Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Klubber > Eggdonasjon

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-05-2018, 23:10   #1
Tinu
Stadig innom

Tinu sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Standard Informasjonsmøte 11 juni på Litteraturhuset (AVA Peter (Scanfert))

Hei,
veldig lenge siden jeg har vært inne på disse sidene - det har gått hele 7 år siden mine to under ble født

Da jeg var i oppstartfasen av denne prosessen, så fikk jeg muligheten til å treffe en av de som var her inne (Tante ) sammen med hennes lille jente og med lillebror i magen. For meg gjorde det stor forskjell og jeg følte en stor trygghet i det å treffe et menneske av kjøtt og blod som hadde vært gjennom denne prosessen og som hadde lykkes til de grader

Nå skal jeg selv få muligheten til å fortelle om min historie på et informasjonsmøte som AVA arrangerer på Litteraturhuset i Oslo Mandag 11 juni kl 18, det blir spennende og jeg tenkte jeg bare skulle informere om det her, hvis noen av dere tenker at det hadde vært OK å treffe noen som har vært gjennom det samme som dere står i eller som dere vurderer å gjøre.

Hadde vært veldig stas å treffe noen av dere der
Hvis noen av dere har tips til hva jeg bør legge vekt på/ hva dere synes det hadde vært bra å høre noe om, så tar jeg gjerne i mot forslag
Gammel 30-05-2018, 13:53   #2
Trippi
Stadig innom

Medlem siden: Apr 2013
Standard

Så flott tiltak! Synd jeg ikke er i Oslo den dagen.

Det jeg har savnet mange ganger i denne prosessen er informasjon om de følelsesmessige sidene. Ofte er det veldig lett å få (mange) svar på de mer tekniske sidene - hva ED er, hvordan det foregår, klinikker, medisiner, ulike statistikker osv. (selv om det også varierer og man lett kan komme litt på avveie i Google-jungelen).

Ønskebarn-forumet er jo en fin plass å få luftet tanker og lese om andres erfaringer, men ellers er det ganske lite info der ute om hvordan det oppleves å gå igjennom prosessen. Da tenker jeg ikke bare på ED konkret, de fleste har jo også en historie med seg før man kommer så langt. Jeg synes til tider barnedrømmen har lagt "beslag" på store deler av livet. Mye settes på vent eller må avblåses, mange følelser/tanker det er vanskelig å snakke med andre om, både fordi det er privat, men også med tanke på at ED fortsatt ikke er tillatt behandlingsform i Norge, og også fordi det er vanskelig for andre som ikke har lignende erfaringer å sette seg inn i det. Hvordan det (kan) påvirke(r) parforhold, venneforhold mm.

Så kanskje litt om det følelsesmessige kaoset / tankekaoset man til tider kan oppleve - og at det (forhåpentligvis) går over ...

Jeg ville gjerne også hørt litt om de etiske problemstillingene / valgene man må ta når man velger donorbehandling (enten det er sæd, egg eller begge deler). Holdninger man møter (ingen menneskerett å få barn, vær fornøyd med det man har, kan dere ikke bare adoptere, donor strider mot "barnets beste" mm). Og hvis man velger å være åpne: Ulike strategier. Når og hvordan bør/kan man fortelle til hvem? Lege/jordmor ... venner/familie ... barnet ..., barnehage/skole. Hvordan kan man ivareta barnets følelser etter hvert som det blir eldre? Her vil det jo være veldig individuelt, men nyttig å høre hvordan andre har tenkt rundt dette og hvorfor, og å få tips til hvordan man kan gå fram.

Blir arrangementet streamet / tatt opp?

Lykke til!

Mamma til et lite prøverørsmirakel født 2014
Trippi er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder