har også begynt å hinte frampå at det hadde vert kjekt å blitt oldemor snart.

Eg føler meg so åleina med detta, og sambuaren min er som menn flest(trur eg). Han tar det som det kjem, seier at dette skal me greie og snakkar ikkje so mykje om det. Eg føler eg må snakke om det, for det har blitt ein stor del av meg, og noko eg selvfølgeleg går å tenker på. Og eg har so mange spørsmål. Eg veit ikkje kva som skjer ved prøverør, og korleis behandlinga blir. Eg er bekymra for at eg aldri blir gravid eller skal få ein baby.
SK90 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 02-02-2016, 15:18   #2
Mcbaby
Stadig innom

Medlem siden: Jun 2015
Standard

Du er ikke alene om å ha slike følelser. Det jeg stusser med er at legene kan si at du har pcos og etter operasjonen bli kvitt det, for det er ikke noe man blir kvitt. Og de fleste med pcos blir gravide så du bør ikke bekymre deg så mye, så lenge du har egg og er i en fruktbar alder. Legene mine sier også at jeg har pcos, men aldri på en måte som bekymrer meg da veldig mange kvinner har dette.

Overstimulering skjer de fleste som tar ivf eller ICSI, nesten umulig å ikke bli overstimulert når man går på medisiner som skal hjelpe deg å bli gravid.

Jeg fikk null informasjon når jeg ble henvist til ivf, og det er jeg litt glaf for. For legene sier mye ulikt, og ikke alltid det som er riktig før du faktisk er i behandling.

Ønsker deg lykke til, og vet hvor tøft det er. Har hatt de samme følelsen som du har. Alle propper ut unger som om de er fabrikker. Jeg har ingen gode råd ang. Det, vet ikke selv hvordan jeg skal forholde meg til slikt.
Mcbaby er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 02-02-2016, 15:42   #3
Me87
Superskravler

Me87 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Sørlandet
Standard

Alle som får IVF/ICSI behandling blir overstimulert. (les mer her http://www.endometriose.no/forum/showthread.php?t=1008)

Men det er ikke alle som blir så overstimulert at en blir syk, altså får væskeopphopning, blir uvel, og i verste fall må på sykehus.

Jeg har vært overstimulert slik at jeg ble utrolig dårlig. Men dette har skjedd kun ved et av mine totalt 5 forsøk.

Da vi endelig fikk hjelp i form av prøverørsbehandling, etter et drøyt år som prøvere på egenhånd, synes jeg det var en lettelse! Slippe å tenke på å ha *** til de og de tidene, slippe å lete etter eggløsning, slippe skuffelsen hver måned når mensen kom.

Er det noen konkrete spørsmål du har om prøverør?
Ellers vil en jo få det meste av informasjon når en kommer til forsamtalen.

Etter to år med prøving på egenhånd, 1 AIH og 1 IVF, lyktes vi på 1.FER i Porsgrunn- juni 2012 1. søskenIVF juli 2013 - avbrutt. Lapraskopi desember 2013 - fjernet venstre eggstokk og eggleder. 2.søskenICSI desember 14 - avbrutt etter uttak. Fryseforsøk mai og juli - negativt. - 1 eskimo på frys. Ferskforsøk ICSI sept. 15 - negativt. Hausken - IVF ferskforsøk jan. 16 - positiv! 26.09.16
Me87 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-02-2016, 09:19   #4
SK90
Flyttet inn

Standard

Tusen takk for svar! Det set eg pris på Det er godt å høyre frå nokon som er i same situasjon, og høyre at andre også har pcos.

Ja, dei seier mykje ulikt og forskjellige ting, og det er frustrerande. Eg veit ikkje ka eg skal stola på. Men det er veldig godt å høyre at overstimulering er normalt å få. Men er redd for at behandlinga blir avbrutt på grunn av det. Gynekologen mi sa at viss eg blei overstimulert, måtte dei nok avbryte behandlinga og eventuelt ta ein pause før ein prøver på nytt. Og det er eg redd for. Har dere opplevd at dei har gjort det? Og då evt vente fleire månedar til for å gjere eit nytt forsøk?

Og så veit eg ikkje om eg skal ta IVF eller ICSI. Eg har berre fått beskjed om at eg skal ta prøverør, og det er det. Skal til samtale på Haukeland i slutten av februar, så grugleder meg litt til det. Veit dere om det tar lang tid før sjølve behandlinga starter?

Men ja, det blir nok ein lettelse å slippe å tenkje på å ha *** til dei og dei tidene, for det har me blitt litt leie av begge to.

Er dere i arbeid under behandlinga? Og seier dere det til arbeidsgivar/ venner/ familie?
Gammel 04-02-2016, 13:05   #5
Mcbaby
Stadig innom

Medlem siden: Jun 2015
Standard

Skjeldent de avbryter på grunn av overstimulering. De har ikke avbrytet meg. Hvilke type du vil ha (ivf/ICSI) er legene på sykehus som bestemmer. Synes det er rart at gynekologen din sier slikt hvis personer ikke er noe spesialisert innen ivf/ICSI området. Gynekologen som henviste meg sa at sykehuset kommer til å nekte å ta deg fordi du har 10kg for mye, men når jeg kom til første kontrollen min på sykehuset brydde ingen seg om vekten min.

Hvis du over analyserer dette vil det bli vanskelig for deg. Jeg ble kastet ut i det, uten å ha fått så mye info. Hadde Google litt bare. Noe jeg er veldig glad for. Anbefaler deg å gjøre det også. Det er ikke så farlig eller skummelt som de skal ha det til.
Mcbaby er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-02-2016, 16:22   #6
Me87
Superskravler

Me87 sin avatar

Standard

Da jeg ble overstimulert, ble det avbrutt etter uttak.
Endte opp med 6 på frys, og ikke innsett av fersk.
Men det gjorde meg ingenting.

Men synes du bekymrer deg for mye når du tenker på fare for overstimulering allerede før du har vært til forsamtale For de aller fleste går det greit
Etter to år med prøving på egenhånd, 1 AIH og 1 IVF, lyktes vi på 1.FER i Porsgrunn- juni 2012 1. søskenIVF juli 2013 - avbrutt. Lapraskopi desember 2013 - fjernet venstre eggstokk og eggleder. 2.søskenICSI desember 14 - avbrutt etter uttak. Fryseforsøk mai og juli - negativt. - 1 eskimo på frys. Ferskforsøk ICSI sept. 15 - negativt. Hausken - IVF ferskforsøk jan. 16 - positiv! 26.09.16
Gammel 05-02-2016, 13:15   #7
SK90
Flyttet inn

Standard

Takk for gode tilbakemeldinger Ja, eg er nok so overrumpla med spørsmål, sidan det bare er eg og samboaren min som veit om dette. So beklager at eg kom med ein del spørsmål, og at det virka veldig negativt! Men ja, eg får høyra kva dei seier på den første samtalen, og tenke på det dere skriver om at det kjem til å gå greit og at det gjer det med dei fleste. :D Det er bra dere er ærlige. Håpar det går greit med dere!? Eg er veldig glad for at dere skriver at pcos er vanleg, og at overstimulering ikkje er noko eg treng å tenkje på. Eg får berre hive meg på karusellen og holde meg fast, og so ordnar det seg nok Eg er i vertfall glad for at eg kan skrive ned mine tankar rundt det heile.
Gammel 05-02-2016, 13:24   #8
Me87
Superskravler

Me87 sin avatar

Standard

Bare å spørre, for all del!

Flott å kunne hjelpe hverandre
Gammel 10-02-2016, 01:18   #9
katrine
Husvarm

katrine sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Rogaland
Standard

Jeg har også PCOS, aldri blitt overstimulert.. Siste uttaket fikk de ut mange egg, jeg var vond i magen noen dager etter uttaket, men det ble aldri snakket om overstimulering.

Lykke til
2.icsi søskenforsøk, ruger på 2 egg av litt dårlig kvalitet, testet 26.01, testen var POSITIV, 29.09.12
katrine er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 10-02-2016, 11:01   #10
Vanessa
Husvarm

Vanessa sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Standard

Jeg skjønner at du er litt lei deg og at alt føles litt motløst nå. Vi har alle vært der. Men jeg tror det kan være grei start at du har en diagnose, en forklaring på problemet. Jeg hadde aldri trodd vi måtte gjennom prøverør for å få barn, men det tok 7ivf og 3 frys før vi var så utrolig heldige å få ett barn, 7år etter at vi begynte å prøve.

Med dette prøver jeg ikke å skremme deg, men du/dere må forberede deg/dere på at det kan bli en tøff prosess. Jeg vil uten tvil si at det er verdt det, og vel så det! Men det kan ta tid, det koster penger, det vil kreve at dere støtter hverandre. Du kan få bivirkninger av medisinene, små eller mer plagsomme. Det kan bli nedturer om forsøk ikke blir vellykket, det kan bli enorme oppturer om de blir vellykket!

Vi er alle ulike, men jeg vil råde deg til å ikke bruke altfor mye energi på bekymringer nå. Gå på forsamtalen, de jobber med dette og kan svare dere skikkelig på det dere måtte lure på. Jeg har vært borti flere gynekologer og mange av dem har altfor lite kunnskap om ivf til å si noe som helst omtrent...
Tror det tok ca.3mnd fra vår forsamtale til vi var i gang, vet ikke hvordan ventetiden er nå. Vi gikk over til privat etter det offentlige og hoppet rett over det offentlige for søskenforsøkene våre.(Skulle du få dårlige erfaringer i det offentlige så husk at det kan vøre stor forskjell på sykehus og sykehus og på offentlig og privat).

Icsi er mest vanlig om sæden viser seg å ikke være optimal. Ja, alle blir overstimulert ved ivf/Icsi fordi det dannes mange fler egg enn det som ville skjedd naturlig. Det kalles vel hyperstimulering om man får væske i buken osv. Jeg kaller hyperstimulering for overstimulering fordi den stimuleringa som skjer i forsøket har blitt så naturlig 😉

Jeg har nå kommet i gang med søskenforsøk og har totalt hatt 10ivf, har aldri vært i nærheten av hyperstimulering så det skal du ikke bruke tid på å bekymre deg for enda.

At familien og vennene maser, ja, dessverre. Om dere ikke vil fortelle så server en hvit løgn som stopper maset litt sånn at det kanskje blir en pause for dere. Erfaringsmessig kan det være godt å ha noen å dele tanker med utenom Internett også, men vi var veldig forsiktige med hvem som fikk vite noe.

Masse lykke til og fortsett og spør, dette forumet er gull verdt!
5 søskenforsøk- 1MA
Lav AMH målt i 2019.
ED 2019, gravid
Vanessa er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Søkeord
Ingen

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
You may post new threads
You may post replies
Du kan ikke legge til vedlegg
Du kan ikke endre innleggene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Skift forum

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 15:18.

Sentralstyret

Leder:
Lise B. Jakobsen,

Nestleder:
Monica Sandor,

Styresekretær:
Siri Mølmen Sellevik,

Webmaster:
Hans Petter Myrlie-Bjørn,

Styremedlemmer:
Katrine H. Haarberg,
Karen-Mette Myrlie-Bjørn,
Jeanne Gregertsen

Daglig leder:
Randi Ramnefjell

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.