Ønskebarn forum  
Gammel 19-02-2009, 20:46   #1
surro
Fersk på forum

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hordaland
Smile donorsæd

Hei Hei

Me fekk nett vete at min mann er steril. Me har leita lenge på nette etter nåko som kunne hjelpe oss, å da fant me her, va fantastisk godt å lese her å vete at det ikkje bare er oss

Me venter på forsamtale til donorsæd på haugesund sjukeh. å lurer på om det er nåkon som har vert gjennom det i haugesund å om det er lang vente tid?

Visst det er lang ventetid der, vil det hjelpe å prøve på riksen el i danmark?
kossen kommer me i kontakt med sykehus der? blir me hanvist?

møkje spm no men har masse å spørre om

fekk heldigvis svar på nesten alle av å lese her
surro er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-02-2009, 20:51   #2
gina
Stadig innom

gina sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Standard

Hei Surro og velkommen til forumet. VI var i akkurat samme situasjon som dere, ingen svømmere å finne hos mannen så nå holder vi på med IVF med donor på riksen. Er veldig fornøyd der, men har også vurdert Danmark siden donor der er anonym. I danmark trenger du ikke henvisning, bare å ta kontakt direkte, og kort ventetid. Det var også kort ventetid (relativt) på riksen da vi begynte der, ca to måneder venting på samtale, og deretter rask behandling. Men det kan sikkert variere noe, det ligger en god del opplysninger ute på nettsidene til sykehusene om ventetid. Haugesund har jeg ingen erfaring med. Vet at du får dekket reiseutgifter bare til nærmeste sykehus så hvis dere bor nærmere Haugesund er jo det også noe å ta hensyn til. I tillegg er det jo mer praktisk at behandlingen er nokså i nærheten siden man i løpet av en behandling må inn til en-to Ultralyd i tillegg til innsetting. Lykke til med behandling!
Gammel 20-02-2009, 08:14   #3
Kimja
Husvarm

Kimja sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Bergen
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av gina Vis innlegg
Hei Surro og velkommen til forumet. VI var i akkurat samme situasjon som dere, ingen svømmere å finne hos mannen så nå holder vi på med IVF med donor på riksen. Er veldig fornøyd der, men har også vurdert Danmark siden donor der er anonym. I danmark trenger du ikke henvisning, bare å ta kontakt direkte, og kort ventetid. Det var også kort ventetid (relativt) på riksen da vi begynte der, ca to måneder venting på samtale, og deretter rask behandling. Men det kan sikkert variere noe, det ligger en god del opplysninger ute på nettsidene til sykehusene om ventetid. Haugesund har jeg ingen erfaring med. Vet at du får dekket reiseutgifter bare til nærmeste sykehus så hvis dere bor nærmere Haugesund er jo det også noe å ta hensyn til. I tillegg er det jo mer praktisk at behandlingen er nokså i nærheten siden man i løpet av en behandling må inn til en-to Ultralyd i tillegg til innsetting. Lykke til med behandling!
Kor dyrt er AID i Danmark? Noen som vet?
Får vel ingenting i gjen i reisepenger ol her hvis vi reiser til DK ?
Kimja er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-02-2009, 08:36   #4
DollyD
Stadig innom

Medlem siden: Sep 2008
Standard

AID i Danmark koster 2400DK. Dvs ca 2900 norske. Reise og et eventuelt opphold må en koste selv. Med andre ord så må man betale ekstra om man ønsker en anonym donor.
3. IVF-D februar 2010, pos test 26/02
Så et den 19.03. Termin 7/11
DollyD er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-02-2009, 14:53   #5
surro
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Okei... godt å ha nåken eg kan spørre om ting for det er selfølgeli ingen eg kjenner som har gjort dette. AID er vell det me trur me skal ta men kunne jo gjerne tenkt meg det i danmark sio du kan ta søsken forsøk der å at donor e anonym! Men me vurderer jo og IVF, er det sikrere?

Tusen takk!

lykkr til til dere og
Gammel 20-02-2009, 15:00   #6
gina
Stadig innom

gina sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av surro Vis innlegg
Okei... godt å ha nåken eg kan spørre om ting for det er selfølgeli ingen eg kjenner som har gjort dette. AID er vell det me trur me skal ta men kunne jo gjerne tenkt meg det i danmark sio du kan ta søsken forsøk der å at donor e anonym! Men me vurderer jo og IVF, er det sikrere?

Tusen takk!

lykkr til til dere og
VI startet med AID, men etter fem negative forsøk gikk vi over på IVF. Det er litt større sjanse for å lykkes med IVF per forsøk statistisk sett ( 20 % vs ca 30 %), men det er også mer hormoner involvert ved et IVF forsøk så AID er en enklere behandling som er å foretrekke. Det er heller ingen begrensning ¨på hvor mange AID du kan få dekket, egenandelen for et forsøk er 1500 i norge. IVF får du tre forsøk sponset, skal du ha flere må du betale selv. Det er heller ikke alltid at riksen eller haugesund går med på flere enn tre forsøk selv om du er villig til å betale, da må du i så fall til danmark. Men vi satser alt på at dere lykkes lenge før dere har vært gjennom AID og 3 IVF!!!!!

Man får også søskenforsøk ved riksen med samme donor så fremt det lar seg gjøre, eneste forskjellen er anomymiteten. Vet ikke hvordan de gjør det i Haugesund
Gammel 20-02-2009, 15:13   #7
surro
Fersk på forum

Standard

Sitat:
VI startet med AID, men etter fem negative forsøk gikk vi over på IVF. Det er litt større sjanse for å lykkes med IVF per forsøk statistisk sett ( 20 % vs ca 30 %), men det er også mer hormoner involvert ved et IVF forsøk så AID er en enklere behandling som er å foretrekke. Det er heller ingen begrensning ¨på hvor mange AID du kan få dekket, egenandelen for et forsøk er 1500 i norge. IVF får du tre forsøk sponset, skal du ha flere må du betale selv. Det er heller ikke alltid at riksen eller haugesund går med på flere enn tre forsøk selv om du er villig til å betale, da må du i så fall til danmark. Men vi satser alt på at dere lykkes lenge før dere har vært gjennom AID og 3 IVF!!!!!

Man får også søskenforsøk ved riksen med samme donor så fremt det lar seg gjøre, eneste forskjellen er anomymiteten. Vet ikke hvordan de gjør det i Haugesund
Åja okei, trur du det er lurest å prøve AID først? fær man prøver IVF?
Ja me har litt blandet følelser angåande den anonymiteten:s
Men so e da nett da med at ein må reise til danmark kvar gong.
Kor mangenn egg er det vanligt at dei setter inn?
Syns du det er viktig å vere åpen om dette med donorsæd? gruer meg litt til å sei det til svigers:s
Gammel 20-02-2009, 15:31   #8
gina
Stadig innom

gina sin avatar

Standard

Sitat:
Åja okei, trur du det er lurest å prøve AID først? fær man prøver IVF?
Ja me har litt blandet følelser angåande den anonymiteten:s
Men so e da nett da med at ein må reise til danmark kvar gong.
Kor mangenn egg er det vanligt at dei setter inn?
Syns du det er viktig å vere åpen om dette med donorsæd? gruer meg litt til å sei det til svigers:s
PÅ rikshospitalet ville de helst at vi skulle prøve AID først, mest fordi det er en enklere behandling og fordi det er mindre belastende for kroppen. De mente også at siden jeg var relativt ung i denne sammenheng og det ikke var funnet noe galt med meg hadde vi gode sjanser for å lykkes med AID. nå er det jo sånn at ingen kan gi noen garantier i dette gamet, og det viste seg altså at det ikke ble så lett som vi først hadde håpet....

Ja vi synes det er riktig å være åpen til våre nærmeste, men føler ikke behov for å fortelle det til "alle". De vi har fortalt det til har tatt det veldig bra, alle støtter oss 100% og det er veldig deilig. Selv har jeg bare fortalt det til ei god venninne utenom nærmeste familie, men det er vel noe man må føle på selv. Vi har også tenkt at dersom vi er heldige og blir gravide skal vi være helt åpen om det til barnet.
Gammel 20-02-2009, 17:34   #9
sheedema
Stadig innom

sheedema sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Sitat:
Hei Hei

Me fekk nett vete at min mann er steril. Me har leita lenge på nette etter nåko som kunne hjelpe oss, å da fant me her, va fantastisk godt å lese her å vete at det ikkje bare er oss

Me venter på forsamtale til donorsæd på haugesund sjukeh. å lurer på om det er nåkon som har vert gjennom det i haugesund å om det er lang vente tid?

Visst det er lang ventetid der, vil det hjelpe å prøve på riksen el i danmark?
kossen kommer me i kontakt med sykehus der? blir me hanvist?

møkje spm no men har masse å spørre om

fekk heldigvis svar på nesten alle av å lese her

Heisann...

Vi hører til i Haugesund.. Husker ikke helt hvor lang ventetiden var på forsamtalen men vi satt i gang med første aid når vi var der nede.. Passet perfekt inn med syklussen min.. De ønsker somregel at man prøver aid først.. Jeg hadde etter 2 aid ønske om å gå over til ivf og fikk det innvilget etter en uke.. Vi valgte haugesund siden vi ikke vil ha anonym donor og er helt åpen om at vi bruker donor..

1 Aid okt 07 : neg
2 Aid feb08: neg
1 Ivfd sep 08 : neg
1 frys nov 08 neg.
2 frys mars 09 avbrutt
2 Ivfd Mars 2011 neg
1 frys Mai neg
2 frys 2013
sheedema er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-02-2009, 20:18   #10
Kimja
Husvarm

Kimja sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Standard

Vi skal til haugesund( eg må bare ta av litt først)

I brevet som eg fikk forleden dag sto det, at når eg var kommet ned i den vekten de ville,kunne eg ringe dem. Og etter det ville det ta 3-4 mnd før time
til forsamtale. Så da er vel ventetiden 3-4 mnd der nede nå. Men kor lang tid det går fra samtalen til 1.AID anere eg ikke.
Kimja er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder