Ønskebarn forum  
Gammel 07-03-2018, 10:36   #1
Alvilde
Fersk på forum

Medlem siden: Mar 2018
Thumbs down Steril? Jeg ?

Jeg er så fortvilet, fikk beskjed om veldig lav amh verdi. Ene syklusen viste 0,5 og neste 0,9. Kontaktet ivf klinikken i Oslo. De sa det så ut som de kan få ut 1-2 follikler. Om 2 dager har jeg gått på maxdose i 13 dager med puregon og menopur (orgalutran for å hindre eggløsning) jeg var der for ultralyd nr 2 på dag 9 med hormoner. Gyn utbryter etter ultralyden : dette ser dårlig ut, det ser ikke ut som du responderer på hormonene... eggposen viser 6 mm.. så sier gyn: hvis det ikke er bedre dag 14, kan ikke vi hjelpe deg !!!
Jeg er i sjokk etter de to forskjellige beskjedene, fra første besøk der med mine hormoner hadde en eggpose på 12 mm... til denne beskjeden.. vi kan kanskje kkke hjelpe deg
Jeg er så fryktelig redd for beskjeden på dag 14, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har opplevd dette ?? Noen tips ? For jeg vet virkelig ikke .. :(
Alvilde er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-03-2018, 11:37   #2
Sent Ute
Fullstendig hekta

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Jeg gikk først jevnlig til gynekolog for å sjekke follikler før inseminasjonsforsøk i naturlig syklus. Da skjedde det bare en gang at jeg ikke hadde en moden follikkel. Deretter skulle jeg prøve med mild hormonstimulering for å få fram to follikler, men resultatet ble det samme. Til slutt skulle jeg forsøke prøverør og ble satt på megadoser (husker ikke lenger alle virkestoffene) ved to ulike typer korte protokoller, og da opplevde jeg det samme som deg: Ingen modne follikler Avslutningsvis ble jeg satt på lang protokoll og fikk endelig fram to follikler men til tross for orgalutran fikk jeg spontan eggløsning med begge to før jeg nådde fram til klinikken

Jeg konkluderte med at kroppen min bare virket i naturlig syklus, men oppdaget ikke før det var for sent at det faktisk er mulig å få prøverørsbehandling i naturlig syklus. Vet at Aleris har gjort det i Oslo, men tror dessverre ikke de driver med fertilitetsbehandling lenger. Har hørt at noen av legene har flyttet over til en klinikk i lokalene til det gamle Rikshospitalet i Pilestredet, men aner ikke hva slags type behandling de tilbyr.

Ellers vet jeg faktisk ikke hvor høy amh jeg hadde på det tidspunktet. Resultatet sa 1 (og legene advarte meg om at jeg kunne risikere å komme i overgangsalderen om tre måneder) men siden fikk jeg tilfeldigvis vite at akkurat i den perioden jeg målte amh (våren 2012), hadde laboratoriet ved Rikshospitalet gjort en systematisk analysefeil, så mange kvinner hadde fått feilaktig lave resultater For øvrig er jeg fremdeles ikke kommet i overgangsalderen

Om du går inn på Facebooksiden til Frøyaklinikken, skriver de en del om amh, og at man faktisk kan gjøre noe for å forbedre verdien, i motsetning til hva man skulle tro De har også en nettside

Masse lykke til

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født i uke 21+3
født i uke 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
UL 11.6: 1 bankende hjerte
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-03-2018, 11:55   #3
Mammahjerte
Stadig innom

Mammahjerte sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Standard

Jeg har også samme problem som deg; lav amh. Den var 1 før jeg fikk sønnen min, gikk opp til 3 etter jeg fikk barn, men har nå sunket til 0,5 etter et par år med sykdom.

Da den var 1 hadde jeg 1-2 modne follikler og fin slimhinne i naturlig syklus, som regel hver måned, men ble selvfølgelig anbefalt IVF. Det skulle jeg aldri gjort! Hadde tre påbegynte forsøk, men hormonene gjorde at folliklene ikke vokste og slimhinna var kjempetynn, så de ble avbrutt. Så fikk jeg kranglet meg til å prøve inseminasjon i naturlig syklus, fikk beskjed fra legene om at sjansene var veldig små for å bli gravid, men gravide ble vi

Nå som amh er på 0,5 har jeg kun hatt to sykluser av 12 (!) hvor jeg har hatt moden nok follikel til inseminasjonsforsøk. Ble gravid utenfor livmora ene gangen, kjemisk neste. Så jeg vil si at så lenge fsh ikke er forhøyet har du fremdeles greie sjanser til å bli gravid! Er du alene? Har du prøvd lenge? Vurder inseminasjon eller IVF i naturlig syklus, finn leger som er gode på dette og som ikke bare ser på amh isolert.

For å spare oss for tid og energi, bestemte vi oss nylig for å prøve eggdonasjon, for nå var fsh'en også forhøyet.

Lykke til!
Mammahjerte er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-03-2018, 12:11   #4
Alvilde
Fersk på forum

Medlem siden: Mar 2018
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Mammahjerte Vis innlegg
Jeg har også samme problem som deg; lav amh. Den var 1 før jeg fikk sønnen min, gikk opp til 3 etter jeg fikk barn, men har nå sunket til 0,5 etter et par år med sykdom.

Da den var 1 hadde jeg 1-2 modne follikler og fin slimhinne i naturlig syklus, som regel hver måned, men ble selvfølgelig anbefalt IVF. Det skulle jeg aldri gjort! Hadde tre påbegynte forsøk, men hormonene gjorde at folliklene ikke vokste og slimhinna var kjempetynn, så de ble avbrutt. Så fikk jeg kranglet meg til å prøve inseminasjon i naturlig syklus, fikk beskjed fra legene om at sjansene var veldig små for å bli gravid, men gravide ble vi

Nå som amh er på 0,5 har jeg kun hatt to sykluser av 12 (!) hvor jeg har hatt moden nok follikel til inseminasjonsforsøk. Ble gravid utenfor livmora ene gangen, kjemisk neste. Så jeg vil si at så lenge fsh ikke er forhøyet har du fremdeles greie sjanser til å bli gravid! Er du alene? Har du prøvd lenge? Vurder inseminasjon eller IVF i naturlig syklus, finn leger som er gode på dette og som ikke bare ser på amh isolert.

For å spare oss for tid og energi, bestemte vi oss nylig for å prøve eggdonasjon, for nå var fsh'en også forhøyet.

Lykke til!
Jeg er gift med en kvinne med endometriose.. så u utgangspunktet kan vi reise til Danmark og bruke egg fra hun (dobbeldonasjon ble lovlig 1 januar 2018) det er en trøst tilfelle mine egne egg ikke virker..

Vi ble satt rett på maxdose med puregon og etter noen dager fikk vi menopur i tillegg da jeg ikke responderte.. går også på orgalutran for ikke å få eggløsning..

Etter å ha lest ditt svar kanskje vi skal snakke med klinikkken om å se om noe kan virke på egne hormoner og syklus... vi har sperm på is og alt ligger klart..

Da donoren vi ville ha kun hadde ett strå, har vi også tanker om hvor lenge vi skal prøve her før vi evt reiser til DK.. har allerede mailet med stork klinikken i Danmark og spermen kan evt sendes til de for å brukes der..

Mange spørsmål og få svar 🙄😕

Hun gynekologen visste hvordan man skal ta alt håp fra folk..
Alvilde er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-03-2018, 13:35   #5
Sent Ute
Fullstendig hekta

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Så flott å høre at det nå er lov med dobbeldonasjon i Dk Jeg måtte nemlig dra videre til Latvia pga. det Det fine med Dk er jo at man også kan bruke kjent (medbrakt) donor. Har ellers sett at en klinikk i Barcelona tilbyr dette til lesbiske som vil bære fram barn av den andres egg, selv når det ikke foreligger noen medisinsk grunn til det (Instituto Marques)

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født i uke 21+3
født i uke 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
UL 11.6: 1 bankende hjerte