Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Assistert befruktning > Medisiner > Andre

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-06-2018, 16:12   #1
Sent Ute
Fullstendig hekta

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Question Prednisolon, intralipider, Fragmin/Clexane/Fraxiparine og Albyl E/Thrombyl/Acetylsalisylsyre

Jeg er blitt satt på Prednisolon og intralipider som ledd i immundempende behandling etter flere aborter og utslag på immunologiske blodprøver (NK-celler og CD38) tatt ved klinikken min i Riga.

Har etter eget ønske også blitt satt på Fragmin-sprøyter og Albyl E, til tross for at jeg ikke har fått utslag på noen av koaguleringsprøvene. Jeg har heller ikke hatt problemer med tykkelse og struktur på endometriet eller blodgjennomstrømning i livmoren. Men studier viser, ifølge legen min i Riga, en signifikant større gjennomføringsprosent (som ikke kan bortforklares som tilfeldig) blant gravide kvinner med diagnosen uforklarlig gjentagende abort som likevel får blodfortynnende, uten at legene kan forklare hvorfor; de konstaterer bare at det virker på noen. Skjønt ett studie spekulerte i om det kunne ha en sammenheng med at Heparin (ref. virkestoffet i sprøytene) også har en betennelsesdempende effekt. Det fins dessuten noen mer sjeldne gentester på koagulering som vanligvis ikke kan tas her til lands, så man kan heller aldri vite om man ev. ville fått utslag på dem Jeg har derfor brukt blodfortynnende på de to siste forsøkene mine.

Jeg har inntrykk av at klinikkene rundt omkring foreskriver disse medisinene veldig forskjellig og er derfor interessert i å vite hvor mye dere har tatt, hvor lenge og ikke minst hvorfor.

For å begynne med meg selv først:

Prednisolon: 20 mg med oppstart seks dager før innsett fram til 8+0, deretter gradvis nedtrapping til uke 10+0
Albyl E: 75 mg med oppstart seks dager før innsett fram til tidlig ultralyd(halvveis i 8. uke)
Intralipider (intravenøs behandling): 200 ml en uke før innsett, samme dag som innsett og en uke etter innsett
Fragmin-sprøyter: 0,2 ml med oppstart samme dag som innsett i 50 dager

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født i uke 21+3
født i uke 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.