Ønskebarn forum  
Gammel 25-09-2019, 17:42   #1
Mino
Fersk på forum

Medlem siden: Mar 2018
Standard Embryodonasjon

Etter samtale med klinikken vi har valgt i Praha så ser det ut til at embryodonasjon er vårt beste alternativ. Begge donorer blir valgt ut i fra meg og min manns utseende. Jeg har veldig lyst til å gå for dette, men så kommer det mange rare tanker i tillegg.

Donorene er mest sannsynlig tjekkiske, vil barnet da bli veldig ulik min mann og meg? (Ikke at det egentlig har så mye og si). Vi har også tatt kontakt med en dansk klinikk for å sjekke mulighete for skandinaviske donorer, men det er lang kø og lite tilgang på donorer.

Begge donorene blir anonyme, kommer dette til å bli en belastning for barnet og ikke vite noe om sitt genetiske opphav?

Vi har begge barn fra før, men ikke sammen. Kan det bli en belastning for barnet, føle seg mindre del av familien?

Hva vil familie, venner etc. rundt oss tenke om det? Og må man fortelle?

En ting jeg heldigvis ikke er usikker på og det er om hvordan vi kommer til å se på barnet - h*n kommer til å bli 100% vår og veldig etterlengtet. Jeg er mer redd for at det skal bli en belastning for barnet.

Vi er enige om at evt. barn har rett til å vite så vi kommer til å være åpne om det.

Jeg har ingen rundt meg som har vært gjennom dette og hadde blitt glad for å komme i kontakt med noen som har fått barn via embryodonasjon
Mino er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 28-09-2019, 08:07   #2
lillestjerne
Stamgjest

lillestjerne sin avatar

Medlem siden: May 2013
Sted: Bergen
Standard

Hei. Begge mine skatter er resultat fra embryoadopsjon. De er perfekte og de er våre 100 % og de har ikke noen formening om våre tanker rundt hvordan de ble til. Jeg forteller historien om mammaen og pappaen som ikke kunne få baby (vår historie gjort om til et eventyr) og av og til vil hun høre og av og til vil hun høre en annen kveldshistorie. Og minstemann på 2 skal jeg snart begynne å fortelle historien til.

Vi har vært 2 ulike steder. Storesøster fikk vi etter hjelp fra en gresk klinikk. Lillebror er emresultatet etter donasjon i Praha, Tsjekkia. Begge ligner på oss. Minstemann er riktignok veldig lys i håret. Storesøster har litt mer av middehavsgenene med mellomblondt hår og gyllen hud. 😊❤️
Bankende på tidl ultralyd 3. Des 2013
Termin 22. juli 2014 Vårt lillegull ble født på KK Haukeland 19. Juli
Søskenforsøk ved Serum i januar 2016 var dessverre negativt 😥
Vi prøver igjen EA fryseforsøk 31. Okt 2016 Gynem,Tjekkia Positiv test 6. Nov. slag 3. Des. Termin 23 juli 2017 gullgutten vår ble født 13. juli 2017
lillestjerne er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 28-09-2019, 22:10   #3
Mino
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av lillestjerne Vis innlegg
Hei. Begge mine skatter er resultat fra embryoadopsjon. De er perfekte og de er våre 100 % og de har ikke noen formening om våre tanker rundt hvordan de ble til. Jeg forteller historien om mammaen og pappaen som ikke kunne få baby (vår historie gjort om til et eventyr) og av og til vil hun høre og av og til vil hun høre en annen kveldshistorie. Og minstemann på 2 skal jeg snart begynne å fortelle historien til.

Vi har vært 2 ulike steder. Storesøster fikk vi etter hjelp fra en gresk klinikk. Lillebror er emresultatet etter donasjon i Praha, Tsjekkia. Begge ligner på oss. Minstemann er riktignok veldig lys i håret. Storesøster har litt mer av middehavsgenene med mellomblondt hår og gyllen hud. 😊❤️
Så fantastisk og så heldige dere er som har fått to små skatter

Siden dere har vært i Tjekkia så er vel hvertfall en av donasjonene med anonyme donorer. Kan jeg spørre hvilke tanker du har om hvordan det vil påvirke barna når det blir større? Jeg tenker nok litt for mye og bekymrer meg gjerne unødig, men er redd for at evt barn skal få problemer med å ikke vite om sitt genetiske opphav.
Gammel 29-09-2019, 09:27   #4
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Jeg har også hatt forsøk med dobbeldonasjon og embryodonasjon i hhv. Latvia og Russland. Der har jeg hatt mulighet til å få danske sæddonorer, noe som har vært viktig for meg. I Russland har jeg i tillegg hatt mulighet til å få åpne/ikke anonyme sæddonorer. Begge donorer har dessuten hatt utvidet profil, dvs. at jeg har fått ganske mye info om eggdonor også. I Latvia har donorene i utgangspunktet ikke hatt utvidet profil, men jeg har likevel hatt mulighet til å bestille sæddonor med utvidet profil direkte fra sædbank i Danmark selv. Og jeg har fått vite litt om eggdonorene, som alder, blodtype, rhesusfaktor, øyenfarge, hårfarge, etnisk opprinnelse, høyde, vekt, utdannelse, yrke og fritidsinteresser. Det er litt mer enn man får vite i Spania og Tsjekkia etter hva jeg har forstått.

Jeg har som deg vært ganske opptatt av å få vite mest mulig for å være best mulig forberedt på spørsmål fra barnet senere. Kanskje vil jeg få et barn som overhodet ikke er opptatt av dette, og kanskje vil det uansett ikke være så viktig, men om et fremtidig barn vil være like vitebegjærlig som meg selv, vil jeg likevel gjøre det jeg kan for å legge forholdene best mulig til rette for å kunne finne informasjon. Det beste ville vært om begge donorene kunne vært åpne, men da måtte jeg ha valgt Finland, og det er jeg dessverre for gammel til. Storbritannia er et annet alternativ for åpne donorer, men de er fryktelig dyre og har lange ventelister, så det er mange hensyn å ta i denne prosessen. Masse lykke til med valget!

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals

Sist endret av Sent Ute : 29-09-2019 kl 09:29
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-09-2019, 19:44   #5
Mino
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Jeg har også hatt forsøk med dobbeldonasjon og embryodonasjon i hhv. Latvia og Russland. Der har jeg hatt mulighet til å få danske sæddonorer, noe som har vært viktig for meg. I Russland har jeg i tillegg hatt mulighet til å få åpne/ikke anonyme sæddonorer. Begge donorer har dessuten hatt utvidet profil, dvs. at jeg har fått ganske mye info om eggdonor også. I Latvia har donorene i utgangspunktet ikke hatt utvidet profil, men jeg har likevel hatt mulighet til å bestille sæddonor med utvidet profil direkte fra sædbank i Danmark selv. Og jeg har fått vite litt om eggdonorene, som alder, blodtype, rhesusfaktor, øyenfarge, hårfarge, etnisk opprinnelse, høyde, vekt, utdannelse, yrke og fritidsinteresser. Det er litt mer enn man får vite i Spania og Tsjekkia etter hva jeg har forstått.

Jeg har som deg vært ganske opptatt av å få vite mest mulig for å være best mulig forberedt på spørsmål fra barnet senere. Kanskje vil jeg få et barn som overhodet ikke er opptatt av dette, og kanskje vil det uansett ikke være så viktig, men om et fremtidig barn vil være like vitebegjærlig som meg selv, vil jeg likevel gjøre det jeg kan for å legge forholdene best mulig til rette for å kunne finne informasjon. Det beste ville vært om begge donorene kunne vært åpne, men da måtte jeg ha valgt Finland, og det er jeg dessverre for gammel til. Storbritannia er et annet alternativ for åpne donorer, men de er fryktelig dyre og har lange ventelister, så det er mange hensyn å ta i denne prosessen. Masse lykke til med valget!
Tusen takk for svar Jeg fikk også tips om å sjekke Finland og skal sende en mail til Ovium i morgen. Min mann vil helst at vi prøver i Danmark, men det var så lang ventetid. Tror derfor Finland med dansk sæddonor kan være en god løsning for oss
Gammel 29-09-2019, 23:09   #6
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Mino Vis innlegg
Tusen takk for svar Jeg fikk også tips om å sjekke Finland og skal sende en mail til Ovium i morgen. Min mann vil helst at vi prøver i Danmark, men det var så lang ventetid. Tror derfor Finland med dansk sæddonor kan være en god løsning for oss
Det kan være at Finland har endret på regelverket siden sist, men da jeg sjekket for noen år siden, var det dessverre kun mulig med finske donorer der. Spania godtar heller ikke at man "importerer" donorer.

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 30-09-2019, 18:28   #7
Mino
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Det kan være at Finland har endret på regelverket siden sist, men da jeg sjekket for noen år siden, var det dessverre kun mulig med finske donorer der. Spania godtar heller ikke at man "importerer" donorer.
Har sendt en mail til klinikken vi egentlig hadde bestemt oss for og spurt om de aksepterer at vi leverer sperm fra dansk spermbank. Ser noen har akseptert dette tidligere og da kan vi kjøpe fra åpen donor. Da vil hvertfall en av donorene være åpne.

Er også i dialog med Ovium i Finland, men det stemmer sikkert det at at har egne donorer.
Gammel 30-09-2019, 21:38   #8
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Mino Vis innlegg
Har sendt en mail til klinikken vi egentlig hadde bestemt oss for og spurt om de aksepterer at vi leverer sperm fra dansk spermbank. Ser noen har akseptert dette tidligere og da kan vi kjøpe fra åpen donor. Da vil hvertfall en av donorene være åpne.

Er også i dialog med Ovium i Finland, men det stemmer sikkert det at at har egne donorer.
Det var jo en hyggelig overraskelse om en klinikk i Spania godtar dansk donor og attpåtil åpen Eller mente du klinikk i Tsjekkia?

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 01-10-2019, 19:48   #9
Mino
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Det var jo en hyggelig overraskelse om en klinikk i Spania godtar dansk donor og attpåtil åpen Eller mente du klinikk i Tsjekkia?
Mente klinikken i Tjekkia... meen de aksepterte ikke andre donorer :(
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder