Ønskebarn forum  
Gammel 03-03-2018, 23:43   #161
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Kolikkbarn Vis innlegg
Veldig leit å høre og ikke gøy å få den diagnosen :-( Jeg har flere venner som har fått god hjelp til å endelig bli gravid etter flere spontanaborter ved hjelp fra Vibeke Fjeld som driver med akupunktur. Hun er en superdyktig dame og har hjulpet meg etter at vi fikk barn på mange områder. Det er mulig at du har hørt om henne før, men ville i hvert fall gi deg mitt tips. Masse lykke til!!
http://www.klinikkfjeld.no/index.php/habituell-abort
Tusen takk for tipset Det var flere her inne som nevnte henne, så jeg har faktisk begynt å gå hos henne nå og håper det skal gjøre den lille forskjellen

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 31-08-2018, 17:49   #162
FruM
Fersk på forum

Medlem siden: Aug 2018
Standard Snart ferdig med utredning

Hei!

Så kjekt med en sånn gruppe som vi kan dele våre erfaringer og opplevelser Kan begynne å fortelle historien min. Hadde min første graviditet i fjor som var exu og fjerning av venstre eggleder i uke 6, etter dette hadde jeg samme året SA i uke 5 + MA i uke 9. I år hadde jeg SA i uke 6 + MA i uke 10 (forrige uke) Har blitt mange ultralyder og legetimer. Forrige gang brukte jeg også lutinus og fragmin uten hell.
Ingen av prøvene vi har tatt har vist noe. Skal på hysteroskopi om ca en måned.
Man begynner å tenke litt fremover og hvor mange ganger man er villig til å prøve for å få et resultat. Har også lest meg opp på noen som har et for godt immunforsvar og brukt prednisolon for å holde på fosteret.
Jeg tror ikke at kroppen kun kan lage embryoer med kromosomfeil, det virker veldig rart for meg. Om noen har gjort noe som funker, så tar jeg gjerne imot råd Så får vi snart se om det viser noe på hysteroskopien. Merker at angsten er der og at jeg ikke klarer å glede meg så mye om jeg skulle blitt gravid igjen, og vil gjøre alt jeg kan for at det skal gå neste gang.
FruM er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 31-08-2018, 18:18   #163
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av FruM Vis innlegg
Hei!

Så kjekt med en sånn gruppe som vi kan dele våre erfaringer og opplevelser Kan begynne å fortelle historien min. Hadde min første graviditet i fjor som var exu og fjerning av venstre eggleder i uke 6, etter dette hadde jeg samme året SA i uke 5 + MA i uke 9. I år hadde jeg SA i uke 6 + MA i uke 10 (forrige uke) Har blitt mange ultralyder og legetimer. Forrige gang brukte jeg også lutinus og fragmin uten hell.
Ingen av prøvene vi har tatt har vist noe. Skal på hysteroskopi om ca en måned.
Man begynner å tenke litt fremover og hvor mange ganger man er villig til å prøve for å få et resultat. Har også lest meg opp på noen som har et for godt immunforsvar og brukt prednisolon for å holde på fosteret.
Jeg tror ikke at kroppen kun kan lage embryoer med kromosomfeil, det virker veldig rart for meg. Om noen har gjort noe som funker, så tar jeg gjerne imot råd Så får vi snart se om det viser noe på hysteroskopien. Merker at angsten er der og at jeg ikke klarer å glede meg så mye om jeg skulle blitt gravid igjen, og vil gjøre alt jeg kan for at det skal gå neste gang.
Hei!
Det er iallfall godt å høre at fjerningen av ene egglederen ikke har hindret deg i å bli gravid etterpå
Jeg er blitt diagnostisert med overaktivt immunforsvar. Her til lands gjør man dessverre ikke den diagnostiseringen, men man kan likevel behandles for det basert på tidligere erfaringer, og du burde absolutt være en kandidat for det.

For å dempe immunforsvaret mitt ble det gjort følgende grep:
20 mg Prednisolon fra og med en uke før innsett av fryseegg og til og med påvist hjerteaktivitet på tidlig ultralyd. Deretter langsom nedtrapping i to uker.
Behandling med såkalte intralipider intravenøst (gjøres ved Hausken på Lysaker og Aleris på Frogner), dvs. 1 runde en uke før innsett, 1 runde samme dag som innsett og 1 runde en uke etter innsett.

Det fins mange variasjoner rundt dette temaet, og alle har sin egen mening om hvordan det best bør gjøres. Behandling med Prednisolon er vanlig blant norske fertilitetsleger, mens intralipider fortsatt er ukjent.

Regner med du er blitt utredet for habituell abort allerede? Hvis ikke har du krav på det. Regelverket sker at man skal utredes etter tre aborter med samme partner rundt samme tid i svangerskapet. Det kan selvfølgelig også være noe med genkombinasjonen hos dere som ikke fungerer, eller at du har visse tilstander som tyder på for mye blodkoagulering. Da burde Fragmin ha hjulpet, men det er også mulig at du har fått for lav dose. Mange klinikker råder en til å ta albyl E i tillegg eller istedenfor.

Jeg har aldri fått treff på noen av prøvene som har sjekket for blodkoagulering, men noen av oss uten slik diagnose kan likevel ha nytte av blodfortynnende. Hos meg har det imidlertid ikke fungert da jeg har fått blødninger og dermed har måttet slutte å ta dem.

Om du først skal ta hysteroskopi (det kan danne seg arrvev etter at man ha rmistet som gir dårlige vekstvilkår for fosteret), vil jeg anbefale å be om å få utført en scratching i samme slengen. Nå har ikke du problemer med å bli gravid, men det kan også gjøre at egget fester seg bedre. Slik jeg har forstått det, kan man nemlig mistet senere om egget har festet seg dårlig i utgangspunktet. Dette gjelder særlig dem som mister tidlig i svangerskapet.

Til slutt har man den såkalte TLC- metoden som ble utviklet på Rikshospitalet for kvinner som har mistet mye i 1. trimester. Den går ganske enkelt ut på at man kan få så mange kontroller og så mye sykemelding man vil, da man har fått positive resultater av at den gravide har følt seg trygg. Dette har gitt vel så gode resultater som andre midler (Lutinus, Fragmin etc.) uten at noen kan forklare nøyaktig hvorfor.

født 21+3
født 21+5
Gammel 31-08-2018, 22:21   #164
FruM
Fersk på forum

Standard

Det var fint å høre fra deg «Sent ute»

Vi har vært til full utredning og de har ikke funnet noe «galt» på noen av prøvene. Så nå gjenstår kun hysteroskopien. Så kanskje jeg skal
nevne på sykehuset det med scratching, så stoler jeg på at de gjør en god jobb der. Håper egentlig at de finner noe der inne som kan gjøres noe med.
Så tenker jeg å høre med lege/gynekolog om det er mulig å få Prednisolon i begynnelsen. Vil gjøre alt jeg kan til neste gang jeg blir gravid!
Siste utvei for oss er prøverør, men siden vi blir fort gravide på naturlig vis, så er det nok liten sjanse for at det blir alternativet for oss.
Godt vi har mange år på oss før det blir for sent ;)

Sist endret av FruM : 31-08-2018 kl 22:25
Gammel 21-09-2018, 10:17   #165
FruM
Fersk på forum

Standard

Da har vi vært på klinikk Hausken i Lysaker, veldig fornøyd med de.
Det ble til at vi ikke fikk tatt hysteroskopi pga rester som lå igjen fra MA for 4 uker siden, mtp infeksjonsfare. Så fikk henvisning til sykehuset og satt i gang med cytotec. En evig runddans😜 Så blir det hysteroskopi om noen uker.

På Hausken mente de at jeg var autoimmun oga alle spontanabortene og anbefalte å ta prednisolon 10 mg hver dag frem til uke 7, lutinus til uke 8 og klexane til uke 12. På sykehuset anbefalte de ikke prednisolon, men heller fragmin da det har en betennelsesdempende effekt + lutinus og 10 doble folat annenhver dag. Har også lest at for høye doser med folat kan gi autisme, og er usikker på om jeg tør å ta så mye av det..
Er det noen andre her som har tatt mye folat og det har gått bra?

Blir jo helt sprø av så ulike meninger😅 Men føler jeg har mest trua på Hausken, siden de også er eksperter og har spesialisert seg veldig på dette.
Gammel 21-09-2018, 11:03   #166
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Da har vi vært på klinikk Hausken i Lysaker, veldig fornøyd med de.
Det ble til at vi ikke fikk tatt hysteroskopi pga rester som lå igjen fra MA for 4 uker siden, mtp infeksjonsfare. Så fikk henvisning til sykehuset og satt i gang med cytotec. En evig runddans😜 Så blir det hysteroskopi om noen uker.

På Hausken mente de at jeg var autoimmun oga alle spontanabortene og anbefalte å ta prednisolon 10 mg hver dag frem til uke 7, lutinus til uke 8 og klexane til uke 12. På sykehuset anbefalte de ikke prednisolon, men heller fragmin da det har en betennelsesdempende effekt + lutinus og 10 doble folat annenhver dag. Har også lest at for høye doser med folat kan gi autisme, og er usikker på om jeg tør å ta så mye av det..
Er det noen andre her som har tatt mye folat og det har gått bra?

Blir jo helt sprø av så ulike meninger😅 Men føler jeg har mest trua på Hausken, siden de også er eksperter og har spesialisert seg veldig på dette.
Kjenner til den evige runddansen med å bli kvitt rester og være i riktig tidspunkt av syklus til hysteroskopi, ja

Jeg fikk som sagt utslag på immunologiske prøver i Riga og ble derfor satt på 20 mg Prednisolon fram til uke 8, samt intralipidbehandling som jeg vet de tilbyr ved Hausken på Lysaker nå, så det ville jeg også ha spurt om. I tillegg tok jeg Fragmin ved de siste forsøkene nettopp pga. av de betennelsesdempende egenskapene fordi jeg har slitt med forhøyet senkning etter at jeg mistet tvillingene og legene her hjemme mistenker en autoimmun lidelse som ennå ikke er ferdig utredet (vanskelig å få til mellom alle forsøkene). Jeg har ikke fått blodfortynnende pga. mistanke om blodproppdannelser i morkaken som er bovedgrunnen til at folk gjerne får det ved ha habituell abort. Fikk du forresten vite om Klexane har de samme betennelsesdempende egenskapene som Fragmin? Fikk dessuten nettopp vite av ny gyn i går som har arbeidet med fertilitet i mange år at grunnen til at det kan være gunstig å ta albyl e-tabletter (acetylsalisylsyre 75 mg) tidlig i svangerskapet er at det kan hjelpe til med dannelsen av morkaken. Mange klinikker utenlands gir nemlig det i tillegg til blodfortynnende sprøyter, noe jeg også fikk fordi de hadde prøvd så mye annet frem til da uten resultat, men fordi har så lett for å blø, måtte jeg snart slutte med det. Vedr. megadoser folsyre vet jeg det gis om man får utslag på to spesifikke koaguleringsblodprøver fordi det skal hindre blodet i å levre seg for mye. Kroppen har mao en mangeltilstand fra før som kan føre til dette, og da er det viktig å ta det. Vet du om du har fått utslag på slike prøver? Den man kan ta i Norge, heter homocystein (tok den hos Furst via fastlegen), og den man vanligvis bare kan ta utenlands (er en genetisk prøve som svært få får ta her hjemme), heter MTHFR om jeg busker riktig. Det er mulig det også fins amdre prøver som jeg ikke vet om som også tilsier stor doser folat om man får utslag. Klinikken min har derimot advart meg mot å ta høyere doser så lenge jeg ikke har noen indikasjon for det, så derfor vill jeg spurt om hvorfor de anbefaler det. Vet ellers om at Ønskemamma (stor blogg) tok megadoser med folat på siste forsøk og sitter nå med en frisk datter. Rubia her inne tar også store doser folat pga. treff på MTHFR-prøven og er nå gravid i 2. trimester.

født 21+3
født 21+5
Gammel 21-09-2018, 12:05   #167
Veggie
Stadig innom

Veggie sin avatar

Medlem siden: Aug 2015
Standard

Jeg tok 1000 mikrogram. Det gikk fint! Sikkert andre som har tatt mer enn det og.

B][/B]
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Kjenner til den evige runddansen med å bli kvitt rester og være i riktig tidspunkt av syklus til hysteroskopi, ja

Jeg fikk som sagt utslag på immunologiske prøver i Riga og ble derfor satt på 20 mg Prednisolon fram til uke 8, samt intralipidbehandling som jeg vet de tilbyr ved Hausken på Lysaker nå, så det ville jeg også ha spurt om. I tillegg tok jeg Fragmin ved de siste forsøkene nettopp pga. av de betennelsesdempende egenskapene fordi jeg har slitt med forhøyet senkning etter at jeg mistet tvillingene og legene her hjemme mistenker en autoimmun lidelse som ennå ikke er ferdig utredet (vanskelig å få til mellom alle forsøkene). Jeg har ikke fått blodfortynnende pga. mistanke om blodproppdannelser i morkaken som er bovedgrunnen til at folk gjerne får det ved ha habituell abort. Fikk du forresten vite om Klexane har de samme betennelsesdempende egenskapene som Fragmin? Fikk dessuten nettopp vite av ny gyn i går som har arbeidet med fertilitet i mange år at grunnen til at det kan være gunstig å ta albyl e-tabletter (acetylsalisylsyre 75 mg) tidlig i svangerskapet er at det kan hjelpe til med dannelsen av morkaken. Mange klinikker utenlands gir nemlig det i tillegg til blodfortynnende sprøyter, noe jeg også fikk fordi de hadde prøvd så mye annet frem til da uten resultat, men fordi har så lett for å blø, måtte jeg snart slutte med det. Vedr. megadoser folsyre vet jeg det gis om man får utslag på to spesifikke koaguleringsblodprøver fordi det skal hindre blodet i å levre seg for mye. Kroppen har mao en mangeltilstand fra før som kan føre til dette, og da er det viktig å ta det. Vet du om du har fått utslag på slike prøver? Den man kan ta i Norge, heter homocystein (tok den hos Furst via fastlegen), og den man vanligvis bare kan ta utenlands (er en genetisk prøve som svært få får ta her hjemme), heter MTHFR om jeg busker riktig. Det er mulig det også fins amdre prøver som jeg ikke vet om som også tilsier stor doser folat om man får utslag. Klinikken min har derimot advart meg mot å ta høyere doser så lenge jeg ikke har noen indikasjon for det, så derfor vill jeg spurt om hvorfor de anbefaler det. Vet ellers om at Ønskemamma (stor blogg) tok megadoser med folat på siste forsøk og sitter nå med en frisk datter. Rubia her inne tar også store doser folat pga. treff på MTHFR-prøven og er nå gravid i 2. trimester.

Fryseforsøk september 2015, SA i uke 6. Negativt fryseforsøk november 2016.

Etter 3 forsøk i Riga og sikkert 5-6 mislykkede stimuleringer byttet jeg til Ava Peter og ble forundret over hvor mye bedre kommunikasjon og oppfølging jeg fikk og ble gravid på første forsøk. Anbefales for slitere! Ultralyd 11.mai viste at jeg bærer på en liten gutt 💙 :

Min kjære sønn ble født 17.10.17 💙💙💙
Veggie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 21-09-2018, 16:36   #168
FruM
Fersk på forum

Standard

Sitat:

Jeg tenkte ikke på å spørre om Klexane har betennelsesdempende effekt. På sykehuset forslå de også å bruke Albyl-e i tillegg til Fragmin. Tenker med mitt at siden jeg tok Fragmin forrige svangerskap og det da ikke gikk, vil jeg heller prøve med Klexane, lutinus, prednisolon, evt Albyl-e og doble en del på folat. På Hausken kunne de også tilby autoimmun behandling, sikkert det som du sa med intralipider osv, men det er hvis det ikke går neste gang.

Har også tatt alle blodprøver som vi skulle ta på sykehuset, og vet at det ikke viste noe mtp blodkoaguleringen og annet som hadde med blodet å gjøre.

Får sikkert også tips fra sykehuset når det er lurt å prøve igjen. Er det noen som har venta i 6 måneder eller lengre etter abort med å prøve igjen og det har gått bra for? Er det noe hensikt å vente en stund med å prøve tro? Vi venta med å prøve på ca 4 måneder, men det gikk ikke bra for oss den gangen heller, så er usikker på hva hensikten er med å vente..

Sist endret av FruM : 21-09-2018 kl 16:45
Gammel 21-09-2018, 18:00   #169
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Jeg tenkte ikke på å spørre om Klexane har betennelsesdempende effekt. På sykehuset forslå de også å bruke Albyl-e i tillegg til Fragmin. Tenker med mitt at siden jeg tok Fragmin forrige svangerskap og det da ikke gikk, vil jeg heller prøve med Klexane, lutinus, prednisolon, evt Albyl-e og doble en del på folat. På Hausken kunne de også tilby autoimmun behandling, sikkert det som du sa med intralipider osv, men det er hvis det ikke går neste gang.

Har også tatt alle blodprøver som vi skulle ta på sykehuset, og vet at det ikke viste noe mtp blodkoaguleringen og annet som hadde med blodet å gjøre.

Får sikkert også tips fra sykehuset når det er lurt å prøve igjen. Er det noen som har venta i 6 måneder eller lengre etter abort med å prøve igjen og det har gått bra for? Er det noe hensikt å vente en stund med å prøve tro? Vi venta med å prøve på ca 4 måneder, men det gikk ikke bra for oss den gangen heller, så er usikker på hva hensikten er med å vente..
Det er visst et poeng i å prøve innen seks måneder om man skal nyte godt av draeffekten fra nylig å ha vært gravid. Hvor lenge man bør vente, har jeg inntrykk av at avhenger av hvor nedkjørt kroppen er. Om alt er i orden, kan det være positivt å prøve igjen allerede etter et par måneder. Klinikken min har først forlangt en menstruasjon etter abortblødningen og deretter to fordi jeg etterhvert hadde gått på så mange hormonbehandlinger på rekke og rad. Jeg ventet i 5-6 måneder etter siste MA med negativt resultat, men da jeg prøvde på nytt igjen to og en halv måned etter det negative forsøket, ble jeg gravid og er nå akkurat 21 uker på vei.

født 21+3
født 21+5
Gammel 21-09-2018, 19:18   #170
FruM
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Det er visst et poeng i å prøve innen seks måneder om man skal nyte godt av draeffekten fra nylig å ha vært gravid. Hvor lenge man bør vente, har jeg inntrykk av at avhenger av hvor nedkjørt kroppen er. Om alt er i orden, kan det være positivt å prøve igjen allerede etter et par måneder. Klinikken min har først forlangt en menstruasjon etter abortblødningen og deretter to fordi jeg etterhvert hadde gått på så mange hormonbehandlinger på rekke og rad. Jeg ventet i 5-6 måneder etter siste MA med negativt resultat, men da jeg prøvde på nytt igjen to og en halv måned etter det negative forsøket, ble jeg gravid og er nå akkurat 21 uker på vei.
Så greit å vite😊 Da virker det som det ikke alltid har like avgjørende effekt av å vente så lenge med å prøve igjen. Kan også høre hva legene anbefaler på sykehuset etter hysteroskopien.
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder